Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.811.2023.5.ICZ

Czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z korzystaniem z Samochodu (stan faktyczny), jak również z nabyciem oraz eksploatacją Samochodu( X) (zdarzenie przyszłe), a Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do prowadzenie ewidencji przebiegu kilometrów dot. używania Samochodu i Samochodu (X).

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w kwestii czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z korzystaniem z Samochodu (stan faktyczny), jak również z nabyciem oraz eksploatacją Samochodu (X) (zdarzenie przyszłe), a Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do prowadzenie ewidencji przebiegu kilometrów dot. używania Samochodu i Samochodu (X).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 stycznia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej także „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka funkcjonuje w grupie spółek zajmujących się działalnością (…), które realizują inwestycje głównie w zakresie (…) oraz w zakresie (…) (…)  (dalej jako „(…)”). Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność marketingową oraz promocyjną dotyczącą realizowanych inwestycji (…) oraz ogólnie zwiększenia rozpoznawalności (…) na rynku (budowanie marki). W ramach promowania marki, jak również inwestycji, Spółka aktualnie korzysta z samochodu (…) na podstawie stosownej umowy, który jest specjalnie oklejony (obrandowany) m.in. znakami towarowymi dotyczącymi (…), poszczególnych spółek (…) i/lub znakami towarowymi dotyczącymi realizowanych inwestycji (…) (dalej jako „Samochód”). Przy czym, Spółka nie dysponuje Samochodem do wyłącznej dyspozycji na zasadzie umowy najmu bądź umowy podobnej, a Samochód jest wykorzystywany dla celów realizacji działań promocyjnych (…) na podstawie umowy z podmiotem trzecim, który ma tytuł prawny do tego Samochodu i świadczy usługi reklamowe za jego pośrednictwem. Na podstawie umowy cywilnoprawnej Spółka zatrudnia także kierowcę (…), który wykorzystując Samochód bierze udział w (…) m.in. na (…).(…) odbywają się na terenie Polski oraz za granicą. Kierowca (…) osiąga sukcesy w (…), co przekłada się na zwiększenie rozpoznawalności marki (…). Odbywa się to m.in. poprzez: udział Samochodu w (…), wymienianie nazwy (…) podczas (…), pokazywanie logo (…) podczas (…) i przy wręczaniu nagród, przekazywanie informacji o (…) w social mediach. Dodatkowo (…) uruchomił swój kanał telewizyjny, który zwiększa oglądalność (…), co przekłada się na zwiększenie rozpoznawalności marki (…).

Aktualnie Spółka ponosi koszty korzystania z Samochodu oraz zaangażowania kierowcy na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych, w celu realizacji działań promocyjnych (…). Spółka nie jest właścicielem Samochodu, jak również aktualnie Samochód jest wykorzystywany przez podmiot trzeci do świadczenia usług reklamowych promujących inne podmioty gospodarcze m.in. poprzez obrandowanie Samochodu.

W związku z rozwojem powyższej działalności promocyjnej, Spółka planuje we własnym zakresie zakupić/wytworzyć samochód (X), który będzie wykorzystywany wyłącznie do promocji (…) i prowadzonych inwestycji, a nie jak dotychczas także innych podmiotów gospodarczych (dalej jako „Samochód (X)”). Samochód (X) będzie przystosowany do jazdy na torze i nie będzie miał możliwości poruszania się po drogach publicznych tj. nie będzie dopuszczony do ruchu na drogach publicznych (choć będzie podlegał rejestracji zgodnie z wymogami wynikającymi z odpowiednich przepisów). Samochód (X) będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że konstrukcja i wyposażenie samochodu w praktyce wyłączać będzie możliwość „zwykłego”, w tym prywatnego, wykorzystania Samochodu (X). W związku z powyższymi planami, Wnioskodawca będzie ponosił różnego rodzaju wydatki związane z nabyciem Samochodu (X), a następnie jego eksploatacją tj. będzie m.in. ponosił koszty paliwa, naprawy i remontów (zakup części i usług naprawy/remontu), doposażenie Samochodu (X), wymiana płynów, myjnia, parking (garażowanie), przewozy lawetą, wpisowe na zawody/(…) itp. Spółka będzie ponosiła koszty zakupu i eksploatacji Samochodu (X), a następnie będzie obciążać spółki (…) funkcjonujące w ramach (…), kosztami promocji z uwzględnieniem aktualnego obrandowania Samochodu (X), ponieważ jego obrandowanie będzie zmienne w zależności od inwestycji, która będzie w trakcie budowy i przeznaczona do sprzedaży.

