Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.624.2023.2.RH

Dotyczy ustalenia, czy wydatki na świadczenie usług muzycznych przez orkiestry (…) ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu Spółka może zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki na świadczenie usług muzycznych przez orkiestry (…) ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu Spółka może zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 grudnia 2023 r. (data wpływu 3 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X S.A. (dalej: „X”, „Spółka” lub „Wnioskodawca”) posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. X jest największym producentem (…) w Unii Europejskiej.

Podstawowy przedmiot działalności Spółki polega na (…). Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym na terytorium Polski, dochody przez nią uzyskiwane podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”). Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, tj. trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.

Spółka dbając o relacje z otoczeniem firmy chce uczestniczyć i być widoczna w ramach lokalnych działań społecznych. Spółka postrzega potrzebę wdrażania idei społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej: „CSR”) do swojej działalności biznesowej, między innymi z powodów wizerunkowych ((…) widziana jako solidny partner oraz dobry pracodawca). Społeczna odpowiedzialność biznesu niewątpliwie przyczynia się do zmiany roli i odpowiedzialności przedsiębiorstwa w obecnej strukturze społecznej. Szczególną funkcją społecznej odpowiedzialności we współczesnych czasach jest zmiana wizerunku i społecznej akceptacji dla działalności (…) również lokalnych społeczności, a dla (…) jest to jeden z bazowych czynników wpływu otoczenia na organizację.

Dobro lokalnej społeczności jest jednym z najczęściej wymienianych elementów składających się na rozumienie terminu społeczna odpowiedzialność. Obecnie przedsiębiorstwa coraz częściej postrzegane są nie tylko jako źródło zysków dla inwestorów, lecz także jako podmiot odpowiedzialny za społeczeństwo oraz środowisko.

Spółka zawiera umowy na świadczenie usług muzyczno-artystycznych przez orkiestry (…). Szczegółowy zakres usług w ramach umowy obejmuje w szczególności:

- świadczenie koncertów,

- przemarsze uliczne,

- oprawa muzyczna w trakcie pracowniczych świąt branżowych (w tym imprez z okazji obchodów (…)), obchodów jubileuszy,

- oprawa muzyczna imprez samorządowych (dożynki gminne i inne doniosłe wydarzenia o charakterze lokalnym),

- oprawa muzyczna uroczystości kościelnych (m.in. uroczystości Bożego Ciała, Święta Wielkanocne i Bożego Narodzenia, odpusty parafialne),

- oprawa muzyczna uroczystości pogrzebowych pracowników, którzy ulegli śmiertelnemu wypadkowi przy pracy (na wniosek rodziny zmarłego).

Nabycie ww. usług jest sfinansowane ze środków obrotowych Spółki.

Zawierane umowy są wyrazem kontynuacji działań Spółki w sferze społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. „CSR”). W ramach tych działań X jako pierwsza w branży wprowadziła projekt pilotażowy (…) dla najmłodszych mieszkańców gmin (…). Cele działań w obszarze CSR obejmują m.in. zwiększenie świadomości roli społecznej Spółki wśród mieszkańców regionu oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana oraz budowanie trwałych relacji, zarówno z partnerami społecznymi, jak i z pracownikami czy lokalną społecznością. Spółka inwestując w relacje z otoczeniem ma nadzieję, że przyczyni się to m.in. do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa, chce bowiem uczestniczyć i być widoczna w ramach lokalnych działań społecznych.

X jest kontynuatorką bogatych wiekowych tradycji (…). Kultywowanie tych tradycji czyni nas spadkobiercami historii (…) stanu oraz uprawnia do promowania tej kultury na forum krajowym i zagranicznym. Aby podkreślić rolę zawieranych przez Spółkę umów z orkiestrami (…) dla kontynuacji ich działalności, a tym samym kultywowania tradycji ich fenomenu - któremu, wraz z kolejnymi zamykanymi zakładami (…), groziłoby zapomnienie, należy zwrócić uwagę, iż orkiestry (…) są nieodłącznym elementem wiekowej tradycji (…) stanu, a wspieranie ich działalności powinno być obowiązkiem całej branży (…).

W przeszłości utrzymywanie przez Spółki (…) (jak również i inne podmioty działające w tej branży) orkiestr (…) wynikało z wieloletniej pracowniczej tradycji w (…), gdzie posiadanie zespołu muzycznego wpisało się w obyczaj tak dalece, że stanowi normę społeczną zobowiązującą przedsiębiorców działających na terenie (…) do zapewnienia istnienia takiej orkiestry. Fenomen (…) zespołów (…) od ponad wieku konsekwentnie buduje tożsamość regionalną, dbając o integrację lokalnych wspólnot. Dnia (…), decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (…) zostały wpisane na Krajową Listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

