Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.146.2023.2.HK

Czy koszty zakupu kompleksowego Urządzenia należy kwalifikować jako koszty poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy CIT. Czy w odniesieniu do kosztów zakupu Urządzenia Wnioskodawca ma prawo zastosować ulgę na robotyzację poprzez dokonanie odliczenia od dochodu 50% odpisów amortyzacyjnych rozpoznanych jako koszt uzyskania przychodów w okresie 2022-2026.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy koszty zakupu kompleksowego Urządzenia należy kwalifikować jako koszty poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy CIT,

- czy w odniesieniu do kosztów zakupu Urządzenia Wnioskodawca ma prawo zastosować ulgę na robotyzację poprzez dokonanie odliczenia od dochodu 50% odpisów amortyzacyjnych rozpoznanych jako koszt uzyskania przychodów w okresie 2022-2026.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 stycznia 2024 r. (wpływ tego samego dnia za pośrednictwem platformy ePUAP).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Sp. z o.o. („Wnioskodawca”, „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością od 6 lipca 2000 r. Spółka jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., „ustawa CIT”), podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów (...). Przedmiot działalności Spółki został szczegółowo opisany we wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego (...). Głównym produktem tworzonym (produkowanym) i oferowanym przez Wnioskodawcę do sprzedaży jest (...). Z uwagi na charakter wskazanego produktu (...) jego tworzenie (produkcja) możliwe jest jedynie przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu oraz pod warunkiem zachowania określonych wymogów sanitarnych.

W związku z ciągłym rozwojem procesów produkcyjnych, celem większej automatyzacji i robotyzacji produkcji, a także zapewnienia konkurencyjności na rynku, Spółka stale podejmuje działania dla usprawnienia i automatyzacji procesu produkcyjnego. Dla zapewnienia znaczącej poprawy zdolności produkcyjnych Spółka nabyła w 2022 r. urządzenie (...) („Urządzenie”, „Robot”), służące do automatycznego montażu (...). Zakup Urządzenia pozwolił m.in. na zautomatyzowanie i usprawnienie procesu produkcji (...), który dotąd realizowany był w głównej mierze w sposób manualny przez pracowników działu produkcji.

Zakupione przez Spółkę Urządzenie stanowi kompleksowe narzędzie pozwalające na realizację procesu produkcyjnego w sposób niemal w pełni zautomatyzowany i z ograniczonym udziałem zaangażowania ze strony pracowników. Nabyty przez Wnioskodawcę Robot stanowi kompleksowe urządzenie, które posiada wbudowany komputer i inne zaawansowane urządzenia, systemy elektroniki i automatyki, które pozwalają na bieżące przeprocesowanie pracy, monitorowanie efektywności i sposobu wykonania pracy. Robot stanowi kompletne, zautomatyzowane stanowisko wraz z oprogramowaniem producenta. Robot pracuje bowiem pod kontrolą oprogramowania sterującego dostarczonego przez producenta.

Otrzymana przez Wnioskodawcę faktura zakupu Robota wskazywała na zakup jednego, kompleksowego urządzenia/maszyny (jednostkowa pozycja zakupowa, dla której została ustalona jedna cena zakupu).

Uwzględniając zakres czynności realizowanych w sposób zautomatyzowany przez Robota oraz jego wpływ na usprawnienie procesu produkcji, w ocenie Wnioskodawcy w Urządzeniu można wyróżnić następujące stacje robocze Urządzenia stanowiącego jego integralną część:

1. Stacja 1, w skład której wchodzą:

- stacja załadowcza (...),

- chwytak (...) (Ro.2), (...),

- chwytak (...) (Ro.1),

- element grzewczy (temperatura i czas zgrzewania ustawione w programie komputerowym),

- stacja tnąca (...).

2. Stacja 2, w skład której wchodzą:

- stacja załadowcza (...),

- moduł pobierający (...) (Ro.3),

- system pomiarowo-wizyjny do pozycjonowania i łączenia (...).

3. Stacja 3, w skład której wchodzą:

- element pozycjonujący (...) (Ro.4),

- element (...) (Ro.5) z siłą zadaną w programie komputerowym,

- element odbierający (...) (Ro.4),

- kamera i monitor umożliwiające obserwację montażu w czasie rzeczywistym.

