Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.687.2023.3.KD

Ustalenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 4 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 7 grudnia 2023 r. (wpływ 13 grudnia 2023 r.) oraz z 27 grudnia 2023 r. (wpływ 27 grudnia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym. W 2022 r. przychody z prowadzonej działalności gospodarczej rozliczał Pan na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „updof”). W 2023 r. zmienił Pan formę opodatkowania poprzez złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej: „uzpd”). Okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 6 ust. 4 uzpd oraz art. 8 uzpd nie mają zastosowania w stosunku do Pana. Nie wykonuje Pan działalności gospodarczej w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 uzpd. Ponadto, jest Pan także czynnym podatnikiem VAT. Świadczy Pan usługi na rzecz jednego podmiotu, przy czym nie wyklucza, że w przyszłości zaoferuje je także innym odbiorcom, przy czym ich zakres będzie identyczny jak obecnie.

W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jako przeważający przedmiot swojej działalności wskazał Pan kod Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. Jako przedmiot działalności wskazał Pan także Pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 74.90.Z). Działalność Pana polega na świadczeniu usług doradczych polegających na wsparciu automatyzacji procesów w przedsiębiorstwach z wykorzystaniem tzw. „miękkich robotów”, poprzez:

·przerabianie/poprawę dokumentacji biznesowej oraz jej weryfikowanie – dotyczącej wdrożenia rozwiązań zapewniających automatyzację procesów w danym obszarze,

·tworzenie ścieżki logicznej robota, tj. listy i sekwencyjności procesów związanych z działaniem przyszłego robota,

·zapewnienie materiału biznesowego niezbędnego do testowania poprawności stworzonej ścieżki logicznej robota,

·koordynację działań z innymi działami przedsiębiorstwa klienta, mające na celu m.in. zapewnienie dostępu do aplikacji biznesowych klienta niezbędnych do testowania robota, uzgadnianie warunków stosowania przyszłego robota i poprawności działania ścieżki logicznej robota pod kontem biznesowym, przyjmowanie sugestii co do ulepszenia funkcjonalności robota,

·aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych stosowanych przez klienta w związku z wdrażanymi procesami automatyzacyjnymi,

·prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań w zakresie automatyzacji klientowi,

·tworzenie dokumentacji, analiz i projektów współpracy i wzajemnego wsparcia wszystkich działów przedsiębiorstwa klienta w zakresie wdrażanych u niego robotów (opis pracy robota, sposób postępowania robota, zasady postępowania w przypadku błędów),

·tworzenie dokumentacji definiującej dobre praktyki oraz tworzenie i wdrażanie narzędzi w kontekście procesu rozwoju systemów komputerowych i technologii informatycznych pod kątem automatyzacji,

·doradztwo na etapie wdrażania robota w przedsiębiorstwie klienta.

Podkreślenia wymaga, że działania związane z tworzeniem ścieżki logicznej robota nie są związane z projektowaniem oprogramowania, lecz opisuje Pan procesy biznesowe, które robot ma obsługiwać. Polega to zatem na zbieraniu informacji na temat potrzeb klienta, uwarunkowań biznesowych i systemowych, które mają wpływ na realizację tych potrzeb oraz ułożenie sekwencyjności procesów, które to potrzeby będą realizować roboty.

Powyższe działania nie mają jednak żadnego związku z tworzeniem, modyfikowaniem lub projektowaniem samego oprogramowania, tj. kodu. Powyższe oznacza, że świadczone przez Pana usługi doradcze polegają zasadniczo na:

·doradztwie w zakresie technicznego rozwoju produktów (tj. robotów), w tym między innymi poprzez udzielanie technicznych i biznesowych informacji zwrotnych dotyczących ulepszeń produktów w celu zaspokojenia potrzeb obecnych i przyszłych klientów,

·koordynacji technicznej projektów rozwoju produktów, w tym doradztwie udzielanym zespołom projektowym (pracującym nad danym produktem) oraz konsultacjach biznesowych niezbędnych do zapewnienia optymalnej efektywności projektowanych rozwiązań.