Funkcjonowanie (…) orkiestr (…) stanowi przejaw kultywowania tradycji zorganizowanego ruchu muzycznego i zwyczaju muzykowania w (…) orkiestrach (…) zapoczątkowanego w drugiej połowie (…) wieku. Wraz z rozwojem zakładów przemysłu ciężkiego, rozwijały się przy nich orkiestry (…). Konsekwentnie od drugiej połowy (…) wieku przez kolejne sto lat orkiestra (…) przypisywana była (i jest do dziś) do (…), stanowiąc o prestiżu i sile przedsiębiorstwa. Zwyczajowo zespół przyjmuje nazwę (…) z której się wywodzi, pełniąc dla niego funkcje reprezentacyjne oraz użytkowe. Do lat (…) wieku orkiestry utrzymywane były przez zakłady (…). Kolejne lata przyniosły reformy przemysłu (…). Wraz z likwidacją (…) liczba (…) orkiestr (…) w regionie zmalała. W efekcie stosunkowo niewielka ilość zespołów, które przetrwały do dziś działa, starając się odpowiedzieć na zapotrzebowanie społeczne. Wyodrębnione poza struktury zakładów (…) orkiestry zaczęły zakładać stowarzyszenia, fundacje i firmy, zyskując odmienną podmiotowość i możliwość kultywowania tradycji. Obecnie to społeczności lokalne, samorządy, instytucje kultury, wspólnoty religijne oraz pasjonaci wspierają orkiestry (…). Orkiestry (…) po dziś dzień reprezentują markę (…), ale i wszystkich jego pracowników, rodziny, społeczność konkretnych dzielnic i miast.

X jako kontynuatorka tradycji mocno wpisanych w społeczność lokalną, pragnąc wspierać działalność orkiestr (…), które wraz z kresem mecenatu (…) utraciły swoje stałe, tradycyjne wsparcie finansowe, jednocześnie wychodząc na przeciw oczekiwaniom społeczności lokalnej i pracowników, podjęła decyzję o zawarciu umów na usługi muzyczne świadczone przez orkiestry (…).

W uzupełnieniu wniosku z 27 grudnia 2023 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że:

 1. Związek przyczynowo-skutkowy między poniesionymi przez Spółkę wydatkami, a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez Spółkę źródła przychodu, nie jest możliwy do wskazania w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej: „CSR”), w ramach której X wspiera działania w zakresie usług muzyczno-artystycznych świadczonych przez orkiestry (…). Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej. W ocenie X, realizowane przez nią działania kultywowania bogatych wiekowych tradycji (…) wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Ponadto, jak zostało wskazane w opisanym stanie faktycznym zawierane przez Spółkę umowy z orkiestrami (…) gwarantują im kontynuację działalności i tym samym kultywowanie ich wieloletnich tradycji.

Działania Spółki podejmowane są w celu zwiększenia rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, zwiększenia świadomości roli społecznej Spółki wśród mieszkańców regionu oraz aktywnego uczestnictwa w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana. W konsekwencji, realizowana przez Spółkę polityka CSR niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu ze społecznością lokalną, co przekłada się na poprawę postrzegania firmy jako partnera społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego oraz wzrost konkurencyjności spółki na rynku globalnym co pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów. W efekcie, wydatki ponoszone w związku z realizacją polityki CSR spełniają warunek poniesienia wydatków w celu uzyskania zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Brak związku bezpośredniego niekoniecznie oznacza, że takiego związku wydatków w celu uzyskania nie ma w ogóle. Mimo braku bezpośredniego związku z przychodami, można bowiem wykazać związek pośredni, co umożliwia traktowanie wydatków na ww. cel jako koszty podatkowe. Polityka CSR wpływa bowiem pośrednio na przychody Spółki. Co więcej podejmowanie takich działań staje się niejako zgodne z oczekiwaniami społeczności lokalnej i pracowników. Jak zauważono we wniosku tradycja pracownicza związana z rolą i obecnością orkiestry wśród pracowników branży (…) jest tak silna, że brak orkiestry byłby odebrany przez pracowników jako brak szacunku dla tradycji i tym samym skutkowałby spadkiem pozytywnych nastrojów wśród załogi, co oznaczałoby spadek efektywności funkcjonowania Spółki. Biorąc pod uwagę powyższe oraz to, że zgodnie z opisanym stanem faktycznym, celem realizowanej przez Spółkę polityki CSR jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego, stwierdzić należy, że wydatki związane z realizacją tej polityki, nie znajdą się w negatywnym katalogu art. 16 ustawy o CIT. Spółka nie podejmuje bowiem powyższych działań w celu wytworzenia swojego pozytywnego wizerunku mając na uwadze bezpośrednie dotarcie do istniejących lub potencjalnych kontrahentów.