4. Stacja 4, w skład której wchodzą:

- element wykonujący test wytrzymałości (...) (Ro.4),

- element pozycjonujący (...) w zacisku przenośnika taśmowego (Ro.4).

5. Stacja 5, w skład której wchodzą:

- moduł (...) w pozycji do odbioru,

- moduł odbierający (...) z zacisku przenośnika taśmowego i umieszczający (...) w stacji odbiorczej (Ro.6).

Przemieszczanie półproduktu i zmontowanego wyrobu/produktu między poszczególnymi Stacjami odbywa się za pomocą przenośnika taśmowego. Pozycja przenośnika w osiach X, Y i Z jest zintegrowana z poszczególnymi stacjami (Stacja 1 – Stacja 5). Proces montażu na Robocie jest integralną częścią procesu produkcyjnego (...). Kolejne procesy (po montażu) realizowane są na maszynach pakujących, zgrzewarkach, sterylizatorze i suszarkach (...).

System monitorujący – Jednostka centralna (komputer).

Elementem zakupionego przez Wnioskodawcę Robota jest także system monitorujący, który stanowi tzw. jednostkę centralną Urządzenia. W zainstalowanym w Urządzeniu programie zapisywane są dane dotyczące parametrów produkcji, pozycji chwytaków, ramion robota, siły zaciskania, obrazu wizyjnego (...). Dane wprowadzane są do programu komputerowego i przekazywane do urządzenia. W przedmiotowym programie komputerowym odbywa się m.in. sterowanie procesem produkcyjnym realizowanym przy udziale Urządzenia, w tym wydawanie komend do poszczególnych operacji dokonywanych na poszczególnych stacjach. Jednostka centralna służy do odbierania komunikatów o pozycjach poszczególnych chwytaków, odbierania komunikatów o wykonaniu poszczególnych czynności na Robocie, rejestracji parametrów, rejestracji procesów przebiegających w Robocie w czasie rzeczywistym.

Urządzenie wyposażone jest również w system monitorujący, który umożliwia odtworzenie historii zdarzeń dokonanych przy udziale Robota, zdalną komunikację z Urządzeniem i wprowadzanie modyfikacji w parametrach pracy Urządzenia. Robot połączony jest także z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta Robota, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy.

Ponadto, Urządzenie wyposażone jest w system zabezpieczeń (wyłączniki bezpieczeństwa, blokadę dostępu do wnętrza Urządzenia podczas jego pracy, panel umożliwiający diagnostykę Robota przy otwartych drzwiach z zabezpieczeniem).

Produkcja (...) na Robocie realizowana jest na podstawie dedykowanej dokumentacji produkcyjnej. Plany produkcyjne i zlecenia wystawiane są w programie (...). Rozliczenie komponentów użytych do produkcji na Robocie odbywa się poprzez wystawienie w programie (...) dokumentów rozchodowych.

Podczas trwania procesu produkcyjnego na Robocie istnieje możliwość uzyskania informacji ile sztuk danej serii zostało wyprodukowanych, ile odrzuconych, ile sztuk zostało poddanych badaniom niszczącym. Wygenerowanie przedmiotowych danych przez Robota oraz ich transfer do innych systemów Wnioskodawcy pozwala Wnioskodawcy na skuteczne zaplanowanie, zarządzanie i usprawnienie całego procesu produkcyjnego (w tym również może mieć korzystny wpływ na usprawnienie gospodarki magazynowej, m.in. zapewniając prawidłowe stany magazynowe).

W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie elementy Robota (wszystkie maszyny/urządzenia wchodzące w skład Urządzenia (...) oraz zintegrowane z nim systemy dostarczone przez producenta i wbudowane w Urządzenie) należy rozpatrywać jako jedno, kompleksowe urządzenie, które dla celów podatkowych należy kwalifikować łącznie jako robot przemysłowy.

Robot jako całościowe, kompleksowe Urządzenie stanowi urządzenie automatycznie sterowane, programowane i wielozadaniowe, posiadające 3 stopnie swobody, posiadające właściwości manipulacyjne, wymieniające dane w formie cyfrowej z modułem sterującym i monitorującym, urządzenie monitorowane za pomocą czujników oraz urządzenie zintegrowane z innymi maszynami/urządzeniami w cyklu produkcyjnym.