Zatem, świadczone przez Pana usługi (wskazane powyżej) odpowiadają usługom, o których mowa w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”):

·62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,

·74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie uzyska Pan (ani w 2023 r., ani w latach kolejnych) z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w roku podatkowym (2023 oraz kolejnych) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły oraz nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro w skali roku. Nadmienia Pan, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Nie tworzy Pan i nie utrzymuje środowiska testowego, nie programuje oprogramowania oraz nie poprawia błędów oprogramowania. Nie świadczy też usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Powyższy opis jest tożsamy w odniesieniu do stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego.

W uzupełnieniu wniosku z 7 grudnia 2023 r. wskazał Pan, że działalność prowadzona przez Pana jest i będzie działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jej przedmiotem są zatem czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) do Pana obowiązków należy:

·przerabianie/poprawa dokumentacji biznesowej oraz jej weryfikowanie - dotyczącej wdrożenia rozwiązań zapewniających automatyzację procesów w danym obszarze,

·tworzenie ścieżki logicznej robota, tj. listy i sekwencyjności procesów związanych z działaniem przyszłego robota,

·zapewnienie materiału biznesowego niezbędnego do testowania poprawności stworzonej ścieżki logicznej robota,

·koordynacja działań z innymi działami przedsiębiorstwa klienta, mająca na celu m.in. zapewnienie dostępu do aplikacji biznesowych klienta niezbędnych do testowania robota, uzgadnianie warunków stosowania przyszłego robota i poprawności działania ścieżki logicznej robota pod kontem biznesowym, przyjmowanie sugestii co do ulepszenia funkcjonalności robota,

·aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych stosowanych przez klienta w związku z wdrażanymi procesami automatyzacyjnymi,

·prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań w zakresie automatyzacji klientowi,

·tworzenie dokumentacji, analiz i projektów współpracy i wzajemnego wsparcia wszystkich działów przedsiębiorstwa klienta w zakresie wdrażanych u niego robotów (opis pracy robota, sposób postępowania robota, zasady postępowania w przypadku błędów),

·tworzenie dokumentacji definiującej dobre praktyki oraz tworzenie i wdrażanie narzędzi w kontekście procesu rozwoju systemów komputerowych i technologii informatycznych pod kątem automatyzacji,

·doradztwo na etapie wdrażania robota w przedsiębiorstwie klienta.

Żadne z tych prac nie są związane z tworzeniem oprogramowania, kodu źródłowego, itp. Są to prace koncepcyjne dotyczące projektowanych rozwiązań systemowych o charakterze bardziej ogólnym, międzydziałowym i niemającym bezpośredniego przełożenia na oprogramowanie.

W Pana ocenie, powyższe obowiązki (świadczenia) należy zakwalifikować do następujących pozycji PKWiU:

· 62.01.12.0 - Projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych:

- tworzenie ścieżki logicznej robota, tj. listy i sekwencyjności procesów związanych z działaniem przyszłego robota,

- koordynacja działań z innymi działami przedsiębiorstwa klienta, mająca na celu m.in. zapewnienia dostępu do aplikacji biznesowych klienta niezbędnych do testowania robota, uzgadnianie warunków stosowania przyszłego robota i poprawności działania ścieżki logicznej robota pod kontem biznesowym, przyjmowanie sugestii co do ulepszenia funkcjonalności robota,

- aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych stosowanych przez klienta w związku z wdrażanymi procesami automatyzacyjnymi,

- prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań w zakresie automatyzacji klientowi,

- tworzenie dokumentacji, analiz i projektów współpracy i wzajemnego wsparcia wszystkich działów przedsiębiorstwa klienta w zakresie wdrażanych u niego robotów (opis pracy robota, sposób postępowania robota, zasady postępowania w przypadku błędów);

