Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.951.2023.2.BM

Możliwość opodatkowania działalności ryczałtem ewidencyjnym stawka - 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 grudnia 2023 r. (wpływ 7 grudnia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynikający z uzupełnienia wniosku

Celem Pana wniosku jest prawidłowe rozliczenie przychodów, ze wskazaniem zryczałtowanego podatku dochodowego jako wybranej formy opodatkowania w roku 2022, z perspektywą kontynuacji w roku 2023 i 2024.

Opis wykonywanej przez Pana działalności, ze wskazaniem zakresu obowiązków:

Przedmiotem i celem projektu jest dostarczanie wysokiego poziomu ekspertyzy w powiązaniu z rozwiązaniami informatycznymi (technologie chmurowe i narzędzia (...)) i wspieranie/rozwój wymienionych rozwiązań. Od momentu tworzenia koncepcji architektury systemu informatycznego, uporządkowanie i rozplanowanie działań deweloperskich, realizacje działań deweloperskich przy użyciu narzędzi automatyzacji ((...), (...), (...)) w powiązaniu z technologiami chmurowymi ((...)), które skutkują powstawaniem złożonych systemów monitoringu infrastruktury informatycznej Klientów w oparciu o narzędzia takie jak (...), (...), (...), a następnie utrzymanie/wsparcie ww. rozwiązań.

Wymienione usługi stanowią kompleksowe (złożone) świadczenie na rzecz kontrahenta, co skutkuje wystawieniem jednej faktury miesięcznej, podsumowywującej zakres prac (w jednostkach godzinowych lub dniowych).

Głównym świadczeniem (zgodnie z pozycją w zespole) jest (...), czyli inżynieria technologii chmurowych. Dodatkowe działania stanowią uzupełnienie głównej usługi, natomiast stanowią jej nieodłączny element. Dodatkowo od listopada 2023 roku świadczenie zostało rozszerzone o (...).

Świadczenie jest sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0., tj. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Umowa z kontrahentem określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę (wcześniej dzień) świadczonych usług w ramach (...), od listopada 2023 roku na tych samych zasadach, ale jako (...).

Projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych Klientów to przygotowanie propozycji udoskonalenia lub optymalizacji już istniejących rozwiązań architektonicznych, przekształcenie ich konfiguracji w taki sposób, by wdrożenie autorskich rozwiązań kontrahenta było możliwe, a następnie przygotowanie propozycji wdrożenia technologii, które umożliwią proces udoskonalenia (rozwoju). Efektem jest nowa, unikatowa architektura chmurowa.

Projektowanie architektury polega na przygotowaniu propozycji połączenia poszczególnych komponentów chmurowej infrastruktury informatycznej. W ten zakres wchodzi infrastruktura serwerowa (...), kontenerowa (...), elementy infrastruktury bezpieczeństwa, rozwiązania systemów monitoringu (połączenie między (...), a (...)), automatyzacja procesów poprzez narzędzia (...), systemy (...) ((...)), systemy (...) np. (...)/ (...). Każde z tworzonych rozwiązań jest unikatowe, dedykowane potrzebom Klienta kontrahenta. Rozwój rozumiany jest jako udoskonalanie, optymalizacja i aktualizacje już istniejących rozwiązań.

Wdrożenie zaprojektowanych systemów to wprowadzenie zmian w już istniejącej infrastrukturze Klientów w plikach konfiguracyjnych lub propozycja zmian, które wprowadza Klient, czego efektem jest nawiązanie odpowiednich połączeń sieciowych, umożliwienie przesyłania danych. Po Pana stronie jest to przygotowanie plików konfiguracyjnych lub wprowadzenie zmian konfiguracyjnych np. poprzez interfejs (...). Pliki konfiguracyjne nie wymagają używania języków programowania, bazują głównie na dokumentacji poszczególnych technologii. Wdrożenie odbywa się poprzez odpowiednie procesy automatyzacji ((...), (...), (...), (...)).