Wskazane cechy będą spełnione również indywidualnie przez wszystkie elementy składowe Robota, tj. przez Stację 1, Stację 2, Stację 3, Stację 4, Stację 5.

Dodatkowo (odnosząc się do treści wezwania) Wnioskodawca potwierdził, że:

- nabyte Urządzenie zostało nabyte jako jeden, fabrycznie nowy środek trwały, który został nabyty bezpośrednio od jego producenta (producenta zagranicznego);

- urządzenie zostało wprowadzone przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych i oddane do używania w 2022 r.; Robot stanowi środek trwały o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok i jest wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą;

- Wnioskodawca rozpoznaje koszty nabycia Urządzenia dla celów podatku CIT poprzez dokonywane od września 2022 r. odpisy amortyzacyjne; koszty nabycia środka trwałego, stanowiły w 2022 r. i 2023 r. dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów (zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT); Wnioskodawca planuje kontynuować odpisy amortyzacyjne w kolejnych latach oraz zaliczać dokonane odpisy do kosztów uzyskania przychodów (w okresie 2024-2026);

- Wnioskodawca planuje skorzystać z odliczenia wskazanego w art. 38eb ust. 1 ustawy CIT do momentu pełnego zamortyzowania Urządzenia bądź do końca roku podatkowego 2026, w zależności, która z tych sytuacji wystąpi w pierwszej kolejności;

- koszty poniesione przez Wnioskodawcę na zakup Urządzenia nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie; koszty te nie zostały również dotychczas w jakikolwiek sposób odliczone przez Wnioskodawcę od podstawy opodatkowania podatkiem CIT;

- w latach podatkowych, w których Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację (2022-2026), Spółka osiągnęła (2022, 2023) i zamierza osiągać dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych;

- w przypadku zbycia Urządzenia przed końcem okresu jego amortyzacji, Wnioskodawca dokona zwiększenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 6 ustawy o CIT;

- Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT) bądź na podstawie decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT), a tym samym nie uzyskuje dochodu z ww. rodzajów działalności;

- Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474).

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

 1. Czy koszty zakupu kompleksowego Urządzenia należy kwalifikować jako koszty poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy CIT?

 2. Czy w odniesieniu do kosztów zakupu Urządzenia Wnioskodawca ma prawo zastosować ulgę na robotyzację poprzez dokonanie odliczenia od dochodu 50% odpisów amortyzacyjnych rozpoznanych jako koszt uzyskania przychodów w okresie 2022-2026?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawcy, nabyte Urządzenie spełnia warunki do jego uznania za robota przemysłowego w rozumieniu ustawy CIT, zatem wydatki na jego nabycie powinny zostać uznane za koszty poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy CIT.

Ad 2.

Wnioskodawca ma prawo zastosować ulgę na robotyzację wobec wydatków na zakup Urządzenia poprzez możliwość odliczenia w okresie 2022-2026 od dochodu ze źródeł innych niż zyski kapitałowe wartości 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych od Urządzenia (przy założeniu, że kwota przedmiotowego odliczenia nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych w danym roku).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Ad 1.

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy CIT, uznaje się:

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

 a) robotów przemysłowych,

 b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

 c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

 d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

 e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

 2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

 3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

 4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Robot opisany w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym (winno być: stanie faktycznym) stanowi robot przemysłowy w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT. Zgodnie ze wskazaną regulacją ustawy CIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

 1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

 2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

 3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

 4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, funkcjonalność oraz sposób działania Urządzenia (...) spełnia wymogi określone w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT poprzez:

1. Automatyczną sterowalność i programowalność.

Definicja automatycznej sterowalności i programowalności nie została określona w ustawie CIT. Bazując na wykładni programowalności opisanej w normie ISO 8373:2021 można uznać, że pod pojęciem „programowalny” należy rozumieć urządzenie zaprojektowane w taki sposób, że zaprogramowane ruchy lub funkcje pomocnicze urządzenia można zmieniać bez dokonywania fizycznych zmian.

Przedstawiony w stanie faktycznym Robot (...) jest sterowany przez system sterowników i mikrokontrolerów zintegrowanych ze sobą (powyższe dotyczy także każdej z przedstawionych szczegółowo w opisie stanu faktycznego Stacji: Stacji 1-Stacji 5).