Pismem z 12 stycznia 2024 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w następujący sposób:

1) Czy wykonują Państwo wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

2) Czy poniesione wydatki w związku z eksploatacją, z zakupem samochodu (X) będą związane tylko z wykonywaniem czynności opodatkowanych?

Odpowiedź: Tak, poniesione wydatki w związku z eksploatacją, z zakupem samochodu (X) będą związane tylko z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

3) Czy pojazd, o którym mowa we wniosku jest pojazdem samochodowym spełniającym definicję z art. 2 pkt 34 z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

Odpowiedź: W wezwaniu nie skonkretyzowali Państwo, którego pojazdu wskazanego we wniosku o interpretację dotyczy to pytanie tj. czy pytanie dot.:

- Samochodu (stan faktyczny) - który nie jest pojazdem należącym do Spółki, a Spółka korzysta z niego na podstawie umowy cywilnoprawnej lub umowy najmu z podmiotem trzecim, który ma tytuł prawny do tego Samochodu i świadczy dla Spółki usługi reklamowe za jego pośrednictwem.

- Samochodu (X) (zdarzenie przyszłe) - który Spółka dopiero zakupi/wytworzy w ramach prowadzonej działalności.

Nie mniej jednak, według wiedzy Spółki zarówno Samochód (stan faktyczny), jak i Samochód (X) (zdarzenie przyszłe) są pojazdami, które:

- Samochód nie jest (Samochód (X) nie będzie) dopuszczony do ruchu drogowego w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym,

- Samochód nie jest (Samochód (X) nie będzie) przeznaczony do poruszania się po drodze w ustawowym rozumieniu drogi lub strefie ruchu lub strefie zamieszkania w rozumieniu art. 2 pkt 16 i 16a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,

- Samochód jest (Samochód (X) będzie) przeznaczony do użytku wyłącznie na zamkniętych torach do jazdy, niebędących drogami ani strefami zamieszkania bądź strefami ruchu w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym,

- Samochód jest (Samochód (X) będzie) pojazdem silnikowym w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,

- Samochód nie jest (Samochód (X) nie będzie) pojazdem w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, (biorąc pod uwagę, że nie będzie dopuszczony do ruchu publicznego (po drodze)

- Samochód jest (Samochód (X) nie będzie) pojazdem samochodowym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Powyższe twierdzenia winny w ocenie Wnioskodawcy podlegać weryfikacji w ramach interpretacji wydanej przez organ podatkowy, przez pryzmat okoliczności faktycznych opisanych we wniosku.

Nie mniej jednak z ostrożności i w celu uniknięcia pozostawienia wniosku bez rozpoznania, w świetle powyższych stwierdzeń Wnioskodawca wskazuje w odpowiedzi na pytanie nr 3, że Samochód nie jest, a Samochód (X) nie będzie „pojazdem samochodowym” w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

4) Dlaczego pojazd nie jest dopuszczony do ruchu na drogach publicznych?

Odpowiedź: Samochód nie posiada (Samochód (X) nie będzie posiadał) homologacji dopuszczającej go do ruchu drogowego i Samochód nie przechodzi (Samochód (X) nie będzie przechodził) okresowych badań technicznych w uprawnionych stacjach diagnostycznych. Samochód jest (Samochód (X) będzie) przeznaczony wyłącznie do jazdy na zamkniętych torach (…). Na tory (…) Samochód jest (Samochód (X) będzie) transportowany z miejsca garażowania, wyłącznie na lawecie.

5) Gdzie pojazd jest garażowany pomiędzy zawodami, proszę wyjaśnić, czy jest to parking znajdujący się w miejscu prowadzenia Państwa działalności gospodarczej, a jeżeli nie, to w jakim miejscu jest garażowany?

Odpowiedź: Samochód (Samochód (X)) będzie garażowany w siedzibie/miejscu działalności spółki (Wnioskodawcy) lub w miejscu prowadzenia działalności przez serwis, który będzie zajmował się utrzymaniem i przygotowaniem samochodu do (…). Transport pomiędzy tymi lokalizacjami będzie odbywał się wyłącznie na lawecie. Możliwe będzie także kilkudniowe przechowywanie Samochodu (Samochodu (X)) w wyznaczonych stanowiskach postojowych na torach, gdzie odbywają się (…).

