Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.745.2023.1.SG

Ustalenia: - czy powstanie obowiązek zapłaty Ryczałtu z tytułu rezygnacji przez Wnioskodawcę z formy opodatkowania jego dochodów w formie Ryczałtu z końcem 2023 r., tj. przed upływem czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem wskazanego przez Wnioskodawcę przy wyborze tej formy rozliczeń, - w jakim terminie i w jaki sposób Wnioskodawca może dokonać rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego 2023, niebędącego ostatnim rokiem okresu opodatkowania Ryczałtem, zadeklarowanym przez Wnioskodawcę w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem, - czy w przypadku złożenia przez Wnioskodawcę w ostatnim dniu terminu przewidzianego w art. 28r ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „u.p.d.o.p.”) rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego 2023, niebędącego ostatnim rokiem okresu opodatkowania Ryczałtem, który został zadeklarowany przez Wnioskodawcę w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem, Wnioskodawca będzie pozostawał w zwłoce z zapłatą zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych za pierwsze dwa miesiące 2024 r., - jeśli odpowiedź na pytanie nr 4 jest przecząca, to w jakim terminie Wnioskodawca powinien zapłacić zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za pierwsze dwa miesiące 2024 r., - czy w przypadku złożenia przez Wnioskodawcę rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem w ostatnim dniu terminu przewidzianego w art. 28r ust. 1 u.p.d.o.p., wcześniejsze przeniesienie przez wspólnika Wnioskodawcy własności udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy na rzecz fundacji rodzinnej na pokrycie kapitału założycielskiego, które nastąpi po 1 stycznia 2024 r., tj. w okresie pomiędzy rozpoczęciem nowego roku podatkowego a złożeniem rezygnacji z Ryczałtu z końcem poprzedniego roku podatkowego, będzie skutkować utratą prawa do ryczałtu na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 grudnia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 13 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy powstanie obowiązek zapłaty Ryczałtu z tytułu rezygnacji przez Wnioskodawcę z formy opodatkowania jego dochodów w formie Ryczałtu z końcem 2023 r., tj. przed upływem czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem wskazanego przez Wnioskodawcę przy wyborze tej formy rozliczeń,

- w jakim terminie i w jaki sposób Wnioskodawca może dokonać rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego 2023, niebędącego ostatnim rokiem okresu opodatkowania Ryczałtem, zadeklarowanym przez Wnioskodawcę w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem,

- czy w przypadku złożenia przez Wnioskodawcę w ostatnim dniu terminu przewidzianego w art. 28r ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „u.p.d.o.p.”) rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem

z końcem roku podatkowego 2023, niebędącego ostatnim rokiem okresu opodatkowania Ryczałtem, który został zadeklarowany przez Wnioskodawcę w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem, Wnioskodawca będzie pozostawał w zwłoce z zapłatą zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych za pierwsze dwa miesiące 2024 r.,

- jeśli odpowiedź na pytanie nr 4 jest przecząca, to w jakim terminie Wnioskodawca powinien zapłacić zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za pierwsze dwa miesiące 2024 r.,

- czy w przypadku złożenia przez Wnioskodawcę rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem w ostatnim dniu terminu przewidzianego w art. 28r ust. 1 u.p.d.o.p., wcześniejsze przeniesienie przez wspólnika Wnioskodawcy własności udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy na rzecz fundacji rodzinnej na pokrycie kapitału założycielskiego, które nastąpi po 1 stycznia 2024 r., tj. w okresie pomiędzy rozpoczęciem nowego roku podatkowego a złożeniem rezygnacji

z Ryczałtu z końcem poprzedniego roku podatkowego, będzie skutkować utratą prawa do ryczałtu na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem jest osoba fizyczna. Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, tj. podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, posiada siedzibę działalności gospodarczej oraz miejsce zarządu w Polsce. Spółka prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości. W dniu złożenia wniosku Wnioskodawca podlega opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „u.p.d.o.p.”), tj. objęty jest ryczałtem od dochodów spółek (dalej: „Ryczałt”). Wnioskodawca wskazał w zawiadomieniu o wyborze Ryczałtu na ustalonym wzorze (ZAW-RD), że będzie opodatkowany Ryczałtem w okresie od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2025 r.

