Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.45.2024.2.PS

Ustalenie źródła przychodu w związku ze zbyciem udziału w działkach rolnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomościach. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lutego 2024 r. (wpływ 28 lutego 2024 r.).Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na podstawie warunkowej umowy sprzedaży z dnia 21 grudnia 2006 roku oraz umowy przenoszącej prawo własności z dnia 7 lutego 2007 roku nabył Pan z żoną A. na prawach ustawowej wspólności majątkowej od osoby fizycznej 1/2 udziału w prawie własności nieruchomości rolnej położonej w C., oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 111/1 z mapy 66 o powierzchni 4,7005 ha,

Na podstawie umowy sprzedaży z dnia 20 grudnia 2007 roku nabył Pan z żoną A. na prawach ustawowej wspólności majątkowej od osoby fizycznej 1/2 udziału w prawie własności nieruchomości rolnej położonej w C., oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 114 z mapy 66 o powierzchni 5,2327 ha,

Na podstawie umowy sprzedaży z dnia 8 kwietnia 2008 roku nabył Pan z żoną A. na prawach ustawowej wspólności majątkowej od osoby fizycznej 1/2 udziału w prawie własności nieruchomości rolnej położonej w C., oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 111/2 z mapy 66 o powierzchni 0,4238 ha,

Na podstawie umowy sprzedaży z dnia 19 stycznia 2009 roku nabył Pan z żoną A. na prawach ustawowej wspólności majątkowej od gminy C. 1/2 udziału w prawie własności nieruchomości stanowiącej rów, położonej W C., oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 115 z mapy 66 o powierzchni 0,0250 ha.

Działki nr 111/1, 114, 111/2 i 115 z mapy 66 o łącznej powierzchni 10,3820 ha położone w C. zostały w dalszej kolejności poddane scaleniom i podziałom, w wyniku których obecnie po ich przenumerowaniu przez starostę (...) z żoną A. jesteście Państwo na prawach ustawowej wspólności majątkowej współwłaścicielami 1/2 udziału w nieruchomościach położonych w C.:

1.oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków jako w działka nr 112 o powierzchni 0,0442 ha i działka nr 113 o powierzchni 10,1507 ha, dla których prowadzona jest księga wieczysta nr (...);

2.oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków jako w działka nr 109 o powierzchni 0,0131 ha, działka nr 110 o powierzchni 0,0927 ha i działka nr 111 o powierzchni 0,0813 ha, dla których prowadzona jest księga wieczysta nr (...).

Scalenia i podziału nabytych działek dokonano w celu wydzielenia strefy ochronnej. Działki będące przedmiotem wniosku nie są i nie były udostępniane na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze i są wykorzystywane rolniczo. W stosunku do wnioskowanych działek nie podejmował Pan i nie będzie podejmował działań dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości między innymi w zakresie budowy dróg, uzbrajania terenu w infrastrukturę techniczną ani ogradzania nieruchomości. Jest Pan emerytem i nie prowadzi Pan żadnej działalności gospodarczej. Pozostałe posiadane nieruchomości zostaną darowane Pana dzieciom lub wnukom.

Obecnie zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego miasta C. przyjętym uchwałą Rady Miejskiej w C. nr (...) z dnia (...) 2017 r. ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym (...) z dnia (...) 2017 r. poz. (...) niżej wymienione działki położone w C. mają następujące przeznaczenie:

1.działka nr 112 znajduje się na terenie oznaczonym symbolem 1ZI, co stanowi teren zieleni izolacyjnej, a w części na terenie oznaczonym symbolem 1P,S,U, co stanowi teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz zabudowy usługowej,

2.działka nr 113 znajduje się na terenie oznaczonym symbolami 1P,S,U, co stanowi teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz zabudowy usługowej, KDL, co stanowi teren drogi publicznej klasy lokalnej, KDW, co stanowi teren o przeznaczeniu dla drogi wewnętrznej, 1U,S, co stanowi teren zabudowy usługowej, składowania i magazynowania oraz 1ZI i 2ZI, co stanowi teren zieleni izolacyjnej,

3.działka nr 109 znajduje się na terenie oznaczonym symbolem 1MN, co stanowi zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, część działki przyległa do ul. M. znajduje się na terenie o symbolu KDL, co oznacza drogę publiczną klasy dojazdowej,

4.działka nr 110 znajduje się na terenie oznaczonym symbolami 2ZI, co stanowi teren zieleni izolacyjnej i KDW, co stanowi teren drogi wewnętrznej; KDL- teren drogi publicznej dojazdowej,

5.działka nr 111 znajduje się na terenie oznaczonym na rysunku planu symbolami 2ZI, co stanowi teren zieleni izolacyjnej, 1MN, co stanowi teren zabudowy jednorodzinnej i KDL, co stanowi teren drogi publicznej dojazdowej.