6) W jaki sposób i do jakich czynności samochód jest wykorzystywany w okresie pomiędzy zawodami?

Odpowiedź: Samochód jest (Samochód (X) będzie) wykorzystywany pomiędzy zawodami do przejazdów testowych i treningowych na torze. Poza tym samochód będzie odstawiony do miejsca garażowania tj. siedziby/miejsca działalności spółki (Wnioskodawcy) lub w miejsca prowadzenia działalności przez serwis.

7) Czy istnieją okoliczności obiektywnie potwierdzające brak wykorzystania samochodu (…) przez Państwa do użytku prywatnego, jeżeli tak to należy szczegółowo wskazać jakie to są okoliczności?

Odpowiedź: Okolicznościami obiektywnymi świadczącymi o braku wykorzystania „samochodu (…)” przez Spółkę do użytku prywatnego są:

- Samochód nie jest (jak i Samochód (X) nie będzie) dopuszczony do ruchu drogowego, a więc nie będzie mógł poruszać się po drogach publicznych i być wykorzystywany dla celów prywatnych (dojazd do pracy, w podróży itp.).

- zamknięty charakter torów (…), co powoduje, że dostęp do toru nie jest możliwy w dowolnym czasie, a jedynie po wcześniejszym umówieniu się i opłaceniu toru,

- używanie Samochodu (jak i Samochodu (X)), jedynie przez kierowcę posiadającego odpowiednie kwalifikacje i w celu wykonania umowy ze Spółką tj. w celu reklamy (…) podczas zawodów,

- Samochód nie jest (jak i Samochód (X) nie będzie) używany przez pracowników Spółki.

- wykorzystanie Samochodu (jak i Samochodu (X)) do celów prywatnych byłoby ekonomicznie nieuzasadnione ze względu na duże spalanie paliwa oraz bardzo niekomfortowe biorąc pod uwagę ograniczone wyposażenie samochodu ze względu na optymalizację wyposażenia pod kątem wagi auta.

8) Należy wskazać czy wprowadzili Państwo procedury (regulaminy), w których został określony sposób używania samochodu (X) wykluczający użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą?

Odpowiedź: Ponieważ Spółka nie ma możliwości użycia Samochodu do celów prywatnych pracowników Spółki, nie był wprowadzony Regulamin w zakresie wskazanym w zapytaniu.

W chwilą najmu Samochodu oraz przyjęcia do używania Samochodu (X) (jako środek trwały), Spółka wprowadzi odpowiednie procedury (regulamin), w których zostanie określony sposób używania tych pojazdów wykluczający użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą Spółki.

9) Czy dołożyli Państwo należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia samochodu (X) do celów prywatnych, należy wskazać jakie czynności zostaną podjęte, w czym ta staranność będzie się przejawiać?

Odpowiedź: W okresie kiedy Spółka nabywała usługi reklamowe świadczone za pośrednictwem Samochodu i nie było możliwości użycia Samochodu do celów prywatnych pracowników Spółki, nie było ryzyka użycia Samochodu do celów prywatnych. Na podstawie umów pomiędzy Spółką a podmiotem trzecim Samochód był używany na potrzeb świadczenia usług reklamowych na rzecz Spółki.

W chwilą najmu Samochodu oraz przyjęcia do używania Samochodu (X) (jako środek trwały), Spółka wprowadzi odpowiednie procedury (regulamin), w których zostanie określony sposób używania tych pojazdów wykluczający użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą Spółki.

Zatem zostaną podjęte działania świadczące o dochowaniu należytej staranności przez Spółkę, aby wykluczyć możliwość użycia Samochodu (X) do celów prywatnych.

10) Czy wydatki na samochód są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Państwa?

Odpowiedź: Spółka aktualnie ponosi wydatki z tytułu nabycia usług reklamowych, marketingowych itp. związanych z Samochodem, jak również wydatki na budowę Samochodu (X). Wydatki te są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Spółkę.

Z związku z zawarciem umowy najmu Samochodu, Spółka ponosi wydatek w postaci czynszu na podstawie umowy najmu (brak faktury VAT).