Wnioskodawca planuje zrezygnować z opodatkowania Ryczałtem przed upływem okresu wskazanego we wspomnianym zawiadomieniu, a mianowicie z końcem drugiego roku podatkowego opodatkowania Ryczałtem, tj. z końcem 2023 r. W tym celu, stosownie do art. 28I ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. oraz art. 28f ust. 2 u.p.d.o.p. in fine, Wnioskodawca w pierwszym kwartale 2024 r. planuje złożyć w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1 u.p.d.o.p., tj. na obowiązującym formularzu CIT- 8E, informację o rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego (2023), za który deklaracja zostanie złożona. W deklaracji tej Wnioskodawca nie wykaże dochodu z zysku netto do opodatkowania. W momencie rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem pozostanie w Spółce wypracowany w 2023 r. zysk netto, który nie został i nie zostanie podzielony pomiędzy wspólników, ani przeznaczony na pokrycie strat za okresy sprzed opodatkowania Ryczałtem. Wnioskodawca nie zamierza dokonać jednorazowej zapłaty Ryczałtu w kwocie odpowiadającej ryczałtowi należnemu od dochodu z tytułu zysku netto do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem, tj. nie zamierza skorzystać z możliwości przewidzianej przez art. 28t ust. 2 u.p.d.o.p.

Jedyny wspólnik Wnioskodawcy zamierza na początku 2024 r. wnieść wszystkie przysługujące mu udziały w Spółce do fundacji rodzinnej, którą planuje równocześnie ustanowić, a nadto - w związku z zakładaną rezygnacją z opodatkowania Ryczałtem - Wnioskodawca na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników w 2024 r. zamierza wypracowany w 2023 r. zysk netto przeznaczyć w całości na kapitał zapasowy Spółki i nie dojdzie do jego wypłaty wspólnikom.

Wnioskodawca planuje od początku 2024 r. wypłacać zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok 2024, przy czym źródłem wypłaty tych zaliczek będą wyłącznie zyski wypracowane w okresie od 1 stycznia 2024 r. i nie będą to choćby w części zyski z lat poprzednich. Ze względu na niepewność co do skutków rezygnacji z Ryczałtu oraz oczekiwanie na rozpatrzenie niniejszego wniosku, Wnioskodawca nie chciałby do dnia otrzymania interpretacji indywidualnej podejmować działań skutkujących utratą prawa do opodatkowania Ryczałtem, w szczególności podejmować działań przewidzianych dla podatników, którzy opodatkowują swój dochód na zasadach ogólnych.

W związku z planowaną rezygnacją z opodatkowania Ryczałtem, Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie jej podatkowych skutków, a mianowicie, czy wskutek rezygnacji z tej formy opodatkowania przed upływem czteroletniego okresu wskazanego w zawiadomieniu o wyborze Ryczałtu, będzie obowiązany do zapłaty Ryczałtu od zysków netto wypracowanych w latach objęcia tą formą opodatkowania, czy też Ryczałt ten będzie mógł zapłacić dopiero w przypadku faktycznego podzielenia zysku netto lub jego przeznaczenia na pokrycie strat lub rozdysponowania dochodu z zysku netto w inny sposób, w rozumieniu art. 28c pkt 5 u.p.d.o.p., a mianowicie w terminach wynikających z art. 28t ust. 1 pkt 1 lub 2 u.p.d.o.p.

Nadto Wnioskodawca ma wątpliwości, kiedy powinien złożyć rezygnację z tej formy opodatkowania oraz jakie skutki może rodzić rezygnacja z Ryczałtu dla realizacji planowanych przez Wnioskodawcę zamierzeń.

Wnioskodawca ma ponadto wątpliwości w zakresie możliwości zgłoszenia rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem w terminie, o którym mowa w art. 28r ust. 1 u.p.d.o.p., a równocześnie spełniania obowiązków związanych z opodatkowaniem Wnioskodawcy na zasadach ogólnych, gdyż decyzję o rezygnacji z Ryczałtu chciałby podjąć możliwie najpóźniej ze względu na oczekiwanie na wnioskowaną niniejszym pismem interpretację. Gdyby stanowisko Wnioskodawcy okazało się błędne, Wnioskodawca chciałby zastrzec sobie możliwość odstąpienia od przeprowadzenia planowanych działań oraz pozostać przy dotychczasowej formie opodatkowania Ryczałtem.

Wnioskodawca wyjaśnia, że w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do dystrybucji dochodu z tytułu zysku netto rozumianego jako przeznaczenie go do dystrybucji w jakiejkolwiek formie, w tym do wypłaty wspólnikom, na pokrycie strat powstałych przed okresem opodatkowania ryczałtem, na wypłatę wynagrodzeń związanych z udziałami lub na podwyższenie kapitału zakładowego.

Pytania

1.Czy powstanie obowiązek zapłaty Ryczałtu z tytułu rezygnacji przez Wnioskodawcę z formy opodatkowania jego dochodów w formie Ryczałtu z końcem 2023 r., tj. przed upływem czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem wskazanego przez Wnioskodawcę przy wyborze tej formy rozliczeń?

2.W jakim terminie i w jaki sposób Wnioskodawca może dokonać rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego 2023, niebędącego ostatnim rokiem okresu opodatkowania Ryczałtem, zadeklarowanym przez Wnioskodawcę w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem?