Od kilku lat nieruchomości stanowiące Państwa współwłasność oraz pozostałych współwłaścicieli zamierzacie sprzedać, umieszczając ogłoszenia na portalach ogłoszeniowych. Obecnie nie macie Państwo podpisanej żadnej umowy przedwstępnej i dalej jesteście zainteresowani ich zbyciem w całości, bez ich rozdrabniania na mniejsze działki.

W uzupełnieniu wniosku z 26 lutego 2024 r. (wpływ 28 lutego 2024 r.) wskazuje Pan, że udziały w działkach, które następnie zostały poddane scaleniom i podziałom zostały nabyte na powiększenie gospodarstwa rolnego oraz jako lokata wolnych środków finansowych.

Scalenia i podziału nabytych działek dokonano w celu wydzielenia jednej dużej nieruchomości oraz drugiej nieruchomości stanowiącej zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego strefę ochronną oddzielającą tę nieruchomość od nieruchomości sąsiednich przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego na inne cele.

Do scalenia i podziału nabytych działek doszło z inicjatywy wszystkich współwłaścicieli.

Jest Pan rolnikiem i opłaca Pan podatek rolny. Działki będące przedmiotem wniosku są wykorzystywane rolniczo i wchodzą stosownie do posiadanych udziałów w skład gospodarstwa rolnego.

Działki będące przedmiotem wniosku są wykorzystywane rolniczo przez jednego ze współwłaścicieli.

Strefa ochronna została określona w planie zagospodarowania przestrzennego jako pas oddzielający tereny o różnym przeznaczeniu. Zarówno przed jak i po scaleniu i podziale wnioskowane nieruchomości były i są wykorzystywane rolniczo przez jednego ze współwłaścicieli.

Dla powierzchni ok. 1 hektara jako współwłaściciele wystąpiliście Państwo w 2007 r. z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy pod budownictwo jednorodzinne i decyzja taka została wydana. Decyzja ta jednak nigdy nie została przez Państwa wykorzystana gdyż utraciła ważność wraz z uchwaleniem w 2017 roku z inicjatywy Gminy C. planu zagospodarowania przestrzennego części miasta C. obejmującej również przedmiotowy teren. W stosunku do wnioskowanych działek nie podejmował Pan działań dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości; nie budował Pan dróg, nie uzbrajał Pan terenu w infrastrukturę techniczną ani nie ogradzał Pan działki.

W 2007 roku sprzedał Pan bratu jedną nieruchomość niezabudowaną. Sprzedaną nieruchomość nabył Pan w 2005 roku od kuzynki, która na stałe wyjechała za granicę (na jej prośbę, która szybko chciała się jej wyzbyć w związku z jej wyjazdem na stałe za granicę). Od momentu nabycia do chwili jej sprzedaży nieruchomość nie była użytkowana (była odłogowana).

Pana zdaniem nieruchomości stanowiące przedmiot wniosku nie można zaliczyć do nieruchomości o dużej atrakcyjności. Przedmiotowy teren nie posiada walorów turystycznych. Razem z żoną jesteście Państwo od kilku lat na emeryturze. Wraz z pozostałymi współwłaścicielami podjęliście decyzję o zniesieniu współwłasności. Ze względu na fakt, że żaden ze współwłaścicieli nie posiada środków na spłatę pozostałych współwłaścicieli podjęliście decyzję o wspólnej sprzedaży wnioskowanych nieruchomości.

Udziały w działkach będących przedmiotem planowanej sprzedaży były nabyte ze środków własnych. Środki uzyskane ze sprzedaży udziału w nieruchomościach mają stanowić w części uzupełnienie emerytury a w pozostałej części przekazane dzieciom i wnukom w drodze darowizny.

Ze względu na wiek nie zamierza Pan nabywać innych nieruchomości w celu ich sprzedaży.

Pytanie

Czy sprzedaż udziału stanowiącego Pana własność w opisywanych nieruchomościach podlega opodatkowani podatkiem dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem sprzedaż udziałów w opisanych nieruchomościach nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zarówno Pan jak i żona nie prowadzicie działalności gospodarczej. Od momentu nabycia nieruchomości minęło dużo ponad 5 lat. Razem z żoną jesteście emerytami i chcecie wyzbyć się majątku osobistego, w niniejszej sprawie w drodze sprzedaży a w stosunku do pozostałych nieruchomości w drodze darowizny na rzecz dzieci lub wnuków.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych wart. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy źródłem przychodu jest pozarolniczą działalność gospodarcza.