W przypadku usług z PKWiU 62.01.12.0, takich jak (...), przedmiotem działania jest projektowanie, wdrażanie, konfigurowanie i zarządzanie infrastrukturą chmurową, a nie tworzenie oprogramowania. (...) koncentruje się na zapewnieniu skalowalności, niezawodności i bezpieczeństwa systemów, które działają na platformie chmurowej, a nie na tworzeniu samego oprogramowania.

Dodatkowe okoliczności:

W ramach sprawy 0114-KDIP3-2.4011.1134.2022.1.BM otrzymał Pan interpretację indywidualną - stanowisko nieprawidłowe. Po analizie przypadku z radcą podatkowym zaobserwował Pan błąd merytoryczny, zakładający istnienie powiązania między (...), a oprogramowaniem.

W roku 2023 nadal prowadzi Pan działalność w ww. zakresie, świadczenie sklasyfikowane jest pod symbolem PKWiU 62.01.12.0. na podstawie otrzymanej klasyfikacji z GUS. Zgodnie z zaleceniem Radcy podatkowego i Biura księgowego złożył Pan wniosek o Indywidualną Interpretację Podatkową w celu upewnienia się co do stawki ryczałtu.

Przeanalizował Pan szereg interpretacji zbliżonych do opisywanego stanu faktycznego, w tym 0113- KDIPT2-1.4011.784.2022.2.KD, 0113-KDIPT2-1.4011.878.2022.1.MZ, 0115- KDIT3.4011.321.2019.2.MPŁ, potwierdzających zasadność 8.5% stawki ryczałtowej, ze względu na brak powiązań z oprogramowaniem.

Prosi Pan o wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy możliwości przyporządkowania prawidłowego opodatkowania przychodów z działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Bazując na Pana wieloletniej udokumentowanej praktyce informatycznej, jak i analizie radcy podatkowego nie wykonuje i nie będzie wykonywał Pan działalności, która ma bezpośredni lub pośredni związek z oprogramowaniem. Zakres prac, za które otrzymuje Pan wynagrodzenie, jest dobrze znaną i udokumentowaną inżynierią technologii chmurowych.

Doprecyzowując - dostarczanie wysokiego poziomu ekspertyzy w powiązaniu z rozwiązaniami informatycznymi (technologie chmurowe i narzędzia (...)) i wspieranie/rozwój wymienionych rozwiązań. Od momentu tworzenia koncepcji architektury systemu informatycznego, uporządkowanie i rozplanowanie działań developerskich, realizacja działań developerskich przy użyciu narzędzi automatyzacji ((...), (...), (...)) w powiązaniu z technologiami chmurowymi (...), które skutkują powstawaniem złożonych systemów monitoringu infrastruktury informatycznej Klientów w oparciu o narzędzia takie jak (...), (...), (...), a następnie utrzymanie/wsparcie ww. rozwiązań nie były i nie są czynnościami powiązanymi z oprogramowaniem.

Zakres obowiązków obejmuje usługi z zakresu IT, które nie wchodzą w zakres 12% stawki ryczałtu, a 62.01.12.0, czyli usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i 62.03.12, czyli usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi.

Kod PKD 62.01 odnosi się do szeroko rozumianej działalności związanej z oprogramowaniem. Do tego kodu przypisuje się świadczenie usług polegających na:

  • pisaniu, modyfikowaniu, badaniu, dokumentowaniu i wspomaganiu oprogramowania w tym pisaniu zleceń sterujących programami dla użytkowników
  • analizowaniu, projektowaniu systemów gotowych do użycia, w tym rozbudowie, tworzeniu dostarczaniu dokumentacji oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika
  • pisaniu programów na zlecenie użytkownika
  • projektowaniu stron internetowych

Wspomniane wyżej obowiązki stanowią zakres prac dla stanowisk takich jak (...)/(...), (...), (...), (...). Nie stanowią zakresu obowiązków na wykonywanym przez Pana stanowisku (...).

Powiązanie z oprogramowaniem nie występuje. Wdrożenie zaprojektowanych systemów nie odbywa się to poprzez języki programowania lub tworzenie oprogramowania, nie ma części wspólnych (bezpośrednio lub pośrednio) z oprogramowaniem.

