Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 maja 2022 r., sygn. II SA/Wa 3847/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Góraj (spr.), Sędzia WSA Ewa Marcinkowska, Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa, Protokolant specjalista Joanna Głowala po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2022 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] z siedzibą w [...] na decyzję Poczty Polskiej S.A. z siedzibą w [...] z dnia [...] września 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 24 sierpnia 2021 r. Stowarzyszenie [...] z siedzibą [...] wystąpiło do Poczty Polskiej S.A. w [...] o udzielenie informacji publicznej o następującej treści:
1) informacji o ilości oraz łącznej (sumarycznej) wartości not obciążeniowych - odsetkowych za nieterminową płatność faktur VAT za usługi pocztowe, wystawionych na rzecz "klientów umownych" Poczty Polskiej S.A. (tj. takich, z którymi zawarto umowę, o której mowa m.in. na stronie http; [...]- osobno w roku 2020 (całym) oraz w roku 2021 (okres styczeń - lipiec);
2) informacji o ilości oraz łącznej (sumarycznej) wartości wierzytelności z not obciążeniowych - odsetkowych, o których mowa w pkt 1) powyżej, które zostały uznane za nieściągalne z tego powodu, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty - osobno za rok 2020 (cały) oraz za rok 2021 (okres styczeń -lipiec);
3) informacji o ilości oraz łącznej (sumarycznej) wartości zobowiązań z not obciążeniowych - odsetkowych, o których mowa w pkt 1) powyżej, które zostały skierowane na drogę postępowania sądowego - osobno za rok 2020 (cały) oraz za rok 2021 (okres styczeń -lipiec)".
Pytany podmiot decyzją z dnia [...] września 2021 r. odmówił udostępnienia żądanych danych uznając, iż stanowią one tajemnicę przedsiębiorcy - Poczty Polskiej S.A.
W uzasadnieniu decyzji podniesiono, że Poczta Polska jako operator wyznaczony świadczy usługi pocztowe zarówno dla klientów indywidualnych, jak i również dla klientów umownych z którymi podpisywana jest pisemna umowa, gdzie warunki realizacji danych usług, poziom cen z usługę ustalany i określany zostaje indywidualnie, odrębnie dla każdego klienta, na podstawie otrzymanych od niego informacji dotyczących wolumenu, sposobu przygotowania oraz przekazania przesyłek do nadania, które następnie potwierdzane w zapisach umowy handlowej zawartej pomiędzy Pocztą, a konkretnym kontrahentem. Wskazano dalej, że warunki realizacji usług zawartych w umowach zawartych pomiędzy Pocztą, a klientami umownymi/biznesowymi opierają się na parametrach zmiennych, związanych z funkcjonowaniem Poczty Polskiej jako przedsiębiorcy na rynku usług pocztowych, takich jak np. stosowana marża, koszty realizacji usług. Podkreślono, że ceny za usługi, czy też wysokość kar umownych, posiadają niewątpliwie wartość negocjacyjną, a tym samym gospodarczą dla Poczty, zaś ich ujawnienie zagraża interesom Spółki. Domaganie się informacji o ilości oraz łącznej wartości not odsetkowych/obciążeniowych, za nieterminową płatność faktur VAT - za usługi pocztowe, wystawionych na rzecz klientów umownych Poczty Polskiej S.A., z którymi zawarto umowę, mogłoby wywołać negatywne skutki ekonomiczne dla Poczty, a przynieść wymierne korzyści podmiotom zewnętrznym. Noty odsetkowe, o których mowa powyżej wystawiane są na podstawie zapisów umów handlowych, zgodnie z którymi strony zastrzegają, że warunki zawarcia i wykonania umowy oraz wszelkie informacje i materiały przekazywane lub wytworzone w trakcie jej realizacji objęte są tajemnicą przedsiębiorstwa, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji niezależnie od tego, czy oznaczono je jako "tajemnica przedsiębiorstwa". Dodatkowo wskazano, że okoliczności świadczenia usług pocztowych, stanowią tajemnicę pocztową.
