Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.488.2023.2.AR

Czy dokonywane odpisy amortyzacyjne (pomniejszone odpowiednio w konkretnych przypadkach o otrzymane dotacje) od Tokarek i Elektrodrążarki, w latach 2022-2026 mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację, zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dokonywane odpisy amortyzacyjne (pomniejszone odpowiednio w konkretnych przypadkach o otrzymane dotacje) od Tokarek i Elektrodrążarki, w latach 2022-2026 mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację, zgodnie z art. 38eb ustawy o CITjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dokonywane odpisy amortyzacyjne (pomniejszone odpowiednio w konkretnych przypadkach o otrzymane dotacje) od Tokarek i Elektrodrążarki, w latach 2022-2026 mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 3 stycznia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Charakterystyka Wnioskodawcy

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka” ) jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT) i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIF). Wnioskodawca uzyskuje swoje dochody na terytorium Polski. Wnioskodawca podlega opodatkowaniu 19% stawką CIT. Wnioskodawca osiąga dochody z innych źródeł przychodów.

Wnioskodawca jest jedną z wiodących firm branży uszczelnień w Polsce i oferuje szeroką gamę uszczelnień mechanicznych czołowych: z mieszkami elastomerowymi, metalowymi, z PTFE, wielosprężynkowych, pojedynczych i podwójnych oraz kompaktowych (kartridżowych), zarówno do pomp wirowych, jak i innych urządzeń z wałem obrotowym (mieszalników, reaktorów itd).

Flagowymi produktami WNIOSKODAWCA są proekologiczne uszczelnienia gazodynamiczne (bezkontaktowe), znajdujące zastosowanie we wszystkich gałęziach przemysłu, zwłaszcza w stanowiących zagrożenie dla środowiska i zdrowia ludzi procesach toksycznych, kancerogennych i wybuchowych.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja uszczelnień mechanicznych oraz elementów maszyn pod PKD 28.29.Z - produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Ponadto Spółka prowadzi również działalność przemysłową skupioną wokół następujących kodów PKD:

- 25.62.Z Obróbka mechaniczna elementów metalowych;

- 25.99.Z Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana,

- oraz pozostałe z KRS.

Spółka posiada zakład produkcyjny zlokalizowany w Kozach, gdzie produkcja odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnego parku maszynowego charakteryzującego się wysokim stopniem automatyzacji.

Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2474 ze zm.).

Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, tj. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

W procesie produkcyjnym Spółki wykorzystywane są różne rodzaje robotów i maszyn, które można podzielić na dwie grupy:

A.Tokarki

na które składają się:

- Poziome centrum tokarskie (…),

- Poziome centrum tokarskie (…) ze sterowaniem (…),

- Poziome centrum tokarskie (…) o numerze inwentarzowym (…) ze sterowaniem (…)

- Poziome centrum tokarskie (…) ze sterowaniem (…),

zwane dalej łącznie „Tokarkami”,

B.Elektrodrążarka a to :

Drutowe centrum elektroerozyjne (…) zwane dalej „Elektrodrążarką".

Każde z ww. urządzeń ma zastosowanie przemysłowe w zakładach produkcyjnych Spółki. W dalszej części wniosku Tokarki i Elektrodrążarka zwane będą łącznie „Robotami”.

Charakterystyka Robotów

Charakterystyka poszczególnych grup maszyn prezentuje się następująco:

Tokarki

Tokarki są urządzeniami automatycznie sterowanym - poprzez komputer, który steruje ruchami narzędzi skrawających. Maszyny są programowalne - sterowanie urządzeniami polega na wgraniu rysunku/programu sterującego cyfrowo narzędziami obróbczymi obrabiarki, napisanego jednorazowo przez technologa/programistę i odtwarzanego wielokrotnie w trybie automatycznym przez operatora obrabiarki. Maszyny są wielozadaniowe - mogą wykonywać różnego rodzaju zadania (toczenie, frezowanie, wiercenie) w cyklu automatycznym, nieprzerywanym. Maszyny są stacjonarne. Są posadowione na stałe do fundamentu na hali produkcyjnej. Maszyny posiadają co najmniej trzy stopnie swobody, pracują w 3 osiach. Wymiana narzędzi obróbczych odbywa się automatycznie poprzez głowicę rewolwerową, która jest magazynem narzędzi, posiadającym 12 gniazd na narzędzia.

