Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.795.2023.5.IK

Podstawa opodatkowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (zwany dalej również „Spółką”) jest spółką akcyjną założoną w 2019 r., czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz polskim rezydentem podatkowym. W związku z zatrudnianiem pracowników, Wnioskodawca pełni również rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązanym do obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy.

Spółka jest podmiotem zajmującym się zarówno hurtową, jak i detaliczną dystrybucją …. Spółka świadczy także szeroką gamę usług, w tym: szkolenia, obsługę eventów oraz usługi serwisowe.

Spółka zamierza wprowadzić system benefitów (dalej: „System”) dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę, umów zlecenie (dalej: „Pracownicy”) oraz innych, w tym również stale współpracujących na zasadzie umów o świadczenie usług (dalej: „Współpracownicy”, łącznie: „Beneficjenci”).

Planowany do wdrożenia System polegać będzie na:

1. przypisaniu poszczególnym produktom z asortymentu sklepu internetowego Wnioskodawcy innej ceny po której będą one dostępne dla Beneficjentów; cena taka będzie w większości przypadków niższa niż oferowana ogółowi nabywców, jednak wyższa od ceny nabycia towaru przez Spółkę, gwarantując tym samym Wnioskodawcy zysk. Wartość procentowa obniżki [rabatu] będzie zmienna w zależności od rodzaju towaru, jednak w każdym wypadku, cena oferowana Beneficjentom, będzie wyższa od ceny nabycia danego towaru przez Spółkę. Możliwa jednak będzie sytuacja, w której preferencyjna cena dostępna dla beneficjentów, będzie dostępna również dla ogółu klientów Wnioskodawcy, a nawet sytuacja w której cena skierowana dla ogółu klientów będzie niższa od ceny oferowanej beneficjentom.

2. udzieleniu Beneficjentom jednorazowych kodów rabatowych związanych ze szczególnymi okazjami (przykładowo - w okresie świątecznym). Ten rodzaj rabatu będzie imienny i będzie mógł zostać wykorzystany wyłącznie przez Beneficjenta.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, oba elementy programu motywacyjnego stanowią formę wyrażenia uznania, podziękowania, oraz motywowania, nie zaś element wynagrodzenia, do zapłaty którego zobowiązana jest Spółka na podstawie zawartych z Beneficjentami umów. Jest to zatem dobrowolne świadczenie ze strony Spółki, do którego nie jest (nie będzie) zobowiązana na podstawie żadnych postanowień umownych. Stosowanie preferencyjnych cen sprzedaży nie będzie uzależnione od jakichkolwiek świadczeń wzajemnych ze strony Beneficjenta. Beneficjent nie będzie także zobowiązany do realizacji otrzymanej obniżki - będzie to jego własna decyzja.

Celem wdrożenia opisywanego programu jest stworzenie dobrej atmosfery pracy, zintegrowanie Beneficjentów (poprzez wspólny system benefitów), a w dłuższym okresie zapewnienie utrzymania w Spółce dobrze wykwalifikowanych osób, co stanowi gwarancję kontynuowania efektywnej działalności gospodarczej oraz rozwoju przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Istotny jest także cel marketingowy przedsięwzięcia. Beneficjenci programu będą bowiem mogli wyrażać opinie o produktach z oferty wnioskodawcy w swoim środowisku rodzinnym oraz wśród znajomych, co w oczekiwaniu Spółki przełoży się na pozyskanie nowych klientów, zwiększenie wolumenu sprzedaży i pomoże w budowaniu pozytywnego wizerunku wnioskodawcy na rynku.

Stosowane benefity nie będą wyrażane w fizycznej formie, w szczególności nie będą miały postaci kart czy fizycznych bonów. W przypadku udzielanych jednorazowych rabatów przybiorą one formę możliwego do wykorzystania w sklepie internetowym, elektronicznego kodu przesłanego Beneficjentowi na adres poczty elektronicznej. Udzielenie takiego kodu samo w sobie nie będzie przedstawiać wartości ekonomicznej dla Beneficjenta w tym sensie, że nie będzie zaspokajać żadnych jego istniejących uprzednio potrzeb. Będzie stanowiło jedynie ekspektatywę nabycia oferowanego towaru po obniżonej cenie.