11) Jakie wydatki Państwo ponoszą w związku z zatrudnieniem kierowcy (…)?

Odpowiedź: Spółka nie ponosi wydatków na zatrudnienie kierowcy (…).

12) Czy złożyli Państwo właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego informację VAT-26, o pojeździe samochodowym wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie składał właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego informacji VAT-26

13) Czy prowadzą Państwo ewidencję przebiegu pojazdów zawierającą wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdów zawierającą wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług

14) W jaki sposób przedstawione we wniosku wydatki, tj. wydatki związane z korzystaniem z Samochodu i kierowcy (…) (stan faktyczny) oraz związane z zakupem/wytworzeniem Samochodu (X) i z jego eksploatacją przekładają/będą przekładały się na zwiększenie Państwa przychodów bądź zachowanie albo zabezpieczenie tego źródła?

Odpowiedź: Stan faktyczny zawiera w tym zakresie uzasadnienie, bowiem Wnioskodawca wskazał w nim, że udział Samochodu i kierowcy (…) w (…), wymienianie nazwy (…) podczas (…), pokazywanie logo (…) podczas (…) i przy wręczaniu nagród, przekazywanie informacji o (…) w social mediach, przekłada się na zwiększenie rozpoznawalności marki (…). Natomiast Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność marketingową oraz promocyjną (dotyczącą realizowanych inwestycji (…) oraz ogólnie zwiększenia rozpoznawalności (…) na rynku (budowanie marki).

Wnioskodawca wskazuje, że w związku z prowadzoną działalność marketingową oraz promocyjną (…), obciąża kosztami promocji spółki (…) funkcjonujące w ramach (…), na podstawie stosownych faktur sprzedaży.

Zatem wskazane w zapytaniu wydatki przekładają się na zwiększenie przychodów Spółki bądź zachowanie albo zabezpieczenie tego źródła.

15) Czy ww. wydatki zostały/zostaną poniesione przez Państwa, tj. ze środków finansowych Wnioskodawcy i nie zostały/zostaną w żaden sposób Państwu zwrócone?

Odpowiedź: Tak, wydatki zostały/zostaną poniesione przez Spółkę z jej środków finansowych i nie zostały/zostaną w żaden sposób zwrócone.

Ponoszone wydatki są/będą związane z usługami promocyjnymi świadczonymi przez Spółkę.

16) W jaki sposób ww. wydatki zostały/zostaną udokumentowane?

Odpowiedź: Wydatki zostały/zostaną udokumentowane na podstawie faktur od podmiotów świadczących usługi nabywane przez Spółkę bądź od podmiotów dokonujących sprzedaży towarów na rzecz Spółki.

17) Czy ww. wydatki są/będą wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Odpowiedź: Powyższe twierdzenia winny w ocenie Wnioskodawcy podlegać weryfikacji w ramach interpretacji wydanej przez organ podatkowy, przez pryzmat okoliczności faktycznych opisanych we wniosku.

Nie mniej jednak z ostrożności i w celu uniknięcia pozostawienia wniosku bez rozpoznania, Wnioskodawca wskazuje, że wydatki nie są/nie będą wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem pojęcie "reprezentacji" w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy, istotnie różni się od działań reklamowo-promocyjnych jakie podejmuje i będzie podejmowała Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Celem ponoszonych wydatków jest/będzie promowanie przez Spółkę (…) i oferowanych przez niego produktów ((…)), a nie wykreowanie pozytywnego wizerunku Spółki bądź ukazanie jej dobrej kondycji finansowej.

18) Czy wskazany we wniosku kierowca (…) jest podmiotem z Państwem powiązanym (w jaki sposób)?

Odpowiedź: Doprecyzowując stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), jest dwóch kierowców (…), którzy jeżdżą Samochodem w (…) i będą jeździć Samochodem (X) w (…). Jeden z kierowców jest podmiotem powiązanym ze Spółką tj. jest wspólnikiem Spółki.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z korzystaniem z Samochodu i kierowcy (…) (stan faktyczny), jak również z nabyciem oraz eksploatacją Samochodu (X) (zdarzenie przyszłe), a Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do prowadzenie ewidencji przebiegu kilometrów dot. używania Samochodu i Samochodu (X)? (oznaczone we wniosku nr 1).

