Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 lutego 2022 r., sygn. IV SA/Wa 1692/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Agnieszka Wójcik Sędziowie: sędzia WSA Kaja Angerman sędzia WSA Agnieszka Wąsikowska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 10 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w [...] na uchwałę Rady Miasta [...] z [...] lutego 2018 r., nr [...] w przedmiocie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 2 ust. 1, § 3, § 8 ust. 1 i 2, § 9 ust. 1 pkt 2 w zakresie słów "nie przeznaczonych do użytku publicznego", § 12 ust. 1 pkt 1, § 19 ust. 3 i 4, § 20 ust. 1 pkt 3 i 4, § 26 ust. 2, 5, 6 i 7, § 27 ust. 1 i 2 oraz § 28 ust. 2 pkt 2 i 3 Regulaminu; 2. oddala w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie
Prokurator Okręgowy w [...] wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na uchwałę Rady Miasta [...] nr [...] z dnia [...] lutego 2018 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie [...] (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2018 r. poz. [...]) wraz ze stanowiącym załącznik do zaskarżonej uchwały "Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie [...]'", dalej: Regulamin, w części obejmującej § 2 ust. 1, § 3, § 6 ust. 2, § 7 ust. 2 pkt 1 i 2, § 8 ust. 1 i 2, § 9 ust. 1 pkt 2, § 12 ust. 1 pkt 1. § 19 ust. 3 i 4. § 20 ust. 1 pkt 3 i 4, § 26 ust. 2 i 5, § 26 ust. 6, § 26 ust. 7, § 27 ust. 1 i 2 oraz § 28 ust. 2 pkt 2 i 3 Regulaminu.
Zaskarżonej uchwale zarzucono istotne naruszenie prawa tj. wskazanych poniżej przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 1289) - dalej: u.c.p.g. w zw. z art. 7 i art. 94 Konstytucja RP w zw. z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2017 r., poz. 1875 ze zm.) - dalej: u.g.:
1. art. 5 ust. 1, 2, 3, 4 i 5 u.c.p.g., poprzez nałożenie w § 2 ust. 1 zaskarżonego Regulaminu obowiązku zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych na właścicieli nieruchomości oraz nieoznaczone bliżej podmioty w odpowiedzialne za zarządzanie lub administrowanie terenami przeznaczonymi do użytku publicznego, w sytuacji gdy przepisy u.c.p.g. określają jako podmioty odpowiedzialne za utrzymania czystości i porządku właścicieli nieruchomości albo gminę, czym przekroczono delegację ustawową uprawniającą do jego wy dania;
