Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 stycznia 2024 r., sygn. I SA/Ol 429/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Górska Sędziowie sędzia WSA Andrzej Brzuzy (sprawozdawca) asesor WSA Anna Janowska Protokolant starszy referent Weronika Ćwiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2024r. sprawy ze skargi L. B. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 3 października 2023r., nr 2801-IOA.4105.10.2023 w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu pierwszej sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 18 lipca 2023 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie (dalej jako: "Naczelnik US", "organ I instancji") określił L. B. (dalej jako: "strona", "skarżący", "podatnik") wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu pierwszej sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego marki [...], rok produkcji [...], nr VIN [...], pojemność silnika 2.143 cm3, niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, w kwocie 9.073,00 zł.
Z uzasadnienia decyzji oraz przekazanych sądowi wraz ze skargą akt podatkowych sprawy wynika, że ww. samochód sprowadzony został na teren Polski z Holandii 3 lipca 2020 r. W dniu 14 lipca 2020 r. zostało przeprowadzone badanie techniczne pojazdu. Zaś 6 sierpnia 2020 r. nastąpiła jego sprzedaż a 12 sierpnia 2020 r. został zarejestrowany w Polsce jako samochód ciężarowy (podrodzaj "van"). Strona nie złożyła deklaracji dotyczącej nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, a także nie zapłaciła należnego z tego tytułu podatku. Wobec sprzedaży pojazdu przed pierwszą rejestracją w kraju oraz uznania przez organ I instancji, że jego model i dane techniczne budzą wątpliwości co do właściwej klasyfikacji samochodu do odpowiedniej pozycji Nomenklatury Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7 września 1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.), dalej również: "CN", "Nomenklatura Scalona" - tj. czy jest to samochód zasadniczo przeznaczony do przewozu towarów (kod CN 8704) czy też do przewozu osób (kod CN 8703) wszczęte zostało postępowanie podatkowe. W toku postępowania, w obecności strony przeprowadzono oględziny pojazdu oraz przesłuchano aktualnego użytkownika samochodu. Następnie dokonano zaklasyfikowania pojazdu do określonej pozycji CN, zgodnie z dyspozycją art. 3 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, ze zm.), dalej jako: "u.p.a." Naczelnik US ustalił, że w chwili pierwszej sprzedaży na terenie Polski pojazd posiadał cechy samochodu osobowego. Tym samym, że jest to pojazd zasadniczo przeznaczony do przewozu osób i powinien być sklasyfikowany do pozycji CN 8703 i jako taki podlega akcyzie.