Udzielane kody jednorazowe będą mogły zostać wykorzystane jedynie do nabycia towarów z asortymentu Spółki w jej sklepie internetowym. Wykorzystanie kodu rabatowego spowoduje obniżenie ceny towaru, nie będzie mogło jednak stanowić samoistnego środka zapłaty za dany produkt. Oznacza to, że kod rabatowy będzie w praktyce uprawniał do uzyskania obniżki ceny zakupu, jednak nie będzie możliwości obniżenia kwoty należnej do zapłaty do 0 zł.

Ze względu na rodzaj oferowanych produktów w asortymencie Spółki przeważająca większość towarów opodatkowana jest podstawową stawką VAT (23%). Niemniej jednak mogą zdarzać się sporadyczne przypadki kiedy do oferowanego produktu zastosowanie znajduje stawka obniżona (np. 8% czy 5%).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

1) Wyjaśnili Państwo pojęcie „inni"

W opisie sprawy wskazali Państwo, że cyt.: „Spółka zamierza wprowadzić system benefitów (dalej: „System”) dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę, umów zlecenie (dalej: „Pracownicy”) oraz innych, w tym również stale współpracujących na zasadzie umów o świadczenie usług (dalej: „Współpracownicy”, łącznie: „Beneficjenci”).”

Zatem prosimy wyjaśnić, kto jeszcze oprócz pracowników oraz stale współpracujących jest Beneficjentem.

Z przyczyn redakcyjnych Wnioskodawca rozróżnił we wniosku pojęcie Pracowników - czyli osób zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę zlecenie, a także Współpracowników - czyli osób związanych ze Spółką w oparciu o inne formy współpracy. W rozważanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym takimi „innymi” osobami (Współpracownikami) mogą być więc przede wszystkim osoby świadczące dla Wnioskodawcy usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Mogą być nimi również wykonawcy umów o dzieło lub inni kontrahenci Wnioskodawcy.

Wnioskodawca rozumie, że sukces prowadzonych przedsięwzięć zależy od relacji nie tylko z Pracownikami, ale też z innymi osobami czy nawet kontrahentami, które współpracują z Wnioskodawcą na różnych zasadach. Dlatego z perspektywy biznesowej przyznanie rabatu na towary (preferencyjne ceny) nie powinno ograniczać się tylko do kręgu pracowników etatowych. Przeciwnie, Wnioskodawca akcentuje otwarty charakter rozważanego programu.

2) Czy pomiędzy Państwem a Beneficjentami występują powiązania,

a) w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

b) wynikające ze stosunku pracy;

W opisywanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wyraźnie wyklucza, aby Beneficjentami były osoby, które mają z Wnioskodawcą powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca w szczególności wskazuje, że w rozważanym zdarzeniu przyszłym Beneficjentem nie będzie osoba, która posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub 25% udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub, która posiada faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

W stosunku do Pracowników, którzy zatrudnieni są u Wnioskodawcy na umowę o pracę, oczywiście występują powiązania wynikające ze stosunku pracy.

3) Czy wynagrodzenie za dokonane dostawy towarów, które Państwo otrzymują od Beneficjentów jest:

a) niższe od wartości rynkowej, a nabywcy towarów (Beneficjenci) nie mają zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów (Państwo) nie mają zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak rozumie Wnioskodawca, pytanie nr 3) z pisma z dnia 16 stycznia 2024 roku dotyczy sytuacji, w których Wnioskodawca byłby z Beneficjentem w relacji opisanej w art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo gdy istnieją powiązania wynikajże ze stosunku pracy lub z tytułu przysposobienia.

Jak opisano we wniosku, w opisywanym zdarzeniu przyszłym dotyczyć mogłoby to jedynie pracowników, jednak pomiędzy pracownikami Wnioskodawcy, którzy mogliby być Beneficjentami a Wnioskodawcą nie mogą zachodzić powiązania wynikające z możliwości wywierania wzajemnego wpływu, tj. pracownik nie wywiera znaczącego wpływu na Wnioskodawcę (spółkę) w rozumieniu powołanych przepisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanej sytuacji przepis art. 32 ustawy o VAT nie będzie miał więc zastosowania, bowiem Beneficjentami - na takich samych zasadach - będą nie tylko pracownicy Wnioskodawcy, ale też inne osoby czy kontrahenci Wnioskodawcy, wobec których Wnioskodawca może kształtować politykę cenową dowolnie, według swojego uznania oraz oceny korzyści czy rynkowego charakteru transakcji z uwzględnieniem powtarzalnego lub długoterminowego charakteru współpracy.

