Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Sz 282/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska Sędziowie Sędzia WSA Wiesław Drabik, Sędzia WSA Joanna Wojciechowska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 18 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi A.A. na postanowienie Dyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Szczecinie z dnia 5 września 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zespół kontrolerski Najwyższej Izby Kontroli (dalej "NIK") Delegatura w S. postanowieniem z dnia 19 stycznia 2022 r. nr [...] nałożył na A.A. (dalej "skarżąca") karę pieniężną w wysokości [...] zł
z uwagi na niestawienie się na przesłuchanie w dniu 19 stycznia 2022 r. w związku z kontrolą nr I/21/003 w zakresie realizacji rządowego programu "Polskie Szwalnie" oraz przedsięwzięcia "Stalowa Wola", pomimo prawidłowego doręczenia jej wezwania w dniu 21 grudnia 2021 r. Na postanowienie to skarżąca wniosła zażalenie. Dyrektor Delegatury NIK w S. wydał w dniu 14 lutego 2022 r. postanowienie nr [...], w którym utrzymał w mocy ww. postanowienie o nałożeniu na skarżącą ww. kary pieniężnej. Postanowienie to było przedmiotem w sprawie o sygn. akt II SA/Sz 1139/22.
Pismami z dnia: 2 marca 2022 r., 3 marca 2022 r. i 8 marca 2022 r., skierowanymi do poszczególnych członków zespołu kontrolerskiego NIK, skarżąca zwróciła się z wnioskiem o uchylenie nałożonej na nią kary pieniężnej. Treść tych wniosków jest tożsama i wynika z nich, że skarżąca uważa, iż na podstawie art. 202 ust. 2, art. 203, art. 10, art. 95 ust. 2 i art. 105 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie jest dopuszczalne podejmowanie wobec Marszałka Sejmu RP czynności kontrolnych, w tym przesłuchania w charakterze świadka na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2022 r. poz. 623; dalej "ustawa o NIK"). Wskazała też, że nie została skutecznie powiadomiona o terminie przesłuchania pośrednictwem elektronicznej platformy ePUAP, gdyż przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346 ze zm.; dalej "u.i.d.p.z.p.") nie stosuje się do Kancelarii Sejmu. Zakres usług ePUAP dostępnych dla Kancelarii Sejmu wynika wyłącznie z porozumień zawartych z ministrem właściwym do spraw informatyzacji w trybie art. 19c ust.1 pkt 1 tej ustawy. Porozumienie z 19 listopada 2014 r. pomiędzy Ministrem Cyfryzacji a Kancelarią Sejmy nie pozwala na doręczenie Marszałkowi Sejmu wezwań na przesłuchanie w trybie art. 42 ust.1 ustawy o NIK. Podała również, że niezależnie od powyższego, próby doręczenia jej korespondencji 21 i 23 grudnia 2021 r. nie były skuteczne ze względów technicznych, leżących po stronie NIK.