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług

Państwa zdaniem przysługuje Państwu prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z korzystaniem z Samochodu i kierowcy (stan faktyczny), jak również związane z nabyciem oraz eksploatacją Samochodu (X) (zdarzenie przyszłe), a Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do prowadzenie ewidencji przebiegu kilometrów dot. tych pojazdów.

Uzasadnienie: Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako „ustawy o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku: 1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika; 2) należnego z tytułu: a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca, b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca, c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów; 3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a; 4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34. Natomiast stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy o VAT, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące: 1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych; 2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3; 3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W świetle powyższych przepisów podatnikowi co do zasady przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Jednocześnie przepisy przewidują wyjątki od stosowania powyższych ograniczeń, zgodnie bowiem art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Z kolei, stosownie do art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli: 1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub 2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Zgodnie z art. 86a ust. 5 ustawy o VAT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych: 1) przeznaczonych wyłącznie do: a) odprzedaży, b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika, c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika; 2) w odniesieniu do których: a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych. Ewidencja przebiegu pojazdu stosownie do art. 86a ust. 6 ustawy o VAT, jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Ponadto, stosownie do art. 86a ust. 7 ustawy o VAT, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać: 1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego; 2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji; 3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji; 4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący: a) kolejny numer wpisu, b) datę i cel wyjazdu, c) opis trasy (skąd - dokąd), d) liczbę przejechanych kilometrów, e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem - potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem; 5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Jednocześnie zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W świetle brzmienia powyższych przepisów, ustalenie, czy w odniesieniu do danego pojazdu zastosowanie znajduje ograniczenie dotyczące odliczania podatku naliczonego od pojazdów samochodowych, konieczne jest stwierdzenie, czy mamy do czynienia z pojazdem samochodowym, którego definicja wynika z art. 2 pkt 34 ustawy o VAT. W świetle art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Natomiast zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (dalej jako „ustawa o RD”), użyte w ustawie określenia oznaczają: 2) droga - drogę w rozumieniu art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 645 i 760); 1a) droga publiczna - drogę w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych; 1b) droga wewnętrzna - drogę wewnętrzną w rozumieniu art. 8 ust. 1 i 11 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych; 16a) strefa ruchu - obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi; 31) pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch; 32) pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego; 33) pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego; 34) pojazd wolnobieżny - pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego; 40) samochód osobowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Ponadto, stosownie do art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przez drogę należy rozumieć budowlę składającą się z części i urządzeń drogi, budowli ziemnych, lub drogowych obiektów inżynierskich, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, stanowiącą całość techniczno-użytkową, usytuowaną w pasie drogowym i przeznaczoną do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 tej ustawy, drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym takiej drogi, są drogami wewnętrznymi.

Uwzględniając przedstawione przepisy oraz opisany stan faktyczny, w ocenie Wnioskodawcy przysługiwać mu będzie prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur za korzystanie z Samochodu i kierowcy (…), bowiem Spółka nie będzie wykorzystywała Samochodu w prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Podstawą korzystania z Samochodu będzie umowa cywilnoprawna mająca na celu realizację działań promocyjnych (…) realizowanych przez Spółkę. Co więcej, Samochód nie będzie używany przez pracowników Spółki lub organów zarządzających, a będzie go używał kierowca (…) na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zatem, okoliczności korzystania z Samochodu przez Spółkę nie wskazują, że do wydatków Spółki związanych z Samochodem mogą mieć zastosowanie ograniczenia wynikające z art. 86a ustawy o VAT. Z kolei, korzystanie z usług kierowcy (…) będzie usługą pomocniczą i ściśle związaną z usługą korzystania z Samochodu w celu realizacji działań promocyjnych (…).

Zatem w ocenie Spółki, wydatki ponoszone z tego tytułu wykazują związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, a więc przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w związku z usługami świadczonymi przez kierowcę (…).

Natomiast, mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, w ocenie Wnioskodawcy, ponieważ Samochód (X) nie podlega rejestracji jako pojazd przeznaczony do ruchu drogowego (po drogach publicznych), a będzie poruszał się wyłącznie po zamkniętych torach (…). Jednocześnie na miejsca (…) transportowany będzie na lawecie, to w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z art. 86a ustawy o VAT. Przedmiotowy Samochód (X) nie spełnia bowiem kryteriów do uznania go za pojazd w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy o RD, ponieważ nie jest on przeznaczony do poruszania się po drodze w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zatem nie stanowi on również pojazdu samochodowego, o którym mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o VAT.