W ramach PKWiU występuje jedynie zarządzanie siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), natomiast stanowi to jedynie niewielki procent całego zakresu obowiązków, czego potwierdzeniem jest nadanie przez Główny Urząd Statystyczny PKWiU 62.01.12.0.

Działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zadane pytanie dotyczy okresu od stycznia 2022 roku, aż do teraz tj. grudnia 2023 roku, z perspektywą trwania w przyszłości, tj. w 2024 roku.

Ewidencja przychodów jest prowadzona przez firmę księgową, z którą współpracuję.

Świadczenie sklasyfikowane jest pod symbolem PKWiU 62.01.12.0. na podstawie otrzymanej klasyfikacji z GUS. Zgodnie z zaleceniem Radcy podatkowego i Biura księgowego złożył Pan wniosek o Indywidualną Interpretację Podatkową w celu upewnienia się co do stawki ryczałtu, która powinna być naliczana w ramach oferowanego zakresu usług.

Zgodnie z Pana blisko 8-letnim doświadczeniem w branży informatycznej jest Pan przekonany, że w Pana codziennej pracy nie działa Pan w zakresie oprogramowania, co jednocześnie przekłada się na unikatowość oferowanych przeze Pana rozwiązań i możliwość wysokiej konkurencyjności na rynku (umiejętności (...) i (...) są znacznie mniej popularne i wyżej opłacane niż Inżynier oprogramowania i inne stanowiska pokrewne z oprogramowaniem).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego (w tym za pośrednictwem CEiDG) 5 stycznia 2022 r.

Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym (w zależności jakiego roku podatkowego dotyczy wniosek) limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pana wniosek dotyczy okresu od stycznia 2022 roku, aż do teraz tj. grudnia 2023 roku, z perspektywą kontynuacji w 2024 roku.

Pierwszy dochód osiągnął Pan w czerwcu 2019 roku, działalność została założona w maju 2019 roku.

Usługi, które Pan świadczy skalsyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.

Przedmiotem i celem projektu jest dostarczanie wysokiego poziomu ekspertyzy w powiązaniu z rozwiązaniami informatycznymi (technologie chmurowe i narzędzia (...)) i wspieranie/rozwój wymienionych rozwiązań. Od momentu tworzenia koncepcji architektury systemu informatycznego, uporządkowanie i rozplanowanie działań developerskich, realizacja działań developerskich przy użyciu narzędzi automatyzacji ((...), (...), (...)) w powiązaniu z technologiami chmurowymi (...), które skutkują powstawaniem złożonych systemów monitoringu infrastruktury informatycznej Klientów w oparciu o narzędzia takie jak (...), (...), (...), a następnie utrzymanie/wsparcie ww. rozwiązań. Świadczenie jest sklasyfikowane PKWiU 62.01.12.0., tj. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Powiązanie z oprogramowaniem nie występuje. Zakres usług w ramach (...) i (...) ze względu na swoją złożoność i wysoki poziom specjalizacji nie ma elementów tworzenia oprogramowania i na przestrzeni dwóch lat nie miał Pan styczności z taką formą realizacji zadań.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Odpowiada za to profesjonalne Biuro Rachunkowe, które jednocześnie odpowiada za edukację w zakresie najnowszego prawa podatkowego. Prowadząc ewidencję z najwyższą starannością.

Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie uzyskuje (uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie uzyskuje (uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?

Pytanie

Czy prawidłowym stanem jest rozliczenie opisanych przez Pana usług, tj. (...)/ (...) w ramach stawki 8.5%?

Pana stanowisko

Bazując na Pana ponad 8-letnim doświadczeniu w branży IT i ponad 4-letnim doświadczeniu powiązanym z prowadzeniem działalności gospodarczej i usług na potrzeby Kontrahentów wyraźnie obserwuje Pan granicę między poszczególnymi ścieżkami rozwoju w ramach różnych gałęzi informatycznych.