W konsekwencji, zgodnie z powyższym, w ocenie Spółki, wydatki związane z realizacją polityki CSR stanowią koszty uzyskania przychodu dla celów podatkowych, ponieważ spełniają wszystkie warunki uznania wydatków za koszty podatkowe, tj.:

- są ponoszone przez Wnioskodawcę;

- mają charakter definitywny (bezzwrotny);

- posiadają związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą;

- w sposób pośredni wpływają na uzyskanie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów;

- są właściwie udokumentowane;

- nie znajduje się w grupie wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

2. W X podejmowane są działania, które wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, jednak Spółka nie posiada spisanej polityki w tym zakresie.

a) W X nie obowiązuje spisana w formie dokumentu polityka CSR. Jednak Spółka z zaangażowaniem podejmuje inicjatywy na rzecz lokalnej społeczności oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. W szczególności poprzez wdrażanie w życie założeń CSR poprzez podejmowanie działań na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje. Celem głównym w tym zakresie jest zwiększenie konkurencyjności firmy poprzez niesienie wartości społecznej zarówno do wewnątrz organizacji jak i otoczenia firmy przez wdrożenie działań CSR wpisujących się w obszary: środowisko naturalne, relacje z personelem i zaangażowanie społeczne. Działania na rzecz lokalnej społeczności - przedsięwzięcia na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo przyjmują postać: działań polegających na wspieraniu lokalnych instytucji i osób, współpracy z lokalnymi organizacjami, działań ekologicznych, a także inwestycyjnych (np. budowanie (…)).

b) i c) Spółka dbając o relacje z otoczeniem firmy chce uczestniczyć i być widoczna w ramach lokalnych działań społecznych. Spółka postrzega potrzebę wdrażania idei społecznej odpowiedzialności biznesu do swojej działalności biznesowej, między innymi z powodów wizerunkowych ((…) widziana jako solidny partner oraz dobry pracodawca). Społeczna odpowiedzialność biznesu przyczynia się do zmiany roli i odpowiedzialności przedsiębiorstwa w obecnej strukturze społecznej. Szczególną funkcją społecznej odpowiedzialności we współczesnych czasach jest zmiana wizerunku i społecznej akceptacji dla działalności (…) również lokalnych społeczności, a dla (…) jest to jeden z bazowych czynników wpływu otoczenia na organizację. X jako największy pracodawca na obszarze gmin województwa (…) pragnie kształtować pozytywne relacje z otoczeniem i społecznością lokalną swoich (…). Ideą przewodnią, wokół której koncentruje się działalność Spółki, to wielowiekowa, (…) tradycja (…) łączona z innowacyjnym podejściem do produkcji oraz zarządzania. Spółka zgodnie z aktualnymi oczekiwaniami społecznymi, ale także potrzebami biznesowymi, realizuje zadania z zakresu społecznej odpowiedzialności. Wszystkie wskazane we wniosku działania Spółki w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym X podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się. Wśród korzyści dla Spółki wynikających z prowadzenia odpowiedzialnego biznesu należy uznać poprawę relacji ze społecznością i władzami lokalnymi.

Społeczna odpowiedzialność umożliwia trwałe zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności jej mieszkańców, a także zdobycie zaufania władz samorządowych z którymi Spółka jako firma (…) działająca na obszarach wielu gmin posiada ścisłe kontakty.

Dobro lokalnej społeczności jest jednym z najczęściej wymienianych elementów składających się na rozumienie terminu społeczna odpowiedzialność. Obecnie przedsiębiorstwa coraz częściej postrzegane są nie tylko jako źródło zysków dla inwestorów, lecz także jako podmiot odpowiedzialny za społeczeństwo oraz środowisko. Bezpośrednim celem omawianych działań jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej. Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności mają pozytywny wpływ nie tylko na otoczenie, ale także przynoszą długoterminowe korzyści poprzez:

- poprawę reputacji Spółki oraz branży (…);

- wzmocnienie pozycji spółki;

- zapewnienie przewagi nad konkurencją poprzez rozwój dobrych relacji ze społecznością;

- obniżenie kosztów, dzięki lepszym relacjom z interesariuszami.

W literaturze pod pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu rozumie się m.in. „koncepcję opartą na najwyższych standardach etycznych, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie i świadomie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z grupami interesariuszy: społeczeństwa jako całości, a także jego wyodrębnionych grup - właścicieli, klientów, pracowników, inwestorów, dostawców, akcjonariuszy, banków i innych partnerów biznesowych”.

Niezależnie od aspektów ekonomicznych prowadzonej działalności gospodarczej intencją Spółki jest również troska o środowisko naturalne oraz aktywne i odpowiedzialne uczestnictwo w życiu lokalnej społeczności, jednak w ścisłym powiązaniu z biznesowym aspektem takiej aktywności.

