Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 31 sierpnia 2022 r., sygn. I SA/Go 222/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Skupień Sędziowie Sędzia WSA Anna Juszczyk - Wiśniewska Asesor WSA Damian Bronowicki (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 31 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi P. spółki jawnej na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o pomocy de minimis oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
P. spółka jawna (dalej: Spółka, Strona, Skarżąca) wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (dalej: DIAS, organ II instancji, organ odwoławczy) z dnia [...] kwietnia 2022 r., utrzymujące w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z [...] stycznia 2022 r. w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o pomocy de minimis.
Z motywów zaskarżonego rozstrzygnięcia wynika, że wnioskiem z dnia [...] grudnia 2021 r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie zaświadczenia o pomocy de minimis na wydatek poniesiony [...] grudnia 2021 r. w kwocie 1.189,28 zł. Strona oświadczyła, że powyższą kwotę wydatkowała z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na zakup materiałów budowlanych: gipsu maszynowego, przedłużek mosiężnych, uszczelek pod miskę WC, zestawów podłączeniowych, silikonu monterskiego, farby gruntującej, brzeszczotów do urządzeń wielofunkcyjnych, WIM Strong, kotw chemicznych, taśmy tynkarskiej, tarczy diamentowej, worków szybkiego betonu i krzyżyków do systemów poziomujących.
Uzasadniając powyższy zakup Spółka wyjaśniła, że prowadzi prace budowlane w hotelu F., którego jest właścicielem. Obecnie dobudowywana jest strefa relaksu, obejmująca budowę basenu, dwóch gabinetów masażu, sauny suchej i mokrej, szatni damskiej i męskiej, trzech toalet, tarasu oraz budynku strefy relaksu. Po zakończeniu prac budowlanych, Spółka planuje zakupić meble, leżaki, kanapy, łóżka do masażu, szafki do szatni itp. Nadto po zakończeniu inwestycji planuje zatrudnić 5 do 8 osób obsługujących strefę SPA, w tym minimum 2 osoby z niepełnosprawnością. Wszystkie osoby niepełnosprawne zatrudnione w Spółce będą miały możliwość bezpłatnego korzystania z wszystkich form wypoczynku i relaksu. Strona wyjaśniła, że zakup wynikający z ww. faktury przeznaczony będzie na utworzenie dwóch nowych stanowisk pracy dla sprzątaczek z niepełnosprawnością, jednakże nie przyczyni się do likwidacji barier i zmniejszenia ograniczeń zawodowych wynikających z rodzaju niepełnosprawności. Nowe stanowiska pracy utworzone będą na terenie hotelu, w którym już przy inwestycji było założenie likwidacji barier (podjazdy na wózki i windy). Spółka podkreśliła, że ma prawo wydatkować środki ZFRON na modernizację firmy i utworzenie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych i nie zawsze musi to być przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych. Strona poinformowała, że środki z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych zostały wydatkowane na wyposażenie stanowiska pracy oraz przystosowanie jego otoczenia do potrzeb osób niepełnosprawnych zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 lit. c rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1023 ze zm.; dalej: rozporządzenie ZFRON). Spółka oświadczyła, że otrzymała pomoc w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 38 ust. 2 pkt. 1 lit. a tiret drugie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz rozporządzenia ZFRON.
