Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 lipca 2022 r., sygn. VII SA/Wa 233/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Wojciech Sawczuk, Sędziowie sędzia WSA Jolanta Augustyniak-Pęczkowska (spr.), asesor WSA Michał Podsiadło, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 12 lipca 2022 r. sprawy ze skargi [...] na postanowienie Głównego Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] grudnia 2021 r. znak: [...] w przedmiocie wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego postanowieniem z [...] grudnia 2021 r. [...], na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 144k.p.a., po rozpatrzeniu zażalenia [...] sp. z o.o. utrzymał w mocy postanowienie M. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z [...] listopada 2021 r., nr [...] odmawiające wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji PINB w K. - Powiat G. z [...] października 2016 r. nr [...] udzielającej pozwolenia na użytkowanie części hotelowej budynku na działce nr [...] obr. [...], przy ul. [...] w [...].
Organ wskazał, że [...] sp. z o.o. złożyła wniosek o stwierdzenie nieważności ww. decyzji PINB.
Dalej wyjaśnił, że zgodnie z art. 61 a § 1 k.p.a., gdy żądanie wszczęcia postępowania, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.
Na wstępnym etapie rozpoznania sprawy organ bada zatem przesłanki formalnoprawne, warunkujące dopuszczalność wszczęcia postępowania.
Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu (art. 157 § 2 k.p.a.). Nie ma przy tym zastosowania art. 61 § 3 k.p.a., że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania, ponieważ wszczęcie postępowania wymaga kontroli, czy zachodzą przesłanki formalnoprawne.