Nie mniej Wnioskodawca wskazuje, że wobec celu rozważanego programu, wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymałby od Beneficjentów za dokonane dostawy towarów, nie będzie wyższe od wartości rynkowej tych towarów.

Wynagrodzenie za dokonane dostawy towarów, które Wnioskodawca otrzymałby od Beneficjentów będzie rynkowe, a w każdym przypadku - wynagrodzenie to nie będzie niższe niż cena nabycia tych towarów.

4) Czy w każdym przypadku będą Państwo dokonywać sprzedaży towarów powyżej ich wartości rynkowej, rozumianej jako koszt zakupu?

W rozważanym zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy wniosek i niniejsza sprawa, Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży towarów na rzecz Beneficjentów, którzy są zatrudnieniu u Wnioskodawcy w oparciu o umowę o pracę w każdym przypadku powyżej ich wartości rynkowej, rozumianej jako koszt zakupu.

Jakkolwiek nie jest to częścią opisywanego zdarzenia przyszłego, to wobec otwartego charakteru pytania Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, że wobec innych Beneficjentów niż zatrudnieni na umowę o pracę, Wnioskodawca nie wyklucza wprowadzenia i może w przyszłości wprowadzić wariant programu, który przewidywałby tzw. częściową odpłatność za towary sprzedawane takim Beneficjentom (innymi niż wskazani w art. 32 ustawy o VAT), którym nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Oczywiście przy zastrzeżeniu jak wyżej, gdzie Wnioskodawca wyraźnie wyklucza, aby Beneficjentami także takiego alternatywnego wariantu programu mogły zostać osoby, które mają z Wnioskodawcą powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (i oczywiście te pozostające w stosunku przysposobienia).

Wnioskodawca zastrzega jednak jak wyżej, tj. że Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisywanej sytuacji przepis art. 32 ustawy o VAT nie będzie miał więc zastosowania, a zatem podstawę opodatkowania należało będzie ustalać zgodnie z art. 29a ustawy o VAT - także wobec osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę.

Jednocześnie Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko wyrażone we wniosku w pozostałym zakresie i bardzo prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w ramach doprecyzowanego opisu zdarzenia przyszłego.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku zastosowania zarówno cen preferencyjnych, rabatów jak i kodów rabatowych na rzecz Beneficjentów będzie faktycznie zastosowana cena sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu)?

Państwa stanowisko w sprawie

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku zastosowania zarówno cen preferencyjnych jak i kodów rabatowych na rzecz Beneficjentów będzie faktycznie zastosowana cena sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu).

Uzasadnienie stanowiska

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 Ustawy VAT, w sytuacji, gdy Spółka będzie zbywać towary Beneficjentom w ramach opisanego programu, z uwzględnieniem upustów opisanych w stanie faktycznym, podstawa opodatkowania dla celów podatku od towarów i usług nie będzie obejmować kwot udzielonych rabatów.

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania w zakresie podatku od towarów i usług, reguluje art. 29a ustawy VAT. W myśl art. 29a ust. 1 tej ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385), przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę: w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Natomiast ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy o cenach, uzgadniają strony zawierające umowę.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

- rabaty przyznane i uwzględnione w momencie sprzedaży - niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, ponieważ zapłatą z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat (art. 29a ust. 7 pkt 2 Ustawy VAT);

- rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży - opusty i obniżki cen - wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej zapłaty; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29a ust. 10 Ustawy VAT, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT - fakturą korygującą).

Przepisy Ustawy VAT nie ograniczają więc podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż oferowana ogółowi odbiorców. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje dany towar za cenę niższą.

Wskazać jednak należy, że w określonych sytuacjach organ może określić inną wysokość podstawy opodatkowania. Zgodnie z treścią art. 32 ust. 1 ustawy VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2 oraz w przypadku, gdy wynagrodzenie jest:

1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Związek, o którym mowa w ust. 1 w/w przepisu dotyczy m.in. sytuacji jeśli między sprzedawcą a nabywcą istnieje stosunek pracy, a tak jest m.in. w niniejszej sytuacji.

