Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.855.2023.2.MG

Uznanie za podatnika podatku VAT od daty faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną za okres od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do grudnia 2023 r.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 28 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania Pana za podatnika podatku VAT od daty faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną za okres od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do grudnia 2023 r. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 6 marca 2024 r. (data wpływu 6 marca 2024 r. i 7 marca 2024 r.), oraz 8 marca 2024 r. (data wpływu 8 marca 2024 r).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 10 sierpnia 2023 roku prowadzi Pan swoją pierwszą działalność gospodarczą - kod PKD „74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania”. Jest to działalność w zakresie tworzenia grafiki komputerowej. Wystawił Pan dotychczas 6 faktur w miesiącach od sierpnia do listopada 2023 roku (z VAT 23%): Faktura 1 – … zł brutto, Faktura 2 - … zł brutto, Faktura 3 – … zł brutto, Faktura 4 - … zł brutto, Faktura 5 – … zł brutto, Faktura 6 - … zł brutto, kwoty brutto zostały przelewami przez kontrahentów uregulowane. Do faktur był doliczony podatek należny VAT w wysokości 23%, a faktury były następnie ujmowane w pliku JPK_V7M a podatek należny odprowadzany na podstawie części deklaracyjnej na Pana mikrorachunek za okres od sierpnia do listopada 2023.

Podsumowując, zachowywał się Pan i działał Pan jak podatnik VAT w przeświadczeniu, że do wniosku o zarejestrowanie działalności dołączył Pan załącznik VAT-R z zaznaczeniem poz. 33 - dobrowolna rezygnacja ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. o VAT - jednak aktualnie okazało się, że zgłoszenie nie zostało dołączone do wniosku CEIDG a Pan mimo rozliczania miesięcznych deklaracji nie widnieje jako podatnik VAT czynny (brak na białej liście podatników VAT).

Zostało już przez Pana złożone nowe zgłoszenie VAT-R z datą od 1 stycznia jednak chciałby Pan uzyskać rejestrację wsteczną z uwagi na dotychczasowe funkcjonowanie z takim przeświadczeniem, gdzie co miesiąc rozliczał Pan VAT.

W uzupełnieniu wniosku z 6 marca 2024 r. wskazał Pan:

Wniosek o zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R złożył Pan osobiście w Urzędzie Skarbowym … dnia 21.12.2023. W związku ze złożonym wnioskiem od dnia 01.01.2024 jest Pan czynnym podatnikiem VAT.

W zgłoszeniu rejestracyjnym jako pierwszy okres został wskazany styczeń 2024, natomiast deklaracje JPK_VAT były składane od rozpoczęcia działalności tj. od sierpnia 2023 (również za wrzesień, październik, listopad i grudzień 2023).

Data wykonania pierwszej transakcji opodatkowanej jest tożsama z datą sprzedaży na pierwszej fakturze sprzedażowej przez Pana wystawionej, tj. 30 sierpnia 2023.

Prowadził Pan ewidencje do celów rozliczeń podatku VAT zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT od początku prowadzenia działalności, tj. od sierpnia 2023 (włącznie) przez cały czas, aż do teraz i wciąż Pan to robi.

Faktury wystawiał Pan w każdym miesiącu od daty otworzenia działalności (faktury wystawione w sierpniu, wrześniu, październiku, listopadzie oraz grudniu 2023 roku). W załączeniu poniżej lista faktur.

Na pytanie Organu „Czy dokonywał Pan nabycia towarów i/lub usług dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej?” odpowiedział Pan: „Tak”.

Dokonywał Pan nabyć dla prowadzonej działalności z zamiarem ich wykorzystania w działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nie przewidywał Pan w ogóle dokonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, więc nie przewidywał Pan nabyć z takim zamiarem.

Nabywcą na wszystkich fakturach dokumentujących nabycia jest Pan w ramach jednoosobowej działalności, tj. wszystkie faktury wykazywane w podatku naliczonym zawierają Pana dane, takie jak nazwa firmy, adres i NIP.

Na pytanie Organu oznaczone w wezwaniu nr 9 „Do jakich czynności wykorzystywał/wykorzystuje Pan towary i usługi nabyte od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do dnia 31 grudnia 2023 r., tj. do czynności:

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, czy też

niepodlegających temu podatkowi?”

wskazał Pan: „Wszystkie nabyte towary i usługi wykorzystuję do działalności opodatkowanej”.

