Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.510.2023.3.PSZ

Skutki podatkowe sprzedaży działki nabytej w drodze zamiany przed upływem pięcioletniego okresu czasu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 4 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, przekazany 16 listopada 2023 r. przez Naczelnika Wydziału Departamentu Orzecznictwa Podatkowego (…), który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze zamiany. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 28 grudnia 2023 r. (wpływ 29 grudnia 2023 r.) oraz z 12 stycznia 2024 r. (wpływ 12 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Stan faktyczny

Jest Pani Obywatelem Polski, podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W roku 2013 odziedziczyła Pani wspólnie z rodzeństwem tereny rolne w obszarze (...). Postępowanie spadkowe zostało przeprowadzone w dniu (...)2013 r. przez Sąd Rejonowy w (…) który określił prawa spadkobierców do całości majątku na zasadzie współwłasności. Następnie przed tym samym Sądem na rozprawie w dniu (...)2014 r. została zawarta ugoda odnośnie podziału majątku wspólnego i dział spadku, (…), w wyniku której przypadł Pani m.in. udział w wysokości 1/2 części działki nr A o pow. (...) ha, we współwłasności z Pani siostrą (…). Informacja o nabyciu praw do spadku została złożona w Urzędzie Skarbowym, który na mocy obowiązujących przepisów dotyczących I grupy podatkowej, zwolnił Panią z obowiązku podatkowego.

W roku 2015 dokonała Pani z siostrą geodezyjnego podziału nieruchomości oraz sądowego zniesienia współwłasności (…), w wyniku którego Pani siostra otrzymała działki o kolejnych numerach ewidencyjnych od A/H do A/M, Pani zaś działki o numerach od A/A do A/F. Działkę A/G o powierzchni (...) hektara, pozostawioną jako wspólną, wydzieliły Panie na drogę, która została notarialnie przekazana nieodpłatnie na własność Gminy (…). Ponadto na własny koszt wybudowały Panie zjazd łączący z istniejącą drogą publiczną, który również nieodpłatnie przekazały Panie na własność Gminy.

Na skutek późniejszych zmian granic działka A/A została zmniejszona i jej numer zmieniono na A/N (…).

W latach 2019-2020 zbyła Pani większość działek Pani części. Były to działki Nr (…) (A/B + część działki A/A oznaczona jako A/O – (...) tys. zł, akt not. Rep. (…)); Nr A/C akt not. Rep. (…); Nr A/E akt not. Rep (…); Nr A/D akt not. (…); Nr A/F akt not. (…). Działkę A/N pozostawiła Pani sobie jako działkę rekreacyjną. Więcej działek Pani nie posiada.

W dniu (...)2015 r. Pani siostra, w drodze darowizny, aktem notarialnym Rep. A nr (…) sporządzonym w Kancelarii Notarialnej notariusza (…) przeniosła tytuł własności działki nr A/H na Jej syna (…). Ten stan prawny trwa więc już osiem lat, z czego wynika, iż poszczególni właściciele mogliby zbyć swoje działki bez obowiązku zapłaty podatku od zbycia nieruchomości, natomiast Pani wydaje się, iż Pani i siostrze prawo to przysługuje już od 10 lat. Uzyskane kwoty przeznaczyła Pani na zakupienie segmentu bliźniaka w (...), ponieważ do tej pory mieszka Pani w (...).

Z kolei w dniu (...)2022 r. Aktem notarialnym Rep. A nr (…) sporządzonym w Kancelarii Notarialnej notariusza (…) dokonała Pani zamiany takiej, że (…) stał się właścicielem działki nr A/N, a Pani właścicielką działki A/H. Strony uznały równowartość, co zapisano w akcie notarialnym i zamiana odbyła się bez żadnych dopłat. W akcie zaznaczono, że (…) jest siostrzeńcem (…), a zatem strony są osobami bliskimi w rozumieniu ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2020 roku poz. 1655). Nadmienia Pani, że zamiana nastąpiła ze względów sentymentalnych wynikających z lokalizacji pierwotnej siedziby Przodków, a Pani młody siostrzeniec chce utrzymać jej posiadanie, tym bardziej, że działka A/N jest oddalona od głównej drogi publicznej co sprzyja jej wykorzystaniu na cele rekreacyjno-mieszkalne. Obydwie działki były wykorzystywane wyłącznie do celów rekreacyjnych.

