Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2022 r., sygn. I GSK 2643/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Piszczek Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S (...)w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 lutego 2018 r. sygn. akt I SA/Kr 932/17 w sprawie ze skargi S (...)w K. na decyzję Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 27 czerwca 2017 r. nr FE-I.3160.28.6.2016 w przedmiocie zobowiązania do zwrotu części dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S (...)w K. na rzecz Zarządu Województwa Małopolskiego 1.800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sad Administracyjny w Krakowie (dalej: WSA) wyrokiem z 28 lutego 2018 r., sygn. akt I SA/Kr 932/17 oddalił skargę S. (...) w K. (dalej: skarżący) na decyzję Zarządu Województwa Małopolskiego (dalej: Zarząd) z 27 czerwca 2017 r., nr FE-I.3160.284.6.2016 w przedmiocie zwrotu dofinansowania ze środków unijnych.
S (...)w K. (obecnie: S (...)w K.) wniósł skargę kasacyjną od powyższego wyroku domagając się jego uchylenia i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania WSA oraz zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego. Ponadto złożono wniosek o rozpoznanie sprawy na rozprawie.
Zaskarżonemu wyrokowi zarzucił:
I. na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej: ppsa) naruszenie prawa materialnego, a mianowicie:
1. art. 7 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 19, poz. 177 ze zm.; dalej: pzp) poprzez niewłaściwe zastosowanie polegające na uznaniu, iż sformułowany przez skarżącego wymóg posiadania przez wykonawcę doświadczenia w postaci zrealizowania w okresie ostatnich pięciu lat 4. robót instalacyjno-budowlanych w zakresie tożsamym z przedmiotem zamówienia o wartości co najmniej 200.000 zł każda, z uwagi na przedmiot zamówienia jest nieproporcjonalny i narusza zasadę uczciwej konkurencji, podczas gdy warunek ten jako uzasadniony indywidualnymi i charakterystycznymi dla strony skarżącej okolicznościami faktycznymi towarzyszącymi realizacji przedmiotu zamówienia nie naruszał przywołanych przepisów prawa zamówień publicznych;
