Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 maja 2022 r., sygn. VII SA/Wa 613/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Jarecka (spr.), , Sędzia WSA Włodzimierz Kowalczyk, Sędzia WSA Wojciech Sawczuk, Protokolant spec. Joanna Piątek-Macugowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2022 r. sprawy ze skargi A T na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] lutego 2022 r. znak [...] w przedmiocie wstrzymania egzekucji administracyjnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] lutego 2022 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, po rozpatrzeniu odwołania A. T. od decyzji Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2022r. znak: [...] odmawiającej wstrzymania egzekucji administracyjnej prowadzonej przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu [...] w [...] w sprawie obowiązku wykonania rozbiórki samowolnie odbudowanej i rozbudowanej przybudówki o wym. 2,25 m x 5,94 m do budynku mieszkalnego usytuowanego na nieruchomości o nr [...] przy ul. [...]w [...], utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu Minister podał, że celem wstrzymania egzekucji na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r., o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2022r., poz. 135) nie jest wstrzymanie orzeczonego przez właściwe organy obowiązku, ale umożliwienie zobowiązanemu przygotowania się do wykonania nałożonego nakazu. Postępowanie egzekucyjne ma doprowadzić do przymusowej realizacji przez zobowiązanego obowiązków, których on sam nie wykonuje dobrowolnie. Decyzja wojewody w sprawie wstrzymania bądź odmowy wstrzymania egzekucji administracyjnej ma charakter uznaniowy. Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie nie precyzuje jakiego rodzaju przypadki należy uznać za "szczególnie uzasadnione", pozostawiając ocenę w tym względzie organom orzekającym w konkretnej sprawie. Minister zaznaczył, że egzekucja administracyjna w niniejszej sprawie była już wstrzymywana przez Wojewodę [...] czterokrotnie - w okresie od dnia 5 grudnia 2016r. do dnia 31 października 2021r. Okoliczności uzasadniające wstrzymanie postępowania egzekucyjnego muszą mieć charakter wyjątkowy, odbiegający od występujących powszechnie, a nadto być wynikiem działania czynników niezależnych od zobowiązanego, będących skutkiem zdarzeń losowych.