Na uzyskanej w wyniku zamiany działce A/H nie dokonywała Pani i nie ma Pani zamiaru dokonywać żadnych inwestycji. Działka jest niezabudowana, nie była nikomu wynajmowana, nie czerpała Pani z niej żadnych korzyści finansowych i materialnych.

Zdrowie już nie pozwala Pani na korzystanie z działki rekreacyjnej. Musi Pani dokonać sprzedaży ze względu na wiek i stan zdrowia. W chwili obecnej potrzebuje Pani przeznaczyć znaczne kwoty na (...). Obecnie ma Pani prawie (...) lat, a Pani mąż (...), nie może już Pani czekać w wieloletnich kolejkach na dostęp do procedur medycznych. W ciągu ostatnich kilku lat (...). W związku z tym zmuszona jest Pani sprzedać działkę.

Zdarzenie przyszłe

Ze względów wyżej wymienionych ma Pani zamiar zbyć działkę A/H. Od daty zamiany nie upłynęło jeszcze 5 lat. Uważa Pani jednak, że skoro działka ta pierwotnie wchodziła w skład nieruchomości będącej Pani współwłasnością, w której podział inwestowała Pani wspólnie z siostrą, a zamiana dokonana z Jej Synem nie przysporzyła Pani żadnego zwiększenia stanu majątku, to nie powinna Pani być obciążona podatkiem dochodowym od sprzedaży tej działki. Gdyby nie dokonała Pani zamiany, to poprzednią działkę, tj. A/N mogłaby Pani zbyć bez opodatkowania. Nadmieniła Pani, że cena, jaką może Pani uzyskać ze sprzedaży nie będzie wyższa niż ta, którą mogłaby Pani uzyskać za działkę A/N. Sytuacja majątkowa nie uległa więc zmianie.

W piśmie z 12 stycznia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie, doprecyzowała Pani opis sytuacji:

Potwierdziła Pani, że wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego (nic więcej nie ma Pani do sprzedania).

Oświadczyła Pani, że przez cały okres posiadania działki A/H:

a)we własnym zakresie utrzymywała Pani w stanie skoszonym, nigdy nie wynajmowała Pani, nigdy nie podnajmowała Pani i nigdy nie czerpała Pani żadnych korzyści, ani nie udostępniała Pani osobom trzecim,

b)ww. działka nigdy nie była wykorzystywana w pozarolniczej działalności gospodarczej i nie było potrzeby prowadzenia żadnych dokumentów rachunkowych. Tym samym nie była również wprowadzana do żadnej ewidencji środków trwałych.

Nie wykonuje Pani żadnej działalności gospodarczej, a sprzedaż działki, wymuszona jest Pani stanem zdrowia, będzie dokonana w transakcji pomiędzy osobami cywilnymi. Jest Pani (...).

Nie prowadzi Pani żadnej działalności gospodarczej. W związku z tym sprzedaż nie będzie dokonywana w ramach jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Ma Pani (...) lat, jest Pani (...), nie jest Pani zdolna do prowadzenia działalności gospodarczej, ma Pani (…). Nie jest Pani płatnikiem podatku dochodowego od działalności gospodarczej.

Sprzedane wcześniej działki Nr (…) (A/B + część działki A/A oznaczona jako A/O – (...) tys. zł, akt not. Rep. (…)); Nr A/C akt not. Rep. A (…); Nr A/E akt not. Rep A (…); Nr A/D akt not. (…); Nr A/F akt not. Rep. (…) od momentu wejścia w posiadanie do momentu sprzedaży były niezagospodarowanym ugorem porośniętym trawą i dziką roślinnością.