(...) to rodzaj usług, która dynamicznie rozwija się w ostatnich latach, bardzo unikatowa i specjalistyczna, z wysokim poziomem złożoności problemów architektonicznych, sieciowych i systemowych.

Na podstawie analizy prawa podatkowego, konsultacji z Radcą podatkowym, konsultacji z Biurem rachunkowym, analizie wielu wydanych Indywidualnych Interpretacji Podatkowych, jak również rozmów z osobami z branży, czy zespołu wynika, że stawka, którą powinien Pan zastosować to 8.5%. Jednocześnie co utwierdza Państwa w tym przekonaniu to brak powiązań (jakichkolwiek) z oprogramowaniem i językami programowania.

Celem jest dla Pana zawsze opieranie się na faktach i poprawności wynikającej z przepisów prawa podatkowego, dlatego zwracam się z prośbą o dokładną analizę Pana przypadku i przyporządkowanie stawki, która pozwoli rozliczać przychody prawidłowo, zgodnie ze stanem faktycznym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

  • prowadzenia aptek,
  • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
  • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

  • pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
  • pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
  • pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
  • oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  • Od maja 2019 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
  • Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 62.01.12.0.
  • Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje/uzyska Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
  • Wraz z rozpoczęciem działalności złożył Pan 5 stycznia 2022 r. do Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
  • Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
  • Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane we wniosku pytanie, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje m.in. grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

  • usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
  • usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do tworzenia oprogramowania, czy programowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (...) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem. W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi, które m. in. polegają na:

  • dostarczaniu wysokiego poziomu ekspertyzy w powiązaniu z rozwiązaniami informatycznymi (technologie chmurowe i narzędzia (...)) oraz wspieraniu/rozwoju istniejących rozwiązań;
  • tworzeniu koncepcji architektury systemu informatycznego;
  • uporządkowaniu i rozplanowaniu działań deweloperskich;
  • realizacji działań deweloperskich przy użyciu narzędzi automatyzacji ((...), (...), (...), (...) w powiązaniu z technologiami chmurowymi (...), które skutkują powstawaniem złożonych systemów monitoringu infrastruktury informatycznej Klientów w oparciu o narzędzia takie jak (...), (...), (...), a następnie na utrzymywaniu/wsparciu tych rozwiązań;
  • (...), czyli inżynierii technologii chmurowych. Świadczenie to zostało rozszerzone o (...);
  • Projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych Klientów;
  • Projektowaniu architektury chmurowej (w jej zakres wchodzi infrastruktura serwerowa (...), kontenerowa (...), elementy infrastruktury bezpieczeństwa, rozwiązania systemów monitoringu (połączenie między (...), a (...)), automatyzacja procesów poprzez narzędzia (...), systemy (...) (...), systemy (...) np. (...)/(...));
  • Wdrożeniu zaprojektowanych systemów, tj. wprowadzenie zmian w już istniejącej infrastrukturze Klientów w plikach konfiguracyjnych lub propozycja zmian, które wprowadza Klient (po Pana stronie jest to przygotowanie plików konfiguracyjnych i wprowadzenie zmian konfiguracyjnych np. poprzez interfejs (...)).

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.12.0, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemów informatycznych.

Co istotne w sprawie, wskazał Pan, że bierze Pan udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem ich świadczenia.

Zauważam, że systemy informatyczne wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%

Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych – zauważyć należy, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) oraz prawnym i tylko do nich się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji, nie mogą wpływać na ocenę prawidłowości w zakresie objętym Pana wnioskiem.

Przedstawiony zakres czynności w powołanych ww. interpretacjach, wskazuje, że przedstawione tam usługi, nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania, dlatego Organ uznał, że właściwym w tych przypadkach będzie zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu.

Natomiast w Pana przypadku, gdzie do Pana czynności należy m.in. projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych Klientów, projektowanie architektury chmurowej jak i na wdrażaniu zaprojektowanych systemów wskazuje na powiązanie Pana usług z oprogramowaniem, dlatego też, nie zasadnym jest zastosowanie stawki 8,5%. Dlatego też, za właściwą Organ uznał 12% stawkę ryczałtu.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00