Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1080.2023.2.MJ

Określenie stawki ryczałtu dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 4 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 4 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 stycznia 2024 r. (wpływ 10 stycznia 2024 r.) oraz pismem z 7 lutego 2024 r. (wpływ 8 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 6 października 2022 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wybrana przez Pana forma opodatkowania w roku 2022 i 2023 to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Osiągnięty przychód opodatkowuje Pan 12% stawką ryczałtu. Dla potrzeb podatku dochodowego w roku 2022 i 2023 prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w ustawowym terminie. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, Pana przeważająca działalność gospodarcza to 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem.

Na podstawie umowy o współpracy zawartej z kontrahentem, jako Właściciel Zasobów Cyfrowych (…) świadczy Pan usługi z dziedziny koordynowania projektami informatycznymi. Nie świadczy Pan usług doradczych ani usług stricte technicznych (np. programowanie), a wszystkie wykonywane czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci zarządzania/koordynowania projektami informatycznymi.

Wykonywane przez Pana usługi dotyczą profesjonalnego i skutecznego wspierania realizacji projektów informatycznych, usług związanych z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych oraz prowadzenie dokumentacji technicznej. Definiuje Pan wizję produktu Pana kontrahenta, określa Pan etapy produkcji produktu, wspiera i koordynuje Pan wykonanie przydzielonego zaaprobowanego zakresu, zdefiniowanego w formie rejestru wymagań. Nadzoruje Pan realizację budżetu i harmonogramu przydzielonych produktów. Na podstawie zidentyfikowanych zadań układa Pan harmonogram prac i nadzoruje ich postęp z wyznaczonymi przez klienta strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu. Co istotne, nie świadczy Pan usług doradczych, ani analitycznych. Wszelkie rekomendacje co do rozwiązań w kwestii infrastruktury, czy oprogramowania pochodzą od przydzielonych do tego członków zespołu lub dostawców, których to pracę Pan nadzoruje. Wyniki pracy są przez Pana zbierane i przedstawiane do osób decyzyjnych. Wszelkie procedury i procesy, wg których odbywa się dostarczanie usługi są z góry ustalone przez Klienta. Właścicielem budżetu, sprzętu i wytworzonych produktów, w tym własności intelektualnej jest zawsze Pana Klient. Z uwagi, że zaklasyfikowanie świadczonej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności do odpowiedniego grupowania według PKWiU 2015 leży w gestii przedsiębiorcy, na co zwrócił uwagę Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikacie z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11): „Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej”. Jednocześnie, w tym samym komunikacie, Prezes GUS zaznaczył, że w razie trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według m.in. PKWiU, zainteresowany może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego (...) o wydanie opinii i wskazanie przez Ośrodek symbolu PKWiU. W związku z wystąpieniem ww. trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU 2015, wystąpił Pan z wnioskiem do Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi o dokonanie na podstawie Rozporządzenia w sprawie PKWiU 2015 klasyfikacji czynności składających się na świadczone przez Pana usługi. W uzyskanej Opinii (pismo z 27 listopada 2023 r. nr (…)), Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego (...) uznał, że wymienione usługi mieszczą się w grupowaniach:

  • jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów informatycznych i oprogramowania PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
  • jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie usług związanych z zarządzaniem i innych niż związane z informatycznymi i oprogramowaniem PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

Jednocześnie informuje Pan, że nie świadczy Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. nie uczestniczy Pan w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza Pan w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy Pan w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta. W ramach świadczenia usług nie wykonuje Pan czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemy zabezpieczające.

Usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są i nie będą związane z usługami firm centralnych (head Office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Świadczy Pan natomiast usługi doradztwa związane z zarządzaniem produktami i projektami (PKWiU 70.22.20.0), m.in.: koordynuje Pan etapy przygotowania i uruchomienia produktu oraz zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej. Pana zleceniodawcą jest spółka, w której nie jest Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu, nie jest Pan w żaden inny sposób powiązany ze zleceniodawcą – poza umową w ramach działalności gospodarczej. Pomiędzy Panem a zleceniodawcą nie istnieją i nie będą istniały powiązania osobiste, ani gospodarcze (z wyjątkiem obowiązującej umowy w ramach działalności gospodarczej). Czynności w ramach umowy wykonuje Pan w dowolnym miejscu i czasie. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w która pozwala określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi. Pierwszy przychód z tytułu działalności opodatkowany zryczałtowaną stawką podatku osiągnął Pan 25 października 2022 r.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W uzyskanej Opinii (pismo z 27 listopada 2023 r. nr (…)), Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego uznał, że świadczone i wymienione we wniosku usługi mieszczą się w grupowaniach PKWiU 62.02 oraz PKWiU 70.22, zatem prowadzone przez Pana usługi klasyfikuję odpowiednio wg poniższych symboli grupowania:

  • 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego,
  • 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych

Podkreśla Pan, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem „ Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Na żadnym etapie świadczenia przez Pana usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Oprócz prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje Pan również dochody z tytułu najmu prywatnego, posiadanego przez Pana mieszkania.

Rozliczanie podatku z tytułu przychodu odbywa się na podstawie ryczałtu 8,5%. Poza podpisywaniem umowy o wynajem i okazjonalnego sprawdzenia stanu mieszkania, nie wykonuje Pan żadnych czynności, które spełniałyby kryteria działalności gospodarczej. Pod tym kątem nie zatrudnia Pan pracowników oraz zaznacza Pan, że nie wprowadził Pan mieszkania do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej. Roczny przychód z najmu okazjonalnego nie przekracza kwoty 100 tys. zł, dlatego całość tego przychodu opodatkowana jest stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Na podstawie umowy o współpracy zawartej z kontrahentem, jako Właściciel Zasobów Cyfrowych (…) świadczy Pan usługi z dziedziny koordynowania projektami informatycznymi. Nie świadczy Pan usług doradczych ani usług stricte technicznych (np. programowanie), a wszystkie wykonywane czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci zarządzania/koordynowania projektami informatycznymi.

Na powyżej wymienione usługi składają się następujące czynności:

  • profesjonalne i skuteczne wspieranie realizacji projektów informatycznych, czyli czynności polegające na koordynowaniu i zbieraniu wymagań od interesariuszy, priorytetyzowanie tych wymagań, a następnie wspieraniu zespołu programistów w implementacji zdefiniowanych funkcji (codzienny kontakt z członkami zespołu celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości powstałych na etapie realizacji prac programistycznych) oraz wspieraniu testerów w przeprowadzeniu testów manualnych, potwierdzających poprawność dokonanych zmian programistycznych. Realizowane w ten sposób zmiany dotyczą całościowego działania aplikacji mobilnych kontrahenta oraz systemów backoffice-owych, niezbędnych do działania tychże aplikacji. Efektem Pana działań w tym zakresie jest zdefiniowana lista wymagań implementowanych i testowanych przez dedykowany zespół.
  • rozwój i utrzymywanie systemów informatycznych, czyli koordynowanie prac związanych z wdrażaniem usprawnień w działających systemach informatycznych, a także utrzymaniem ich poprawnego działania. Czynność ta polega na nadzorowaniu postępów realizowanych prac, a w przypadku konieczności podjęcia działań mających na celu zapewnienie ciągłości działania aplikacji mobilnych i systemów, Pana zadaniem jest zebranie i przedstawienie argumentów osobom decyzyjnym w celu uzyskania akceptacji dla realizacji postulowanych zmian. Efektem Pana działań w tym zakresie jest zdefiniowana i zaakceptowana przez osoby decyzyjne po stronie kontrahenta, mapa drogowa rozwoju aplikacji mobilnych i systemów oraz jej egzekucja w toku prac dedykowanego zespołu.
  • prowadzenie dokumentacji technicznej - czyli czynność o charakterze polegającym na technicznej pomocy interesariuszom w korzystaniu z funkcji administracyjnych, zaimplementowanych w ramach aplikacji mobilnych i systemów backoffice-owych kontrahenta. Sporządzana dokumentacja techniczna zawiera szczegółowe informacje niezbędne do prawidłowego wykorzystywania dokumentowanych aplikacji i systemów. Efektem Pana działań są przygotowane w formie elektronicznej i na bieżąco aktualizowane dokumenty i instrukcje.
  • definiowanie wizji produktu Pana kontrahenta - czyli czynność o charakterze zarządczym, której efektem, w Pana przypadku, jest zdefiniowany plan rozwoju aplikacji mobilnych i systemów backoffice-owych. Czynność ta dotyczy konsultowania ze wszystkimi interesariuszami zasadności i kolejności wykonywanych prac, wraz z szacowaniem konsekwencji płynących z podejmowanych decyzji rozwojowych.
  • określanie etapów produkcji produktu - czynność o charakterze administracyjnym, polegająca na grupowaniu wprowadzanych zmian i usprawnień w celu ich publikacji w najbardziej odpowiednim momencie. Czynność ta odnosi się do wskazanych przez kontrahenta aplikacji mobilnych i systemów informatycznych. Efektem Pana pracy w tym zakresie jest zdefiniowany, nawiązujący do planu rozwoju, harmonogram wydań poszczególnych zmian.
  • wspieranie i koordynowanie wykonania przydzielonego i zaaprobowanego zakresu, zdefiniowanego w formie rejestru wymagań - czynność polegająca na koordynowaniu realizacji zaplanowanych prac. W swoim zakresie Pana czynności odnoszą się do nadzorowania wprowadzenia zmian w aplikacjach mobilnych i systemach informatycznych wskazanych przez kontrahenta. Same zmiany realizowane są przez zespół dedykowanych programistów. Czynność ta polega na bieżącym konsultowaniu realizowanych zmian z członkami zespołu. W jej zakres wchodzą codzienne spotkania z zespołem realizującym zadany zakres prac, a efektem są wprowadzone przez członków zespołu zmiany w kodzie aplikacji mobilnych i systemów backoffice-owych.
  • nadzorowanie realizacji budżetu i harmonogramu przydzielonych produktów - czynność o charakterze nadzorczym, polegająca na rozliczaniu realizacji zleconych prac w zadanym czasie - zgodnie z przyjętym w ramach mapy drogowej harmonogramem. Czynność ta dotyczy weryfikacji kosztów realizacji zmian programistycznych z założeniami i wyceną przedstawioną przez członków zespołu. W ramach tej czynności nie decyduje Pan o zakresie i kolejności realizowanych zmian, a jedynie nadzoruje Pan realizację zgodnie z przyjętym planem i raportuje Pan do osób decyzyjnych po stronie kontrahenta status tych działań. Efektem Pana pracy jest przygotowanie danych koniecznych do rozliczenia zrealizowanych zadań oraz przedstawienie informacji do osób decyzyjnych o kosztach i harmonogramie zleconych prac.
  • na podstawie zidentyfikowanych zadań układanie harmonogramu prac i nadzorowanie ich postępu z wyznaczonymi przez klienta strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu - czynność o charakterze administracyjnym i nadzorczym, polegająca na przygotowaniu (odwzorowaniu w przystępnej formie) harmonogramu realizacji zmian programistycznych w aplikacjach mobilnych i systemach wspierających, a następnie na monitorowaniu i raportowaniu realizacji tychże prac. Zmiany w kodzie realizowane są przez wyznaczonych przez kontrahenta pracowników i zleceniobiorców kontrahenta.

Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane we wniosku pytanie, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie są też objęte zakresem instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), a także nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3).

Świadczone przez Pana usługi składają się z następujących czynności, które klasyfikuje Pan według wskazanych kodów PKWiU:

  • 62.02.30.0

- rozwój i utrzymywanie systemów informatycznych,

  • 70.22.20.0

- profesjonalne i skuteczne wspieranie realizacji projektów informatycznych,

- prowadzenie dokumentacji technicznej,

- definiowanie wizji produktu mojego kontrahenta,

- określanie etapów produkcji produktu,

- wspieranie i koordynowanie wykonania przydzielonego i zaaprobowanego zakresu, zdefiniowanego w formie rejestru wymagań,

- nadzorowanie realizacji budżetu i harmonogramu przydzielonych produktów

- na podstawie zidentyfikowanych zadań układanie harmonogramu prac i nadzorowanie ich postępu z wyznaczonymi przez klienta strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu.

