Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.465.2023.3.AW

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 27 grudnia 2023 r. i 10 stycznia 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem jest świadczenie usług Project Managera (Kierownika Projektu). W ramach prowadzonej działalności zawarł Pan umowę współpracy z firmą (dalej jako Zleceniodawca lub Klient). Zgodnie z zapisami umowy oraz faktycznym charakterem wykonywanych czynności, obowiązki jakie Panu powierzono obejmują w szczególności:

1.obszar procesów, procedur oraz szkoleń — opracowywanie i wdrażanie ulepszeń w zakresie zarządzania projektami Klienta:

(...)

2. zarządzanie i wsparcie projektów (...):

(...)

3. wdrażanie i administrowanie oprogramowaniem do zarządzania/kontroli projektów:

(...)

Czynności, które wykonuje Pan w ramach usług kierownika projektu nie obejmują czynności takich jak: projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania technologii informatycznych czy też tworzenie oprogramowania, jego modyfikowanie czy ulepszanie ani też doradztwo w zakresie oprogramowania. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) przedmiot usług, które Pan wykonuje, jest objęty grupowaniem: 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Zaznaczył Pan, że klasyfikacja ww. czynności w ramach wskazanego grupowania w PKWiU została potwierdzona otrzymaną Interpretacją Ośrodka Nomenklatur i Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Wybrał Pan formę opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o ryczałcie”, „ustawa”). W tym celu złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według Pana miejsca zamieszkania, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (tj. oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy).

Jednocześnie, do działalności, jaka jest wykonywana przez Pana, nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie, w szczególności:

nie jest Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej,

nie korzysta Pan z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,

nie prowadzi Pan apteki,

nie prowadzi Pan działalności w zakresie sprzedaży i kupna wartości dewizowych,

nie handluje Pan częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

nie wytwarza Pan również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

W odniesieniu do Pana, zastosowania nie znajduje także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy. Ponadto wskazał Pan, że:

Pana działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie,

z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie, uzyskuje Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy, a także

wykonywane przez Pana usługi nie są świadczone na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i nie odpowiadają czynnościom, które wykonywał Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy,

prowadzi i będzie prowadził Pan ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi),

wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. oraz dochodów osiąganych w roku 2022 i w latach następnych,

opisane we wniosku czynności wykonuje Pan samodzielnie, nie pod kierownictwem zamawiającego usługi,

opisane we wniosku czynności wykonuje Pan w miejscu i czasie ustalonym samodzielnie (tj. niewyznaczonym przez zamawiającego usługi),

ponosi Pan ryzyko gospodarcza w związku z prowadzoną działalnością, a wobec osób trzecich odpowiedzialność za rezultat usług,

świadczy Pan usługi na rzecz różnych podmiotów gospodarczych, są to podmioty niepowiązane, tj. w szczególności nie jest Pan członkiem zarządu, ani udziałowcem/wspólnikiem tych podmiotów.

Uzupełnienie wniosku

Potwierdził Pan, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania konkretnych czynności/zadań, które wykonuje Pan w ramach świadczonych usług wskazał Pan:

1.obszar procesów, procedur oraz szkoleń — opracowywanie i wdrażanie ulepszeń w zakresie zarządzania projektami Klienta:

(...)

2.zarządzanie i wsparcie projektów (...):

(...)

3.wdrażanie i administrowanie oprogramowaniem do zarządzania/kontroli projektów:

(...)

Wskazał Pan, że w ramach świadczenia usług nie przygotowuje i nie będzie przygotowywał wytycznych dla programistów. Może Pan tworzyć wytyczne dla kadry zarządzającej poszczególnymi projektami. Czasami współpracuje Pan z programistami podczas integracji z innymi systemami IT, czynności te jednak nie polegają na zarządzaniu programistami ani na doradzaniu programistom.

Usługi świadczone przez Pana nie obejmują usług firm centralnych (head Office), ani usług w zakresie wolnych zawodów. Zgodnie z uzyskaną przez Pana od właściwego urzędu statystycznego klasyfikacją statystyczną, usługi stanowią pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20.0).

Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Pytania

1.Czy działalność gospodarcza wykonywana przez Pana może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy?

2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym do opisanych usług Project Managera powinien Pan zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Stoi Pan na stanowisku, że wykonywana działalność gospodarcza może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy.

Ad 2

Stoi Pan na stanowisku, że do opisanych usług Project Managera powinien zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Uzasadnienie

W odniesieniu do pytania 1, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak precyzuje art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Podatnicy, którzy planują skorzystać z opodatkowania ich przychodów w formie ryczałtu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, powinni złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Ustawa zawiera także przesłanki negatywne stosowania ryczałtu do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Mianowicie, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b (przychody z tytułu najmu i podnajmu itp., które można opodatkować w formie ryczałtu również przez nw. podatników), nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka ‒ jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Mając na uwadze powyższe, w Pana ocenie, jest Pan uprawniony do wyboru zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy jako formy opodatkowania przychodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej stanowiącej działalność usługową, zaliczoną do PKWiU 70.22.20.0.

W odniesieniu do pytania 2 – w art. 12 ust. 1 ustawy zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:

na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie – 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Jednocześnie, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, za działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z zastrzeżeniem pkt 2 (działalność gastronomiczna) oraz pkt 3 (działalność usługowa w zakresie handlu).

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi doradztwa w zakresie zarządzania zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU – w tym pokrywających się z symbolami, które przypisuje Pan usługom, stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU dział 70, ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”.

Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych w dziale 70 PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie. Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 nie związane z usługami firm centralnych (head office), a także usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, tj.:

klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego, świadczy Pan usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowane pod numerem PKWiU 70.22.20.0. Realizacja usług Project Managera wykonywanych przez Pana polega głównie na planowaniu, koordynowaniu prac, pilnowaniu i tworzeniu procedur, organizacji zasobów ludzkich i materialnych oraz weryfikowaniu postępu prac w ramach realizowanych projektów. Podkreślił Pan więc, że mając na uwadze stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko Ośrodka Nomenklatur i Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi nie wykonuje jakichkolwiek czynności mających charakter usług doradztwa związanych z zarządzaniem, sklasyfikowanych w klasie 70.10 PKWiU, ani w kategorii 70.22.1 PKWiU. W związku z powyższym, Pana zdaniem, należy uznać, że wykonywane usługi objęte grupowaniem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” nie są usługami związanymi z zarządzaniem, wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m.

Mając więc na uwadze powyższą analizę przepisów oraz zakres świadczonych przez Pana usług należy stwierdzić, że usługi Project Managera wykonywane przez Pana i sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00