Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.242.2019.11.S.IZ

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tytułu nabycia od Agencji kompleksowej usługi polegającej na zorganizowaniu Meetingu, oraz nabycia kompleksowej usługi polegającej na zorganizowaniu Uroczystości, (za wyjątkiem usług związanych z zapewnieniem napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej).

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 30 kwietnia 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 stycznia 2020 r. sygn. akt III SA/Wa 2043/19 (data wpływu prawomocnego orzeczenia - 12 stycznia 2024 r.),

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

3)w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu:

  • nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Meetingu, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję marketingową - jest prawidłowe,
  • nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Uroczystości, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję (za wyjątkiem usług związanych z zapewnieniem napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2019 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu:

  • nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Meetingu, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję marketingową, oraz
  • nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Uroczystości, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję (za wyjątkiem usług związanych z zapewnieniem napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej - jest prawidłowe.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 czerwca 2019 r. (wpływ 24 czerwca 2019 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Wnioskodawca” oraz „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. sprzedaży (…). Spółka prowadzi również działalność szkoleniową dla klientów oraz pracowników, jak również pełni rolę centrum konsultacji technicznej. Wnioskodawca jest jedną ze spółek składających się na międzynarodową sieć (…). W samej Europie znajduje się (…) podmiotów wchodzących w skład grupy (…), a ich „spoiwem” jest (…) spółka będąca jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy.

W zakresie wykonywanej działalności Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT”) i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W ostatnich latach Spółka powzięła decyzję o wybudowaniu nowej siedziby, której utworzenie ma wpłynąć na rozwój działalności Wnioskodawcy, a w szczególności na pozyskanie nowych klientów na oferowane towary i usługi. Wybudowanie nowoczesnej siedziby, położonej w strefie przemysłowej (…) wpłynie również na postrzeganie Spółki jako wiarygodnego partnera biznesowego, dobrego pracodawcę oraz podmiotu posiadającego duży potencjał rozwojowy, otwartego na nowatorskie rozwiązania i nowe technologie. Jednym z celów Wnioskodawcy jest wspieranie (…), dlatego w ocenie Spółki wybudowanie nowoczesnej siedziby utwierdzi kontrahentów i dostawców Spółki w przekonaniu, że chce ona pozostać na rynku polskim przez długie lata i nadal umacniać swoją pozycję, co powinno przełożyć się na wzrost liczby zamówień na produkty oferowane przez Spółkę.

Z okazji otwarcia nowej siedziby Wnioskodawca planuje w bieżącym roku podatkowym zorganizowanie trzydniowego wydarzenia, podzielonego na dwie części, tj. tzw. Meeting i Uroczystość.

W pierwszych dwóch dniach odbędą się wewnętrzne spotkania organów zarządzających i przedstawicieli Wnioskodawcy (prezes zarządu oraz prokurenci pełniący funkcje dyrektorów, tj. dyrektor ds. administracyjnych, dyrektor operacyjny i dyrektor handlowy, zatrudnieni na podstawie umów o pracę) z przedstawicielami spółek zagranicznych powiązanych (kapitałowo/osobowo) i wchodzących w skład grupy (...) wraz z Wnioskodawcą (dalej: „Meetingʺ). Meeting będzie wydarzeniem o charakterze szkoleniowym, a także integracyjnym. Zgodnie z przygotowaną agendą, Meeting ma składać się z paneli dyskusyjnych podzielonych na kilka grup tematycznych (m.in. omówienie wskaźników kosztów sprzedaży w poszczególnych krajach i przedstawienie skutecznych strategii i metod sprzedażowych; omówienie cech rynku dystrybucji; analiza największych sukcesów i niepowodzeń w określonych warunkach sprzedaży) oraz przedstawienia prezentacji przygotowanych przez przedstawicieli poszczególnych krajów, z omówieniem ich doświadczeń i stosowanych technik sprzedaży.

Plan Meetingu został sporządzony w taki sposób, aby zapewnić jego uczestnikom dogodne warunki do zacieśnienia relacji, a także zaprezentowania wypracowanych przez nich wzorców sprzedażowych oraz swobodną dyskusję i wymianę spostrzeżeń. W czasie Meetingu jego uczestnicy będą mieli możliwość wymiany doświadczeń, lepszego poznania i nawiązania relacji, a także omawiania spraw Spółki i jej struktury, m.in. strategii biznesowej Spółki, w tym zarządzania jej zasobami ludzkimi. Celem Meetingu będzie wymiana spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy działającymi na rynku europejskim podmiotami wchodzącymi w skład grupy (...) oraz stworzenie atmosfery sprzyjającej integracji pracowników biorących udział w Meetingu.

Dzięki tożsamości przedmiotowej spółek wchodzących w skład grupy (…), osoby uczestniczące w Meetingu będę miały możliwość poznania mechanizmów sprzedaży i obsługi klienta oraz wypracowanych rozwiązań na rynkach zagranicznych, co w efekcie ma wpłynąć na zwiększenie efektywności i generowanie zysku przez Spółkę. Meeting odbędzie się w wynajętej w tym celu sali konferencyjno-szkoleniowej. Z uwagi na kilkudniowy charakter Meetingu dodatkowo zaplanowano dwie wspólne kolacje dla uczestników. Dodatkowym punktem programu Meetingu jest wspólne wyjście do muzeum, co ma na celu lepszą integrację uczestników wydarzenia. W powyższym zakresie Meeting finansowany jest ze środków obrotowych Spółki, natomiast koszty noclegu uczestnicy będą pokrywać z własnych środków.