3.Czy w przypadku złożenia przez Wnioskodawcę w ostatnim dniu terminu przewidzianego w art. 28r ust. 1 u.p.d.o.p. rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego 2023, niebędącego ostatnim rokiem okresu opodatkowania Ryczałtem, który został zadeklarowany przez Wnioskodawcę w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem, Wnioskodawca będzie pozostawał w zwłoce z zapłatą zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych za pierwsze dwa miesiące 2024 r.?

4.Jeśli odpowiedź na pytanie nr 4 jest przecząca, to w jakim terminie Wnioskodawca powinien zapłacić zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za pierwsze dwa miesiące 2024 r.?

5.Czy w przypadku złożenia przez Wnioskodawcę rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem w ostatnim dniu terminu przewidzianego w art. 28r ust. 1 u.p.d.o.p., wcześniejsze przeniesienie przez wspólnika Wnioskodawcy własności udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy na rzecz fundacji rodzinnej na pokrycie kapitału założycielskiego, które nastąpi po 1 stycznia 2024 r., tj. w okresie pomiędzy rozpoczęciem nowego roku podatkowego a złożeniem rezygnacji z Ryczałtu z końcem poprzedniego roku podatkowego, będzie skutkować utratą prawa do ryczałtu na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. (winno być: art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. a updop)?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca nie będzie mieć obowiązku zapłaty Ryczałtu od zysków osiągniętych w latach podatkowych, w których Wnioskodawca opodatkowany był Ryczałtem. Wnioskodawca ma możliwość zapłaty takiego podatku jednorazowo, jednakże ustawa nie nakłada na niego takiego obowiązku.

W ocenie Wnioskodawcy, podatnik opodatkowany Ryczałtem posiada możliwość rezygnacji z tej formy opodatkowania w trakcie okresu zadeklarowanego w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem z końcem wchodzącego w skład tego okresu roku podatkowego, co wynika z art. 28I ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. oraz art. 28f ust. 2 u.p.d.o.p.

W sytuacji nierozdysponowania przez Wnioskodawcę zyskiem osiągniętym w latach podatkowych opodatkowania Ryczałtem, w szczególności wówczas, gdy nie zostanie on podzielony pomiędzy wspólników, ani przeznaczony na pokrycie strat sprzed okresu opodatkowania Ryczałtem, to nie powstanie obowiązek zapłaty Ryczałtu od osiągniętego przez Wnioskodawcę zysku netto. Nie dojdzie w takiej sytuacji do wystąpienia żadnego ze zdarzeń wymienionych przez art. 28t ust. 1 i 3 u.p.d.o.p. Pomimo, że wspomniana ustawa zakłada w art. 28n ust. 1 pkt 3, że podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem, to niewątpliwie wyżej wskazany art. 28t u.p.d.o.p. nie przewiduje obowiązku zapłaty podatku od dochodu z tytułu zysku netto osiągniętego w roku podatkowym, w którym podatnik zakończył opodatkowanie Ryczałtem, innego niż wyżej wspomniane sytuacje związane albo z podzieleniem zysku pomiędzy wspólników lub przeznaczenia zysku na pokrycie strat sprzed okresu opodatkowania Ryczałtem lub rozdysponowania dochodu z tytułu zysku netto w rozumieniu art. 28c pkt 5 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca zauważa przy tym, że ustawodawca przewidział możliwość jednorazowego zapłacenia Ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto osiągniętego w ostatnim roku opodatkowania Ryczałtem, jednakże zostało to pozostawione całkowicie w gestii podatnika, co wynika z kolei bezpośrednio z treści art. 28t ust. 2 u.p.d.o.p. Potwierdza to pośrednio brzmienie art. 28h ust. 3 u.p.d.o.p. i art. 28r ust. 3 u.p.d.o.p.

Innymi słowy, w sytuacji rezygnacji przez podatnika z opodatkowania Ryczałtem, bez znaczenia z punktu widzenia obowiązku zapłaty Ryczałtu jest, czy dojdzie do tego w trakcie czteroletniego okresu zadeklarowanego w zawiadomieniu o wyborze ryczałtu, czy też po jego zakończeniu, gdyż obowiązek podatkowy w tym zakresie powstaje dopiero w sytuacji rozdysponowania dochodem z zysku netto osiągniętego w ostatnim roku opodatkowania Ryczałtem.

