Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.616.2023.2.MC

Czy ponoszone przez spółkę koszty darowizny na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, niemającego statusu OPP - ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy ponoszone przez spółkę koszty darowizny na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, niemającego statusu OPP - ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 19 stycznia 2024 r.(wpływ 25 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”). Od dnia 1 stycznia 2022 r. spółka stosuje opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (dalej jako: „CIT Estoński”). Przedmiotem działalności spółki jest produkcja wyrobów cukierniczych i piekarniczych o krótkiej dacie ważności oraz ich sprzedaż.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest zdarzenie przyszłe:

Spółka ma zamiar przekazywać darowizny pieniężne (przelew bankowy) na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, Domu Pomocy Społecznej zapewniającego całodobową opiekę, nieposiadający statusu OPP w myśl przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariatu. Jednostka samorządu terytorialnego nie jest powiązana ze spółką w rozumieniu ustawy o CIT. Celem przekazywania darowizn przez spółkę jest faktyczna pomoc jednostce i jej podopiecznym oraz budowanie pozytywnej reputacji i wizerunku jako przedsiębiorstwa odpowiedzialnego i etycznego. Przekazując darowizny, spółka ma na celu budowanie pozytywnych relacji z klientami i pracownikami, którzy będą ją postrzegać jako firmę działającą w interesie społecznym, firmę odpowiedzialną za społeczeństwo i łatwiej będą się z nią identyfikować. Wspieranie inicjatyw społecznych przez spółkę pomoże w pozytywnej relacji z lokalną społecznością. Mając na uwadze powyższe założenia, można stwierdzić, że budowanie pozytywnego wizerunku firmy poprzez zaufanie, szacunek klientów i pracowników przełoży się to w przyszłości na osiągnięcie wyższych celów finansowych. Spółka będzie informować o swoim wsparciu jednostki samorządu terytorialnego, na swojej stronie internetowej.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

- Spółka zamierza dokonywać darowizn pieniężnych na rzecz podmiotu niepowiązanego ze Spółką (w rozumieniu przepisów ustawy o CIT) na rzecz Domu Pomocy Społecznej podmiotu jednostki samorządu terytorialnego nieposiadającej statusu Organizacji Pożytku Publicznego zapewniającego całodobową opiekę pensjonariuszom.

- Podmiot realizuje zadania z zakresu określonego regulacjami ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w tym organizacji pożytku publicznego oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, nieposiadających statusu OPP, jak również na rzecz osób fizycznych.

- Darowizny na rzecz wskazanego podmiotu mają na celu wspieranie działalności polegającej na całodobowej opiece i leczeniu osób chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełnym wymiarze przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

- Celem dokonywanych darowizn jest realizacja zasady społecznej odpowiedzialności biznesu (CRS- z ang. Corporate Social Responsibility), zgodnie z normą PN-ISO 26000, której istotą jest „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa; uwzględnia oczekiwania interesariuszy; jest zgodne z obowiązującym prawem oraz spójne z międzynarodowymi normami postępowania jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach”.

- Spółka, poprzez dokonywanie darowizn na rzecz Domu Pomocy Społecznej, zamierza budować swój wizerunek jako przedsiębiorstwa odpowiedzialnego także za lokalną społeczność, budowanie wrażliwości społecznej, liczy na ewaluację zaufania do marki firmy, pozyskanie zaufania klientów i lojalności wobec marki.

- Darowizny będą każdorazowo dokumentowane w sposób umożliwiający ustalenie ich przeznaczenia oraz potencjalnego celu.

- Spółka poprzez wspieranie Beneficjenta darowiznami spodziewa się długoterminowych korzyści, które sprzyjać będą:

- wzmacnianiu reputacji i wizerunku firmy angażującej się w działalność społeczną, charytatywną,

- wspomaganiu inicjatyw społecznych postrzeganych jako etycznie oczekiwane, odpowiedzialne,

- zacieśnianiu więzi z klientami i pracownikami, którzy chętniej będą korzystać z produktów i usług Spółki oraz identyfikować się z firmą propagującą działania na rzecz społeczeństwa,

- identyfikowaniu się pracowników z przedsiębiorstwem, które wzbudza zainteresowanie swoją prospołeczną działalnością oraz zwiększeniu zaangażowania w pracę i wzmocnienie lojalności wobec pracodawcy.

Wobec takiego zaangażowania długofalowo Spółka spodziewa się uzyskać zaufanie klientów, wzmocnić wizerunkowo swoją markę, poszerzać grono klientów zarówno usług jaki i wytwarzanych wyrobów, wzbudzić zainteresowanie i zaangażowanie pracowników w działalność społeczną promującą pozytywne wzorce postaw i przedsięwzięć.

