Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 9 stycznia 2024 r., sygn. I SA/Kr 1127/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jarosław Wiśniewski po rozpoznaniu w dniu 9 stycznia 2024r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi B.J. na upomnienie Prezydenta Miasta Oświęcim z dnia 25 sierpnia 2023r. nr OŚ.3160.1 683.2023.V w przedmiocie zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za II kwartał 2023r. postanawia: odrzucić skargę.
Uzasadnienie
B.J. (dalej: skarżąca) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na upomnienie Prezydenta Miasta Oświęcim z dnia 25 sierpnia 2023r., nr OŚ.3160.1.683.2023.V w przedmiocie zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za II kwartał 2023r.
W odpowiedzi na skargę Prezydent Miasta Oświęcim wniósł o jej odrzucenie, jako niedopuszczalnej. Wskazał, że konsekwencją powstania przedmiotowych zaległości było wystosowanie do skarżącej upomnienia. Ewentualne zarzuty w tym zakresie ww. będzie mogła formułować w toku postępowania egzekucyjnego, a nie sądowoadministracyjnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zważył, co następuje:
Skarga podlega odrzuceniu.
Przed merytorycznym rozpoznaniem skargi sąd bada, czy skarga mieści się w zakresie przedmiotowym postępowania sądowoadministracyjnego, a zatem czy jest dopuszczalna.
Zgodnie z art. 184 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w związku z dyspozycją art. 1 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2022r. poz. 2492), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji rządowej. Przedmiotem wymiaru sprawiedliwości sprawowanego przez sądy administracyjne jest kontrola działalności administracji publicznej, dokonywana pod względem zgodności z prawem (legalności) działalności administracji publicznej, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej (art. 1 § 2). Innymi słowy, przedmiotem tym są konflikty w sferze stosunków administracyjnoprawnych sensu largo, tj. spory co do zgodności z prawem działania administracji publicznej w sferze, w jakiej organ administracji został upoważniony do kształtowania uprawnień i obowiązków (osoby fizycznej, osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej) niepowiązanych z nim ani więzami zależności organizacyjnej ani podległości służbowej. Jedną ze stron tych stosunków jest organ administracji publicznej, drugą zaś ów podmiot, którego sytuacja prawna na mocy norm prawa obowiązującego została powiązana z sytuacją prawną organu w ten sposób, że organ może w sposób władczy i jednostronny konkretyzować jego prawa i obowiązki.
