Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.911.2023.2.AKU

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 31 stycznia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 18 listopada 2023 r. dokonał Pan inwestycji związanej z treścią rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termoizolacyjnych – załącznik do rozporządzenia pozycja 13), to jest ogniwa fotowoltaiczne wraz z osprzętem.

Następnie, w dniu 12 lipca 2023 r. dokonał Pan kolejnej inwestycji w osprzęt niezbędny do prawidłowego, ekonomicznego, ekologicznego korzystania z ogniw fotowoltaicznych związanych z realizacją przedsięwzięć termoizolacyjnych, tj. magazyn energii 10KW (dzienne zapotrzebowanie energetyczne domu) firmy … z zainstalowanym i wbudowanym na stałe systemem zarządzania energią …. Celem nadrzędnym inwestycji było/jest prawidłowe, ekonomiczne, ekologiczne korzystanie z ogniw fotowoltaicznych, co przy tzw. „nowym” systemie rozliczeń sprzedaży energii dla prosumentów jest całkowicie nieopłacalne, bez inwestycji w magazyn energii.

Zakup i instalacja magazynu energii z wbudowanym systemem zarządzania energią, jest uzupełnieniem inwestycji opisanej w pozycji 13 załącznika do rozporządzenia, czyli obejmuje on definicję „wraz z osprzętem”, jest to osprzęt do ogniw fotowoltaicznych. Ponadto, należy mieć na uwadze, że sam magazyn ze zintegrowanym systemem zarządzania energią nie może działać/funkcjonować, bez ogniw fotowoltaicznych. Podobnie jak same ogniwa nie mogą funkcjonować bez inwertera (falownika). Cały system jest systemem naczyń połączonych. Ogniwa produkują prąd, inwerter go przetwarza, wbudowany system zarządzania energią decyduje o jego magazynowaniu bądź zużyciu na potrzeby bieżące gospodarstwa domowego, a magazyn magazynuje „wyprodukowaną” energię, w celu jej użycia w godzinach wieczornych oraz nocnych, kiedy brak jest możliwości „wyprodukowania energii” przez ogniwa fotowoltaiczne. Inwestycja w magazyn energii pozwala/pozwoliła gospodarstwu domowemu na niemal całkowite uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców energii (zakup energii) w okresach od marca do października każdego roku. Wyprodukowana w dzień energia zasila gospodarstwo domowe w całości w godzinach nocnych.

