Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.627.2023.3.BS

Czy spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania poniesione wydatki (faktura od podwykonawcy) związane z zainstalowaniem na rynku miasta lodowiska.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania poniesione wydatki (faktura od podwykonawcy) związane z zainstalowaniem na rynku miasta lodowiska.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 stycznia 2024 r. (data wpływu 9 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) zajmuje się budową i remontem dróg (zarówno dla firm jak i samorządów terytorialnych), sprzedażą masy asfaltowej i świadczeniem usług związanych z remontem czy budową podjazdów osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Całościowym właścicielem spółki jest Miasto X (100% udziałów).

Wnioskodawca zamierza na rynku miasta zainstalować lodowisko na okres trzech zimowych miesięcy.

Wykonanie budowy lodowiska Wnioskodawca zamierza powierzyć podwykonawcy.

Elementy rzeczowe na które będzie składało się lodowisko są i pozostaną własnością podwykonującego, który zajmuje się takimi usługami profesjonalnie.

Wstęp na lodowisko będzie dostępny dla wszystkich chętnych bez pobierania opłat.

Samo lodowisko otoczone będzie bandami z logo firmy Wnioskodawcy, a w trakcie korzystania przez ludzi będzie także z głośników puszczana reklama zachęcająca do korzystania z usług przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Oprócz efektu promocyjnego i reklamowego Wnioskodawca chce także ocieplić wizerunek firmy w oczach lokalnej społeczności, która na wskutek prowadzonych przez Wnioskodawcę prac budowlano-remontowych musi często korzystać z objazdów wydłużających dojazd do celu. Obecnie Wnioskodawca jest także w trakcie prowadzenia dużej i czasochłonnej inwestycji w naszym mieście polegającej na generalnej wymianie nawierzchni oraz pobocza przed głównym mostem (…). Są to prace szczególnie uciążliwe zarówno dla mieszkańców X ale także dla lokalnego biznesu i osób przyjeżdżających i wyjeżdżających z miasta. Powoduje to swego rodzaju napięcia wokół przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, które mogą odbić się na wynikach finansowych spółki spowodowanych zmniejszeniem zainteresowania zakupem materiałów czy usług szczególnie wśród osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 3 stycznia 2024 r. wskazali Państwo, że:

 1. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług.

 2. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje czynności wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT.

 3. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na instalację lodowiska będą wystawiane na naszą Spółkę.

 4. Zdaniem Wnioskodawcy, zainstalowanie lodowiska wpłynie na zwiększenie obrotu opodatkowanego, ponieważ na lodowisku zostały zainstalowane banery reklamowe przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, a w trakcie korzystania z lodowiska z zainstalowanych głośników odtwarzane są spoty, które będą zarówno reklamować jak i informować o działalność Spółki. Spółka świadczy usługi związane z remontem i budową dróg. Swoje usługi świadczy zarówno na rzecz jednostek samorządów terytorialnych, innych firm (zarówno samodzielnie a czasem jako podwykonawcy) a także dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (wykonywanie podjazdów przed nieruchomościami). Sprzedaje także materiały (masa bitumiczna) do wykonania placów, podjazdów itp. Z lodowiska, które usytuowane będzie w prestiżowym miejscu jakim jest główny rynek miasta korzystać będzie wielu ludzi, którzy mogą zostać potencjalnymi odbiorcami usług Spółki co powinno przełożyć się na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej.

 5. Poza wyżej wymienionymi aspektami świadczącymi o ekonomicznym charakterze przedsięwzięcia, wydatki ponoszone na instalację lodowiska poniesione zostały w celu osiągnięcia korzyści zarówno wymiernych finansowo tzn. zwiększenia sprzedaży szczególnie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również chęci reklamy firmy Wnioskodawcy poprzez zaistnienie w mediach (prasa lokalna), mediach społecznościowych co także sprawi większe zainteresowanie usługami Spółki i w przyszłości i będzie skutkowało zwiększeniem osiąganych przychodów.

 6. Wydatki związane z instalacją lodowiska zostaną poniesione ze środków obrotowych Spółki i w żaden sposób nie zostaną jej zwrócone.

 7. Zainstalowanie lodowiska, zdaniem Wnioskodawcy, przełoży się na wzrost konkurencyjności szczególnie na rynku lokalnym. W dużej mierze korzystający z lodowiska to mieszkańcy X i okolic, którzy mogą skorzystać z naszych usług a dzięki instalacji lodowiska mają możliwość dowiedzieć się, że Spółka świadczy usługi nie tylko dla innych firm czy JST ale także dla zwykłych ludzi.