· 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane:

- przerabianie/poprawa dokumentacji biznesowej oraz jej weryfikowanie - dotyczącej wdrożenia rozwiązań zapewniających automatyzację procesów w danym obszarze,

- zapewnienie materiału biznesowego niezbędnego do testowania poprawności stworzonej ścieżki logicznej robota,

· 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane:

- tworzenie dokumentacji definiującej dobre praktyki oraz

- tworzenie i wdrażanie narzędzi w kontekście procesu rozwoju systemów komputerowych i technologii informatycznych pod kątem automatyzacji.

W ramach świadczonych usług nie świadczy Pan i nie będzie świadczył usług projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Nie jest Pan wspólnikiem podmiotu, dla którego wykonywane są usługi.

Poza usługami opisanymi we wniosku nie wykonuje Pan, ani nie będzie wykonywać innych usług na rzecz swoich klientów.

Usługi stanowiące przedmiot złożonego wniosku stanowią pewną funkcjonalną całość, za które wypłacane jest jedno wynagrodzenie. Nie dokonuje Pan rozdzielenia poszczególnych świadczeń pod kątem różnych kodów PKWiU. Istotą świadczonych przez Pana usług jest projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Można zatem stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi mają charakter kompleksowy, przy czym można je w całości zakwalifikować do kodu 62.01.12.0, zaś jedynie incydentalnie mogą pojawić się przy tym inne usługi o charakterze doradczym ujęte w grupowaniach 74.90.19.0 i 74.90.20.0.

Głównym celem umowy jest świadczenie przez Pana usług projektowania i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych klasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0.

Umowa określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczenia usług.

W uzupełnieniu wniosku z 27 grudnia 2023 r. wskazał Pan, że w zakresie w jakim pytanie dotyczy zaistniałego zdarzenia – odnosi się ono do 2023 r. do momentu wydania interpretacji, a w przypadku gdyby interpretacja nie została wydana do 31 grudnia 2023 r. – także do części 2024 r., która upłynie do momentu wydania interpretacji w przedmiotowej sprawie.

W zakresie w jakim pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego – odnosi się ono do okresu następującego po wydaniu interpretacji, tj. do roku 2024 r. i następnych – o ile nie dojdzie do zmiany przepisów w zakresie relewantnym dla sprawy.

Tak jak szczegółowo zostało to opisane w uzupełnieniu wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 7 grudnia 2023 r., świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod następującymi symbolami PKWiU:

·62.01.12.0 - Projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,

·74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

·74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Tak jak szczegółowo zostało to opisane w uzupełnieniu wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z 7 grudnia 2023 r., w ramach świadczonych przez siebie usług wykonuje Pan następujące czynności:

·62.01.12.0 - Projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych:

 - tworzenie ścieżki logicznej robota, tj. listy i sekwencyjności procesów związanych z działaniem przyszłego robota,

 - koordynację działań z innymi działami przedsiębiorstwa klienta, mającą na celu m.in. zapewnienie dostępu do aplikacji biznesowych klienta niezbędnych do testowania robota, uzgadnianie warunków stosowania przyszłego robota i poprawności działania ścieżki logicznej robota pod kontem biznesowym, przyjmowanie sugestii co do ulepszenia funkcjonalności robota,

- aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych stosowanych przez klienta w związku z wdrażanymi procesami automatyzacyjnymi,

- prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań w zakresie automatyzacji klientowi,

- tworzenie dokumentacji, analiz i projektów współpracy i wzajemnego wsparcia wszystkich działów przedsiębiorstwa klienta w zakresie wdrażanych u niego robotów (opis pracy robota, sposób postępowania robota, zasady postępowania w przypadku błędów),

·74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane:

- przerabianie/poprawa dokumentacji biznesowej oraz jej weryfikowanie - dotyczącej wdrożenia rozwiązań zapewniających automatyzację procesów w danym obszarze,

- bzapewnienie materiału biznesowego niezbędnego do testowania poprawności stworzonej ścieżki logicznej robota,

·74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane:

- tworzenie dokumentacji definiującej dobre praktyki oraz

- tworzenie i wdrażanie narzędzi w kontekście procesu rozwoju systemów komputerowych i technologii informatycznych pod kątem automatyzacji.