Kompleksowe zorganizowanie Meetingu zostało powierzone wyspecjalizowanej agencji marketingowej (dalej: „Agencja”). Po wykonaniu umowy Agencja wystawi na rzecz Wnioskodawcy zbiorczą fakturę VAT obejmującą wykonane usługi.

Następnie, planowana jest uroczysta impreza, która ma odbyć się w trzecim dniu planowanego wydarzenia (dalej: „Uroczystość”). Uroczystość jest w całości finansowana ze środków obrotowych Spółki i nie jest w żadnej części finansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Uroczystość będzie miała miejsce w siedzibie Spółki (budynek biurowy oraz teren otaczający budynek). Uroczystość, oprócz zaprezentowania nowej siedziby, będzie okazją do zapoznania się z ofertą produktową i szkoleniową Spółki, w tym zwłaszcza z nowymi produktami wdrożonymi do sprzedaży. Jest to też dobra okazja do reklamy Spółki i jej produktów, zarówno poprzez działania reklamowe podejmowane w czasie Uroczystości, jak i ze względu na obecność dużego grona przedstawicieli mediów.

Uroczystość będzie okazją do zwiedzenia nowej siedziby Spółki i zapoznania się z jej ofertą, czemu towarzyszyć będzie poczęstunek w formie grilla. W salach w budynku Spółki będą rozstawione produkty oferowane przez Spółkę i aplikacje na modelach maszyn lub na panelach ruchomych. Handlowcy będą przedstawiać gościom szczegóły na temat produktów, prezentować nowe produkty i rozwiązania oraz ich zastosowanie. Handlowcy będą także udzielać szczegółowych informacji na temat oferty Wnioskodawcy. Około godziny 18:00 przybyli goście zostaną powitani przez prezesa zarządu Spółki, po czym ma zostać serwowana kolacja. Kolejnym punktem programu jest część oficjalna obejmująca przemówienia i prezentację firmy, w tym zaprezentowanie filmu przedstawiającego przedmiot działalności i ogólny zarys oferty Spółki.

Dalsza część Uroczystości ma być także poświęcona rozmowom kuluarowym, co ma na celu zacieśnianie współpracy z kontrahentami i dostawcami, jak również integrację pracowników między sobą i pracowników z osobami zarządzającymi Spółką oraz grupą (...), które na co dzień przebywają za granicą, w związku z czym jest to dla nich jedna z nielicznych okazji, aby poznać się bliżej. Zaproszenie na Uroczystość pracowników to także okazja do zademonstrowania im, że stanowią oni ważną część struktury Spółki. Powyższe zmierza do zwiększenia integracji oraz wzmocnienia pozytywnych relacji w zespole, jak również zwiększenie identyfikacji zespołu ze Spółką, motywacji zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienia lojalności wobec Spółki, co zdaniem Spółki przekłada się na podniesienie efektywności pracy i lepszą skuteczność w świadczeniu pracy, a to z kolei wpływa na polepszenie wyników finansowych Spółki.

Przewidziane zostały również atrakcje, które mają przyczynić się do lepszej integracji, takie jak np. występy gwiazdy wieczoru i innych artystów oraz prezentacje kulinarne.

Generalnie, Uroczystość ma przyczynić się do poprawy osiąganych przez Wnioskodawcę wyników gospodarczo-ekonomicznych, zarówno dzięki wzrostowi zaangażowania w wykonywaną pracę wśród pracowników, jak i poprzez pogłębienie współpracy z kontrahentami dzięki zastosowanym działaniom marketingowym. Podczas Uroczystości eksponowane będzie logo Spółki (do czego zobowiązana jest m.in. Agencja), a dodatkowe informacje dotyczące Spółki i jej oferty będą zawarte w folderach informacyjnych udostępnionych w czasie Uroczystości.

Dodatkowym atutem Uroczystości będzie udział w niej przedstawicieli spółek siostrzanych z grupy (...), co pozwoli reklamować Spółkę jako podmiot będący częścią międzynarodowego mechanizmu, z powodzeniem rozwijającego działalność w wielu krajach Europy i świata (od (…) r. spółka, od której wywodzi się Wnioskodawca jest notowana na (…) giełdzie papierów wartościowych).