W kontekście wpływu na ostatecznych nabywców/potencjalnych klientów jaki wywołuje podejmowanie działań przez Spółkę w ramach CSR, tj. świadczenia usług muzyczno- artystycznych przez orkiestry (…) należy zauważyć, iż bez wątpienia wydatki w ramach CSR, których głównym celem jest budowanie wiarygodności Spółki oraz pozytywnych relacji pomiędzy Spółką a lokalną społecznością i pracownikami/współpracownikami oraz partnerami biznesowymi, można uznać za wydatki powiązane z osiągnięciem, zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodu jakim jest prowadzona przez Spółkę działalność w ujęciu ogólnym. Jak pokazuje praktyka ostatnich lat, nowoczesne społeczeństwo oczekuje od firm czegoś więcej niż tylko prowadzenia biznesu ukierunkowanego wyłącznie na zysk - kontrahenci chętniej nawiązują współpracę z firmami, dla których istotne jest także dbanie o wspólne dobro (rozwijanie dobrych praktyk w zakresie funkcjonowania biznesu w kontekście, m.in. ochrony środowiska czy wspierania lokalnych społeczności i inicjatyw). W aktualnej praktyce obrotu gospodarczego aktywność w zakresie CSR nie pozostaje wyłącznie kwestią wyboru lecz jest społecznie oczekiwana i wpływa na konkurencyjność danego podmiotu względem innych uczestników obrotu gospodarczego.

d) Celem realizowanej przez Spółkę polityki CSR jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Spółka nie kieruje podejmowanych działań w ramach Społecznej odpowiedzialności Biznesu do swoich konkretnych kontrahentów/klientów/odbiorców.

e) Spółka informuje w prasie, na stronach internetowych oraz lokalnych stacjach telewizyjnych o podejmowanych przez nią działaniach w ramach realizacji celów społecznej odpowiedzialności, którą jest w szczególności: realizacja usług muzyczno-artystycznych przez orkiestry (…), uczestniczenie X w projekcie (…), wspieranie działalności (…).

f) Działania X podejmowane w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu poprzez realizację usług muzyczno-artystycznych przez orkiestry (…) nie są firmowane logo X. Jednakże sam występ orkiestr (…) zawsze ma w swej oprawie cechy charakterystyczne kojarzone z branżą (…), jak mundury (…) członków orkiestry czy wykonywane utwory, które w sposób jednoznaczny są identyfikowane z istnieniem (…), których właścicielem jest X i (…) etosem pracy. Ponadto formacje muzyczne, które są wykonawcą zlecanych przez Spółkę usług muzyczno-artystycznych niejednokrotnie już w swojej nazwie odwołują się do nazwy (…) z której się wywodzą i przy której działają (np. Orkiestra (…) czy Orkiestra (…)).

g) X nie posiada opracowanej strategii oraz planu działania związanego z CSR w formie spisanego dokumentu. Jednak realizowana przez Spółkę strategia działania zakłada realizację zadań które wpisują się w zakres definicji społecznej odpowiedzialności biznesu. W szczególności do podstawowych założeń w tym zakresie zaliczyć należy: dobre praktyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi, usprawnienia techniki wewnętrznego zarządzania, budowanie relacji ze społecznościami lokalnymi i całością społeczeństwa. W celu realizacji powyższych założeń Spółka reaguje na bieżąco i bardzo chętnie na potrzeby społeczności lokalnej oraz otoczenia zewnętrznego. Na uwagę zasługuje czynny udział X w sesjach programu X w K. Sesja tematyczna dotycząca społecznej odpowiedzialności biznesu w branży (…) już od niemal dekady stanowi jeden z podstawowych punktów ww. programu. W ramach tej sesji X wygłosiła referat podczas (…).

Z każdym rokiem rośnie imponująco liczba działań przedsiębiorstw (…) w kierunku swoich tzw. interesariuszy. Także Spółka w tym zakresie uczy się działać w nowoczesny i relacyjny sposób, opracowując tzw. dobre praktyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi, usprawniając techniki wewnętrznego zarządzania, budując relacje ze społecznościami lokalnymi i całością społeczeństwa. Minimalizuje też wpływ (…) na bio-, hydro- i litosferę oraz klimat.

(…) Należy do nich np. pomoc słabszym czy potrzebującym, ale także praca na rzecz kształtowania postaw patriotycznych, kultywowanie i ochrona tradycji (…) (w tym tradycja istnienia orkiestr (…)), odpowiedź na potrzeby edukacyjne czy po prostu dbałość o dobry wizerunek firmy i (…).

 (…)

h) Realizacja przez Spółkę działań związanych z CSR jest jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym i jako pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego jest niezbędna dla osiągnięcia trwałego sukcesu Spółki. Czynniki te przemawiają za uznaniem ponoszonych przez Spółkę wydatków w tym zakresie za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy, w tym w szczególności jej art. 15 ust. 1. Podkreślić należy, że nie chodzi tu o zwykłe działania wizerunkowe, lecz o wszechstronne wzmocnienie pozycji Spółki, zmierzające do trwałego efektu gospodarczego. W kontekście powyższego należy zauważyć, iż bez wątpienia wydatki w ramach CSR, (usługi muzyczno-artystyczne orkiestr (…)) których głównym celem jest budowanie wiarygodności Spółki oraz pozytywnych relacji pomiędzy Spółką a lokalną społecznością i pracownikami/współpracownikami oraz partnerami biznesowymi, można uznać za wydatki powiązane z osiągnięciem, zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodu jakim jest prowadzona przez Spółkę działalność w ujęciu ogólnym. Działania Spółki w obszarze wspierania działalności orkiestr (…) wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Działania podejmowane w tym zakresie stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmą. Wpływają one na poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przekłada się na pozycję Spółki i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym i pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów.