Usługi świadczone przez Pana ani obecnie, ani w przyszłości nie będą związane z instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

Pytania

1.Jaka stawka ryczałtu, wymieniona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, znajdzie zastosowanie do przychodów ze sprzedaży usług oferowanych przez Pana, opisanych w stanie faktycznym?

2.Jaka stawka ryczałtu, wymieniona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, znajdzie zastosowanie do przychodów ze sprzedaży usług oferowanych przez Pana, opisanych w zdarzeniu przyszłym?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Pana zdaniem, przychody z oferowanych przez Pana usług należy opodatkować stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd. Zgodnie z opisem stanu faktycznego, usługi oferowane przez Pana mieszczą się w następujących grupowaniach PKWiU:

·62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,

·74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

·74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W poszczególnych punktach art. 12 ust. 1 uzpd nie wskazano żadnego z wymienionych grupowań PKWiU. Z kolei, w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) uzpd zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) jest stawka 12% (od 2022 r.).

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) uzpd przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Trzeba zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 uzpd, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

W świetle Objaśnień do PKWiU z 2015 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), wydanych przez Główny Urząd Statystyczny, pojęcie „usług związanych z oprogramowaniem” zawiera bowiem następującą charakterystykę: „klasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem - obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania. Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych, pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.”

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że zakres Pana obowiązków tam wymienionych w żaden sposób nie wpisuje się w przytoczoną powyżej definicję usług związanych z oprogramowaniem i doradztwem w tym zakresie. W zakresie wykonywanych czynności nie projektuje Pan, ani nie pisze kodu związanego z oprogramowaniem, nie poprawia błędów aplikacji, ani nie dopisuje do nich funkcji. Nie jest też doradcą w zakresie sprzętu komputerowego, nie doradza zespołowi jakiego sprzętu powinni używać. Nie sposób zatem uznać, że mieszczą się one w powyższych grupowaniach objętych ryczałtem wynoszącym 12% (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 marca 2022 r. Nr 0114-KDIP2-2.4011.179.2022.1.AP).

Przywołane przepisy nie wskazują na zastosowanie 12%, ani 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:

·przerabianie/poprawę dokumentacji biznesowej oraz jej weryfikowanie – dotyczącej wdrożenia rozwiązań zapewniających automatyzację procesów w danym obszarze,

·tworzenie ścieżki logicznej robota, tj. listy i sekwencyjności procesów związanych z działaniem przyszłego robota,

·zapewnienie materiału biznesowego niezbędnego do testowania poprawności stworzonej ścieżki logicznej robota,

·koordynację działań z innymi działami przedsiębiorstwa klienta, mającą na celu m.in. zapewnienie dostępu do aplikacji biznesowych klienta niezbędnych do testowania robota, uzgadnianie warunków stosowania przyszłego robota i poprawności działania ścieżki logicznej robota pod kontem biznesowym, przyjmowanie sugestii co do ulepszenia funkcjonalności robota,

·aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych stosowanych przez klienta w związku z wdrażanymi procesami automatyzacyjnymi,

·prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań w zakresie automatyzacji klientowi,

·tworzenie dokumentacji, analiz i projektów współpracy i wzajemnego wsparcia wszystkich działów przedsiębiorstwa klienta w zakresie wdrażanych u niego robotów (opis pracy robota, sposób postępowania robota, zasady postępowania w przypadku błędów),

·tworzenie dokumentacji definiującej dobre praktyki oraz tworzenie i wdrażanie narzędzi w kontekście procesu rozwoju systemów komputerowych i technologii informatycznych pod kątem automatyzacji,

·doradztwo na etapie wdrażania robota w przedsiębiorstwie klienta.