W praktyce stosowania powyższego przepisu przyjmuje się, że „Wnioskodawca przedmiotowe usługi w postaci karnetów sportowych i prawa do korzystania z miejsc postojowych nabywa od osób trzecich i ich wartość wskazana jest na otrzymanej fakturze. W sytuacji odsprzedaży tych usług dla potrzeb ustalenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a w związku z art. 32 ust. 1 ustawy wartości te należy przyjąć jako cenę odsprzedawanych benefitów” (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 sierpnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.234.2019.2.ISK). W odniesieniu do stosowania preferencyjnych cen dla Beneficjentów, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego towary o preferencyjnych cenach będą każdorazowo sprzedawane przez Spółkę z zyskiem (tj. według kosztu zakupu powiększonego o marżę). Przyjmując zatem powyższe należy dojść do wniosku, że Wnioskodawca każdorazowo będzie dokonywał sprzedaży towarów powyżej ich wartości rynkowej (rozumianej jako koszt zakupu), a tym samym żadna z sytuacji opisanej w art. 32 ust. 1 Ustawy VAT nie będzie miała miejsca.

W odniesieniu zaś do obu oferowanych benefitów zauważyć należy, że w sytuacjach gdy Beneficjent jest jednocześnie pracownikiem Spółki, to należy stanowczo podkreślić, iż związek ten (tj. istniejący stosunek pracy) nie ma wpływu na ustalenie ceny z tytułu zakupów dokonywanych przez Beneficjenta w ramach programu. Rabaty dla wszystkich Beneficjentów są takie same, a zasady ich przyznawania i ich wysokość są z góry określone. Dlatego także i w tym przypadku, gdy Beneficjent jest jednocześnie pracownikiem Spółki, organy podatkowe nie mają podstawy do określania (podwyższania) podstawy opodatkowania do wartości rynkowej, z pominięciem przyznanych rabatów. Wynika to z faktu, iż związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, istniejący pomiędzy Beneficjentem będącym pracownikiem a Spółką, nie ma żadnego wpływu na ustalenie wynagrodzenia z tytułu zakupów towarów przez pracownika. Wszystkie ceny objęte programem są ustalane tak samo dla wszystkich Beneficjentów niezależnie od tego czy są oni Pracownikami czy też współpracują z Wnioskodawcą na innych zasadach. Innymi słowy, Beneficjent będący Pracownikiem nie uzyska korzystniejszej ceny niż beneficjent niebędący Pracownikiem.

Jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego, udzielenie obniżek i rabatów ma klarowny cel ekonomiczny dla Wnioskodawcy. Służy on podtrzymaniu dobrej atmosfery w pracy, zatrzymaniu i przyciąganiu wykwalifikowanych pracowników oraz rozpowszechnianie produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę. Zdaniem Spółki, ustalenie cen w sposób preferencyjny dla osób zatrudnionych i współpracujących nie może być więc uznane ani za obejście prawa, ani za nadużycie prawa w rozumieniu art. 5 ust. 5 Ustawy VAT. Zważywszy na powyższe, rabaty przyznawane Beneficjentom na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, będą uwzględnione w momencie sprzedaży, a tym samym nie obejmuje ich podstawa opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, ponieważ podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę z tytułu sprzedaży, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat. Określając zatem podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży towarów z rabatem, dokonywanych na rzecz Beneficjentów, Spółka powinna przyjąć kwotę stanowiącą zapłatę należną z tytułu sprzedaży. Tym samym, w opisanej sytuacji podstawą opodatkowania dla Spółki - zgodnie z art. 29a ust. 1 oraz ust. 7 Ustawy VAT - jest kwota faktycznie należna od nabywcy (Beneficjenta) - tj. cena z uwzględnionym już rabatem - pomniejszona o należny podatek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku zakresie podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia podstawy opodatkowania jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, w myśl którego

podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W rozumieniu art. 29a ust. 7 ustawy,

podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy,

podstawę opodatkowania obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „bonifikata” czy „rabat”. W związku z powyższym pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Bonifikata to zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy („Słownik języka polskiego PWN”, wydawnictwo Naukowe PWN, rok wydania 2005, str. 62). Natomiast przez rabat, w myśl Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

- rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania,

- rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu.

Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168),

użyte w ustawie określenie „cena” oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

W myśl ust. 2 powołanego wyżej artykułu,

w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1) niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2) niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Stosownie do art. 2 pkt 27b ustawy,

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej – rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a) w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b) w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług;

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy,

przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1) w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2) wynikające ze stosunku pracy;

3) wynikające z tytułu przysposobienia.