Podkreślenia wymaga, że Ministerstwo Finansów na swojej oficjalnej stronie internetowej wydało 17 stycznia 2022 r. komunikat, w którym zaprezentowało stanowisko, zgodnie z którym podatnicy nie są zobowiązani do zapłaty podatku w przypadku „wyjścia” z Ryczałtu. Zgodnie z zamieszczoną tam informacją: „nie trzeba też płacić podatku na wyjściu z systemu, póki nie wypłaci zysku w formie dywidendy. Tym samym, jeżeli zysk jest reinwestowany, albo zatrzymywany w spółce i nie jest wypłacany do wspólników to podatku nadal nie ma, mimo że spółka już nie jest podatnikiem estońskiego CIT”. (https://www.gov.pl/web/finanse/mf-zachecamy-do-przejscia-na-estonski-cit; dostęp na 13 grudnia 2023 r.)

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również liczne interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (por. interpretacje: z 22 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.112.2022.1.BS; z 13 stycznia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.174.2022.1.PP; z 26 kwietnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.106.2023.3.IZ oraz z 6 czerwca 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.208.2023.2.PP).

Przykładowo w interpretacji z 13 stycznia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.174.2022.1.PP, Organ interpretacyjny wskazał: „Spółka w sytuacji podjęcia decyzji o rezygnacji z opodatkowania estońskim CIT nie musi opodatkować niewypłaconego zysku wygenerowanego przez spółkę już w momencie rezygnacji z tej formy opodatkowania. Od 2022 r. nawet po wyjściu z estońskiego CIT zysk z tego okresu będzie opodatkowany w momencie jego faktycznej redystrybucji. Oznacza to, że Spółka może zapłacić podatek dopiero w dniu wypłaty zysków osiągniętych w tym okresie po wyjściu z estońskiego CIT. Tym samym, jeżeli zysk jest reinwestowany, albo zatrzymywany w spółce i nie jest wypłacany do wspólników, to Spółka nie ma obowiązku zapłaty podatku mimo że spółka już nie jest podatnikiem estońskiego CIT”.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik opodatkowany Ryczałtem może zrezygnować z tej formy opodatkowania poprzez złożenie informacji zawartej w deklaracji CIT-8E (obecnie pozycja 33 tego formularza), składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 28 r ust. 2 u.p.d.o.p.), w terminie określonym przez art. 28r ust. 1 u.p.d.o.p., tj. do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku podatkowym, za który jest składana deklaracja.

Możliwość złożenia informacji o rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r u.p.d.o.p. wynika zaś z art. 28f ust. 2 u.p.d.o.p.

Z punktu widzenia możliwości złożenia informacji o rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego opodatkowania Ryczałtem nie ma znaczenia, czy koniec opodatkowania Ryczałtem przypada na koniec zadeklarowanego przez Wnioskodawcę czteroletniego okresu opodatkowania Ryczałtem w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania w tej formie. Przepisy u.p.d.o.p. nie wyłączają takiej możliwości oraz nie przewidują w tym względzie powstania obowiązku podatkowego.

Ad 3 i 4

Zdaniem Wnioskodawcy, złożenie przez Wnioskodawcę informacji o rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem w ostatnim dniu terminu, o którym mowa w art. 28r ust. 1 u.p.d.o.p., nie będzie pociągać za sobą skutku w postaci powstania stanu zaległości podatkowej w zapłacie zaliczki za styczeń i luty 2024 r.

W związku z tym, że termin zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych upłynie odpowiednio w lutym i marcu 2024 r., ale przed złożeniem deklaracji CIT-8E zawierającej wspomnianą informację o rezygnacji Wnioskodawcy z opodatkowania Ryczałtem, to brak będzie podstaw, aby uznać, że przed złożeniem tej informacji Wnioskodawca obowiązany był do uiszczenia zaliczek na podatek dochodowy. Z tego względu zdaniem Wnioskodawcy, nie zajdzie potrzeba odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy za pierwsze dwa miesiące 2024 r., a ewentualną różnicę pomiędzy sumą wpłaconych zaliczek a podatkiem dochodowym należnym za rok 2024, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć w terminie zapłaty tego podatku, tj. do końca 3 miesiąca następnego roku, stosownie do art. 27 ust. 1 u.p.d.o.p.

Ad 5

Zdaniem Wnioskodawcy, termin złożenia informacji zawierającej rezygnację z opodatkowania Ryczałtem, z zastrzeżeniem, że mieści się w przepisanym art. 28r ust. 1 u.p.d.o.p. okresie, nie ma znaczenia dla oceny skutku utraty prawa do opodatkowania Ryczałtem z końcem poprzedniego roku podatkowego. Oznacza to, że podatnik, który zrezygnował z tej formy opodatkowania, nie może utracić prawa do opodatkowania Ryczałtem, w roku podatkowym następującym po ostatnim roku opodatkowania Ryczałtem, nawet jeśli po tej dacie przestałby spełniać warunki przewidziane art. 28j u.p.d.o.p., w szczególności wskutek przeniesienia własności udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy na rzecz osoby niebędącej osobą fizyczną, o której mowa w art. 28j ust. 1pkt 4 u.p.d.o.p. Z tego względu przeniesienie wspólnika Wnioskodawcy własności udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy na rzecz fundacji rodzinnej na pokrycie kapitału założycielskiego, które nastąpi po 1 stycznia 2024 r., tj. w okresie pomiędzy rozpoczęciem nowego roku podatkowego a złożeniem rezygnacji z Ryczałtu z końcem poprzedniego roku podatkowego, nie będzie powodować utraty prawa do opodatkowania Ryczałtem na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. (winno być: art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. a updop).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad 1 i 2