W szczególności zaznaczyć należy, że żadna z wymienionych usług nie jest związana z tworzeniem oprogramowania w rozumieniu tworzenia kodu programu. Sprowadzają się one do czynności projektowo – komunikacyjno – doradczych umożliwiających identyfikację obszarów, których dotyczyć będzie automatyzacja oraz procesów podlegających wdrożeniu u klienta, a także obejmują przeprowadzanie uzgodnień pod kątem biznesowym i technicznym między poszczególnymi działami przedsiębiorstwa klienta oraz zespołem programistów odpowiedzialnych za wdrożenie lub dostosowanie oprogramowania. W związku z tym uważa Pan, że świadczone przez Pana usługi należy przyporządkować do stawki odpowiedniej dla przychodów z działalności usługowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU, z zastrzeżeniem punktu 2 i 3 ust. 1 art. 4 uzpd. W punkcie 2 i 3 ust. 1 art. 4 uzpd wymienione są definicje działalności gastronomicznej, a także działalności usługowej w zakresie handlu.

Nie wykonuje Pan usług związanych z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów, ani nie prowadzi sprzedaży, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Skoro nie wykonuje Pan działalności gastronomicznej, ani działalności usługowej w zakresie handlu, a wykonuje usługi wskazane w PKWiU pod pozycjami:

·62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,

·74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

·74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

uznać należy, że wykonuje Pan działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd, która zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd jest opodatkowana według stawki 8,5%.

Potwierdzenie Pana stanowiska, co do zastosowania stawki 8,5% do wykonywanych przez Pana usług znaleźć można w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, m.in.:

·interpretacja z 18 stycznia 2023 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.1008.2022.3.MS2: Uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.19 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogły podlegać począwszy od 2022 r. opodatkowaniu stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·interpretacja z 14 czerwca 2022 r. Nr 0115-KDWT.4011.444.2022.1.IK:

Usługi te klasyfikuje Pan wg symbolu PKWiU 74.90.19 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że […] przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·interpretacja z 11 kwietnia 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.33.2022.2.AG:

Reasumując – właściwą stawką do opodatkowania przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.13 oraz 74.90.20 jest 8,5% stawka ryczałtu wynikająca z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·interpretacja z 31 marca 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.30.2022.2.AG:

„Stąd - Pana działalność to działalność usługowa, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dlatego też usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.20 oraz 82.19.13 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·interpretacja z 30 grudnia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.788.2022.3.KD:

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione będą pozostałe warunki opodatkowania w tej formie.

·interpretacja z 7 maja 2020 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.134.2020.2.WS, gdzie wskazano że: (...) co do zasady, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 - i niezwiązane z oprogramowaniem, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Należy przy tym zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w ww. przepisie, obejmuje również świadczone przez Pana usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0, jednak znajdujące się przy nim oznaczenie „ex” oznacza, że 17% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem;

·interpretacja z 15 czerwca 2020 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC;

·interpretacja z 5 maja 2020 r. Nr 0115-KDIT1.4011.165.2020.1.MR;

·interpretacja z 2 marca 2020 r. Nr r 0113-KDIPT2-1.4011.23.2020.2.ISL;

·interpretacja z 8 lipca 2019 r. Nr 0115- KDIT3.4011.241.2019.1.AK.

W konsekwencji uważa Pan, że do wszystkich wykonywanych przez Pana usług (wskazanych w opisie sprawy) zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, o której mowa w 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd.

Ad. 2. (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pan, że do wykonywanych przez Pana usług (wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego) zastosowanie znajdzie stawka 8,5%, o której mowa w 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd.