i) Osoby chcące skorzystać z usług muzyczno-artystycznych orkiestr (…) nie są zobowiązane do jakichkolwiek czynności na rzecz Spółki.

j) Celem ponoszonych przez Spółkę wydatków na CSR jest promowanie działań pozytywnych społecznie, budowa więzi z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym (tj. z pracownikami, lokalną społecznością, partnerami biznesowymi), co jako element zarządzania Spółką w dłuższej perspektywie ma prowadzić do uzyskania dochodów. Działania CSR nie są natomiast ukierunkowane na wykreowanie wizerunku Spółki jako podmiotu zasobnego, w oparciu o działania okazałe czy wystawne.

W wyroku z 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11, NSA dokonał wykładni pojęcia „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT stwierdzając, że jest to działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że oceny czy dany wydatek ma charakter reprezentacyjny, należy dokonać przez pryzmat celu, w jakim ten wydatek jest ponoszony. Jeżeli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie pozytywnego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. W ocenie Spółki, w podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osób trzecich w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku Spółki dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia (należy zatem rozpoznać bezpośredni skutek nakierowania podejmowanych działań na bezpośrednie uzyskanie przychodu). Konsekwentnie, wydatki na reprezentację należy interpretować jako koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz to, że zgodnie z opisanym stanem faktycznym celem działań podejmowanych przez X jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego poprzez krzewienie kultury i tradycji orkiestr (…), stwierdzić należy, że wydatki związane z realizacją tej polityki, nie znajdą się w negatywnym katalogu art. 16 ustawy o CIT. Spółka nie podejmuje bowiem powyższych działań w celu wytworzenia swojego pozytywnego wizerunku mając na uwadze bezpośrednie dotarcie do istniejących lub potencjalnych kontrahentów.

Pytanie

Czy wydatki na świadczenie usług muzycznych przez orkiestry (…) ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu Spółka może zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów?

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 27 grudnia 2023 r.)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu na świadczenie usług muzycznych przez orkiestry (…) stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu. Z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że aby wydatki poczynione przez podatnika można było uznać za koszty uzyskania przychodu, muszą być one poniesione w sposób celowy. Podatnik więc podejmując decyzję o dokonaniu wydatku, musi być przeświadczony o racjonalności, z punktu widzenia prowadzonej przez niego działalności. Obowiązkiem podatników jest wykazanie w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Reasumując, aby określony wydatek uznać za koszt uzyskania przychodów, muszą zostać spełnione następujące warunki, wydatek ten:

- musi pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

- nie może znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakiejkolwiek formie zwrócona,

- musi być właściwie udokumentowany.

Dla oceny ponoszonych wydatków pod kątem kwalifikacji podatkowej istotne jest określenie ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Odnosząc powyższe do opisanego w niniejszym wniosku stanu faktycznego, związek przyczynowo skutkowy między poniesionymi przez Spółkę wydatkami, a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez Spółkę źródła przychodu, nie jest możliwy do wskazania w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. „CSR”). Pod pojęciem tym należy rozumieć koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej.

(…) jako największy pracodawca na obszarze gmin województwa (…) pragnie kształtować pozytywne relacje z otoczeniem i społecznością lokalną swoich (…). Ideą przewodnią, wokół której koncentruje się działalność Spółki, to wielowiekowa, (…) tradycja (…) łączona z innowacyjnym podejściem do produkcji oraz zarządzania. Spółka zgodnie z aktualnymi oczekiwaniami społecznymi, ale także potrzebami biznesowymi, realizuje zadania z zakresu społecznej odpowiedzialności, które wspierającą proces budowania marki X. Budowanie pozytywnego wizerunku X w otoczeniu lokalnym i biznesowym jest procesem wieloletnim. Uzyskanie zamierzonych efektów jest odroczone w czasie ze względu na proces utrwalania wizerunku, marki i samej nazwy w otoczeniu. Reputację odpowiedzialnego i zaangażowanego społecznie przedsiębiorcy tworzy ciągły proces budowania pozytywnych relacji z otoczeniem biznesowym i lokalnym, stanowiący ważną wartość dodaną w podejmowanych działaniach strategicznych i planowaniu przyszłości. Istotnym elementem uzyskania tej reputacji jest proces tworzenia świadomości otoczenia o roli przedsiębiorcy oraz edukacja wszystkich uczestników rynku poprzez wskazanie marki X jako przedsiębiorcy zaangażowanego społecznie oraz wspierającego lokalną społeczność i tradycje (…).