W konsekwencji, skoro przedmiotowy pojazd nie będzie stanowił pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, to kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków z nim związanych należy rozpatrywać na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy, zaś przepisy art. 86a ustawy nie będą mieć zastosowania.

Jak to wynika z przytoczonego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dokonywane zakupy mają pośredni związek z działalnością, jeżeli ma miejsce związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi zakupami, a powstaniem obrotu. Jak wskazano to w opisie stanu faktycznego, Samochód jako i Samochód (X) będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. do świadczenia usług reklamowych i promocyjnych dla spółek należących do (…). Jednocześnie, Samochód i Samochód (X) będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone będzie wykorzystywanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane korzystaniem z Samochodu oraz związane z nabyciem oraz eksploatacją Samochodu (X), bez konieczności prowadzenia dla potrzeb podatku od towarów i usług, ewidencji przebiegu tych pojazdów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, kwestia objęta pytaniem nr 1, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, zgodnie z którym:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy,

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

 1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

 2) należnego z tytułu:

a)  świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

 3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

 4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy,

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

 1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

 2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

 3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

I tak, w świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania,

 1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

 a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

 b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

 2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy,

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

 1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

 2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Należy zauważyć, że przepis art. 86a ust. 4 ustawy wskazuje na istnienie dwóch grup pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W pierwszej grupie (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy) mieszczą się pojazdy, których konstrukcja wskazuje na ich przeznaczenie z reguły do użytku prywatnego, jednakże pojazdy te mogą być także wykorzystywane w działalności gospodarczej (np. samochód osobowy). Z tych też względów – dla celów pełnego odliczania VAT – fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

W konsekwencji, w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

- sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania wyklucza ich użycie do celów prywatnych,

- wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

W drugiej grupie pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy) mieszczą się natomiast pojazdy samochodowe, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Jednakże w tej grupie pojazdów nie ma samochodów osobowych.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy,

warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych,

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

 1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

 2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

 3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

 4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a) kolejny numer wpisu,

b) datę i cel wyjazdu,

c) opis trasy (skąd – dokąd),

d) liczbę przejechanych kilometrów,

e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

 5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że

podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).

W art. 2 pkt 34 ustawy,

przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.),

przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Stosownie do art. 2 pkt 31 ww. ustawy,

przez pojazd rozumie się środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch.

W art. 2 pkt 32 ww. ustawy,

pojazd silnikowy to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.

Z kolei w świetle regulacji art. 2 pkt 1 cyt. Ustawy,

droga to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

Art. 2 pkt 16a ww. ustawy:

stanowi, że przez strefę ruchu rozumie się obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.

W świetle powołanych powyżej definicji, warunkiem uznania nabytego samochodu (X) za pojazd samochodowy lub samochód osobowy jest uznanie go w pierwszej kolejności za pojazd w świetle przepisów tej ustawy. Aby samochód (…) był uznany za pojazd musi spełniać dwie cechy:

- być środkiem transportu,

- być przeznaczonym do poruszania się po drodze (lub strefie ruchu w rozumieniu art. 2 pkt 16a ustawy Prawo o ruchu drogowym), przy czym powinna to być droga w rozumieniu art. 2 ust. 1 ww. ustawy.

Państwa wątpliwości w zakresie podatku od towarów i usług, objęte pytaniem nr 1, dotyczą ustalenia czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z korzystaniem z Samochodu i kierowcy (…) (stan faktyczny), jak również z nabyciem oraz eksploatacją Samochodu (X) (zdarzenie przyszłe), a Państwo nie są i nie będą zobowiązani do prowadzenie ewidencji przebiegu kilometrów dot. używania Samochodu i Samochodu (X).

Wyjaśnili Państwo, że Samochód, o którym mowa w stanie faktycznym, nie jest Państwa własnością, Państwo korzystają z tego pojazdu tylko na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z podmiotem trzecim, który ma tytuł prawny do tego Samochodu i który świadczy dla Państwa usługi reklamowe za jego pośrednictwem. Natomiast Samochód (X) (o którym mowa w zdarzeniu przyszłym), jest samochodem, który Państwo dopiero zakupią lub wytworzą w ramach prowadzonej działalności.