Na nieruchomościach mających być przedmiotem sprzedaży oprócz ogłoszeń na portalach ogłoszeniowych nie podejmował Pan żadnej działalności zarobkowej, o której mowa wart. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem działalnością gospodarczą albo pozarolniczą dzielnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

a)wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b)polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych wart. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Mając powyższe na uwadze muszą więc wystąpić łącznie przesłanki ciągłości, zorganizowania i zarobkowego charakteru, aby mówić o działalności gospodarczej przy dokonywaniu transakcji sprzedaży nieruchomości.

O działalności zarobkowej możemy mówić wtedy, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, jak to ma mieć miejsce w przyszłej sprzedaży nieruchomości.

Wprowadzenie do ustawy kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Incydentalna sprzedaż jaka ma nastąpić w niniejszej sprawie nie ma znamion ciągłości jej wykonywania.

Przez powtarzalność należy rozumieć cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu, nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą. Moim zdaniem takiej cechy nie posiada planowana jednorazowa sprzedaż nieruchomości.

W komentarzach dominuje pogląd, że zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tak więc mając na uwadze art. 5a pkt. 6 oraz art. 10 ust 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprzedaż udziałów w opisanych nieruchomościach mająca na celu zaspokojenie potrzeb własnych i potrzeb Pana rodziny nie może być traktowana jako wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Art. 10 ust. 2 pkt 3 omawianej ustawy stanowi, że:

Przepisów ust. 1 pkt 8 ustawy nie stosuje się do składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

W myśl art. 10 ust. 3 ustawy:

Przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Z powyższego wynika zatem, że aby przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, czy też prawa wieczystego użytkowania gruntów mógł zostać zaliczony do źródła przychodów, określonego wyżej wskazanym przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy, spełnione muszą zostać co najmniej dwie podstawowe przesłanki:

taki składnik majątku nie może być przedmiotem odpłatnego zbycia w wykonywaniu działalności gospodarczej,

nieruchomość nie może być nieruchomością niemieszkalną wykorzystywaną w tej działalności.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie działalności gospodarczej charakteryzuje się zatem między innymi prowadzeniem tej działalności w celach zarobkowych, na własny rachunek, jej zorganizowaniem i ciągłością – zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym. Ponadto, przy ocenie zakresu pojęcia działalności gospodarczej nie można abstrahować od zamiaru podmiotu podejmującego poszczególne czynności.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe PWN, pod redakcją Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2000, „organizować” to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, bądź w znaczeniu drugim „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 7 maja 2008 r. I SA/Op18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą), w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – skutków planowanej sprzedaży udziału w nieruchomościach do właściwego źródła przychodu, należy przeanalizować całokształt działań, jakie podjęto w odniesieniu do zakupionych udziałów w nieruchomościach, tj. rozważyć, czy czynności podjęte przez Pana w związku z planowaną sprzedażą noszą znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z okoliczności sprawy wynika, że:

w celu powiększenia gospodarstwa rolnego oraz jako lokata wolnych środków finansowych, na podstawie zawartych w latach 2006 – 2009 umów nabył Pan z żoną na prawach ustawowej wspólności majątkowej od osoby fizycznej 1/2 udziału w prawie własności nieruchomości rolnych oraz stanowiącej rów, a położonych w C. (działki nr 111/1, nr 114, nr 111/2, nr 115);

jest Pan rolnikiem i opłaca Pan podatek rolny. Działki są wykorzystywane rolniczo i wchodzą stosownie do posiadanych udziałów w skład Pana gospodarstwa rolnego;

ww. działki zostały następnie poddane scaleniom i podziałom, w wyniku których obecnie po ich przenumerowaniu przez starostę krapkowickiego z żoną jesteście Państwo na prawach ustawowej wspólności majątkowej współwłaścicielami 1/2 udziału w nieruchomościach położonych w C., tj. w działce nr 112, w działce nr 109 i w działce nr 111;