Ma Pani zamiar dokonać sprzedaży w roku 2024 pod warunkiem, że znajdzie się nabywca.

Za stan faktyczny uznała Pani opis historii i sytuacji aktualnie istniejącej. Za stan przyszły zamiar dokonania sprzedaży działki A/H. Wniosek dotyczy zatem jednego zdarzenia przyszłego, tj. sprzedaży tej jedynej działki.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

Czy musi Pani zapłacić podatek dochodowy od zbycia nieruchomości przed upływem pięciu lat od zawarcia umowy zamiany, innymi słowy: czy powinna Pani być obciążona podatkiem dochodowym od zbycia ww. działki w konkretnej opisanej sytuacji?

Stanowisko (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

Pani zdaniem, podatek nie należy się, gdyż ww. działka przed dokonaniem podziału wchodziła w skład większej nieruchomości, której była Pani współwłaścicielem od roku 2013, a transakcja zamiany, w wyniku której stała się Pani właścicielem działki A/H została dokonana pomiędzy członkami najbliższej rodziny, współwłaścicieli nieruchomości przed podziałem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Aby ustalić, czy w przedmiotowej sprawie planowana przez Panią sprzedaż nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należy ustalić, od jakiego momentu liczy się bieg pięcioletniego terminu, o którym mowa w powołanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, nie wskazuje, czy ma to być nabycie odpłatne, czy nieodpłatne. Nie określa również, na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości lub praw majątkowych. Zatem, pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości lub tych praw, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw. Zatem, poprzez „nabycie” należy rozumieć każde zwiększenie aktywów podatnika.

Interpretacja pojęcia „nabycie” została przedstawiona w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 listopada 2009 r., sygn. akt II FSK 1489/08, w którym Sąd stwierdził, że aby ustalić, jaka czynność prawna wyznacza początek biegu pięcioletniego terminu należy odwołać się do regulacji zawartych w prawie cywilnym. Według Kodeksu cywilnego nabycie jest to uzyskanie prawa własności rzeczy. Zatem, aktywa majątkowe ulegają zwiększeniu. Zdaniem Sądu, przez pojęcie „nabycie” użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć, każde zwiększenie aktywów majątku podatnika.

Jak wskazano powyżej, moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określany jest zgodnie z normami prawa cywilnego.

Zatem ustalenie daty nabycia nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości i ww. praw majątkowych ma istotne znaczenie dla określenia skutków podatkowych ich odpłatnego zbycia.

Z opisu sprawy i jego uzupełnień wynika, że w roku 2013 odziedziczyła Pani wspólnie z rodzeństwem tereny rolne w obszarze wsi (...). Postępowanie spadkowe zostało przeprowadzone w dniu (...)2013 r. przez Sąd Rejonowy w (…), który określił prawa spadkobierców do całości majątku na zasadzie współwłasności. Następnie przed tym samym Sądem na rozprawie w dniu (...)2014 r. została zawarta ugoda odnośnie podziału majątku wspólnego i dział spadku, Sygn. Akt (…), w wyniku której przypadł Pani m.in. udział w wysokości 1/2 części działki nr A o pow. (...) ha, we współwłasności z Pani siostrą (…).

W roku 2015 dokonała Pani z siostrą geodezyjnego podziału nieruchomości oraz sądowego zniesienia współwłasności (…), w wyniku którego Pani siostra otrzymała działki o kolejnych nr ewidencyjnych od A/H do A/M, Pani zaś działki o numerach od A/A do A/F. Działkę A/G o powierzchni (...) ha, pozostawioną jako wspólną, wydzieliły Panie na drogę, która została notarialnie przekazana nieodpłatnie na własność Gminy (...).

Na skutek późniejszych zmian granic działka A/A została zmniejszona i jej numer zmieniono na A/N. W latach 2019-2020 zbyła Pani większość działek z Pani części. Były to działki Nr (…) (A/B + część działki A/A oznaczona jako A/O); Nr A/C; Nr A/E; Nr A/D; Nr A/F. Działkę A/N pozostawiła Pani sobie jako działkę rekreacyjną.

