Wyrok NSA z dnia 24 maja 2022 r., sygn. I GSK 2559/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Joanna Wegner (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 marca 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 943/17 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Ministra Rozwoju i Finansów z dnia [...] lutego 2017 r., nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Marszałka Województwa Lubelskiego z dnia [...] listopada 2016 r.; 3. zasądza od [...] na rzecz [...] kwotę 6417 (sześć tysięcy czterysta siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 27 marca 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 943/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. 2017, poz. 1369 ze zm.), zwanej dalej "p.p.s.a." oddalił skargę [...] z siedzibą w [...] na decyzję Ministra Rozwoju i Finansów z [...] lutego 2017 r. w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania wykorzystanego z naruszeniem procedur.
W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku WSA wskazał, że na podstawie umowy z [...] grudnia 2011 r. strona realizowała projekt pt.: "[...]" o wartości [...] złotych. Decyzją z [...] kwietnia 2016 r., Marszałek Województwa Lubelskiego zobowiązał Fundację do zwrotu środków dofinansowania w wysokości [...] złotych wraz z odsetkami z uwagi na stwierdzenie nieprawidłowości w zakresie wynajmu pomieszczeń na cele projektu, polegającą na niezastosowaniu zasady konkurencyjności. W wyniku odwołania decyzja ta została utrzymana w mocy decyzją Ministra Rozwoju z [...] lutego 2017 r. Organ wyjaśnił, że skarżąca w ramach projektu najmowała sale na prowadzenie zajęć szkoleniowo-doradczych polegających na poradnictwie zawodowym (grupowym i indywidualnym), psychologicznym, wykładów, szkoleń komputerowych, zawodowych oraz pośrednictwo pracy. Wobec tego, zdaniem organu, powinna była przeprowadzić jedno zamówienie na wykonanie usługi najmu sal w oparciu o zasadę konkurencyjności, umożliwiając jednocześnie składanie ofert częściowych.
