Wyrok WSA w Lublinie z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. II SAB/Lu 3/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Asesor sądowy Marcin Małek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 24 lutego 2022 r. sprawy ze skargi [...] z siedzibą w L. na bezczynność Prezydenta Miasta w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Fundacja Wolności z siedzibą w L. (dalej także jako: skarżąca lub Fundacja) wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie na bezczynność Prezydenta Miasta (dalej jako: organ) w zakresie rozpatrzenia wniosku z [...] r. o udostępnienie informacji publicznej. Skarżąca zażądała zobowiązania organu do udostępnienia informacji publicznej, zasądzenia zwrotu kosztów postępowania, wymierzenia organowi grzywny oraz stwierdzenia rażącego naruszenia prawa.
W uzasadnieniu skargi Fundacja wskazała, że w dniu [...] r. skierowała do organu wniosek o udostepnienie informacji publicznej w zakresie wyników kontroli prowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, dotyczącej zachowania
i zwiększania terenów zielonych w miastach. Pismem z [...] r. organ poinformował, że wnioskowane informacje są zawarte w wystąpieniu pokontrolnym NIK, które jest udostępniane na zasadach określonych w art. 10 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1200, ze zm.), co wyłącza zastosowanie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2176, ze zm.; dalej jako: u.d.i.p.), z uwagi na treść art. 1 ust. 2 tej ustawy.
W ocenie Fundacji nie ma podstaw do uznania, że ustawa o NIK określa odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi. Ustawa nakazuje podanie wnioskowanych informacji do publicznej wiadomości, jednak nie określa żadnych zasad, trybu czy terminów. Przyjęta przez organ interpretacja jest niespójna z przepisami art. 61 Konstytucji RP. Przepisy ustawy nie odnoszą się wcale do Prezydenta Miasta a jednocześnie nie zawierają regulacji ograniczających możliwość udostępniania wnioskowanych informacji przez podmioty inne niż NIK. Z ostrożności procesowej Fundacja wskazała, że nawet gdyby uznać, iż nie jest możliwie udostępnienie całego dokumentu, to żaden przepis nie stoi na przeszkodzie, by udostępnić syntetyczne ustalenia wyników kontroli.