Według Państwa wiedzy zarówno Samochód (o którym mowa w stanie faktycznym), jak i Samochód (X) (o którym mowa w zdarzeniu przyszłym) są pojazdami, które spełniają poniżej wskazane warunki:

- Samochód nie jest (Samochód (X) nie będzie) dopuszczony do ruchu drogowego w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym,

- Samochód nie jest (Samochód (X) nie będzie) przeznaczony do poruszania się po drodze w ustawowym rozumieniu drogi lub strefie ruchu lub strefie zamieszkania w rozumieniu art. 2 pkt 16 i 16a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,

- Samochód jest (Samochód (X) będzie) przeznaczony do użytku wyłącznie na zamkniętych torach do jazdy, niebędących drogami ani strefami zamieszkania bądź strefami ruchu w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym,

- Samochód jest (Samochód (X) będzie) pojazdem silnikowym w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,

- Samochód nie jest (Samochód (X) nie będzie) pojazdem w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, (biorąc pod uwagę, że nie będzie dopuszczony do ruchu publicznego (po drodze)

- Samochód jest (Samochód (X) nie będzie) pojazdem samochodowym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Wobec powyższego mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro – jak wskazano we wniosku - Samochody nie spełniają kryteriów do uznania ich za pojazdy w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustaw, to nie stanowią one pojazdu samochodowego, o którym mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z tymi Pojazdami nie mają zastosowania przepisy szczególne, o których mowa w art. 86a ustawy.

W konsekwencji, skoro przedmiotowe Samochody (stan faktyczny i zdarzenia przyszłe) nie stanowią/nie będą stanowiły pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, to kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych należy rozpatrywać na podstawie przepisów ogólnych, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, iż z wyżej cytowanej regulacji art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dokonywane zakupy mają pośredni związek z działalnością, jeżeli ma miejsce związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi zakupami, a powstaniem obrotu.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Groupplc v. Commissioners of Customs & Excise), TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży. W wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, TSUE stanął na stanowisku, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej funkcjonują Państwo w grupie spółek zajmujących się działalnością (…), które realizują inwestycje głównie w zakresie (…) oraz w zakresie (…). Prowadzą Państwo m.in. działalność marketingową oraz promocyjną dotyczącą realizowanych inwestycji (…) oraz ogólnie zwiększenia rozpoznawalności (…) na rynku (budowanie marki). Odbywa się to m.in. poprzez: udział Samochodu w (…), wymienianie nazwy (…) podczas (…), pokazywanie logo (…) podczas (…). Twierdzą Państwo, że wydatki związane z korzystaniem z Samochodu (stan faktyczny) oraz związane z zakupem/wytworzeniem Samochodu (X) i z jego eksploatacją przekładają/będą przekładały się na zwiększenie Państwa przychodów bądź zachowanie albo zabezpieczenie tego źródła. Stan faktyczny zawiera w tym zakresie uzasadnienie, bowiem udział Samochodu w (…), wymienia nazwy (…) podczas (…), pokazuje logo (…) podczas (…) i przy wręczaniu nagród, przekazuje informacje o (…) w social mediach, a to przekłada się na zwiększenie rozpoznawalności marki (…). Natomiast Państwo prowadzą m.in. działalność marketingową oraz promocyjną (dotyczącą realizowanych inwestycji (…) oraz ogólnie zwiększenia rozpoznawalności (…) na rynku (budowanie marki). Wskazują Państwo, że w związku z prowadzoną działalnością marketingową oraz promocyjną (…), obciążają kosztami promocji spółki (…) funkcjonujące w ramach (…), na podstawie stosownych faktur sprzedaży.

Mając na uwadze powołany stan prawny oraz wskazane we wniosku okoliczności dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu której są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz wskazane przez Państwa wyjaśniania, należy uznać, że wykorzystanie samochodów (X) (o których mowa w stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym) nie ma i nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną.

Zacytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy uzależnia możliwość dokonania odliczenia od spełnienia przesłanki polegającej na istnieniu związku pomiędzy zakupami podlegającymi odliczeniu z działalnością opodatkowaną. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych.