Wydaje się ponadto, że należy rozważyć przy interpretacji powyższego katalogu wykładnię celowościową. Celem racjonalnego ustawodawcy jest wprowadzenie polityki protermoizolacyjnej w celu propagowania w społeczeństwie postaw proekologicznych oraz proekonomicznych, tym bardziej w obecnej sytuacji geopolitycznej. Należy mieć na względzie, że cytowane rozporządzenie pochodzi sprzed 5 lat, gdzie rozwój techniki, szczególnie pod kątem magazynowania energii stał na bardzo niskim poziomie (stąd tzw. stary sposób rozliczania wyprodukowanej energii przez ogniwa, nie było innej możliwości). Zakup i montaż/instalacja magazynu energii mieści się w wykładni celowościowej pozycji 13 cytowanego rozporządzenia „wraz z osprzętem”. Inwestor, w tym przypadku Pan, nie może używać samego magazynu. Jego wypełnienie energią z sieci nie jest możliwe, ogranicza te sytuacje wbudowany system zarządzania energią. Magazyn nie może być samodzielną inwestycją, jeśli nie będzie złączony/skonfigurowany z już istniejącą instalacją fotowoltaiczną/ogniwami fotowoltaicznymi i taki jest sens jego działania. Reasumując, należy stwierdzić, że inwestycja w magazyn energii jest możliwa tylko w przypadku istnienia instalacji fotowoltaicznej, zresztą sama nazwa „instalacja” wskazuje, że nie jest to jeden element oderwany od innych, jak np. inwerter (jaki byłby sens instalacji samego inwertera?), tylko jest to spójna całość, która nie może działać prawidłowo w inny sposób niż łącznie (uniemożliwia to oprogramowanie). Tym samym dla magazynu energii są ogniwa fotowoltaiczne, czym ogniwa dla inwertera. Ponadto, należy również zauważyć, że aby w ogóle korzystać z magazynu, musi być on podłączony do specjalnego inwertera hybrydowego. Podłączenie magazynu do zwykłego jednokierunkowego inwertera, nie jest w ogóle możliwe. Jest to więc jak zauważono wyżej „system naczyń połączonych”, w którym to systemie żaden z elementów wymienionych nie może prawidłowo działać bez innego – kolejnego w układzie. Sam magazyn, nie jest wymieniony w pozycji 13 cytowanego rozporządzenia, jednakże inwerter, okablowanie, wtyczki, złączki również nie są, a niewątpliwie tym „osprzętem” są. Jest nim również magazyn, który jak żadna inna z integralnych części systemu ogniw nie stanowi o protermoizolacyjnej funkcji samej inwestycji. Magazyn uniezależnia gospodarstwo domowe od dostaw energii z zewnętrznych źródeł. Ponadto, zasadnym wydaje się również wziąć pod uwagę fakt, że KIP przyjął powyższą interpretację za zasadną w dokumencie o sygn. 0115-KDIT2.4011.522.2022.KC, cyt. „...magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt – bez paneli fotowoltaicznych – nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji”. Jednocześnie, nie budzi żadnych wątpliwości interpretacyjnych racjonalnego ustawodawcy, to że zakup i instalacja (doinstalowanie) magazynu energii do istniejącej instalacji (ogniw fotowoltaicznych) jest inwestycją związaną z termoizolacją, bo jak inaczej ocenić fakt, że ustawodawca przewidział możliwość dofinansowania zakupu i montażu takiej inwestycji ze środków Skarbu Państwa w postaci dotacji w maksymalnej kwocie do 16 000 zł. W doktrynie prawa przyjmuje się zasadę racjonalnego ustawodawcy oraz wykładni celowościowej. Mając na uwadze powyższe, gdyby ustawodawca uważał, że zakup i montaż magazynu energii nie byłby inwestycją w termoizolację, nie dotowałby takiej inwestycji, a skoro tak jest, że ją dotuje, należy zastosować wykładnię celowościową stwierdzenia „osprzęt” jako tą, który służy proekologicznym postawom społecznym protermoizolacyjnym, a więc magazyn energii jest/byłby takim „osprzętem”.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że jest współwłaścicielem na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomości położonej w … przy ul. …. Termomodernizacja została dokonana w/na ww. nieruchomości. Nabycia urządzeń dokonano do majątku wspólnego małżonków (są Państwo objęci wspólnotą majątkową małżeńską).

Wraz żoną nabył Pan ww. nieruchomość 6 lipca 2021 r. w drodze przeniesienia własności z umowy deweloperskiej. Umowa przedwstępna z 29 października 2020 r. (tzw. umowa deweloperska).

Nieruchomość będąca przedmiotem inwestycji termomodernizacyjnej, jest budynkiem jednorodzinnym w zabudowie szeregowej (szereg 10 domów), który służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

18 listopada 2022 r. dokonał Pan pierwszej inwestycji, polegającej na zakupie i montażu ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem (ww. data, to data podłączenia do sieci dystrybucyjnej, data zakupu/wystawienia faktury końcowej to 26 października 2022 r. – data sprzedaży). W ramach tej inwestycji zadeklarował Pan w PIT za 2022 r., złożonym w 2023 r., zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej na kwotę 16 000 zł. Na kwotę ulgi składa się różnica, pomiędzy opłaconą fakturą w kwocie 20 000 zł brutto (8% VAT), a sumą otrzymanej 29 grudnia 2022 r. dotacji w kwocie 4 000 zł (z NFOŚiGW), czyli 16 000 zł. Ponadto, w marcu 2023 r. otrzymał Pan dodatkową cześć przyznanej dotacji w kwocie 2 000 zł, jednak będzie ona doliczona do Pana przychodu w rozliczeniu rocznym za 2023 rok, ponieważ wypłata nastąpiła w marcu 2023 r. Reasumując, kwota odliczona za 2022 r. z tytułu ulgi termoizolacyjnej wyniosła 16 000 zł (zastosowanie tej ulgi nie jest przedmiotem pytania wnioskodawcy).

