Postanowienie NSA z dnia 28 lipca 2023 r., sygn. I GSK 693/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Michał Kowalski po rozpoznaniu w dniu 28 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A sp. z o.o. w D. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt V SA/Wa 2795/22 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi A sp. z o.o. w D. na pismo Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. w Warszawie z dnia 21 września 2022 r. znak TF2UMONES-27 w przedmiocie zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji finansowej postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 31 stycznia 2022 r., sygn. akt V SA/Wa 2795/22, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (aktualnie: Dz.U. 2023 poz. 259 ze zm. dalej: p.p.s.a.) odrzucił skargę A sp. z o.o. z siedzibą w D. na pismo Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. z siedzibą w Warszawie z dnia 21 września 2022 r. w przedmiocie zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji finansowej.
Pismem z dnia 26 października 2022 r. A sp. z o.o. w D. (dalej jako skarżąca lub spółka) wniosła do Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego w Warszawie skargę na pismo ("decyzję") Polskiego Funduszu Rozwoju z dnia 21 września 2022 r. Skarżąca domagała się uchylenia zaskarżonego pisma w całości, jak też zwrotu kosztów postępowania, wskazując na niezgodność z § 5 pkt 5 i 8b regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm". Ponadto, według spółki, działalność strony przeciwnej w zakresie rozpoznawania wniosków o udzielenie pomocy, a następnie jej rozliczania, w tym zwalniania z obowiązku zwrotu subwencji w ramach ww. programu rządowego, stanowi zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej i jako takie podlega kontroli sądowo-administracyjnej.
W odpowiedzi na skargę Polski Fundusz Rozwoju S.A. w Warszawie wniósł o jej odrzucenie, a ewentualnie o oddalenie skargi, jak też o zwrot kosztów postępowania. W ramach odpowiedzi strona przeciwna przedstawiła zapatrywanie, zgodnie z którym wspomniana działalność Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. nie podlega właściwości rzeczowej sądów administracyjnych, ponieważ stosunek prawny łączący Fundusz z beneficjentami programu ma charakter cywilnoprawny. Niezależnie od powyższego, zdaniem Funduszu, prawidłowo rozliczono subwencję dla strony skarżącej.