Działania Spółki podejmowane są w celu zwiększenia rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, zwiększenia świadomości roli społecznej Spółki wśród mieszkańców regionu oraz aktywnego uczestnictwa w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana. W konsekwencji, realizowana przez Spółkę polityka CSR niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu ze społecznością lokalną, co przekłada się na poprawę wizerunku firmy i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym i pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów. W efekcie, wydatki ponoszone w związku z realizacją polityki CSR spełniają warunek poniesienia wydatków w celu uzyskania zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Brak związku bezpośredniego niekoniecznie oznacza, że takiego związku wydatków w celu uzyskania nie ma w ogóle. Mimo braku bezpośredniego związku z przychodami, można bowiem wykazać związek pośredni, co umożliwia traktowanie wydatków na ww. cel jako koszty podatkowe. Wskazana tradycja pracownicza związana z rolą i obecnością orkiestry wśród pracowników branży (…) jest tak silna, że brak orkiestry byłby odebrany przez pracowników jako brak szacunku dla tradycji i tym samym skutkowałby spadkiem pozytywnych nastrojów wśród załogi, co oznaczałoby spadek efektywności funkcjonowania Spółki. W świetle powyższego podstawowym celem wspierania działalności orkiestry w Spółce jest cel pracowniczy - zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, jakim jest załoga - podstawowy zasób, dzięki któremu Spółka generuje przychody. Otwartość na potrzeby społeczności lokalnej buduje społeczną więź, która poprzez relacje wzajemnego zrozumienia i troski stanowi ważny element bezpieczeństwa pracowników i wskazuje X jako pracodawcę, zaangażowanego w rozwój społeczności lokalnych. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki spełniony został ustawowy wymóg celowości wydatków pozwalający na uznanie przedmiotowych wydatków za koszty uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka dbając o relacje z otoczeniem firmy chce uczestniczyć i być widoczna w ramach lokalnych działań społecznych. Spółka postrzega potrzebę wdrażania idei społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej: „CSR”) do swojej działalności biznesowej, między innymi z powodów wizerunkowych ((…) widziana jako solidny partner oraz dobry pracodawca). Społeczna odpowiedzialność biznesu niewątpliwie przyczynia się do zmiany roli i odpowiedzialności przedsiębiorstwa w obecnej strukturze społecznej. Szczególną funkcją społecznej odpowiedzialności we współczesnych czasach jest zmiana wizerunku i społecznej akceptacji dla działalności (…) również lokalnych społeczności, a dla (…) jest to jeden z bazowych czynników wpływu otoczenia na organizację.

Dobro lokalnej społeczności jest jednym z najczęściej wymienianych elementów składających się na rozumienie terminu społeczna odpowiedzialność. Obecnie przedsiębiorstwa coraz częściej postrzegane są nie tylko jako źródło zysków dla inwestorów, lecz także jako podmiot odpowiedzialny za społeczeństwo oraz środowisko.

Spółka zawiera umowy na świadczenie usług muzyczno-artystycznych przez orkiestry (…) dla (…) wchodzących w jej struktury. Szczegółowy zakres usług w ramach umowy obejmuje w szczególności:

- świadczenie koncertów,

- przemarsze uliczne,

- oprawa muzyczna w trakcie pracowniczych świąt branżowych (w tym imprez z okazji obchodów (…)), obchodów jubileuszy,

- oprawa muzyczna imprez samorządowych (dożynki gminne i inne doniosłe wydarzenia o charakterze lokalnym),

- oprawa muzyczna uroczystości kościelnych (m.in. uroczystości Bożego Ciała, Święta Wielkanocne i Bożego Narodzenia, odpusty parafialne),

- oprawa muzyczna uroczystości pogrzebowych pracowników, którzy ulegli śmiertelnemu wypadkowi przy pracy (na wniosek rodziny zmarłego).

Nabycie ww. usług jest sfinansowane ze środków obrotowych Spółki.

Zawierane umowy są wyrazem kontynuacji działań Spółki w sferze społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. „CSR”).

Odnosząc się do powyższych informacji w pierwszej kolejności wskazać należy, że CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy - grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska.

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Nie można w tym zakresie przyjąć, że każdy wydatek jest realizacją CSR. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W opisie stanu faktycznego i w jego uzupełnieniu wskazaliście Państwo, że podejmujecie działania, które wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, jednak Spółka nie posiada spisanej polityki w tym zakresie.