Datą pierwszej inwestycji jest data wystawienia faktury przez firmę ..., czyli 26 października 2022 r. Jednakże 14 lipca 2023 r. dokonał Pan zakupu inwestycji termomodernizacyjnej w osprzęt do zakupionych 26 października 2022 r. ogniw fotowoltaicznych, tzn. zakup oraz montaż magazynu energii 10 KW, który może współpracować tylko z fotowoltaiką, nie może być urządzeniem działającym prawidłowo zgodnie ze swoim przeznaczeniem, jeśli nie jest do tej fotowoltaiki podłączony.

Poniósł więc Pan dwa wydatki:

·pierwszy 26 października 2022 r. – zakup i montaż ogniw fotowoltaicznych oraz

·drugi 14 lipca 2023 r. – zakup oraz montaż magazynu energii w celu podłączenia do już istniejącej i działającej od 18 listopada 2022 r. fotowoltaiki.

W tym przypadku również 5 września 2023 r. wystąpił Pan o dotację do NFOŚiGW w kwocie 14 700 zł (wniosek jeszcze nie rozpatrzony). Mając ten fakt na uwadze, oraz całokształt stanu faktycznego, w rozliczeniu rocznym PIT za 2023 r. planuje Pan zastosować ponownie ulgę termoizolacyjną w kwocie 27 540 zł brutto (VAT 8% - kwota faktury/wartość zakupu magazynu energii) minus kwota planowanego dofinansowania 14 700 zł – co daje kwotę ulgi – 12 840 zł. Do przychodu za 2023 r. w rozliczeniu PIT (wspólnym małżonków) zostanie również dodana kwota uzupełniająca dotacji 2 000 zł z 2022 r. wpłacona w marcu 2023 r.

Inwestycja termoizolacyjna została zakończona (całkowicie), zakupem i montażem osprzętu do ogniw fotowoltaicznych w postaci magazynu energii. Dalsze inwestycje nie są przez Pana planowane.

W odpowiedzi na pytanie w wezwaniu do uzupełnienia wniosku:

„czy wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostały/zostaną:

·zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

·odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

·uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna)?”

poinformował Pan, że: „zaliczone do kosztów uzyskania przychodów”.

Faktury VAT dokumentujące opisane we wniosku wydatki zostały wystawione na Pana imię i nazwisko.

Datyna fakturach VAT, dokumentujące dokonanie lub zakończenie dostawy towarów lub wykonania usługi:

·ogniwa fotowoltaiczne – 26 października 2022 r.,

·system magazynu energii – 14 lipca 2023r.

Kwota odliczeń z ulgi nie przekroczy 53 000 zł.

Jest Pan osobą fizyczną zatrudnioną na podstawie mianowania (umowa o pracę), rozlicza się z przychodów rocznych z żoną (wspólnie), ani Pan, ani żona nie prowadzicie i nigdy nie prowadziliście działalności gospodarczej i oboje jesteście zatrudnieni na umowę o pracę na zasadach mianowania.

Pytanie

Czy na podstawie opisanego stanu faktycznego, wnioskodawca może skorzystać z tzw. ulgi termoizolacyjnej na podstawie art. 26h ustawy, w kwocie nie większej niż różnica pomiędzy kwotą inwestycji, a kwota uzyskanej dotacji za rok 2023?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, nie budzi żadnych wątpliwości interpretacyjnych racjonalnego ustawodawcy to, że zakup i instalacja (doinstalowanie) magazynu energii do istniejącej instalacji (ogniw fotowoltaicznych) jest inwestycją związaną z termoizolacją, bo jak inaczej ocenić fakt, że ustawodawca przewidział możliwość dofinansowania zakupu i montażu takiej inwestycji ze środków Skarbu Państwa w postaci dotacji w maksymalnej kwocie do 16 000 zł. W doktrynie prawa przyjmuje się zasadę racjonalnego ustawodawcy oraz wykładni celowościowej. Mając na uwadze powyższe, gdyby ustawodawca uważał, że zakup i montaż magazynu energii nie byłby inwestycją w termoizolację, nie dotowałby takiej inwestycji, a skoro tak jest, że ją dotuje, należy zastosować wykładnię celowościową stwierdzenia „osprzęt” jako każdy, który służy proekologicznym postawom społecznym protermoizolacyjnym, a więc magazyn energii jest/byłby takim „osprzętem”. Co potwierdził KIP w dokumencie o sygn. 0115-KDIT2.4011.522.2022.KC, cyt. „...magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt – bez paneli fotowoltaicznych – nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji”.