Na pytanie organu (oznaczone w wezwaniu nr 10) „Jeżeli nabyte przez Pana towary i usługi, są wykorzystywane przez Pana zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy miał/ma Pan obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z zwolnionymi od podatku VAT?” wskazał Pan, że „W odniesieniu do punktu 9 - pytanie nie dotyczy, nie ma rozbicia na działalność opodatkowaną i zwolnioną”.

Lista faktur wystawionych od rozpoczęcia działalności (sierpień 2023) w 2023 roku.

Lp.

Numer faktury VAT

Typ

Data wystawienia

Wartość netto

VAT

Wartość brutto

1

1/12/2023

Faktura

2023-12-29

… zł

… zł

… zł

2

2/11/2023

Faktura

2023-11-27

… zł

… zł

… zł

3

1/11/2023

Faktura

2023-11-16

… zł

… zł

… zł

4

2/10/2023

Faktura

2023-10-30

… zł

… zł

… zł

5

1/10/2023

Faktura

2023-10-02

… zł

… zł

… zł

6

1/09/2023

Faktura

2023-09-28

… zł

… zł

… zł

7

1/08/2023

Faktura

2023-08-30

… zł

… zł

… zł

Pytania (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 8 marca 2024 r.)

1.Czy na podstawie art. 15 ustawy o VAT można uznać Pana za podatnika podatku VAT od daty rozpoczęcia Pana działalności, tj. od 10 sierpnia 2023 roku?

2.Czy przysługuje Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ustawy o VAT za okres od sierpnia (od daty rozpoczęcia działalności 10 sierpnia 2023 roku) do grudnia 2023, a więc przed dokonaniem rejestracji w VAT poprzez złożenie VAT-R do właściwego dla Pana Urzędu Skarbowego?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 8 marca 2024 r.)

Uważa Pan, że od początku rozpoczęcia działalność (tj. od 10 sierpnia 2023 roku) może Pan uznać się za czynnego podatnika VAT oraz uważa Pan, że przysługiwało Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (zgodnie z art. 86 ustawy o VAT), z uwagi na fakt, że prowadził Pan działalność z przeświadczeniem o byciu zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT w okresie od sierpnia do grudnia 2023, o czym świadczy:

a)wystawianie przez Pana faktur zawierających 23% podatek VAT,

b)dokonywanie nabyć w związku z działalnością opodatkowaną VAT,

c)pomniejszanie podatku należnego o podatek naliczony od dokonywanych nabyć,

d)składanie terminowo deklaracji JPK_V7M za okres od sierpnia do grudnia 2023 z częścią deklaracyjną i ewidencyjną zawierającą wykaz faktur na podatek należny i naliczony,

e)regulowanie terminowo wszystkich zobowiązań z tytułu podatku VAT podlegającego wpłacie do US na mikrorachunek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza tym samym możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują jednak określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się. Nie wskazuje natomiast wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z przepisu art. 88 ust. 4 ww. ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością opodatkowaną.

Wobec powyższego ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

Wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) oraz wzór potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT (VAT-5) określone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 55).

Rejestracja następuje więc w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług, i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów, które przeznaczone są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Warto również zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Z orzeczenia TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Zatem ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Tym samym podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury. Lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Jak wynika z opisu sprawy od 10 sierpnia 2023 roku prowadzi Pan swoją pierwszą działalność gospodarczą. Zachowywał się Pan i działał Pan jak podatnik VAT w przeświadczeniu, że do wniosku o zarejestrowanie działalności dołączył Pan załącznik VAT-R z zaznaczeniem poz. 33 - dobrowolna rezygnacja ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. o VAT. Jednak okazało się, że zgłoszenie nie zostało dołączone do wniosku CEIDG. Data wykonania pierwszej transakcji opodatkowanej jest tożsama z datą sprzedaży na pierwszej fakturze sprzedażowej przez Pana wystawionej, tj. 30 sierpnia 2023. Prowadził Pan ewidencje do celów rozliczeń podatku VAT zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT od początku prowadzenia działalności, tj. od sierpnia 2023 (włącznie) przez cały czas, aż do teraz i wciąż Pan to robi. Faktury wystawiał Pan w każdym miesiącu od daty otworzenia działalności (faktury wystawione w sierpniu, wrześniu, październiku, listopadzie oraz grudniu 2023 roku). Do faktur był doliczony podatek należny VAT w wysokości 23%, a faktury były następnie ujmowane w pliku JPK_V7M a podatek należny odprowadzany na podstawie części deklaracyjnej na Pana mikrorachunek.