W Państwa Spółce nie obowiązuje spisana w formie dokumentu polityka CSR. Jednak Spółka z zaangażowaniem podejmuje inicjatywy na rzecz lokalnej społeczności oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. W szczególności poprzez wdrażanie w życie założeń CSR poprzez podejmowanie działań na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje. Celem głównym w tym zakresie jest zwiększenie konkurencyjności firmy poprzez niesienie wartości społecznej zarówno do wewnątrz organizacji jak i otoczenia firmy przez wdrożenie działań CSR wpisujących się w obszary: środowisko naturalne, relacje z personelem i zaangażowanie społeczne. Działania na rzecz lokalnej społeczności - przedsięwzięcia na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo przyjmują postać: działań polegających na wspieraniu lokalnych instytucji i osób, współpracy z lokalnymi organizacjami, działań ekologicznych, a także inwestycyjnych (np. budowanie (…)). Spółka dbając o relacje z otoczeniem firmy chce uczestniczyć i być widoczna w ramach lokalnych działań społecznych. Spółka postrzega potrzebę wdrażania idei społecznej odpowiedzialności biznesu do swojej działalności biznesowej, między innymi z powodów wizerunkowych ((…) widziana jako solidny partner oraz dobry pracodawca). Społeczna odpowiedzialność biznesu przyczynia się do zmiany roli i odpowiedzialności przedsiębiorstwa w obecnej strukturze społecznej. Szczególną funkcją społecznej odpowiedzialności we współczesnych czasach jest zmiana wizerunku i społecznej akceptacji dla działalności (…) również lokalnych społeczności, a dla (…) jest to jeden z bazowych czynników wpływu otoczenia na organizację. X jako największy pracodawca na obszarze gmin województwa (…) pragnie kształtować pozytywne relacje z otoczeniem i społecznością lokalną swoich (…). Ideą przewodnią, wokół której koncentruje się działalność Spółki, to wielowiekowa, (…) tradycja (…) łączona z innowacyjnym podejściem do produkcji oraz zarządzania. Spółka zgodnie z aktualnymi oczekiwaniami społecznymi, ale także potrzebami biznesowymi, realizuje zadania z zakresu społecznej odpowiedzialności. Wszystkie wskazane we wniosku działania Spółki w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym X podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się. Wśród korzyści dla Spółki wynikających z prowadzenia odpowiedzialnego biznesu należy uznać poprawę relacji ze społecznością i władzami lokalnymi.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienie, wskazać należy, że ww. inicjatywa w zakresie usług muzyczno-artystycznych świadczonych przez orkiestry (…) nie mieści się w zakresie inicjatywy będącej społeczną odpowiedzialnością biznesu. Nie wykazali Państwo w wystarczający sposób jak wydatki na usługi muzyczno-artystyczne świadczone przez orkiestry (…) przekładają się na realizację CSR w Państwa Spółce.

Z przedstawionych informacji wynieść można, że przedstawiliście Państwo na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu i jakie cechy posiada, jednak nie wykazaliście Państwo w jaki sposób wydatki ponoszone przez Państwa Spółkę na świadczenie usług muzyczno-artystycznych przez orkiestry (…) wpisują się w realizację przez Państwa Spółkę polityki CSR. We wniosku wprawdzie nawiązaliście Państwo do wiekowej tradycji (…), wskazując, że:

(…) jest kontynuatorką bogatych wiekowych tradycji (…). Kultywowanie tych tradycji czyni nas spadkobiercami historii (…) stanu oraz uprawnia do promowania tej kultury na forum krajowym i zagranicznym. Aby podkreślić rolę zawieranych przez Spółkę umów z orkiestrami (…) dla kontynuacji ich działalności, a tym samym kultywowania tradycji ich fenomenu - któremu, wraz z kolejnymi zamykanymi zakładami (…), groziłoby zapomnienie, należy zwrócić uwagę, iż orkiestry (…) są nieodłącznym elementem wiekowej tradycji (…) stanu, a wspieranie ich działalności powinno być obowiązkiem całej branży (…).

W przeszłości utrzymywanie przez Spółki (…) (jak również i inne podmioty działające w tej branży) orkiestr (…) wynikało z wieloletniej pracowniczej tradycji w (…), gdzie posiadanie zespołu muzycznego wpisało się w obyczaj tak dalece, że stanowi normę społeczną zobowiązującą przedsiębiorców działających na terenie (…) do zapewnienia istnienia takiej orkiestry. Fenomen (…) zespołów zakładowych od ponad wieku konsekwentnie buduje tożsamość regionalną, dbając o integrację lokalnych wspólnot. Dnia (…), decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (…) zostały wpisane na Krajową Listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

Funkcjonowanie(…) orkiestr (…) stanowi przejaw kultywowania tradycji zorganizowanego ruchu muzycznego i zwyczaju muzykowania w (…) orkiestrach (…) zapoczątkowanego w drugiej połowie (…) wieku. Wraz z rozwojem zakładów przemysłu ciężkiego, rozwijały się przy nich orkiestry (…). Konsekwentnie od drugiej połowy (…) wieku przez kolejne sto lat orkiestra (…) przypisywana była (i jest do dziś) do (…), stanowiąc o prestiżu i sile przedsiębiorstwa. Zwyczajowo zespół przyjmuje nazwę(…) z której się wywodzi, pełniąc dla niego funkcje reprezentacyjne oraz użytkowe. Do lat (…) wieku orkiestry utrzymywane były przez zakłady(…). Kolejne lata przyniosły reformy przemysłu (…). Wraz z likwidacją (…) liczba (…) orkiestr (…) w regionie zmalała. W efekcie stosunkowo niewielka ilość zespołów, które przetrwały do dziś działa, starając się odpowiedzieć na zapotrzebowanie społeczne. Wyodrębnione poza struktury zakładów (…) orkiestry zaczęły zakładać stowarzyszenia, fundacje i firmy, zyskując odmienną podmiotowość i możliwość kultywowania tradycji. Obecnie to społeczności lokalne, samorządy, instytucje kultury, wspólnoty religijne oraz pasjonaci wspierają orkiestry (…). Orkiestry (…) po dziś dzień reprezentują markę zakładu, ale i wszystkich jego pracowników, rodziny, społeczność konkretnych dzielnic i miast.