Państwa wątpliwość budzi kwestia ustalenia, czy powstanie obowiązek zapłaty Ryczałtu z tytułu rezygnacji przez Wnioskodawcę z formy opodatkowania jego dochodów w formie Ryczałtu z końcem 2023 r., tj. przed upływem czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem wskazanego przez Wnioskodawcę przy wyborze tej formy rozliczeń oraz w jakim terminie i w jaki sposób Spółka może dokonać rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego 2023, niebędącego ostatnim rokiem okresu opodatkowania Ryczałtem, zadeklarowanym przez Wnioskodawcę w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem.

Zgodnie z art. 28f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej jako: „updop”):

1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Natomiast zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 1 updop:

Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem.

Stosownie do art. 28m ust. 1 pkt 1 i 5 updop:

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub

b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem.

Zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 4 updop:

Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem.

Natomiast zgodnie z art. 28d ust. 1 i 2 updop:

1. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, zwanym dalej w niniejszym rozdziale „ryczałtem”, jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:

1) wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz

2) w kapitale własnym:

a) kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz

b) kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.

2. Podatnik i jego następca prawny są obowiązani wykazywać wyodrębnienie w kapitale własnym zysków lub strat, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w sprawozdaniu finansowym sporządzanym zgodnie z przepisami o rachunkowości do roku wypłaty tych zysków lub pokrycia tych strat.

W myśl art. 28h ust. 3 i 4 updop:

Podatnik, który zakończył opodatkowanie ryczałtem i osiągnął dochód z tytułu zysku netto oraz nie dokonał jednorazowego rozliczenia ryczałtu od tego dochodu w sposób, o którym mowa w art. 28t ust. 2, stosuje przepisy niniejszego rozdziału w zakresie rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto do dnia, w którym suma wszystkich należnych ryczałtów od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto osiągnie wartość odpowiadającą kwocie należnego ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto.

W przypadku gdy podatnik po dniu poprzedzającym dzień rezygnacji z opodatkowania ryczałtem lub po dniu poprzedzającym dzień utraty prawa do tego opodatkowania dokona wypłaty zysku lub jego dystrybucji w jakiejkolwiek formie, na potrzeby stosowania ust. 3, w przypadku braku przeciwnego dowodu, przyjmuje się, że dochód z tytułu zysku netto, osiągnięty w okresie opodatkowania ryczałtem jest rozdysponowany w ostatniej kolejności.

Stosownie do art. 28t ust. 1 pkt 2 updop:

Podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano w całości lub w części wypłaty tego dochodu lub rozdysponowano nim w jakiejkolwiek innej formie.

Jak natomiast stanowi art. 28t ust. 2 updop:

Podatnik może zapłacić ryczałt, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jednorazowo w kwocie odpowiadającej ryczałtowi należnemu od dochodu z tytułu zysku netto do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem. W takim przypadku przepisu art. 28r ust. 3 nie stosuje się.

W myśl art. 28t ust. 3 updop:

Jeżeli przed terminem zapłaty ryczałtu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podatnik zostanie postawiony w stan likwidacji albo upadłości, zostanie przejęty przez inny podmiot lub zaprzestanie prowadzenia działalności z jakiejkolwiek innej przyczyny, albo znacznie ograniczy zakres tej działalności, termin zapłaty tego ryczałtu upływa z dniem poprzedzającym dzień zaistnienia jednego z tych zdarzeń.

Stosownie do art. 28c pkt 2, 3, 4 i 5 updop:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

2) podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto - oznacza to podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, o których mowa w przepisach o rachunkowości;

3) wyniku finansowym netto - oznacza to wynik finansowy netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;

4) zysku (stracie) netto - oznacza to zysk (stratę) netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;

5) rozdysponowanym dochodzie z tytułu zysku netto - oznacza to część dochodu z tytułu zysku netto, która została przeznaczona do dystrybucji w jakiejkolwiek formie, w tym do wypłaty wspólnikom, na pokrycie strat powstałych w okresie innym niż okres opodatkowania ryczałtem, na wypłatę wynagrodzeń związanych z udziałami, na podwyższenie kapitału zakładowego.

