Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn. III SA/Wa 12/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Hanna Filipczyk, Sędziowie sędzia WSA Radosław Teresiak,, sędzia WSA Anna Zaorska (sprawozdawca), Protokolant referent stażysta Klaudia Machacka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi Gminy P. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 listopada 2021 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.482.2021.2.AM w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
1.1. Przedmiotem skargi jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS") z 2 listopada 2021 r. wydana na wniosek Gminy P. (dalej: "Wnioskodawca", "Gmina" lub "Skarżąca") w zakresie podatku od towarów i usług.
1.2. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:
Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Gmina wykonuje zadania własne, wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 niniejszej ustawy, do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie ochrony zdrowia oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Gmina jest właścicielem obiektu wielofunkcyjnego, na który składa się część biurowo-administracyjna (Urząd Gminy) oraz część usługowa (apteka, gabinet stomatologiczny oraz przychodnia lekarska).
Część biurowo-administracyjna wykorzystywana jest do realizacji zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami, do wykonywania których została ona powołana. Tym samym, Gmina wykorzystuje pomieszczenia Urzędu Gminy do prowadzenia całości swojej działalności. Większość działalności Gminy prowadzona jest w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.
