Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Ol 358/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Ewa Osipuk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 14 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi M. D. na postanowienie Warmińsko-Mazurskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stanowiska wierzyciela w sprawie zgłoszonych zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z 16 lutego 2023 r. nr [...] Warmińsko-Mazurski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny (dalej jako: "organ odwoławczy") utrzymał w mocy postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w [...] z 13 stycznia 2023 r., którym organ I instancji oddalił zarzuty wniesione przez M. D. w sprawie egzekucji administracyjnej obowiązku poddania dziecka – L. D. obowiązkowym szczepieniom ochronnym poprzedzonych lekarskim badaniem kwalifikacyjnym.
W uzasadnieniu organ odwoławczy wyjaśnił, że obowiązek szczepienia wynika bezpośrednio z art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r.
o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2022 r. poz. 1657) - dalej w też jako: "ustawa". Terminy obowiązkowych szczepień ochronnych wynikają wprost z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych, a także programu Szczepień Ochronnych na dany rok ogłoszonego w drodze Komunikatu Głównego Inspektora Sanitarnego. W niniejszej sprawie skarżąca wezwana została przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej do poddania dziecka obowiązkowym szczepieniom 01 lutego 2016 r. i go nie wykonała. Podniesiono, że organ nie jest zobowiązany do czekania aż osoba małoletnia ukończy 19 rok życia, bowiem obowiązek szczepień powinien być realizowany zgodnie z ww. regulacjami, a jego niedokonanie rodzi obowiązek wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