 8. Za nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania usług Spółki odpowiadać będzie realizacja akcji reklamowo-informacyjnej poprzez umieszczone na lodowisku banery reklamowe firmy Wnioskodawcy oraz reklamę audio.

 9. Instalacja lodowiska w ścisłym centrum miasta gdzie oprócz korzystających z lodowiska osób przewija się codziennie setki osób, które także mają okazję zobaczyć logo firmy Wnioskodawcy i słyszeć odtwarzane reklamy, jest zdaniem Wnioskodawcy marketingowo idealnym miejscem aby utrwalić (u niektórych również dopiero zaistnieć w świadomości) pozytywny wizerunek Wnioskodawcy. Wzmianki o tym, że przedsiębiorstwo Wnioskodawcy zainstalowało na rynku miasta lodowisko będą się także przewijały zarówno w lokalnej prasie a także przede wszystkim w mediach społecznościowych, co zwiększy prestiż Wnioskodawcy u innych kontrahentów Spółki.

10. Powstanie lodowiska z bezpłatnym wstępem oprócz korzyści finansowych w postaci zwiększenia sprzedaży ma także na celu ocieplenie wizerunku Wnioskodawcy wśród lokalnej społeczności. Często na wskutek prowadzonych przez Wnioskodawcę robót, dla mieszkańców powstają liczne utrudnienia w komunikacji samochodowej i pieszej. Wnioskodawca ma nadzieję, że udostępnienie lodowiska spowoduje, że mieszkańcy staną się bardziej wyrozumiali co z kolei znacznie ułatwi mu prowadzenie prac budowlanych, choćby w postaci czasowego użyczania prywatnych posesji na chwilowe postoje jego maszyn i urządzeń.

11. Wszystkie powyżej wymienione sytuacje wpłyną korzystnie na wzrost sprzedaży usług szczególnie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wzrost prestiżu Wnioskodawcy zarówno wśród kontrahentów Wnioskodawcy jak i wśród mieszkańców miasta i okolic, wypracowanie wyrozumiałości w stosunku do działań Wnioskodawcy przez lokalną społeczność.

12. W związku z instalacją lodowiska Spółka poniesie koszt jego zainstalowania na płycie rynku miasta. Przez koszt zainstalowania rozumie się jego montaż i późniejszy demontaż, transport i koszty związane z uruchomieniem lodowiska, koszty zabezpieczenia sprzętu.

13. W Spółce nie obowiązuje polityka CSR.

14. W chwili składania pierwszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, opisywane zdarzenia miały charakter przyszły. W chwili odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku opisywane zdarzenie jest w toku realizacji.

Pytanie

Czy spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania poniesione wydatki (faktura od podwykonawcy) związane z zainstalowaniem na rynku miasta lodowiska?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt podatkowy, powinien zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu; być faktycznie poniesiony przez podatnika, oraz nie znajdować się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zdaniem Spółki, w omawianej w pytaniu nr 1 sprawie, spełnione są warunki aby poniesiony wydatek związany z instalacją lodowiska uznać za związany z zabezpieczeniem źródła przychodu mimo, iż samo lodowisko bezpośrednio nie będzie generowało przychodu.

Przez okres trzech miesięcy na lodowisku prowadzona będzie akcja reklamowa i informacyjna o przedsiębiorstwie Wnioskodawcy zarówno w formie wizualnej jak i audio (poprzez zainstalowane głośniki na lodowisku). Ma to na celu zachowanie obecnych odbiorców usług Wnioskodawcy, pozyskanie ewentualnych nowych nabywców oraz ocieplenie wizerunku firmy w oczach lokalnej społeczności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Z powyższego wynika zatem, że aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów należy oceniać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą podmiotu.

Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczyniać się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów – w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W większości przypadków związek kosztu z przychodem nie nasuwa żadnych wątpliwości. Są jednak sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest tak jednoznaczny. Wszystkie te sytuacje należy zatem rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku. Należy w tym miejscu podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, która ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie: „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”, „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Koszty pośrednio związane z osiąganymi przychodami są to takie koszty, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. Nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodów i jako taki podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania. Skoro ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z określonym celem, to musi być on widoczny. Ponoszone koszty winny ten cel realizować lub co najmniej zakładać go jako realny.

Zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu, względnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Obowiązkiem podatnika jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu. Drugi z elementów zawarty w art. 15 ust. 1 omawianej ustawy stanowi przesłankę negatywną, zgodnie z którą, ponoszony wydatek nie może być ujęty w zawartym w art. 16 ust. 1 katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów (…).