Dodatkowo cechy techniczne Tokarek można przedstawić za pomocą kryteriów wskazanych w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

Tokarki wymieniają dane w formie cyfrowej. Maszyny komunikują się z innymi urządzeniami za pomocą (cyfrowych) form transmisji danych. Maszyny są wpięte do sieci komputerowej funkcjonującej w firmie. Programy obróbcze są kopiowane automatycznie na obrabiarkę w momencie rejestracji operatora na daną operację obróbczą. Program jest pobierany z bazy programów zatwierdzonych przez technologa/programistę. Tokarki posiadają oprogramowanie umożliwiające przegląd zdarzeń. Maszyny są zdalnie monitorowane oraz diagnozowane przez serwis.

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

Maszyna jest połączona z systemem teleinformatycznym (…), usprawniającym procesy produkcyjne, w tym jest systemem do zarządzania produkcją, planowania oraz projektowania produktów.

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

Tokarki są monitorowane za pomocą czujników lub innych podobnych urządzeń. Maszyny w cyklu ciągłym monitorują szereg różnych parametrów w procesie produkcji np. prędkość obrotową wrzeciona, obciążenie wrzeciona, temperaturę wrzeciona, pozycję narzędzia obróbczego itd.

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika;

Tokarki są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym poprzez sieć komputerową oraz technologię produkcji wyrobów. Maszyna jest elementem procesu produkcyjnego, który jest zintegrowany. Stan końcowy półproduktu maszyny poprzedzającej jest równy stanowi początkowemu półproduktu maszyny następnej w cyklu produkcyjnym. Każdy produkt ma własną technologię wykonania z podziałem na operacje i przypisane do operacji poszczególne obrabiarki. Integracja taka jest niezbędna w celu sprawnej realizacji procesu produkcyjnego.

Elektrodrążarka

Elektrodrążarka jest urządzeniem automatycznie sterowanym - poprzez komputer, który steruje ruchami roboczymi narzędzia obróbczego w tym przypadku drutu. Maszyna jest programowalna - sterowanie urządzeniem polega na wgraniu programu sterującego cyfrowo ruchami narzędzia obrabiarki, napisanego jednorazowo przez technologa/programistę i odtwarzanego wielokrotnie w trybie automatycznym przez operatora obrabiarki . Maszyna wykonuje operacje drążenia w cyklu automatycznym, nieprzerywanym. Maszyna jest stanowiskiem stacjonarnym umieszczonym na hali produkcyjnej. Maszyna posiada co najmniej trzy stopnie swobody, maszyna pracuje w 5 osiach. Maszyna posiada automatyczne nawlekanie drutu umożliwiające pracę ciągłą.

Dodatkowo cechy techniczne Elektrodrążarki można przedstawić za pomocą kryteriów wskazanych w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

Elektrodrążarka wymienia dane w formie cyfrowej. Maszyna komunikuje się z innymi urządzeniami za pomocą (cyfrowych) form transmisji danych. Maszyna jest wpięta do sieci komputerowej funkcjonującej w firmie.

Maszyna posiada oprogramowanie umożliwiające przegląd zdarzeń. Maszyna jest zdalnie monitorowana oraz diagnozowana przez serwis.

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

Elektrodrążarka jest połączona z systemem teleinformatycznym (…), usprawniającym procesy produkcyjne, w tym jest systemem do zarządzania produkcją, planowania oraz projektowania produktów.

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

Elektrodrążarka jest monitorowana za pomocą czujników lub innych podobnych urządzeń. Maszyna w cyklu ciągłym monitoruje szereg różnych parametrów w procesie produkcji np. poziom wody demineralizowanej w zbiorniku, poziom dejonizacji wody procesowej, zużycie poszczególnych elementów eksploatacyjnych, temperaturę wody.

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika

Elektrodrążarka jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym poprzez sieć komputerową oraz technologię produkcji wyrobów. Maszyna jest elementem procesu produkcyjnego, który jest zintegrowany. Stan końcowy półproduktu maszyny poprzedzającej jest równy stanowi początkowemu półproduktu maszyny następnej w cyklu produkcyjnym. Każdy produkt ma własną technologię wykonania z podziałem na operacje i przypisane do operacji poszczególne obrabiarki. Integracja taka jest niezbędna w celu sprawnej realizacji procesu produkcyjnego.

