Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 maja 2022 r., sygn. III SA/Łd 107/22
Dnia 25 maja 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Joanna Wyporska-Frankiewicz (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Małgorzata Kowalska Asesor WSA Anna Dębowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 maja 2022 roku sprawy ze skargi S.G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] numer [...], wydaną na podstawie art. 127 § 3 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) - dalej: k.p.a., Samorządowe Kolegium Odwoławcze w P. utrzymało w mocy własną decyzję z dnia [...] znak [...], stwierdzającą z urzędu nieważność decyzji Starosty Powiatu P. z dnia [...] nr [...] w sprawie zarejestrowania na rzecz S. G. pojazdu marki Mercedes-Benz Sprinter, nr rej. [...], nr nadwozia [...].
W uzasadnieniu organ II instancji wskazał następujące ustalenia faktyczne i rozważania prawne:
Organ wskazał, że decyzją z dnia [...], wydaną na podstawie art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 1990 ze zm., obecnie Dz.U. z 2021 r., poz. 450 ze zm.) Starosta Powiatu P., zarejestrował na rzecz S. G. pojazd marki Mercedes-Benz Sprinter, nr nadwozia [...], wydając dowód rejestracyjny [...], tablice rejestracyjne nr [...] zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...] oraz nalepkę kontrolną i kartę pojazdu nr [...]
Pismem z dnia 9 marca 2021 r. nr [...] Starosta Powiatu P. zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o rozważenie stwierdzenia nieważności wskazanej powyżej decyzji z dnia [...] Zdaniem tego organu wyżej wymieniony pojazd został zarejestrowany pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które nie wyraził zgody producent pojazdu. Dopuszczalna masa całkowita nadana przez producenta pojazdu wynosiła 5000 kg. Tymczasem analiza akt administracyjnych przeprowadzona przez Starostę Powiatu P. wykazała, że ubiegając się o rejestrację wskazanego powyżej pojazdu S. G. przedstawił wystawione przez siebie dokumenty, z których wynika, że dopuszczalna masa całkowita nadana przez producenta wynosi 6200 kg, ponadto załączył zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym wraz z dokumentem identyfikacyjnym, opisem zmian dokonanych w pojeździe wystawionym przez S. G. jako uprawionego diagnostę i opinią techniczną.