Urządzenie może być sterowane przez system informatyczny umieszczony w jednostce centralnej. W efekcie, Robot może być programowany tak, aby realizował zadania w zależności od informacji dostarczanych przez sterowniki oraz pozostałe komponenty.

Analogicznie, wszelkie zmiany/modyfikacje w zakresie działania Urządzenia mogą być dokonywane na poziomie systemów informatycznych do zarządzania pracą Robota (by zmienić sposób działania nie są bezwzględnie wymagane fizyczne modyfikacje Urządzenia, zmiana sposobu działania może być dokonana w sposób „zdalny”). Dlatego też należy uznać, że Robot spełnia warunek cechy automatycznej sterowalności i programowalności.

2. Wielozadaniowość.

Ustawa CIT nie zawiera również definicji wielozadaniowości. Bazując na definicji wielozadaniowości wskazanej w słowniku PWN należy przyjąć, że wielozadaniowość oznacza „możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań (programów) dzięki podziałowi czasu procesora”.

Mając na uwadze kompleksowy zakres działań/czynności realizowanych przy pomocy Robota (każda ze Stacji realizuje inny element procesu produkcyjnego), w ocenie Wnioskodawcy warunek wielozadaniowości również należy uznać za spełniony. Przedstawione w stanie faktycznym Urządzenie może bowiem podejmować wiele odmiennych zadań, z których każde jest kluczowe w procesie produkcji (...).

W związku z powyższym należy uznać, że Robot spełnia warunek cechy wielozadaniowości.

3. Mobilność, właściwość lokomocji i co najmniej 3 stopnie swobody.

Zgodnie ze słownikiem PWN mobilny to taki, który łatwo daje się wprawić w ruch, zdolny do sprawnego, elastycznego działania, zmieniający miejsce pobytu lub miejsce pracy.

Robot zakupiony przez Wnioskodawcę jest urządzeniem zdolnym do samodzielnego i sprawnego poruszania się (poprzez ruch chwytaków, działanie stacji załadowczej, działanie elementów pozycjonujących). Elementy ruchome Robota są zdolne do poruszania się w osi X i Y, Z.

W związku z czym zdaniem Wnioskodawcy robot charakteryzuje się mobilnością, lokomocją a możliwość poruszania się w chwytaków w ramach współrzędnych X, Y, Z zapewnia co najmniej 3 stopnie swobody ruchu.

4. Wykorzystywanie do zastosowań przemysłowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Robot ma zastosowanie przemysłowe, ponieważ wykorzystywany jest w działalności wytwórczej prowadzonej przez Wnioskodawcę polegającej na zautomatyzowanym wytwarzaniu produktów znajdujących się w ofercie podatnika (...).

Robot stanowi integralny element procesu produkcyjnego odpowiadający za przepływ materiałów i surowców w cyklu produkcyjnym działalności wytwórczej Wnioskodawcy oraz kreacji gotowego wyrobu (...), w związku z czym należy uznać, że jest wykorzystywany do zastosowań przemysłowych.

 5. Wymiana danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania.

Robot połączony jest z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy czy nowych zadań. Robot wymienia dane z urządzeniami sterującymi m.in. w zakresie: działania systemów bezpieczeństwa, programowania zadań do wykonania, informacji o aktualnie wykonywanych poleceniach, liczbie kolejnych zadań do wykonania, czy monitorowania poszczególnych podzespołów urządzenia.

6. Monitorowalność za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.

Praca Robota monitorowana jest za pomocą czujników, które na bieżąco monitorują status wykonanych zadań, efektywność oraz prawidłowość działania. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Robot spełnia warunek monitorowalności za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.

7. Zintegrowanie z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W zakładzie produkcyjnym Wnioskodawcy Robot wraz z innymi urządzeniami stanowi flotę, która wykorzystywana jest w pełnym cyklu produkcyjnym podatnika. Robot jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym w taki sposób, że Robot wykonuje pewne określone czynności w cyklu produkcyjnym.