W niniejszej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania poniesione wydatki (faktura od podwykonawcy) związane z zainstalowaniem na rynku miasta lodowiska.

Zauważyć należy, że z opisu sprawy wynika, że lodowisko otoczone będzie bandami z logo firmy Wnioskodawcy, a w trakcie korzystania przez ludzi będzie także z głośników puszczana reklama zachęcająca do korzystania z usług przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Oprócz efektu promocyjnego i reklamowego Wnioskodawca chce także ocieplić wizerunek firmy w oczach lokalnej społeczności, która na wskutek prowadzonych przez Wnioskodawcę prac budowlano-remontowych musi często korzystać z objazdów wydłużających dojazd do celu. Obecnie Wnioskodawca jest także w trakcie prowadzenia dużej i czasochłonnej inwestycji w naszym mieście polegającej na generalnej wymianie nawierzchni oraz pobocza przed głównym mostem na Odrze. Są to prace szczególnie uciążliwe zarówno dla mieszkańców X a ale także dla lokalnego biznesu i osób przyjeżdżających i wyjeżdżających z miasta. Powoduje to swego rodzaju napięcia wokół przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, które mogą odbić się na wynikach finansowych spółki spowodowanych zmniejszeniem zainteresowania zakupem materiałów czy usług szczególnie wśród osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Z lodowiska, które usytuowane będzie w prestiżowym miejscu jakim jest główny rynek miasta korzystać będzie wielu ludzi, którzy mogą zostać potencjalnymi odbiorcami usług Spółki. Powstanie lodowiska z bezpłatnym wstępem oprócz korzyści finansowych w postaci zwiększenia sprzedaży ma także na celu ocieplenie wizerunku Wnioskodawcy wśród lokalnej społeczności. Często na wskutek prowadzonych przez Wnioskodawcę robót, dla mieszkańców powstają liczne utrudnienia w komunikacji samochodowej i pieszej. Wnioskodawca ma nadzieję, że udostępnienie lodowiska spowoduje, że mieszkańcy staną się bardziej wyrozumiali co z kolei znacznie ułatwi mu prowadzenie prac budowlanych, choćby w postaci czasowego użyczania prywatnych posesji na chwilowe postoje jego maszyn i urządzeń.

Mając na uwadze całokształt ocenianej sprawy nie sposób zgodzić się z Państwa stanowiskiem, w myśl którego wydatki poniesione w związku z instalacją lodowiska mają związek chociażby pośredni z działalnością gospodarczą Państwa Spółki. Nie sposób z faktu zainstalowania na wykonanym przez Państwa lodowisku banerów reklamowych Państwa Spółki oraz odtwarzania przez głośnik informacji o Państwa działalności, wyprowadzić wniosku o wzroście sprzedaży w Państwa działalności w zakresie budowy i remontu dróg, sprzedaży masy asfaltowej i świadczeniem usług związanych z remontem i budową podjazdów (również dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Nie do zaakceptowania jest pogląd, że Państwa działania podejmowane w tym zakresie, przełożą się na wzrost zysków z prowadzonej działalności. Nie ma pewności, że wydatki poniesione na instalację lodowiska na rynku miasta, przełożą się na wzrost zainteresowania Państwa usługami, co z kolei będzie skutkowało zwiększeniem osiąganych przychodów. Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy nie sposób wyprowadzić również wniosku o wzroście sprzedaży w okresie późniejszym. Krąg potencjalnych odbiorców stanowią dzieci i młodzież oraz inne osoby nie związane z Państwa działalnością gospodarczą, a związek na jaki się Państwo powołujecie jest zbyt odległy i niepewny, aby móc określić go jako pośrednio związany z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Państwa.

W tym przypadku stworzenie pozytywnego wizerunku Państwa spółki wśród lokalnej społeczności pozostaje bez wpływu na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą.

Zatem wydatków związanych z instalacją lodowiska na rynku miasta nie mogą Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdyż wskazany przez Państwa związek z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów jest niewystarczający. Nie wykazali Państwo racjonalnego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy tymi wydatkami, a prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą prowadzoną głównie w zakresie budowy dróg i sprzedaży masy asfaltowej oraz remontem podjazdów, a jedynie odwołali się Państwo do wymiernych korzyści dla Państwa, tj. utrwalenia i ocieplenia (u niektórych zaistnienia w świadomości) wizerunku firmy, co może mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę opis sprawy, w szczególności profil prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nie mogą Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu instalacji lodowiska na rynku miasta.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00