Wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 września 2023 r., sygn. II SAB/Ke 72/23
Sygn. [...] II SAB/Ke 72/23 [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 13 września 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.) Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal po rozpoznaniu w dniu 13 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi G. G. na bezczynność Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. zobowiązuje Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach do rozpatrzenia wniosku G. G. z 6 lutego 2023 r., w terminie 14 dni od dnia doręczenia organowi akt administracyjnych wraz z odpisem prawomocnego wyroku; II. stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności, która nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; III. oddala wniosek o wymierzenie organowi grzywny; IV. zasądza od Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach na rzecz G. G. kwotę [...](sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowoadministracyjnego.
Uzasadnienie
G. G. 6 lutego 2023 r. wniósł do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach wniosek o udostępnienie informacji w zakresie przesłania protokołu pokontrolnego z kontroli przeprowadzonej w okresie od września do grudnia 2022 r. w Biurze Powiatowym ARiMR w Opatowie. Kontrola dotyczyła nieprawidłowości w rozdzielaniu środków publicznych przeznaczonych na działalność kół gospodyń wiejskich.
W piśmie z 20 lutego 2023 r. organ poinformował wnioskodawcę, że odpowiedź zostanie udzielona w terminie do 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku, z uwagi na konieczność przeprowadzenia analizy formalnoprawnej zakresu żądania. Następnie 28 marca 2023 r. organ przesłał do wnioskodawcy pismo, że żądana informacja nie jest informacją publiczną, bowiem protokół z kontroli wewnętrznej jest dokumentem wewnętrznym opisującym i podsumowującym przeprowadzone postępowanie nadzorcze i nie posiada waloru oficjalności. W piśmie tym także stwierdzono, że dokumenty, które służą gromadzeniu i wymianie informacji oraz uzgadnianiu stanowisk i poglądów, nie są wiążące dla organu, ewentualnie mają jedynie charakter organizacyjny i porządkowy i nie podlegają udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Ponadto podano, że zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa należy do obowiązanych do udostępniania informacji publicznej podmiotów wykonujących zadania publiczne.
