Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.782.2023.1.AM

Brak prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z umową Nr … z dnia … 2022 r. wraz z jej zmianami zawartą pomiędzy Województwem … z siedzibą w … przy ul. …, …, zwanym w umowie „Instytucją Zarządzającą RPO …”, a Powiatem … z siedzibą w …, ul. …, …, NIP …, zwanym w umowie „Beneficjentem”, realizowany jest projekt pn. „…”. Projekt współfinansowany jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej 9 – „Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych”, Działanie 9.1 – „Infrastruktura ochrony zdrowia”, Poddziałanie 9.1.1 – „Rozwój specjalistycznych usług medycznych”.

Całkowita wartość projektu wynosi … zł, w tym: wydatki kwalifikowane … zł, dofinansowanie projektu … zł, tj. …% wydatków kwalifikowanych projektu, wkład beneficjenta stanowi … zł, tj. …% kwoty wydatków kwalifikowanych.

Okres realizacji inwestycji ustalono następująco:

-rozpoczęcie realizacji inwestycji: ….2020 r.,

-rozpoczęcie rzeczowe realizacji inwestycji: ….2023 r.,

-zakończenie finansowe realizacji: ….2023 r.

Wnioskodawcą i beneficjentem środków jest Powiat …. Realizatorem projektu po zakończeniu projektu będzie Szpital Powiatowy w … Sp. z o. o. Właścicielem powstałych/zakupionych produktów w ramach realizowanego projektu będzie Wnioskodawca – Powiat …, który po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia przekaże przedmiotowe zasoby w nieodpłatne używanie na podstawie umowy Szpitalowi Powiatowemu w … Sp. z o. o. Nabyte zasoby w ramach projektu będą zarządzane i utrzymywane przez Szpital Powiatowy w … Sp. z o.o., którego jedynym właścicielem jest Powiat … (100% udziału posiada Powiat …).

Zadania przewidziane dla realizatora projektu, to w szczególności:

-poprawa jakości świadczonych usług medycznych przez szpital;

-zwiększenie liczby wykonywanych procedur medycznych w celu zmniejszenia liczby osób oczekujących na zabiegi;

-zwiększenie oferty świadczonych zabiegów;

-lepsze diagnozowanie przypadków chorobowych, a także szybsze stawianie diagnozy;

-skrócenie czasu hospitalizacji poprzez zmniejszenie powikłań epidemiologicznych;

-zapewnienie mieszkańcom regionu dostępu do wysokiej jakości podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej;

-zaspokojenie potrzeb pacjentów, którzy do tej pory zmuszeni byli wyjeżdżać do innych szpitali;

-zmniejszenie ogólnych kosztów opieki medycznej.

Projekt polega na zakupie wyposażenia i sprzętu medycznego na oddział chirurgiczny, blok operacyjny (w tym salę cięć cesarskich), oddział chorób wewnętrznych z pododdziałem geriatrycznym oraz pracowni endoskopowej.

Ponadto realizacja projektu wpisuje się w opracowaną przez Ministra Zdrowia mapę potrzeb zdrowotnych opracowaną dla województwa ….

Nadrzędnym celem Projektu jest poprawa zdrowia publicznego i ograniczenie społecznych nierówności w zdrowiu poprzez poprawę jakości i dostępności do usług medycznych w Szpitalu Powiatowym w ….

Celem szczególnym Projektu jest:

-zwiększenie wykrywalności i zmniejszenie śmiertelności m.in. u dzieci przy wczesnej diagnostyce,

-podjęcie specjalistycznego leczenia pacjentów,

-zwiększenie skuteczności świadczeń opieki zdrowotnej,

-zwiększenie liczby wykonywanych procedur medycznych w celu zmniejszenia liczby osób oczekujących na zabiegi,

-skrócenie procesu diagnostyczno-terapeutycznego, co wpłynie na czas oczekiwania innych pacjentów na świadczenia zdrowotne,

-poprawa warunków pracy lekarzy i pracowników,

-zaspokojenie potrzeb pacjentów, którzy do tej pory musieli wyjeżdżać do innych Szpitali,

-szybsza diagnostyka i skrócenie czasu hospitalizacji,

-wyeliminowanie transportu między Szpitalami.

Z uwagi na specyfikę Projektu, należy wskazać, że nabyte zasoby będą zarządzane i utrzymywane przez Szpital Powiatowy w … Sp. z o. o., której jedynym właścicielem jest Powiat ….

Szpital zapewnia ambulatoryjne świadczenia zdrowotne na podstawie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia … Oddziałem Wojewódzkim w …. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustaw z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.) zwolnione są od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanymi, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Jest to projekt niegenerujący dochodu. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. promocja i ochrona zdrowia dlatego realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych powiatu a towary i usługi zakupione w celu realizacji Projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Utrzymanie trwałości projektu będzie polegało na zachowaniu w należytym stanie technicznym zakupionych w ramach Projektu urządzeń. Koszty związane z utrzymaniem obiektu oraz zakupionego sprzętu będzie ponosił Szpital w ramach kosztów działalności bieżącej, jak dotychczas w oparciu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Pytanie

Czy biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny Powiatowi …przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu pod nazwą „…” Nr … współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiat … pomimo, że jest podatnikiem zarejestrowanym jako czynny podatnik od towarów i usług VAT, stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony) zarówno na dzień zrealizowania projektu, jak również mając na uwadze sposób wykorzystania w przyszłości majątku zakupionego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustaw z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 6, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Powyższy przepis stanowi, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Realizowane przez Powiat własne zadanie inwestycyjne dotyczy modernizacji szpitala powiatowego w … i nie powstanie w związku z jego wykonaniem przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Czynności te są poza zakresem działalności gospodarczej. Natomiast po zakończeniu zadania, realizator projektu Szpital Powiatowy w … Sp. z o. o. zapewnia ambulatoryjne świadczenie usług zdrowotnych na podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia … Oddziałem Wojewódzkim w …. Wymienione usługi zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku VAT w zakresie usług opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanymi, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zrealizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 6, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca uważa, że Powiat … nie spełnia w tym przypadku przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej.

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne do złożenia wniosku o płatność końcową projektu pn. „…” Nr … współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej 9 – „Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych”, Działanie 9.1 – „Infrastruktura ochrony zdrowia”, Poddziałanie 9.1.1 – „Rozwój specjalistycznych usług medycznych”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektunie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważyć również należy, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00