Z uwagi, że definicja słowa „zintegrowany” nie została określona w ustawie CIT, opierając się na definicji słowa „zintegrowany” w rozumieniu słownika PWN należy uznać, że pojęcie zintegrowany oznacza „połączony w całość lub będący częścią całości”.

Bez wątpienia Robot jest częścią procesu produkcyjnego i odpowiada za automatyczne tworzenie produktu. Po zmontowaniu przez Robota, (...) przekazywane są do kolejnego etapu procesu produkcyjnego, tj. do zwijania i pakowania. Kolejne procesy (po montażu) realizowane są na maszynach pakujących, zgrzewarkach, sterylizatorze i suszarkach (...). Zatem bez dostępu do surowca, półproduktu, inne maszyny lub pracownicy nie byliby zdolni do wytworzenia finalnych produktów o końcowej użyteczności oferowanych przez Wnioskodawcę (...).

Robot stanowi zatem nierozłączny element cyklu produkcyjnego Wnioskodawcy pozwalając na usprawnienie, ograniczenie błędów, efektywne zarządzanie procesem produkcji i utrzymania optymalnej wydajności procesu produkcji.

W związku z czym należy uznać że Robot jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy zakupiony Robot (...) będzie spełniać warunki dla jego kwalifikacji jako robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT. Konsekwentnie, koszty związane z nabyciem fabrycznie nowego Urządzenia należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy CIT.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest zastosowanie ulgi na robotyzację w stosunku do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od Robota opisanego we Wniosku, poniesionych i rozliczonych podatkowo począwszy od 2022 r. do końca 2026 r.

Jak zostało wcześniej wskazane, zgodnie z przepisem art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Przepis art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się m.in. koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych spełniających definicję i warunki określone w art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 38eb ust. 5 Ustawy CIT, odliczenie, o którym mowa w ust. 1 ustawy CIT, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Za koszty uzyskania przychodu, w zakresie składników majątku uznawanych za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, których wartość przekracza 10 000 zł, co do zasady, uznawane są odpisy amortyzacyjne, co wynika wprost z przepisu art. 15 ust. 6 w zw. z art. 16a-b i d Ustawy CIT.

Interpretując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, aby odliczyć od podstawy opodatkowania dodatkowe 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w danym roku podatkowym na robotyzację konieczne jest aby:

 a) wydatek został poniesiony na robotyzację, która rozumiana jest m.in. jako nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych spełniających definicję określoną w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT,

 b) wydatek stanowił koszt uzyskania przychodu związany z robotyzacją, który został poniesiony w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, Robot będący przedmiotem Wniosku oraz dokonane (za 2022 r. i 2023 r.) i planowane (w 2024-2026 r.) przez Wnioskodawcę odpisy amortyzacyjne spełniają wszystkie powyższe warunki.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca jest właścicielem Robota, który w ocenie Spółki spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT (co zostało opisane we wniosku).

Robot został zakupiony w 2022 r. jako fabrycznie nowa maszyna, nie używana dotychczas w jakikolwiek sposób. Koszty robotyzacji nie zostały zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie.

Robot stanowi środek trwały o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok (został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w sierpniu 2022 r. i jest wykorzystywany przez Spółkę na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (jest wykorzystywany w procesie produkcyjnym). Amortyzacja Robota odbywa się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, tj. od września 2022 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty odpisów amortyzacyjnych od Robota, rozliczone jako koszt podatkowy w danym roku podatkowym, począwszy od 2022 r. mogą zostać odliczone dodatkowo od podstawy opodatkowania wyliczonej dla Spółki w wysokości maksymalnie 50%, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę w danym roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Jednocześnie, w przypadku wydatków na robotyzację rozpoznawanych w czasie, kluczowy jest moment rozpoznania amortyzacji jako kosztu uzyskania przychodu, a nie moment faktycznego nabycia Robota i wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych. Powyższe stanowisko znajduje już potwierdzenie w wielu interpretacjach indywidualnych, np. interpretacji z 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW i z 16 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW.

Zatem możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu dla celów CIT (ulga dotyczy wydatków, które będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne w latach 2022-2026).