Ponadto poinformował Pan, że świadczone przez Pana usługi, które wymienione są w Pana wniosku, stanowią jako całość realizację kompleksowego zlecenia na rzecz Pana kontrahenta i rozliczane są zbiorczo w ramach jednej faktury VAT, którą wystawia Pan raz w miesiącu za zakres prac zrealizowany w mijającym, miesięcznym okresie rozliczeniowym.

Pytanie

Czy przychód z prowadzonej przez Pana działalności, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem usługi wymienione we wniosku i w uzupełnieniu wniosku, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” oraz PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone przez Pana usługi stanowią działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto, dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 ustawodawca nie przewidział odrębnej stawki ryczałtu - art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i pkt 6-8.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15 % przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) i b) przedmiotowej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy wynika, że:

1.od 6 października 2022 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, a wybrana przez Pana forma opodatkowania w roku 2022 i 2023 to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

2.osiągnięty przychód opodatkowuje Pan 12% stawką ryczałtu.

3.do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

4.świadczone przez Pana usługi składają się następujące czynności, które klasyfikujePan według wskazanych kodów PKWiU:

  • 62.02.30.0

- rozwój i utrzymywanie systemów informatycznych,

  • 70.22.20.0

- profesjonalne i skuteczne wspieranie realizacji projektów informatycznych,

- prowadzenie dokumentacji technicznej,

- definiowanie wizji produktu mojego kontrahenta,

- określanie etapów produkcji produktu,

- wspieranie i koordynowanie wykonania przydzielonego i zaaprobowanego zakresu, zdefiniowanego w formie rejestru wymagań,

- nadzorowanie realizacji budżetu i harmonogramu przydzielonych produktów,

- na podstawie zidentyfikowanych zadań układanie harmonogramu prac i nadzorowanie ich postępu z wyznaczonymi przez klienta strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu,

5.świadczone przez Pana usługi stanowią jako całość realizację kompleksowego zlecenia na rzecz Pana kontrahenta i rozliczane są zbiorczo w ramach jednej faktury VAT, którą wystawia Pan raz w miesiącu za zakres prac zrealizowany w mijającym, miesięcznym okresie rozliczeniowym.

Odnosząc się do usług, dla których podał Pan klasyfikację 70.22.20.0, wskazać należy, że w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) wymienione zostały usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), przy czym symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi objęte:

  • klasą 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategorią 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

  • klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

Odnosząc się natomiast do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 wskazać należy, że zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta nie obejmuje:

  • usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
  • usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie tej znajdują się następujące grupowania:

  • 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
  • 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
  • 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Grupowanie 62.02.30.0 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli,
  • oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), a więc usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Wskazał Pan, że świadczy Pan usługi z dziedziny koordynowania projektami informatycznymi, natomiast nie świadczy Pan usług doradczych ani usług stricte technicznych (np. programowanie). Wszystkie wykonywane czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci zarządzania/koordynowania projektami informatycznymi.

Podkreślił Pan, że wykonywane przez Pana usługi dotyczą profesjonalnego i skutecznego wspierania realizacji projektów informatycznych, usług związanych z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych oraz prowadzenie dokumentacji technicznej. Co istotne, nie świadczy Pan usług doradczych, ani analitycznych. Wyjaśnił Pan, że nie świadczy Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. nie uczestniczy Pan w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza Pan w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy Pan w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta. W ramach świadczenia usług nie wykonuje Pan czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemy zabezpieczające. Jednocześnie podkreślił Pan, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem „ Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Wskazał Pan także, że na żadnym etapie świadczenia przez Pana usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

W świetle powyższego, dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” oraz w PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” może Pan zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, tzn. uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem Pana stanowisko w tej części należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 7 lipca 2023 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634); dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00