Powyższe powoduje, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego związanego z nabytym towarem lub usługą.

W przedmiotowym przypadku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej funkcjonują Państwo w grupie spółek zajmujących się działalnością (…), które realizują inwestycje głównie w zakresie (…) oraz w zakresie (…). Prowadzą Państwo m.in. działalność marketingową oraz promocyjną dotyczącą realizowanych inwestycji (…) oraz ogólnie zwiększenia rozpoznawalności (…) na rynku (budowanie marki).

Promocja to wszelkie działania, wykorzystywane do poinformowania klientów (odbiorców) o istnieniu oferty oraz doprowadzenia do zakupu produktu, skorzystania z usługi.

Zatem działania promocyjne, reklamowe zmierzają do dotarcia, zdobycia jak największej grupy społecznej zainteresowanej nabyciem (…) lub (…), natomiast udział w (…) samochodowych nie wypełnia działań promocyjnych/reklamowych.

Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że trudno uznać związek z czynnościami opodatkowanymi zakupów związanych z eksploatacją Samochodu (X) a Państwa działalnością, ponieważ profil działalności prowadzonej przez Państwa w żaden sposób nie wiąże się z branżą motoryzacyjną. Zasadnym jest zatem uznanie, że krąg odbiorców reklam z logo firmy, czy innych (…) naklejonych na samochodzie (X) jest/będzie zawężony do uczestników i kibiców (…). Zatem do dość wąskiego grona osób związanych z (…) samochodowymi. Ponadto czas i okoliczności eksponowania reklam umieszczonych na samochodzie (X) są/będą ograniczone do momentów przejazdu trasą (…) podczas zawodów, wręczaniu nagród (jeśli wygrana będzie miała miejsce).

Fakt, że Samochody (X) nie spełniają definicję art. 2 pkt 34 ustawy o VAT i posiadają specjalne cechy konstrukcyjne wykluczające ich użycie do poruszania się po drogach publicznych, nie wystarczy dla uznania, że pozostają one w związku chociażby pośrednim z prowadzoną działalnością  opodatkowaną a tym samym są one użytkowane do Państwa działalności opodatkowanej.

W ocenie organu obrandowanie Samochodu czy Samochodu (X) i uczestnictwo tak oznaczonym samochodem (X) w (…) samochodowych, wymienienie nazwy (…) podczas (…), pokazywanie logo (…) podczas (…) i przy wręczaniu nagród, przekazywanie informacji o (…) w social mediach jest działaniem adresowanym do bardzo wąskiej grupy społecznej, czyli takiej która wyraża zainteresowanie (…) samochodowymi, zatem takie działania nie wpisują się w działania reklamowe lub promocyjne.

Wskazać także trzeba, że wydatki o których mowa we wniosku służą raczej realizacji osobistych pasji wspólnika Spółki, który jak wskazano we wniosku jest jednym z dwóch kierowców (…), którzy jeżdżą Samochodem i będą jeździć Samochodem (X) (…), a nie reklamie działalności grupy spółek, w której Państwo uczestniczą.

Zatem ponoszone przez Państwa wydatki związane z Samochodem czy Samochodem (X) nie mają związku z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług czyli z działalnością (…).

Wydatki poniesione w związku z wykorzystaniem samochodu (X) (o którym mowa w stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Końcowo należy zauważyć, że sam fakt nabycia towaru lub usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie jest wystarczającą przesłanką, pozwalającą na odliczenie kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia takiego towaru lub usługi, konieczne jest równoczesne powiązanie danego towaru lub danej usługi ze sprzedażą opodatkowaną.

W przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione warunki do uznania, że Samochód (X) (o którym mowa w stanie faktycznym lub w zdarzeniu przyszłym) jest wykorzystywany do działalności gospodarczej opodatkowanej.

Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu z faktur dokumentujących wydatki związane z korzystaniem z Samochodu (stan faktyczny), jak również z nabyciem oraz eksploatacją Samochodu (X) (zdarzenie przyszłe).

Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym przysługuje Państwu prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z korzystaniem z Samochodu (stan faktyczny), jak również związane z nabyciem oraz eksploatacją Samochodu (X) (zdarzenie przyszłe), a Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do prowadzenie ewidencji przebiegu kilometrów dot. tych pojazdów – jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00