W myśl art. 28r updop:

1. Do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.

2. Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

3. Podatnik, z zastrzeżeniem art. 28t ust. 2, który osiągnął dochód z tytułu zysku netto i w okresie następującym po zakończeniu stosowania opodatkowania ryczałtem rozdysponuje tym dochodem w całości lub w części, jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w ust. 1, i wpłacić ryczałt należny od wartości rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto w terminie do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym ta dyspozycja została dokonana.

Wskazać należy, że – co do zasady – ryczałt od dochodów spółek wybiera się na okresy czteroletnie. Podatnik może również w dowolnym momencie zrezygnować z tej formy opodatkowania, na podstawie art. 28l ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Warunkiem jest jednak to, aby rezygnacja nastąpiła z końcem roku obrotowego (podatkowego). Nie jest dopuszczalna rezygnacja z ryczałtu w trakcie trwającego roku obrotowego (podatkowego).

Dochód z tytułu zysku netto odpowiada sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania ryczałtu w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty.

Powstanie tego rodzaju dochodu związane jest z zakończeniem opodatkowania ryczałtem – wskutek m.in. złożenia informacji o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem, czy naruszenia warunków uprawniających do stosowania ryczałtu. Dochód ten rozpoznawany jest w momencie zakończenia opodatkowania ryczałtem i odpowiada łącznej wartości zysków netto wypracowanych przez spółkę w każdym roku podatkowym stosowania ryczałtu, które nie zostały podzielone między wspólników lub przeznaczone na pokrycie strat w żadnym z tych lat podatkowych.

Zyski wypracowane w okresie opodatkowania ryczałtem wykazywane są w sprawozdaniu finansowym poprzez wyodrębnienie ich w kapitałach własnych. Stanowią je kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych, które zostały odniesione na kapitały (art. 28d ust. 1 pkt 2 i ust. 2 updop). O sposobie zapłaty podatku od dochodu z tytułu zysk netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem decyduje podatnik. Termin zapłaty podatku od tego dochodu uzależniony został bowiem od terminu jego dystrybucji.

Podstawę opodatkowania, o której mowa w przepisie art. 28n ust. 1 pkt 4 updop, kreuje dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w trakcie opodatkowania ryczałtem. Rozliczenie takiego dochodu następuję począwszy od pierwszego roku podatkowego następującego po roku zakończenia stosowania ryczałtu.

Podstawę opodatkowania od dochodu z tytułu zysku netto ustala się jako sumę zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty. Do podstawy opodatkowania stanowiącej dochód z tytułu zysku netto wlicza się zatem każdy wypracowany w okresie opodatkowania ryczałtem zysk niepodzielony oraz podzielony i odniesiony na kapitały oraz zysk netto wypracowany za ostatni rok stosowania ryczałtu.

Dochód z tytułu zysku netto wykazuje się w deklaracji CIT-8E składanej:

1)do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po ostatnim roku stosowania ryczałtu, oraz

2)do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk taki został rozdysponowany, czyli przeznaczony do dystrybucji w jakiejkolwiek formie, w tym do wypłaty wspólnikom, na pokrycie strat powstałych w okresie innym niż okres opodatkowania ryczałtem, na wypłatę wynagrodzeń związanych z udziałami, na podwyższenie kapitału zakładowego.

Ryczałt od dochodu z tytułu zysku netto należy wpłacić do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem lub do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano dystrybucji zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem. Termin ten uzależniony jest od decyzji co do zapłaty podatku w całości po rezygnacji z ryczałtu albo od terminu rozdysponowania (wypłaty lub innej formy jego dystrybucji) tym dochodem.

Przy czym należy pamiętać, że jeżeli przed terminem zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto podatnik zostanie postawiony w stan likwidacji albo upadłości, zostanie przejęty przez inny podmiot lub zaprzestanie prowadzenia działalności z jakiejkolwiek innej przyczyny, albo znacznie ograniczy zakres tej działalności, termin zapłaty tego ryczałtu upływa z dniem poprzedzającym dzień zaistnienia jednego z tych zdarzeń.

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że Spółka w sytuacji podjęcia decyzji o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie musi opodatkować niewypłaconego zysku wygenerowanego przez Spółkę już w momencie rezygnacji z tej formy opodatkowania. Nawet po wyjściu z ryczałtu, zysk z tego okresu będzie mógł być opodatkowany w momencie jego faktycznej redystrybucji. Oznacza to, że Spółka może zapłacić podatek dopiero w dniu wypłaty zysków osiągniętych w tym okresie po wyjściu z ryczałtu. Tym samym, jeżeli nie jest wypłacany wspólnikowi/wspólnikom, to Spółka nie ma obowiązku zapłaty podatku, mimo że już nie jest podatnikiem ryczałtu od dochodów spółek.