Inwestycja w robotyzację przez Wnioskodawcę

Spółka prowadzi inwestycje w Roboty nabywając je na własność. Data wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, wartość początkowa oraz dopasowanie wg Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) poszczególnych Robotów przedstawia się następująco:

Tokarki:

- Poziome centrum tokarskie (…) ze sterowaniem (…) - środek trwały Spółki, przyjęty 12 października 2022 r., KŚT 410, wartość początkowana (na wrzesień 2023): 814 955,67 zł;

- Poziome centrum tokarskie (…) o numerze inwentarzowym 0410017 ze sterowaniem (…) - środek trwały Spółki, przyjęty 30 wrzesień 2013 r., KŚT 410, wartość początkowana (na wrzesień 2023): 1 146 289,65 zł;

- Poziome centrum tokarskie (…) o numerze inwentarzowym 04100019 ze sterowaniem (…) - środek trwały Spółki, przyjęty 27 styczeń 2015 r., KŚT 410, wartość początkowa (na wrzesień 2023): 1 055 236,22 zł;

- Poziome centrum tokarskie (…) ze sterowaniem (…) - środek trwały Spółki, przyjęty 26 czerwiec 2018 r., KŚT 410, wartość początkowa (na wrzesień 2023): 2 655 034,44 zł.

Elektrodrążarka:

- Drutowe centrum elektroerozyjne (…) - środek trwały Spółki, przyjęty 30 wrzesień 2019 r., KŚT 483, wartość początkowa (na wrzesień 2023): 659 529,60 zł.

Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wskazanych we wniosku środków trwałych. Odpisy te są dokonywane od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia środka trwałego do ewidencji. Daty przyjęcia maszyn do środków trwałych zostały wskazane powyżej.

Ww. maszyny podlegają modernizacji poprzez rozbudowę co prowadzi do zwiększenia wartości początkowej. Wpisana do wniosku wartość początkowa maszyn/robotów uwzględnia stan obecny w księgach.

Niektóre wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie Robotów zostały Spółce zwrócone w formie dotacji. Jednocześnie wartość dotacji proporcjonalnie podlega wyłączeniu z amortyzacji na gruncie podatkowym. I tak jeżeli chodzi o Roboty, wobec których wydatki na nabycie zostały częściowo zwrócone to:

Spośród Tokarek:

- Poziome centrum tokarskie (….) ze sterowaniem (…) - środek trwały Spółki, przyjęty 26 czerwiec 2018 r., KŚT 410,wydatek zwrócony w ramach dotacji w kwocie 778 468,72zł.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 29 grudnia 2023 r. wskazaliście Państwo, że:

1)Spółka nabyła Roboty jako fabrycznie nowe.

2)Opisane we wniosku Tokarki oraz Elektrodrążarka mają właściwości manipulacyjne lub lokomocyjne. Chwytak służy do utrzymywania przedmiotu w odpowiedniej pozycji. Maszyny te wykorzystują odpowiednie mocowanie przedmiotu obrabianego, realizując funkcję chwytaka.

W przypadku tokarki realizowane jest to poprzez uchwyt, w którym zaciskany jest obrabiany przedmiot, a następnie wprowadzany w ruch obrotowy o zmiennej prędkości kątowej, zależnej od realizowanego zabiegu technologicznego - a więc poruszają przedmiotem w przestrzeni roboczej. Ruch obrotowy realizowany jest bezpośrednio poprzez napęd elektryczny. Ponadto maszyna posiada kilkunastopozycyjną głowicę narzędziową, która jest sterowana przez obrabiarkę i ustawia narzędzia względem obrabianego elementu w odpowiednio zdefiniowanej w programie pozycji.

W przypadku Elektrodrążarki, za pomocą odpowiednich ramion dociskowych, przedmiot obrabiany jest mocowany w odpowiedni sposób na stole roboczym w przestrzeni roboczej i służą do odpowiedniego rozmieszczenia przedmiotów obrabianych w przestrzeni roboczej. W Elektrodrążarce odpowiednio ustawiony przedmiot obrabiany jest nieruchomy, natomiast narzędzie jest programowalne i jest w ruchu realizowanym poprzez napędy elektryczne.