W szeroko rozumianej sferze komunikacji medialnej Spółka informować będzie lokalna społeczność, klientów i ich rodziny oraz współpracowników o swoich poczynaniach i osiągnięciach. Informacje te w formie informatorów, reklam i komunikatów, plakatów udostępniane będą w dostępnych środkach komunikacji oraz reklamach.

Ponadto, iż darowizny, o których mowa we wniosku nie będą przekazywane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz udziałowców Spółki lub podmiotów w jakikolwiek sposób powiązanych ze Spółka lub jej udziałowcami.

Pytanie

Czy ponoszone przez spółkę koszty darowizny na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, niemającego statusu OPP - ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, ponoszone przez nią koszty darowizny na rzecz jednostki samorządu terytorialnego (ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej), nieposiadającej statusu organizacji pożytku publicznego (ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie), nie będą stanowiły wydatków, niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od dochodu spółek. Przekazywanie przez spółkę darowizn na rzecz DPS oprócz korzyści dla beneficjentów ma na celu przyniesienie długoterminowych korzyści dla samej spółki, poprzez poprawę już istniejących relacji z lokalną społecznością, kształtowanie pozytywnego wizerunku spółki wśród klientów, pracowników i kontrahentów. Pozytywne relacje i wizerunek firmy będzie miał wpływ na lepszą współpracę z obecnymi i przyszłymi kontrahentami jak i również z obecnymi i nowymi klientami i co za tym idzie większe przychody spółki.

Stanowisko, które przedstawia spółka zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych sprawach, w indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia: 31 stycznia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.231.2022.1.AP oraz z dnia 10 maja 2023 r., Znak: 0111-KDIB1.1.4010.139.2023.2.BS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).

W myśl art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.

Stosownie do art. 28t ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Ryczałt od dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą płatny jest do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonano świadczenie.

W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił m.in. dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.

Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca jedynie w art. 28m ust. 4a ustawy o CIT doprecyzował, że wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą są wydatki i odpisy amortyzacyjne oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości od składników majątku (np. samochodów osobowych), które są wykorzystywane w celach mieszanych.

Przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia czy ponoszone przez spółkę koszty darowizny na rzecz jednostki samorządu terytorialnego stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zamierza dokonywać darowizn pieniężnych na rzecz podmiotu niepowiązanego ze Spółką na rzecz Domu Pomocy Społecznej podmiotu jednostki samorządu terytorialnego. Celem dokonywanych darowizn jest realizacja zasady społecznej odpowiedzialności biznesu (CRS- z ang. Corporate Social Responsibility). Spółka, poprzez dokonywanie darowizn na rzecz Domu Pomocy Społecznej, zamierza budować swój wizerunek jako przedsiębiorstwa odpowiedzialnego także za lokalną społeczność, budowanie wrażliwości społecznej, liczy na ewaluację zaufania do marki firmy, pozyskanie zaufania klientów i lojalności wobec marki. Spółka spodziewa się uzyskać zaufanie klientów, wzmocnić wizerunkowo swoją markę, poszerzać grono klientów zarówno usług jaki i wytwarzanych wyrobów, wzbudzić zainteresowanie i zaangażowanie pracowników w działalność społeczną promującą pozytywne wzorce postaw i przedsięwzięć. W szeroko rozumianej sferze komunikacji medialnej Spółka informować będzie lokalna społeczność, klientów i ich rodziny oraz współpracowników o swoich poczynaniach i osiągnięciach. Informacje te w formie informatorów, reklam i komunikatów, plakatów udostępniane będą w dostępnych środkach komunikacji oraz reklamach.

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe.

Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach.

Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.

Odnosząc powyższe rozważania do opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że ponoszone przez Spółkę wydatki na darowizny na rzecz Domu Pomocy Społecznej, które wpisują się w wyznawaną przez Wnioskodawcę filozofię społecznej odpowiedzialności biznesu CSR i których celem jest budowa wizerunku Spółki jako firmy społecznie odpowiedzialnej, budowanie wrażliwości społecznej oraz ewaluacja zaufania do marki firmy, a dokonanie przez Spółkę darowizn jest każdorazowo dokumentowane w sposób pozwalający na ustalenie ich przeznaczenia oraz potencjalnego celu – nie powodują powstania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Spółka wobec takiego zaangażowania spodziewa się uzyskać zaufanie klientów, wzmocnić wizerunkowo swoją markę, poszerzać grono klientów zarówno usług jaki i wytwarzanych wyrobów, wzbudzić zainteresowanie i zaangażowanie pracowników w działalność społeczną promującą pozytywne wzorce postaw i przedsięwzięć. Ponadto Spółka będzie informować o swoich działań w formie informatorów, reklam i komunikatów, plakatów udostępnianych w dostępnych środkach komunikacji oraz reklamach.

Zatem nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek jako wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

W świetle powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00