Tym samym zyski wypracowane w okresie opodatkowania ryczałtem, które nie zostaną przez Państwa rozdysponowane na rzecz wspólnika/wspólników lub na pokrycie strat, będą podlegać opodatkowaniu po rezygnacji z opodatkowania ryczałtem – w momencie ich rozdysponowania (na podstawie art. 28t ust. 1 pkt 2 updop z zastrzeżeniem art. 28t ust. 3 updop).

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Z kolei odnosząc się do Państwa wątpliwości w kwestii ustalenia, w jakim terminie i w jaki sposób Spółka może dokonać rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego 2023, niebędącego ostatnim rokiem okresu opodatkowania Ryczałtem, zadeklarowanym przez Spółkę w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem wskazać należy, że rezygnacja z ryczałtu w trakcie opodatkowania estońskim CIT możliwa jest po złożeniu do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego zawiadomienia w urzędzie poprzez wypełnienie na formularzu właściwej pozycji w deklaracji CIT-8E. Należy zaznaczyć poz. 33 pkt 1 w części B3 formularza, czyli rezygnację podatnika z opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, o którym mowa jest w poz. 4 i 5. Przed dokonaniem ostatecznej decyzji o rezygnacji należy mieć jednak na uwadze, że rezygnacja z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może wiązać się z pewnymi konsekwencjami.

W przypadku natomiast, kiedy podatnik nie złoży rezygnacji z opodatkowania estońskim CIT w deklaracji rocznej CIT-8E składanej za rok podatkowy, w którym był opodatkowany ryczałtem, to ten sposób opodatkowania zostaje automatycznie przedłużony na kolejne 4 lata podatkowe, co wynika z postanowień art. 28f ust. 2 updop.

Zgodnie z dyspozycją art. 28l ust. 1 pkt 1 updop z estońskiego CIT można zrezygnować z końcem roku podatkowego, co oznacza, że mogą/będą mogli Państwo przejść na opodatkowanie CIT na zasadach ogólnych najwcześniej począwszy od 1 stycznia 2024 r.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Ad 3 i 4

Państwa wątpliwość budzi kwestia ustalenia, czy w przypadku złożenia przez Spółkę w ostatnim dniu terminu przewidzianego w art. 28r ust. 1 updop, rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego 2023, niebędącego ostatnim rokiem okresu opodatkowania Ryczałtem, który został zadeklarowany przez Spółkę w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania Ryczałtem, Spółka będzie pozostawała w zwłoce z zapłatą zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych za pierwsze dwa miesiące 2024 r. oraz jeśli odpowiedź na ww. pytanie jest przecząca, to w jakim terminie Spółka powinna zapłacić zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za pierwsze dwa miesiące 2024 r.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 updop:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Z kolei zgodnie z art. 25 ust. 1 updop:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Natomiast w myśl art. 25 ust. 1a updop:

Zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni miesiąc, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.

Jak wynika z opisu sprawy Spółka planuje zrezygnować z opodatkowania Ryczałtem przed upływem okresu wskazanego we wspomnianym zawiadomieniu, a mianowicie z końcem drugiego roku podatkowego opodatkowania Ryczałtem, tj. z końcem 2023 r. W tym celu, stosownie do art. 28I ust. 1 pkt 1 updop oraz art. 28f ust. 2 updop in fine, Spółka w pierwszym kwartale 2024 r. planuje złożyć w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1 updop, tj. na obowiązującym formularzu CIT- 8E, informację o rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem z końcem roku podatkowego (2023), za który deklaracja zostanie złożona.

Tym samym, złożenie przez Spółkę informacji o rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem w ostatnim dniu terminu, o którym mowa w art. 28r ust. 1 updop, będzie pociągać za sobą skutki w postaci powstania stanu zaległości podatkowej w zapłacie zaliczki za styczeń i luty 2024 r. jeśli taka zaliczka wystąpi.

Zatem w związku z utratą prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, z końcem 2023 r. będziecie Państwo musieli obliczyć należne zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za miesiąc styczeń i luty 2024 roku i jeśli wystąpi zaległe zobowiązanie podatkowe będzie konieczna jego zapłata wraz z należnymi odsetkami.

Wskazać należy, że w myśl art. 51 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) :

§ 1. Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.

§ 2. Przepis § 1 stosuje się również do nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek w części przekraczającej wysokość podatku należnego za okres rozliczeniowy.

Natomiast zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej:

Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 52 § 1 pkt 2 i art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę.