W dniu (...)2015 r. Pani siostra, w drodze darowizny, aktem notarialnym Rep. A nr (…) sporządzonym w Kancelarii Notarialnej (…) przeniosła tytuł własności działki nr A/H na Jej syna (…). Z kolei w dniu (...)2022 r. aktem notarialnym Rep A nr (…) sporządzonym w Kancelarii Notarialnej w (…) dokonała Pani zamiany takiej, że (…) stał się właścicielem działki nr A/N, a Pani właścicielką działki A/H. Ma Pani zamiar dokonać w 2024 r. sprzedaży działki nr A/H, pod warunkiem, że znajdzie się nabywca.

Zgodnie z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy, co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo, że strony inaczej postanowiły.

Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny.

Zgodnie z art. 603 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że:

Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega na tym, że w umowie zamiany może nie występować świadczenie pieniężne. Różnica pomiędzy tymi umowami sprowadza się jedynie do formy zapłaty, którą w przypadku umowy sprzedaży stanowi wartość pieniężna, a w przypadku zamiany – inna rzecz.

W następstwie umowy zamiany mają miejsce dwie czynności. Z jednej strony dochodzi u każdej ze stron do odpłatnego zbycia nieruchomości/ograniczonego prawa rzeczowego, z drugiej natomiast każda ze stron nabywa nową nieruchomość/nowe prawo rzeczowe. Należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega jedynie odpłatne zbycie, zaś nabycie jest w tym przypadku podatkowo obojętne.

Zamiana jest formą nabycia, gdyż właściciel nabywa w drodze umowy rzecz lub prawo majątkowe, do którego prawa własności wcześniej nie miał, bo należało do innej osoby, nawet w sytuacji, kiedy zamiana nieruchomości następuje bez wzajemnych dopłat.

Zatem, zamiana nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, a także określonych praw rzeczowych stanowi źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, jeżeli ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jeżeli natomiast zamiana nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i określonych praw rzeczowych następuje po upływie tego okresu, przychód z ich zamiany nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle przywołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że rezultatem umowy zamiany nieruchomości jest z jednej strony zbycie nieruchomości, a z drugiej nabycie na własność innej nieruchomości. Tym samym, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej uprzednio w drodze zamiany, pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano zamiany.

Oznacza to, że sprzedaż nieruchomości będzie stanowiła źródło przychodu podlegające opodatkowaniu w sytuacji, gdy zbycie następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, w tym również nabycie w drodze zamiany.

Skoro jak Pani wskazała, (...)2022 r. dokonała Pani zamiany działki nr A/N na działkę A/H, to planowana w 2024 r. sprzedaż działki nr A/H, będzie stanowić dla Pani źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, gdyż zostanie dokonana przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nabyła Pani tę działkę w drodze zamiany.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 19 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Na mocy art. 19 ust. 2 powołanej wyżej ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Przepisy ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 19 ust. 3 cytowanej ustawy:

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, koszty pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia odbywa się natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c, 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 22 ust. 6c ww. ustawy w sposób jednoznaczny stanowi, co w przypadku sprzedaży nieruchomości może być uznane za koszt uzyskania przychodu. Przepis ten posługuje się m.in. pojęciem kosztu nabycia. W przypadku podatników zbywających nieruchomość nabytą w drodze zamiany, kosztem tym jest koszt nabycia zbywanej w drodze sprzedaży nieruchomości.

Według art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Stosownie do art. 45 ust. 1a pkt 3 cyt. ustawy:

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Z kolei, jak stanowi art. 30e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

W myśl natomiast art. 30e ust. 7 ww. ustawy:

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

W oparciu o wyżej przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że planowana w roku 2024 sprzedaż działki nr A/H, czyli przed upływem pięcioletniego okresu czasulicząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie w wyniku umowy zamiany, będzie stanowić dla Pani źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji,dochód uzyskany przez Panią ze sprzedaży działki nr A/H będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym Pani stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00