scalenia i podziału nabytych działek dokonano w celu wydzielenia strefy ochronnej. Strefa ochronna została określona w planie zagospodarowania przestrzennego jako pas oddzielający tereny o różnym przeznaczeniu. Dokładniej rzecz biorąc, scalenia i podziału nabytych działek dokonano w celu wydzielenia jednej dużej nieruchomości oraz drugiej nieruchomości stanowiącej zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego strefę ochronną oddzielającą tę nieruchomość od nieruchomości sąsiednich przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego na inne cele. Do scalenia i podziału nabytych działek doszło z inicjatywy wszystkich współwłaścicieli;

w 2007 r. z wraz z innymi współwłaścicielami wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie decyzja o warunkach zabudowy pod budownictwo jednorodzinne i decyzja taka została wydana. Decyzja ta jednak nigdy nie została przez Państwa wykorzystana i utraciła ważność wraz z uchwaleniem w 2017 roku z inicjatywy Gminy C. planu zagospodarowania przestrzennego części miasta C. obejmującej również przedmiotowy teren.

działki będące przedmiotem wniosku nie są i nie były udostępniane na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze i są wykorzystywane rolniczo. W stosunku do wnioskowanych działek nie podejmował Pan i nie będzie podejmował działań dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości między innymi w zakresie budowy dróg, uzbrajania terenu w infrastrukturę techniczną ani ogradzania nieruchomości;

nieruchomości stanowiące przedmiot wniosku nie można zaliczyć do nieruchomości o dużej atrakcyjności. Przedmiotowy teren nie posiada walorów turystycznych;

razem z żoną jesteście Państwo od kilku lat na emeryturze;

nie prowadzi Pan żadnej działalności gospodarczej;

udziały w działkach będących przedmiotem planowanej sprzedaży były nabyte ze środków własnych;

wraz ze pozostałymi współwłaścicielami podjęliście Państwo decyzję o wspólnej sprzedaży wnioskowanych nieruchomości, obecnie nie macie Państwo podpisanej żadnej umowy przedwstępnej i jesteście zainteresowani ich zbyciem w całości, bez ich rozdrabniania na mniejsze działki.

środki uzyskane ze sprzedaży udziału w nieruchomościach mają stanowić w części uzupełnienie emerytury a w pozostałej części przekazane dzieciom i wnukom w drodze darowizny;

pozostałe posiadane nieruchomości zostaną darowane Pana dzieciom lub wnukom;

uprzednio dokonał Pan nabycia i zbycia jednej nieruchomości w ramach majątku prywatnego, a ze względu na wiek nie zamierza Pan nabywać innych nieruchomości w celu ich sprzedaży.

Podnieść trzeba w tym miejscu, że przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości (działki) działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności.

Tymczasem z okoliczności sprawy wynika, że celem planowanej sprzedaży udziału w nieruchomościach jest zaspokojenie potrzeb finansowych rodziny. W szczególności, działki nabył Pan jako rolnik w ramach gospodarstwa rolnego na cele rolnicze, nie wynajmował ich Pan, nie dokonywał Pan żadnych działań dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości między innymi w zakresie budowy dróg, uzbrajania terenu w infrastrukturę techniczną ani ogradzania nieruchomości. Nie podejmował Pan żadnych działań marketingowych w celu ich sprzedaży i o ile wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy pod budownictwo jednorodzinne a decyzja taka została wydana, to jednak utraciła ona już ważność wraz z uchwaleniem w 2017 roku z inicjatywy Gminy C. planu zagospodarowania przestrzennego części miasta C. obejmującej również przedmiotowy teren. Współwłaściciele (w tym Pan) nie mają w planach podziału tych działek na mniejsze. Nie prowadzi Pan żadnej działalności gospodarczej, w szczególności w zakresie obrotu nieruchomościami.

Pamiętać trzeba, że sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając całokształt powyższych okoliczności, należy stwierdzić, że planowana sprzedaż udziału w tych nieruchomościach będzie mieć charakter nieprofesjonalny i mieścić będzie się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Z treści wniosku nie wynika bowiem, iż sprzedaż tych udziałów w nieruchomościach nastąpi w ramach działalności gospodarczej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły. Brak jest zatem podstaw, aby podejmowane przez Pana czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy uznać, że przychód uzyskany przez Pana z planowanej sprzedaży udziałów tych działkach nie będzie uzyskany ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem sprzedaż ich należy rozpatrywać w kontekście art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma zatem data ich nabycia.

W konsekwencji, w zawiązku z nabyciem tych udziałów w nieruchomościach w latach 2007-2009, planowana ich sprzedaż nastąpi po upływie 5-letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 omawianej ustawy, a zatem jak słusznie Pan wskazuje - nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pana i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00