W konsekwencji należy zatem stwierdzić, że złożenie przez Państwa rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek w ostatnim dniu terminu, o którym mowa w art. 28r ust. 1 updop, będzie skutkować utratą przez Państwa prawa do tego opodatkowania z końcem 2023 r. i obowiązkiem wyliczenia i zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych od 1 stycznia 2024 r. z zastosowaniem zasad ogólnych. Zatem jeśli Spółka byłaby obowiązana do zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych za miesiąc styczeń i luty 2024 roku, to powinna je wpłacić do urzędu skarbowego wraz z należnymi odsetkami.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 25 ust. 1a updop, zaliczki miesięczne podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, a więc zaliczkę za miesiąc styczeń 2024 r. Spółka powinna wpłacić do 20 lutego 2024 r., natomiast zaliczkę za miesiąc luty 2024 r. do 20 marca 2024 r., a w sytuacji opóźnienia w spłacie zaliczek Spółka powinna uregulować te zaliczki w możliwie najszybszym terminie z uwagi na negatywne konsekwencje związane z nieuregulowanie należnych zaliczek w wymaganym przez przepisy prawa terminie, tj. m.in. w postaci odsetek.

W świetle powyższego Państwa stanowisko do pytań oznaczonych we wniosku Nr 3 i 4, należało uznać za nieprawidłowe.

Ad 5

Państwa wątpliwość budzi również kwestia ustalenia, czy w przypadku złożenia przez Wnioskodawcę rezygnacji z opodatkowania Ryczałtem w ostatnim dniu terminu przewidzianego w art. 28r ust. 1 updop, wcześniejsze przeniesienie przez wspólnika Spółki własności udziałów w kapitale zakładowym Spółki na rzecz fundacji rodzinnej na pokrycie kapitału założycielskiego, które nastąpi po 1 stycznia 2024 r., tj. w okresie pomiędzy rozpoczęciem nowego roku podatkowego a złożeniem rezygnacji z Ryczałtu z końcem poprzedniego roku podatkowego, będzie skutkować utratą prawa do ryczałtu na podstawie art. 28I ust. 1 pkt 3 updop (winno być: art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. a updop).

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 updop:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie m.in. następujące warunki:

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Z kolei w myśl art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. a updop:

Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6.

Jak wynika z opisu sprawy Spółka wskazała w zawiadomieniu o wyborze Ryczałtu na ustalonym wzorze (ZAW-RD), że będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek w okresie od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2025 r. Spółka planuje zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem okresu wskazanego we wspomnianym zawiadomieniu, a mianowicie z końcem drugiego roku podatkowego opodatkowania Ryczałtem, tj. z końcem 2023 r. Spółka w pierwszym kwartale 2024 r. planuje złożyć w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1 updop, tj. na obowiązującym formularzu CIT- 8E, informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z końcem roku podatkowego (2023), za który deklaracja zostanie złożona.  Ponadto jedyny wspólnik Spółki zamierza na początku 2024 r. wnieść wszystkie przysługujące mu udziały w Spółce do fundacji rodzinnej, którą planuje równocześnie ustanowić.

Z powołanych wyżej przepisów wprost wynika, że jeżeli złożą Państwo informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem, to utracą Państwo prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z końcem roku podatkowego, za który składana jest informacja o tej rezygnacji wskazana w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1 updop.

Z kolei pkt 4 powołanego wyżej art. 28j ust. 1 updop wyraźnie wskazuje, że dla zastosowania ryczałtu od dochodów spółek udziałowcami w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością muszą być wyłącznie osoby fizyczne.

Tym samym utrata prawa do opodatkowania według zasad estońskiego CIT z końcem poprzedniego roku może nastąpić w szczególności, gdy spółka nie spełnia warunku dotyczącego struktury udziałowej (tj. oprócz osób fizycznych wspólnikiem spółki jest również podmiot niebędący osobą fizyczną lub osoby te posiadają prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyjątkiem fundatorów lub beneficjentów fundacji rodzinnej).

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w ww. zakresie wskazać należy, że skoro zrezygnujecie Państwo z ryczałtu od dochodów spółek z końcem 2023 roku, to w roku podatkowym 2024 nie są już Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek, a więc nie mogą Państwo utracić prawa do tej formy opodatkowania skoro już jej Państwo nie stosują. Fakt, że złożycie Państwo oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem dopiero w ostatnim dniu terminu przewidzianego do jego złożenia (tj. 2 kwietnia 2024 r. – dzień 31 marca i 1 kwietnia są dniami wolnymi od pracy), nie oznacza, że nadal są Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek w 2024 r.

Tym samym w niniejszej sprawie termin złożenia informacji zawierającej rezygnację z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek będzie zachowany i spowoduję, że od 1 stycznia 2024 r. będziecie Państwo podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zatem w 2024 r. nie należy już badać przesłanek do utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, w sytuacji gdy jedyny wspólnik Spółki zamierza na początku 2024 r. wnieść wszystkie przysługujące mu udziały w Spółce do fundacji rodzinnej.

W świetle powyższego Państwa stanowisko do pytania oznaczonego we wniosku Nr 5, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00