Wynika to z faktu, że żadna z tych usług nie została wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 1) - 4) i 6) - 8) uzpd. Można je jedynie zakwalifikować do ogólnej kategorii usług, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) upzd., zgodnie z którym stawką 8,5% opodatkowane są przychody z działalności usługowej, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%. Do usług świadczonych przez Pana nie mają też zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 uzpd.

Skoro wszystkie inne warunki stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych są in casu spełnione (limit obrotów nie został przekroczony, terminowo dokonał Pan zgłoszenia wyboru formy opodatkowania do urzędu skarbowego), świadczone przez Pana usługi mogą podlegać opodatkowaniu wyłącznie jedną stawką ryczałtu od dochodów ewidencjonowanych, w wysokości 8,5%. Całość argumentacji jest w tym zakresie identyczna jak w przypadku odpowiedzi na pytanie Nr 1.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

1)12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

2)8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą. W 2023 r. zmienił Pan formę opodatkowania poprzez złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności świadczy Pan usługi, które sklasyfikowane są wg PKWiU:

·62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,

·74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W ramach usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 wykonuje Pan następujące czynności:

·tworzenie ścieżki logicznej robota, tj. listy i sekwencyjności procesów związanych z działaniem przyszłego robota,

·koordynacja działań z innymi działami przedsiębiorstwa klienta, mająca na celu m.in. zapewnienie dostępu do aplikacji biznesowych klienta niezbędnych do testowania robota, uzgadnianie warunków stosowania przyszłego robota i poprawności działania ścieżki logicznej robota pod kontem biznesowym,

·przyjmowanie sugestii co do ulepszenia funkcjonalności robota, aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych stosowanych przez klienta w związku z wdrażanymi procesami automatyzacyjnymi,

·prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań w zakresie automatyzacji klientowi,

·tworzenie dokumentacji, analiz i projektów współpracy i wzajemnego wsparcia wszystkich działów przedsiębiorstwa klienta w zakresie wdrażanych u niego robotów (opis pracy robota, sposób postępowania robota, zasady postępowania w przypadku błędów).

W ramach usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0 wykonuje Pan następujące czynności:

·przerabianie/poprawa dokumentacji biznesowej oraz jej weryfikowanie – dotyczącej wdrożenia rozwiązań zapewniających automatyzację procesów w danym obszarze,

·zapewnienie materiału biznesowego niezbędnego do testowania poprawności stworzonej ścieżki logicznej robota.

Natomiast w ramach usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0 wykonuje Pan następujące czynności:

·tworzenie dokumentacji definiującej dobre praktyki oraz

·tworzenie i wdrażanie narzędzi w kontekście procesu rozwoju systemów komputerowych i technologii informatycznych pod kątem automatyzacji.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem, która obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania. Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych, pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU wskazują, że grupowanie to obejmuje:

·usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

·usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane z oprogramowaniem.

W opisie sprawy wskazał Pan również, że świadczone przez Pana usługi nie są:

·usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

·usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

·usługami objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

·usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

·usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

·usługami związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

·okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz art. 8 tej ustawy nie mają zastosowania w stosunku do Pana,

·usługi stanowiące przedmiot złożonego wniosku stanowią pewną funkcjonalną całość, za które wypłacane jest jedno wynagrodzenie. Nie dokonuje Pan rozdzielenia poszczególnych świadczeń pod kątem różnych kodów PKWiU. Istotą świadczonych przez Pana usług jest projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Można zatem stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi mają charakter kompleksowy, przy czym można je w całości zakwalifikować do kodu 62.01.12.0, zaś jedynie incydentalnie mogą pojawić się przy tym inne usługi o charakterze doradczym ujęte w grupowaniach 74.90.19.0 i 74.90.20.0.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mających charakter kompleksowy, mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 62.01.12.0 - niezwiązanych z oprogramowaniem, a także w grupowaniach PKWiU: 74.90.19.0 i 74.90.20.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług (w szczególności usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej zapytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00