Dokonywał Pan nabyć dla prowadzonej działalności z zamiarem ich wykorzystania w działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nie przewidywał Pan w ogóle dokonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabywcą na wszystkich fakturach dokumentujących nabycia jest Pan w ramach jednoosobowej działalności, tj. wszystkie faktury wykazywane w podatku naliczonym zawierają Pana dane, takie jak nazwa firmy, adres i NIP. Wszystkie nabyte towary i usługi wykorzystuje Pan do działalności opodatkowanej.

Okoliczności przez Pana przedstawione wskazują, że pomimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT zachowywał się Pan jak zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT, tj. wystawiał Pan faktury i naliczał podatek od wykonywanych czynności, prowadził Pan stosowne rejestry dla celów rozliczeń podatku, faktury były ujmowane w pliku JPK_V7M a podatek należny odprowadzany na podstawie części deklaracyjnej na Pana mikrorachunek. Takie zachowanie wskazuje, że od chwili rozpoczęcia działalności zamierzał Pan być czynnym podatnikiem podatku VAT i postępował Pan jak podatnik VAT czynny. Jednakże nie dopełnił Pan, wynikającego z art. 96 ust. 1 ustawy, formalnego obowiązku złożenia dokumentów rejestracyjnych.

Zatem, skoro nabywane przez Pana, przed dniem rejestracji jako podatnik VAT czynny, towary i usługi wykorzystywane były wyłącznie do czynności opodatkowanych, to przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach zakupu tych towarów i usług. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy.

Jak już wcześniej wskazano, realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku, jednakże aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć, najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika.

Dopiero usunięcie negatywnej przesłanki, poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który złoży Pan pierwszą deklarację podatkową) spowoduje możliwość realizacji przez Pana przysługującego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Dopełnienie ww. wymogów umożliwi Panu realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak Pan wskazał w opisie sprawy, wniosek o zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R złożył Pan 21.12.2023. W zgłoszeniu rejestracyjnym jako pierwszy okres został wskazany styczeń 2024, natomiast deklaracje JPK_VAT były składane od rozpoczęcia działalności, tj. od sierpnia 2023 (również za wrzesień, październik, listopad i grudzień 2023).

Jednakże, w zgłoszeniu tym winien Pan wskazać datę (dzień, miesiąc, rok), od której rezygnuje Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy oraz okres rozliczeniowy, od którego jako podatnik VAT czynny będzie rozliczał Pan podatek od towarów i usług i składał deklaracje dla potrzeb tego podatku.

Zatem, powinien Pan skorygować datę, od której rezygnuje Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Powyższa korekta winna nastąpić poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w trybie aktualizacji, w którym należy wskazać datę, od której rezygnuje Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy oraz faktyczny okres rozliczeniowy, za który złożył Pan pierwszą deklarację podatkową w zakresie podatku VAT.

Wobec powyższego, skoro dokonywał Pan zakupów z zamiarem wykorzystania ich do czynności opodatkowanych i – jak wskazał Pan – do takich czynności były one wykorzystywane, to przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego za miesiące sierpień, wrzesień, październik, listopad i grudzień 2023 r. W tym celu jednak winien Pan złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w trybie aktualizacji, wskazując datę, od której rezygnuje Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, tj. 10 sierpnia 2023 r., oraz faktyczny okres rozliczeniowy, za który złożył Pan pierwszą deklarację podatkową w zakresie podatku VAT, tj. sierpień 2023 r.

Tym samym, po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w trybie aktualizacji, w którym jako datę, od której rezygnuje Pan ze zwolnienia, wskaże Pan 10 sierpnia 2023 r., będzie Pan podatnikiem podatku VAT od tej daty, tj. od daty rozpoczęcia przez Pana działalności gospodarczej, a w konsekwencji będzie mógł Pan skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ustawy, za poszczególne okresy rozliczeniowe od sierpnia 2023 roku do grudnia 2023 roku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00