Definicja stosunku pracy została uregulowana w ustawie z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465). Zgodnie z art. 22 § 1 tej ustawy,

przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Z powołanych przepisów wynika, że udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, a ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką akcyjną, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zajmują się Państwo  zarówno hurtową, jak i detaliczną dystrybucją kawy, herbaty oraz różnego rodzaju akcesoriów związanych z tymi napojami, głównie poprzez sklep internetowy, dwie platformy online skierowane do biznesu oraz rozwijającą się, butikową sieć kawiarni. Świadczą Państwo także szeroką gamę usług, w tym: szkolenia, obsługę eventów oraz usługi serwisowe.

Zamierzają Państwo wprowadzić system benefitów dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę, umów zlecenie (Pracownicy) oraz innych, w tym również stale współpracujących na zasadzie umów o świadczenie usług (Współpracownicy), (łącznie Beneficjenci).

Beneficjenci nie mają z Państwem powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W stosunku do Pracowników, którzy zatrudnieni są u Państwa na umowę o pracę, występują powiązania wynikające ze stosunku pracy.

Planowany do wdrożenia System polegać będzie na:

- przypisaniu poszczególnym produktom z asortymentu sklepu internetowego Wnioskodawcy innej ceny po której będą one dostępne dla Beneficjentów; cena taka będzie w większości przypadków niższa niż oferowana ogółowi nabywców, jednak wyższa od ceny nabycia towaru przez Spółkę, gwarantując tym samym Wnioskodawcy zysk. Wartość procentowa obniżki [rabatu] będzie zmienna w zależności od rodzaju towaru, jednak w każdym wypadku, cena oferowana Beneficjentom, będzie wyższa od ceny nabycia danego towaru przez Spółkę. Możliwa jednak będzie sytuacja, w której preferencyjna cena dostępna dla beneficjentów, będzie dostępna również dla ogółu klientów Wnioskodawcy, a nawet sytuacja w której cena skierowana dla ogółu klientów będzie niższa od ceny oferowanej beneficjentom.

- udzieleniu Beneficjentom jednorazowych kodów rabatowych związanych ze szczególnymi okazjami (przykładowo - w okresie świątecznym). Ten rodzaj rabatu będzie imienny i będzie mógł zostać wykorzystany wyłącznie przez Beneficjenta.

Oba elementy programu motywacyjnego stanowią formę wyrażenia uznania, podziękowania, oraz motywowania, nie zaś element wynagrodzenia, do zapłaty którego zobowiązani są Państwo na podstawie zawartych z Beneficjentami umów. Stosowanie preferencyjnych cen sprzedaży nie będzie uzależnione od jakichkolwiek świadczeń wzajemnych ze strony Beneficjenta. Beneficjent nie będzie także zobowiązany do realizacji otrzymanej obniżki.

Wdrożenia opisywanego programu przełoży się na pozyskanie nowych klientów, zwiększenie wolumenu sprzedaży i pomoże w budowaniu pozytywnego wizerunku wnioskodawcy na rynku.

Stosowane benefity nie będą wyrażane w fizycznej formie, w szczególności nie będą miały postaci kart czy fizycznych bonów. W przypadku udzielanych jednorazowych rabatów przybiorą one formę możliwego do wykorzystania w sklepie internetowym, elektronicznego kodu przesłanego Beneficjentowi na adres poczty elektronicznej. Udzielenie takiego kodu samo w sobie nie będzie przedstawiać wartości ekonomicznej dla Beneficjenta w tym sensie, że nie będzie zaspokajać żadnych jego istniejących uprzednio potrzeb. Będzie stanowiło jedynie ekspektatywę nabycia oferowanego towaru po obniżonej cenie.

Udzielane kody jednorazowe będą mogły zostać wykorzystane jedynie do nabycia towarów z asortymentu Spółki w jej sklepie internetowym. Wykorzystanie kodu rabatowego spowoduje obniżenie ceny towaru, nie będzie mogło jednak stanowić samoistnego środka zapłaty za dany produkt. Oznacza to, że kod rabatowy będzie w praktyce uprawniał do uzyskania obniżki ceny zakupu, jednak nie będzie możliwości obniżenia kwoty należnej do zapłaty do 0 zł.

Ponadto wskazali Państwo, że pomiędzy pracownikami, którzy mogliby być Beneficjentami a Państwem nie mogą zachodzić powiązania wynikające z możliwości wywierania wzajemnego wpływu, tj. pracownik nie wywiera znaczącego wpływu na Państwa (spółkę) w rozumieniu powołanych przepisów.