W przypadku obydwu maszyn obróbka realizowana jest według z góry ustalonego programu, przygotowanego przez technologa.

3)Elektrodrążarka jest maszyną wielozadaniową.

4)Wskazane we wniosku tokarki oraz elektrodrążarka, poza wykonywaniem zleconego zadania, podczas realizowania obróbki jednocześnie monitorują stan maszyny, jak np. przeciążenia, stan mediów używanych podczas obróbki. Omawiane maszyny nie realizują jedynie jednej funkcji na jednym typie produktu, ale wiele różnych zadań tradycyjnie realizowanych na innych stanowiskach pracy. Dodatkowo Spółka wykorzystuje je do wielu produktów. Innymi słowy, w przypadku braku skorzystania z pomocy poszczególnych Robotów, konieczne byłoby nabycie większej ilości maszyn umożliwiających wykonywanie pojedynczych prac/procesów, które obecnie Spółka może wykonywać przy użyciu jednego z Robotów.

Cytując treść wniosku: „Maszyny są wielozadaniowe - mogą wykonywać różnego rodzaju zadania (toczenie, frezowanie, wiercenie, przecinanie, wycinanie, przeciąganie) w cyklu automatycznym, nieprzerywanym" - a więc płynnie przechodzić od jednego do drugiego. W nomenklaturze produkcyjnej wielozadaniowość nie oznacza dosłownie pracy nad wieloma zadaniami jednocześnie, a możliwość podjęcia wielu zadań w ramach cyklu produkcyjnego.

Jako przykład, że termin „wielozadaniowy” używany jest w nomenklaturze produkcyjnej, może posłużyć dokumentacja sprzedażowa oraz tekst oferty dot. transakcji nabycia Poziomego centrum tokarskiego (…) ze sterowaniem (…) (jednej z Tokarek), gdzie wprost w umowie oraz protokołach strony jako przedmiot umowy wskazują „sprzedaż przez Sprzedającego Kupującemu 1-go egzemplarza fabrycznie nowego centrum wielozadaniowego (…)

5)Czujniki to nie jedyny rodzaj monitorowania „Robotów”, ponieważ istnieje dodatkowo monitoring wizyjny pokazujący cały cykl produkcyjny. Dodatkowo prowadzona jest rejestracja komputerowa rozpoczęcia i zakończenia każdej operacji w cyklu produkcyjnym.

6)Tokarki oraz Elektrodrążarka są zintegrowane w taki sposób z innymi maszynami, że stan wejściowy do operacji na przedmiotowych maszynach jest stanem wyjściowym operacji wcześniejszej na poprzedzającej maszynie. Ponadto stan końcowy (kształt, wymiary, powierzchnia) przedmiotu jest stanem wejściowym kolejnej operacji w tzw. marszrucie produkcyjnej.

Pytania

1)Czy dokonywane odpisy amortyzacyjne (pomniejszone odpowiednio w konkretnych przypadkach o otrzymane dotacje) od Tokarek, w latach 2022-2026 mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT?

2)Czy dokonywane odpisy amortyzacyjne od Elektrodrążarki w latach 2022-2026 mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy :

Ad. 1

Dokonywane odpisy amortyzacyjne (pomniejszone odpowiednio w konkretnych przypadkach o otrzymane dotacje) od Tokarek, w latach 2022-2026 mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT.

Ad. 2

Dokonywane odpisy amortyzacyjne od Elektrodrążarki w latach 2022-2026 mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT.

Przepisem regulującym tzw. „ulgę na robotyzację” jest art. 38eb ustawy o CIT który w ust. 1 stanowi, że: Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Z kolei zgodnie z treścią art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT: Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Z kolei w świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku

podatkowym wynik finansowy jednostki.

W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Przy czym, zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Stosownie do art. 16g ust. 12 ustawy o CIT, przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.

Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 ww. ustawy.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT, odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Mając na względzie przytoczone przepisy oraz przedstawioną w ramach stanu faktycznego charakterystykę Robotów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT) kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia Tokarek oraz Elektrodrążarki, które stanowią dla Spółki środki trwałe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: Ustawa nowelizująca), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 ww. ustawy:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo jedną z wiodących firm branży uszczelnień w Polsce i oferuje szeroką gamę uszczelnień mechanicznych czołowych.

Spółka posiada zakład produkcyjny zlokalizowany w Kozach, gdzie produkcja odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnego parku maszynowego charakteryzującego się wysokim stopniem automatyzacji. W procesie produkcyjnym Spółka wykorzystuje nabyte jako fabrycznie nowe i przyjęte do ewidencji środków trwałych (KŚT 410) w latach 2015-2023:

A.Tokarki, na które składają się:

- Poziome centrum tokarskie (…) ze sterowaniem (…),

- Poziome centrum tokarskie (…) o numerze inwentarzowym (…) ze sterowaniem (…),

- Poziome centrum tokarskie (…) o numerze inwentarzowym (…) ze sterowaniem (…),

- Poziome centrum tokarskie (…) ze sterowaniem (…),

oraz

B.Drutowe centrum elektroerozyjne (…), tj. Elektrodrążarka – przyjęta do ewidencji środków trwałych (KŚT 483) w 2019 r.

Tokarki są urządzeniami automatycznie sterowanymi - poprzez komputer, który steruje ruchami narzędzi skrawających. Maszyny są programowalne - sterowanie urządzeniami polega na wgraniu rysunku/programu sterującego cyfrowo narzędziami obróbczymi obrabiarki, napisanego jednorazowo przez technologa/programistę i odtwarzanego wielokrotnie w trybie automatycznym przez operatora obrabiarki. Maszyny są wielozadaniowe - mogą wykonywać różnego rodzaju zadania (toczenie, frezowanie, wiercenie) w cyklu automatycznym, nieprzerywanym. Maszyny są stacjonarne. Są posadowione na stałe do fundamentu na hali produkcyjnej. Maszyny posiadają co najmniej trzy stopnie swobody, pracują w 3 osiach. Wymiana narzędzi obróbczych odbywa się automatycznie poprzez głowicę rewolwerową, która jest magazynem narzędzi, posiadającym 12 gniazd na narzędzia.

Z kolei Elektrodrążarka jest urządzeniem automatycznie sterowanym - poprzez komputer, który steruje ruchami roboczymi narzędzia obróbczego w tym przypadku drutu. Maszyna jest programowalna - sterowanie urządzeniem polega na wgraniu programu sterującego cyfrowo ruchami narzędzia obrabiarki, napisanego jednorazowo przez technologa/programistę i odtwarzanego wielokrotnie w trybie automatycznym przez operatora obrabiarki . Maszyna wykonuje operacje drążenia w cyklu automatycznym, nieprzerywanym. Maszyna jest stanowiskiem stacjonarnym umieszczonym na hali produkcyjnej. Maszyna posiada co najmniej trzy stopnie swobody i pracuje w 5 osiach. Maszyna posiada automatyczne nawlekanie drutu umożliwiające pracę ciągłą.

Każde z ww. urządzeń ma zastosowanie przemysłowe w zakładach produkcyjnych Spółki.

Dodatkowo zarówno Tokarki jak i Elektrodrążarka posiadają następujące cechy techniczne:

1)wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)są monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)są zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika;

Dokonujecie Państwo odpisów amortyzacyjnych od wskazanych wyżej środków trwałych. Niektóre wydatki poniesione przez Spółkę na ich nabycie zostały Spółce zwrócone w formie dotacji. Jednocześnie wartość dotacji proporcjonalnie podlega wyłączeniu z amortyzacji na gruncie podatkowym. Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, tj. nie korzysta ze zwolnień podatkowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Osiągacie Państwo dochody z innych źródeł przychodu.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy dokonywane w latach 2022-2026 odpisy amortyzacyjne (pomniejszone odpowiednio w konkretnych przypadkach o otrzymane dotacje) od Tokarek oraz Elektrodrążarki mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT.