Podsumowując, w związku z nabyciem i wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych fabrycznie nowego Robota (spełniającego przesłanki określone w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT) i dokonania przez Wnioskodawcę odpisów amortyzacyjnych począwszy od września 2022 r., wydatki na jego nabycie będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi na robotyzację, zatem Wnioskodawca będzie uprawniony w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% wartości dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Urządzenia (przy założeniu, że kwota przedmiotowego odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm., dalej: „ustawa nowelizująca”), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

a) robotów przemysłowych,

b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:

Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f – przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczą kwestii ustalenia, czy koszty zakupu kompleksowego Urządzenia należy kwalifikować jako koszty poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy CIT.

Należy wskazać, że skoro – jak wynika z wniosku – nabyte przez Państwa fabrycznie nowe urządzenie o nazwie (...):

1) jest automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe i mobilne, posiada 3 stopnie swobody, posiada właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych,

2) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania i monitorowania,

3) jest połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi Państwa procesy produkcyjne,

4) jest monitorowane za pomocą czujników,

5) jest zintegrowane z innymi maszynami w Państwa cyklu produkcyjnym,

to spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 updop. Zatem wydatki na jego nabycie należy uznać za koszty poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 updop.

Dlatego też, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1, należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczą ustalenia, czy w odniesieniu do kosztów zakupu Urządzenia mają Państwo prawo zastosować ulgę na robotyzację poprzez dokonanie odliczenia od dochodu 50% odpisów amortyzacyjnych rozpoznanych jako koszt uzyskania przychodów w okresie od 2022 r. do 2026 r.

Jak zostało wskazane we wniosku:

- Urządzenie zostało nabyte jako jeden, fabrycznie nowy środek trwały, bezpośrednio od jego producenta (producenta zagranicznego);

- urządzenie zostało wprowadzone przez Państwa do ewidencji środków trwałych i oddane do używania w 2022 r.; Robot stanowi środek trwały o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok i jest wykorzystywany przez Państwa na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą;

- rozpoznają Państwo koszty nabycia Urządzenia dla celów podatku CIT poprzez dokonywane od września 2022 r. odpisy amortyzacyjne;

- planują Państwo skorzystanie z odliczenia wskazanego w art. 38eb ust. 1 updop do momentu pełnego zamortyzowania Urządzenia bądź do końca roku podatkowego 2026, w zależności, która z tych sytuacji wystąpi w pierwszej kolejności;

- koszty poniesione przez Państwa na zakup Urządzenia nie zostały Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie; koszty te nie zostały również dotychczas w jakikolwiek sposób odliczone przez Państwa od podstawy opodatkowania podatkiem CIT;

- w latach podatkowych, w których zamierzają Państwo skorzystać z ulgi na robotyzację (2022-2026), Spółka osiągnęła (2022, 2023) i zamierza osiągać dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych;

- w przypadku zbycia Urządzenia przed końcem okresu jego amortyzacji, dokonają Państwo zwiększenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 6 updop;

- nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej (art. 17 ust. 1 pkt 34 updop) bądź na podstawie decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a updop), a tym samym nie uzyskują Państwo dochodu z ww. rodzajów działalności;

- nie posiadają Państwo statusu centrum badawczo-rozwojowego utworzonego na podstawie ustawy z 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474).

W związku z powyższym mają Państwo prawo do skorzystania z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ust. 1 updop, w stosunku do opisanego we wniosku urządzenia o nazwie (...).

Pamiętać jednak należy, że skoro ww. urządzenie stanowi Państwa środek trwały, to kosztem poniesionym na robotyzację w ramach ww. ulgi będą odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tego środka trwałego.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Z powyższego przepisu wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, którą stanowi cena nabycia.

Stosownie natomiast do art. 16g ust. 3 updop:

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop, pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem, w którym odpis amortyzacyjny uznawany jest za koszt podatkowy, a nie z momentem wprowadzenia składnika majątku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przy czym ww. ulga dotyczy odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem, w przypadku nabycia opisanego we wniosku urządzenia o nazwie (...), spełniającego warunki określone w art. 38eb ust. 3 updop i stanowiącego fabrycznie nowy środek trwały, wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w sierpniu 2022 r. – 50% odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej tego środka trwałego (w rozumieniu art. 16g ust. 3 updop), dokonanych w okresie od września 2022 r. do końca roku podatkowego, rozpoczętego w 2026 r., będzie podlegało odliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00