Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2024-04-17
Data publikacji: 2024-04-17

Świadczenia dla pracowników - błędy w rozliczeniach VAT

Do najczęściej popełnianych błędów w zakresie rozliczeń podatku VAT należą nieprawidłowości w zakresie odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących pracowników. W opinii organów podatkowych większość wydatków dotyczących pracowników ma charakter osobisty i tym samym trudno wówczas mówić o związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Jakie błędy popełniają pracodawcy?

Obowiązkowe świadczenia i wypłaty dla pracowników w 2024 r. >>>

Okulary oraz szkła kontaktowe dla pracownika - rozliczenia podatkowe i rachunkowe >>>

Okulary dla pracownika

Często popełnianym błędem jest odliczenie podatku naliczonego w przypadku zrefundowania pracownikowi zakupu okularów korekcyjnych. Podatnicy niesłusznie bowiem przyjmują założenie, że otrzymanie faktury za okulary dla pracownika, wystawionej na pracodawcę, uprawnia ich do odliczenia podatku naliczonego.

Dla odliczenia podatku naliczonego kluczowe jest nabycie przez podatnika prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Odliczenie podatku naliczonego jest jednak możliwe tylko w sytuacji, gdy podatnik oprócz wykazania związku z ww. działalnością opodatkowaną potwierdzi, że nabył prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Powinien on więc danym towarem faktycznie władać (dysponować). O prawie do odliczenia nie przesądza natomiast samo wykazanie podatnika jako nabywcy w fakturze. 

W przypadku nabycia okularów przez pracownika co prawda faktura wystawiona jest na pracodawcę, ale faktycznego zakupu dokonuje pracownik. Pracodawca jedynie dokonał zwrotu pracownikowi części lub całości kosztów zakupu okularów. Zatem jeśli to nie pracodawca kupuje okulary, to nie można uznać, iż ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej zakup towaru.

Przykład

Pracownik zatrudniony na umowę o pracę zwrócił się do podatnika (swojego pracodawcy) z wnioskiem o refundację zakupu okularów. Pracownik przekazał podatnikowi fakturę, na której jako nabywca okularów widnieje pracodawca. Podatnik zwrócił pracownikowi część kwoty z faktury.

W niniejszym przykładzie nie ma podstaw do uznania, że podatnik nabył prawo do rozporządzenia towarem jak właściciel w zakresie okularów zakupionych na potrzeby pracowników. Rzeczywistym nabywcą okularów korekcyjnych był pracownik, a pracodawca jedynie zrefundował koszt ich zakupu. Tym samym za podmiot, który dokonał nabycia okularów, należy uznać pracownika. To zaś oznacza, że podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu. Bez znaczenia pozostaje okoliczność, że to pracodawca został wskazany na fakturze jako nabywca. Jak bowiem wskazano wyżej, faktycznym nabywcą był pracownik.

 

Ważne

Faktura za okulary dla pracownika nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego – mimo że faktura za okulary została wystawiona na pracodawcę. Z uwagi na okoliczność, że pracodawca nie rozporządza okularami jako właściciel, nie można mówić o dostawie okularów na jego rzecz.

 

Świadczenia dla pracowników za częściową odpłatność

Podatnicy, rozliczając na gruncie podatku VAT odsprzedaż pracownikom usług bądź towarów za częściową odpłatność, za podstawę opodatkowania niejednokrotnie przyjmują kwotę, którą otrzymują od pracownika. Tym samym zaniżają wysokość podatku VAT i w konsekwencji powstaje u nich zaległość podatkowa.

Przepisy ustawy o VAT co do zasady nie stoją na przeszkodzie, aby podatnicy dokonywali sprzedaży po cenie niższej niż cena rynkowa, niemniej jednak należy zwrócić uwagę na szczególne zasady ustalania podstawy opodatkowania wskazane w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Czynności dokonywane między pracodawcą a pracownikami odbywają się na następujących warunkach:

  • pomiędzy pracodawcą a pracownikami istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT,
  • wynagrodzenie z tytułu transakcji dokonywanych między pracodawcą a pracownikami jest niższe od wartości rynkowej,
  • związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, ma wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu transakcji zawieranych pomiędzy pracodawcą a pracownikami,
  • pracownikom nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Przykład

Podatnik zakupił pakiety Multisport dla swoich pracowników w celu zapewnienia im dodatkowych benefitów. Zakupiono 20 pakietów na rzecz 20 pracowników. Cena, za którą podatnik je nabył, wyniosła 180 zł netto za każdy pakiet. Następnie podatnik przekazał te pakiety swoim pracownikom za częściową odpłatność w kwocie 50 zł netto za pakiet.

Podatnik opodatkował odsprzedaż wskazanych pakietów. Przy czym za podstawę opodatkowania przyjął kwotę, za jaką nabył pakiety, tj. 3600 zł (20 x 180 zł). Opisane postępowanie należy uznać za prawidłowe.

 

Ważne

W przypadku sprzedaży towarów lub usług pracownikom po cenach niższych od wartości rynkowej podstawę opodatkowania należy ustalić w wysokości rynkowej.

 

Prezenty dla pracowników

Podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki na nieodpłatne prezenty dla pracowników nie podlega odliczeniu. Jednocześnie przekazanie prezentów pracownikom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przykład

Podatnik przekazuje pracownikom z różnych okazji prezenty (np. z okazji świąt, jubileuszy, urodzin). Prezenty z założenia mają służyć motywacji oraz budowaniu dobrej atmosfery w pracy. Zakup prezentów finansowany jest ze środków obrotowych.

Podatnik odlicza podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie prezentów dla pracowników.

W rozpatrywanym przypadku istnieją podstawy do uznania, że zakup prezentów w celu motywacji oraz budowaniu dobrej atmosfery w pracy wykazuje związek z działalnością opodatkowaną podatnika. Jednak Dyrektor KIS w indywidualnych interpretacjach wskazuje, że zakup prezentów okolicznościowych dla pracowników nie wykazuje takiego związku. Tym samym pracodawcom nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem prezentów dla pracowników.

Dodatkowo należy wskazać, że z uwagi na brak powyższego prawa przekazanie prezentów pracownikom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

Ważne

Zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną Dyrektora KIS pracodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na nabycie prezentów dla pracowników.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka

Więcej na ten temat przeczytasz w najnowszym wydaniu Poradnika Gazety Prawnej

Błędy w rozliczeniach VAT. Na czym polegają i jak ich uniknąć >>>

Błędy w rozliczeniach VAT

 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00