X jako kontynuatorka tradycji mocno wpisanych w społeczność lokalną, pragnąc wspierać działalność orkiestr (…), które wraz z kresem mecenatu (…) utraciły swoje stałe, tradycyjne wsparcie finansowe, jednocześnie wychodząc na przeciw oczekiwaniom społeczności lokalnej i pracowników, podjęła decyzję o zawarciu umów na usługi muzyczne świadczone przez orkiestry (…).

Mimo przedstawienia powyższej tradycji (…), z którą związana jest również orkiestra (…), to w dalszym ciągu nie wykazaliście Państwo w jaki sposób wydatki poniesione na usługi muzyczno-artystyczne świadczone przez te orkiestry (…) wpisują się w realizację celu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w Państwa Spółce.

Ponadto, co również istotne, wskazali Państwo, że nie posiadacie spisanej polityki CSR w tym zakresie w formie dokumentu, nie mają też Państwo opracowanej strategii ani planu działania CSR w formie dokumentu.

Wskazali Państwo jedynie, że Społeczna odpowiedzialność umożliwia trwałe zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności jej mieszkańców, a także zdobycie zaufania władz samorządowych z którymi Spółka jako firma (…) działająca na obszarach wielu gmin posiada ścisłe kontakty. Dobro lokalnej społeczności jest jednym z najczęściej wymienianych elementów składających się na rozumienie terminu społeczna odpowiedzialność. Obecnie przedsiębiorstwa coraz częściej postrzegane są nie tylko jako źródło zysków dla inwestorów, lecz także jako podmiot odpowiedzialny za społeczeństwo oraz środowisko. Bezpośrednim celem omawianych działań jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. (…) Niezależnie od aspektów ekonomicznych prowadzonej działalności gospodarczej intencją Spółki jest również troska o środowisko naturalne oraz aktywne i odpowiedzialne uczestnictwo w życiu lokalnej społeczności, jednak w ścisłym powiązaniu z biznesowym aspektem takiej aktywności. W kontekście wpływu na ostatecznych nabywców/potencjalnych klientów jaki wywołuje podejmowanie działań przez Spółkę w ramach CSR, tj. świadczenia usług muzyczno-artystycznych przez orkiestry (…) należy zauważyć, iż bez wątpienia wydatki w ramach CSR, których głównym celem jest budowanie wiarygodności Spółki oraz pozytywnych relacji pomiędzy Spółką a lokalną społecznością i pracownikami/współpracownikami oraz partnerami biznesowymi, można uznać za wydatki powiązane z osiągnięciem, zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodu jakim jest prowadzona przez Spółkę działalność w ujęciu ogólnym. Jak pokazuje praktyka ostatnich lat, nowoczesne społeczeństwo oczekuje od firm czegoś więcej niż tylko prowadzenia biznesu ukierunkowanego wyłącznie na zysk - kontrahenci chętniej nawiązują współpracę z firmami, dla których istotne jest także dbanie o wspólne dobro (rozwijanie dobrych praktyk w zakresie funkcjonowania biznesu w kontekście, m.in. ochrony środowiska czy wspierania lokalnych społeczności i inicjatyw). W aktualnej praktyce obrotu gospodarczego aktywność w zakresie CSR nie pozostaje wyłącznie kwestią wyboru lecz jest społecznie oczekiwana i wpływa na konkurencyjność danego podmiotu względem innych uczestników obrotu gospodarczego.

Powyższe przesłanki nie są wystarczające, aby stwierdzić że wydatki poniesione na usługi muzyczno-artystyczne świadczone przez orkiestry (…) wpisują się w realizację strategii CSR w Państwa Spółce.

W związku z powyższym, mimo że wskazaliście Państwo, iż realizowana przez Państwa Spółkę strategia działania wpisuje się w zakres definicji społecznej odpowiedzialności biznesu, to nie wykazaliście Państwo w jaki sposób usługi muzyczno-artystyczne świadczone przez orkiestry (…) wpisują się w realizację tej strategii CSR, skoro nawet formalnie taka strategia nie została spisana w Państwa Spółce.

Tym samym, przedmiotowe działania nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów jako element polityki CSR, ponieważ z wniosku nie wynika, żeby taka była przez Spółkę prowadzona, a samo powołanie się na społeczną odpowiedzialność biznesu nie jest wystarczające do uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów.

Wobec tego wydatki na świadczenie usług muzycznych przez orkiestry (…) ponoszone przez Państwa w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00