Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.39.2024.1.RG

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych w ramach inwestycji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych w ramach inwestycji pn. „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X Sp. z o.o. z siedzibą w ... (dalej: „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto ... (dalej: „Miasto”) zrealizowało inwestycję pn. „...” (dalej: inwestycja). Zrealizowana przez Miasto inwestycja była finansowana ze środków własnych miasta oraz ze środków zewnętrznych uzyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ...na lata 2014-2020.

Realizowana przez Miasto inwestycja obejmowała w szczególności wykonanie na należących do Miasta terenach sieci kanalizacji, sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych, służących do doprowadzania wody/odprowadzania ścieków. Miasto od momentu zakończenia realizacji inwestycji pozostaje właścicielem ww. infrastruktury.

Ponoszone przez Miasto wydatki na realizacje opisanych powyżej prac inwestycyjnych (w tym m.in. wydatki na roboty budowlane, dokumentację projektową i techniczną, nadzór inwestorski), były dokumentowane przez usługodawców/dostawców wystawianymi na rzecz Miasta fakturami VAT, z podaniem numeru NIP Miasta.

Na terenie Miasta funkcjonuje Spółka będąca spółką komunalną Miasta, w której Miasto posiada 100% udziałów. Do podstawowego zakresu działalności Spółki należy w szczególności realizacja zadań związanych z dostawą wody/odbiorem ścieków, w tym zarządzanie infrastrukturą służącą do wykonywania ww. zadań.

W związku z przyjętym na terenie Miasta modelem prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej, Miasto dnia 28 czerwca 2023 r. wniosło powstałą w ramach inwestycji infrastrukturę wodno-kanalizacyjną na rzecz Spółki aportem, jednocześnie wystawiając Spółce zerową fakturę VAT w celu zdjęcia inwestycji ze swojej ewidencji i w celu wciągnięcia tej inwestycji na ewidencję Spółki.

Powstała w ramach inwestycji infrastruktura wodno-kanalizacyjna jest i będzie wykorzystywana przez Spółkę do realizacji czynności, w związku z którymi Spółka będzie pobierała odpłatność (np. dostawa wody / odbiór ścieków). Ponadto ww. infrastruktura nie stanowiła / nie stanowi / nie będzie stanowiła dalszego przedmiotu odpłatnej umowy cywilnoprawnej (np. umowy najmu / dzierżawy).

W związku z przedstawionym powyżej sposobem wykorzystania sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych, Spółka pragnie w ramach niniejszego wniosku o interpretację potwierdzić zakres prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na ich wytworzenie.

Pytanie

Czy Spółce przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania w ramach inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki nie przysługuje / nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania w ramach inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych.

Uzasadnienie

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powstała w ramach inwestycji infrastruktura wodno-kanalizacyjna była sfinansowana ze środków własnych Miasta oraz ze środków unijnych i nie była w początkowym okresie wykorzystywana przez Miasto, ani przez inny podmiot na potrzeby wykonywania dostaw wody / odbioru ścieków.

Obecnie Spółka wykorzystuje ww. infrastrukturę w związku z wniesieniem jej przez Miasto aportem do Spółki wystawiając jednocześnie Spółce zerową fakturę VAT.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej sposób pozyskania i wykorzystania infrastruktury, Spółce nie przysługuje / nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania w ramach inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych z tego względu, iż wydatki poniesione na ich realizację nie były wydatkowane ze środków własnych Spółki (czy pozyskanych przez Spółkę z zewnątrz).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak już wskazano, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 1-pkt 5 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, na rzecz którego jest wystawiona (nabywcę), do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.

W przedmiotowej sprawie nabywcą towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji było Miasto …, na który to podmiot są wystawiane faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji. Faktury dokumentujące poniesione wydatki nie są wystawiane na Państwa Spółkę. Skoro ustawodawca przyznał podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

Wobec powyższego Państwa Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. inwestycji z uwagi na fakt, iż nie jesteście Państwo w posiadaniu faktur dokumentujących te wydatki, nie jesteście nabywcą towarów i usług związanych z realizacją inwestycji. Faktury dokumentujące wydatki w tym zakresie były wystawiane na Miasto ….

Reasumując, Państwa Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych w ramach inwestycji pn. „…”, ponieważ faktury VAT w związku z realizacją tej inwestycji nie były wystawione na Państwa Spółkę.

Państwa stanowisko, pomimo iż wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny, jednakże w oparciu o odmienną argumentację, uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00