Państwa zdaniem, w opisywanej sytuacji przepis art. 32 ustawy o VAT nie będzie miał więc zastosowania, bowiem Beneficjentami - na takich samych zasadach - będą nie tylko pracownicy, ale też inne osoby czy Państwa kontrahenci, wobec których mogą Państwo kształtować politykę cenową dowolnie, według swojego uznania oraz oceny korzyści czy rynkowego charakteru transakcji z uwzględnieniem powtarzalnego lub długoterminowego charakteru współpracy.

Wynagrodzenie, które Państwo otrzymają od Beneficjentów za dokonane dostawy towarów, nie będzie wyższe od wartości rynkowej tych towarów. Wynagrodzenie za dokonane dostawy towarów, będzie rynkowe, a w każdym przypadku - wynagrodzenie to nie będzie niższe niż cena nabycia tych towarów.

Będą Państwo dokonywać sprzedaży towarów na rzecz Beneficjentów, którzy są zatrudnieniu u Państwa w oparciu o umowę o pracę w każdym przypadku powyżej ich wartości rynkowej, rozumianej jako koszt zakupu.

Ponadto wskazują Państwo, że wobec innych Beneficjentów niż zatrudnieni na umowę o pracę, nie wykluczają Państwo wprowadzenia i może w przyszłości wprowadzić wariant programu, który przewidywałby tzw. częściową odpłatność za towary sprzedawane takim Beneficjentom (innymi niż wskazani w art. 32 ustawy o VAT), którym nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Oczywiście przy zastrzeżeniu jak wyżej, gdzie Wnioskodawca wyraźnie wyklucza, aby Beneficjentami także takiego alternatywnego wariantu programu mogły zostać osoby, które mają z Wnioskodawcą powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (i oczywiście te pozostające w stosunku przysposobienia).

Przy tak przedstawionym opisie Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku zastosowania zarówno cen preferencyjnych, rabatów jak i kodów rabatowych na rzecz Beneficjentów będzie faktycznie zastosowana cena sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu).

Mając na uwadze powołane przepisy w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany rabat winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalenia ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; wynikające ze stosunku pracy; wynikające z tytułu przysposobienia (o których mowa w art. 32 ustawy), organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Wprowadzenie systemu benefitów argumentują Państwo tym, że dzięki tym programom pozyskają Państwo nowych klientów, zwiększy się wolumen sprzedaży, pomoże on też w budowaniu pozytywnego wizerunku Państwa spółki.

Należy zatem uznać, że opisany system benefitów jest uzasadniony ekonomicznie i prowadzić będzie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony do działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jedną z grup, do których skierują Państwo ofertę Systemu Benefitów są Pracownicy, a więc podmioty powiązane ze Spółką w rozumieniu art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy. Należy tu jednak wskazać, że grono osób objętych Systemem Benefitów stanowią również podmioty niepowiązane ze Spółką (Inne osoby współpracujące oraz w niektórych przypadkach ogół klientów). Benefity będą przyznawane wszystkim Beneficjentom na tych samych zasadach. Należy zatem stwierdzić, że istniejące powiązania nie będą miały wpływu na ustalenie ceny.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku zastosowania cen preferencyjnych, kodów rabatowych, rabatów podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów na rzecz Pracowników – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy – będzie ich cena, uwzględniająca udzielony rabat, pomniejszona o kwotę podatku VAT.

Z uwagi na fakt, że powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nie będą miały wpływu na ustalenie wynagrodzenia za dostawę towarów, bez znaczenia jest to czy wynagrodzenie jest niższe czy wyższe od wartości rynkowej.

Do drugiej grupy objętej Systemem Benefitów należą Współpracownicy, jak Państwo wskazali, Współpracownicy nie mają z Państwem powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem w przypadku zastosowania cen preferencyjnych, kodów rabatowych, rabatów podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów na Współpracowników – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy – będzie ich cena, uwzględniająca udzielony rabat, pomniejszona o kwotę podatku VAT.

Z uwagi na fakt, że Współpracownicy nie są podmiotami powiązanymi, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, bez znaczenia jest to czy wynagrodzenie jest niższe czy wyższe od wartości rynkowej.

W związku z powyższym Państwa stanowisko do pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii zakreślonej pytaniem oznaczonej we wniosku nr 2, czyli w zakresie podstawy opodatkowania.

Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie pytania oznaczonego nr 1 oraz w kwestii podatku dochodowego od osób prawnych oraz w kwestii podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00