Wydaje się zasadnym stwierdzenie, że zakup i montaż magazynu energii stanowi inwestycję protermoizolacyjną i jako taka winna podlegać, być objęta tzw. ulgą termoizolacyjną jako osprzęt ogniw fotowoltaicznych i być odliczona przez Pana w rocznym rozliczeniu podatkowym poprzez skorzystanie z tzw. ulgi termoizolacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym modernizacją systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Zgodnie z art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z podanych przez Pana informacji wynika m.in., że:

·jest Pan współwłaścicielem budynku jednorodzinnego wolnostojącego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane;

·w 2022 r. w ramach termomodernizacji, poniósł Pan wydatki na zakup i montaż ogniw fotowoltaicznych;

·w lipcu 2023 r. dokonał Pan kolejnej inwestycji w ramach termomodernizacji budynku mieszkalnego – zakupił i zamontował Pan magazyn energii niezbędny do prawidłowego, ekonomicznego, ekologicznego korzystania z ogniw fotowoltaicznych;

·ww. magazyn energii, może współpracować tylko z fotowoltaiką, nie może być urządzeniem działającym prawidłowo zgodnie ze swoim przeznaczeniem, jeśli nie jest do tej fotowoltaiki podłączony;

·wysokość wydatków poniesiona na dostawę i montaż magazynu energii, udokumentowana jest fakturą z dnia 14 lipca 2023 r., wystawioną na Pana imię i nazwisko, przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;

·kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pan właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Przechodząc do oceny, czy przysługuje Panu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów związanych z zakupem i montażem magazynu energii jako osprzętu instalacji fotowoltaicznej w ramach ulgi termomodernizacyjnej w roku podatkowym 2023, należy wyjaśnić, co następuje.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 13 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 13 wskazano montaż instalacji fotowoltaicznej.

Zatem, należy stwierdzić, że wydatki związane z zakupem i montażem magazynu energii, będącego integralną częścią zamontowanych ogniw fotowoltaicznych, mogą zostać przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym należy pamiętać, jak już wcześniej wyjaśniono, że zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem w przedmiotowej sprawie, odliczeniu mogą podlegać tylko te wydatki, które nie zostaną Panu dofinansowane (zwrócone).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedstawione przez Pana stanowisko zostało uznane za prawidłowe, pomimo wskazania w uzupełnieniu wniosku, że poniesione w ramach termomodernizacji wydatki zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, co wyklucza możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Jak to zostało wyjaśnione, nie ma możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Jednakże w treści wniosku wskazał Pan również, że osiąga dochody wyłącznie ze stosunku pracy (na podstawie mianowania) – nie prowadzi i nigdy nie prowadził Pan działalności gospodarczej.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

1) wynoszą 250 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3000 zł - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

2) nie mogą przekroczyć łącznie 4500 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

3) wynoszą 300 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3600 zł - w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

4) nie mogą przekroczyć łącznie 5400 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

Na mocy ww. przepisu przychód ze stosunku pracy może zostać pomniejszony o kwoty w nim wskazane – są to kwoty ryczałtowe. W związku z tym, podatnik uzyskujący dochody ze stosunku pracy, nie może odliczyć od uzyskanych przychodów innych rodzajów kosztów, poza wskazanymi w powyższym przepisie.

Zatem, zawartą w uzupełnieniu wniosku informację o zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w ramach termomodernizacji wydatków, uznano za oczywistą omyłkę, a Pana intencją było wskazanie, że opisany wydatek zostanie odliczony od dochodu w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy 2023.

Końcowo organ wskazuje, że zapłacona na konto Krajowej Informacji Skarbowej, opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w części, która stanowi nadpłatę w myśl art. 14f § 2b pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zostanie zwrócona w terminie określonym w art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00