W celu rozstrzygnięcia powyższej kwestii w pierwszej kolejności ustalić należy, czy opisane w stanie faktycznym Tokarki oraz Elektrodrążarka spełniają przesłanki do uznania je za roboty przemysłowe w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Odnosząc się do tego zagadnienia wskazać należy, że jeżeli rzeczywiście, jak wskazaliście Państwo w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego, stanowią one maszyny:

-automatycznie sterowalne, programowalne i wielozadaniowe,

-posiadają co najmniej 3 stopnie swobody,

-posiadają właściwości manipulacyjne,

-wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi, diagnostycznymi i monitorującymi w celu zdalnego: sterowania. programowania, monitorowania i diagnozowania,

-są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki, w szczególności z systemami planowania i zarządzania produkcją,

-są monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń

-są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki,

-są maszynami do zastosowań przemysłowych.

to uznać należy, że wypełniają definicję robota przemysłowego wskazaną w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości dotyczącej ustalenia czy dokonywane odpisy amortyzacyjne od Tokarek oraz Elektrodrążarki (uwzględniające w konkretnych przypadkach otrzymane dotacje) w latach 2022-2026 mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację zauważyć należy, że ulga na robotyzację polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania, przez podatnika uzyskującego przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przy czym dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r. do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Powyższe wynika wprost z uzasadnienia do ustawy nowelizującej, gdzie wskazano: Projektowana ulga funkcjonować będzie na kształt podobny do już obowiązującej, sprawdzonej ulgi na badania i rozwój. Podatnikowi, prowadzącemu działalność przemysłową (produkcyjną), będzie przysługiwać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie będzie mogło przekroczyć 50% wysokości kosztów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Jednocześnie w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 16f ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

Zgodnie z art. 16g ust.1 pkt 1 ww. ustawy:

Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 i 12 ww. ustawy:

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.

Jednocześnie w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio wydatków na nabycie ww. składników majątku, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej (ustalonej także zgodnie z przepisami ustawy o CIT). Z tego względu za koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych w rozumieniu przepisów o uldze na robotyzację należy co do zasady uznać dokonywane odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych spełniających określone w ustawie warunki, a nie wydatki na zakup takich środków trwałych w tym wydatki które zostały Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Przy czym uwzględniając przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, z których wynika, że opisane we wniosku Tokarki i Elektrodrążarkę nabyliście Państwo również przed 2022 rokiem, wskazać dodatkowo należy, że naczelną zasadą stosowania ulgi na robotyzację jest uznanie określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulujących ulgę na robotyzację kategorii kosztów, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w danym roku podatkowym, za który przysługuje odliczenie w ramach tejże ulgi (art. 38eb ust. 1 w związku z ust. 5 ustawy o CIT). Zgodnie bowiem z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik (…) może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. (art. 38eb ust. 5 updop).

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy zatem wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy bowiem wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

W przypadku zatem gdy środki trwałe nabyte przed 1 stycznia 2022 r. spełniają definicje zawarte w przepisach dotyczących ulgi na robotyzację i nie zostały w całości zamortyzowane przed 1 stycznia 2022 r., to ta część odpisów amortyzacyjnych powstała po 1 stycznia 2022 r. (a więc w rozumieniu przepisów podatkowych stanowiąca koszty uzyskania przychodu po 1 stycznia 2022 r.) może stanowić podstawę do skorzystania z prawa do ponadnormatywnego odliczenia w ramach ulgi na robotyzację.

Zatem skoro z opisu sprawy wynika, że nabyte przez Państwa Tokarki i Elektrodrążarka wypełniają przesłanki do uznania je za roboty przemysłowe, zgodnie z definicją zawartą w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT a ponadto jak wskazaliście Państwo we wniosku:

- ww. środki trwałe zostały nabyte przez Państwa jako fabrycznie nowe,

- wydatki w poniesione na nabycie (po uwzględnieniu otrzymanych dotacji) będą stanowiły dla Państwa koszty podatkowe rozliczane przez amortyzację,

- nie korzystacie Państwo ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT,

- osiągacie Państwo przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych

stwierdzić należy, że przysługuje Państwu w ramach ulgi na robotyzację, zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT, prawo do odliczenia w latach 2022-2026 od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o CIT 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej nabytych maszyn, pomniejszonych odpowiednio w konkretnych przypadkach o otrzymane dotacje.

Państwa stanowisko w powyższym zakresie (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00