Zorganizowanie Uroczystości Spółka powierzyła wyspecjalizowanej agencji reklamowej (jw.: „Agencja”), z którą zawarto umowę w przedmiocie kompleksowego zorganizowania Uroczystości. Zgodnie z umową do obowiązków Agencji należy zapewnienie i wykonanie wszystkich czynności związanych z zaplanowaniem, skoordynowaniem oraz terminową i należytą realizacją Uroczystości. Agencja odpowiedzialna jest m.in. za:

1)przygotowanie koncepcji, scenariusza i przeprowadzenie Uroczystości;

2)zapewnienie i całkowite rozliczenie posiłków w formie grilla w dniu 16 maja 2019 r. w godzinach 14:00 - 17:00;

3)zapewnienie i całkowite rozliczenie posiłków dla uczestników zgodnie z Agendą i uzgodnionym menu;

4)zapewnienie i całkowite rozliczenie profesjonalnej konferansjerki oraz koncertu gwiazdy wieczoru;

5)zapewnienie i całkowite rozliczenie oprawy muzycznej w wykonaniu zespołu zapewniającego oprawę muzyczną Uroczystości;

6)zapewnienie i całkowite rozliczenie profesjonalnego sprzętu nagłośnieniowego, oświetlenia;

7)zapewnienie i całkowite rozliczenie atrakcji dodatkowych;

8)zapewnienie i całkowite rozliczenie transportu busami i autokarami dla uczestników na miejsce Uroczystości i z powrotem do hotelu;

9)organizację i zapewnianie oraz całkowite rozliczenie kompleksowej oprawy i obsługi technicznej koncertów oraz przemówień, w tym w szczególności: zapewnienie sceny z zadaszeniem, stałego dostępu energii elektrycznej oraz dostarczenie i montaż ogrodzenia wokół sceny;

10)nadzór nad stroną techniczną i merytoryczną przebiegu Uroczystości;

11)zapewnienie i całkowite rozliczenie obsługi video podczas bankietu oraz montaż filmu (format avi, mp4, długość max. 3 minuty);

12)zapewnienie i całkowite rozliczenie projektów graficznych na potrzeby wydarzenia (zaprojektowanie, zaproszeń, grafik na stronę internetową Zamawiającego, grafik na gadżety, itp.);

13)wydruk ścianki reklamowej wg zaakceptowanego projektu;

14)wydruk flag typu winder;

15)wydruk zaproszeń oraz kopert;

16)zapewnienie 12 hostess ubranych w eleganckie jednakowe stroje do obsługi wydarzenia;

17)zapewnienie i całkowite rozliczenie obsługi fotograficznej wydarzenia;

18)opłacenie niezbędnych stawek ZAIKS wg cennika;

19)zapewnienie bezpieczeństwa uczestników podczas Uroczystości, m.in. poprzez zapewnienie profesjonalnej ochrony.

Ze względu na fakt, że część gości przybędzie z zagranicy oraz z odległych regionów Polski, Agencja jest nadto zobowiązania do zapewnienia noclegu dla gości i zapewnienia ich transportu z siedziby Spółki do miejsc zakwaterowania oraz do zapewnienia tłumaczenia symultanicznego.

Usługi świadczone przez Agencję podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Załącznikiem do Umowy z Agencją jest kosztorys, w którym podane są kwoty wyceny za poszczególne pozycje kosztowe. Kwoty te odnoszą się do ponoszonych kosztów związanych z danym rodzajem wydatków.

Po wykonaniu usług Agencja wystawi fakturę VAT końcową, rozliczającą całość usług wykonanych w ramach realizacji Umowy, przy czym usługi Agencji związane z zakupem napojów alkoholowych dla uczestników Uroczystości oraz obsługą barmańską zostaną wskazane jako odrębna pozycja na fakturze VAT, a Spółka nie zamierza odliczać podatku VAT naliczonego z tego tytułu.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu:

1)nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Meetingu, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję marketingową?

2)nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Uroczystości, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję (za wyjątkiem usług związanych z zapewnieniem napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej)?

Państwa stanowisko w sprawie

1)Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Meetingu, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję marketingową.

2)Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Uroczystości, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję marketingową, (za wyjątkiem usług związanych z zapewnieniem napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej).

W ocenie Spółki rozważając kwestię prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego związanego z wykonaniem umowy na organizację Meetingu oraz umowy na organizację Uroczystości, należy zwrócić uwagę na zagadnienie kompleksowego charakteru nabywanych usług oraz ich związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W przedstawionym stanie faktycznym, organizacja Meetingu i Uroczystości ma związek z działalnością Spółki, a zarazem z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Należy jednak odróżnić nabycie usług noclegowych i gastronomicznych od przypadków nabycia świadczeń o charakterze kompleksowym, w skład których wchodzą m.in. usługi gastronomiczne czy noclegowe będące wyłącznie jednymi ze składowych usługi kompleksowej, a ich wartość elementem kalkulacyjnym ceny całego świadczenia. Mimo braku definicji legalnej usługi kompleksowej w oparciu o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS, dalej: „Trybunał”) oraz sądów administracyjnych można stwierdzić, że usługa kompleksowa to kompozycja różnych działań zmierzających do jednego celu, którym jest wykonanie świadczenia głównego przy wykorzystaniu świadczenia (świadczeń) pomocniczego. Wyjaśnienie istoty usług kompleksowych było przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału. W wyrokach z 25 lutego 1999 r., sygn. akt C-349/96 Card Protection Plan Ltd v. Commissioners of Customs&Excise oraz z 2 grudnia 2010 r. C-276-09 EverythingEverywhereLtd v. Commissioner for Her Majesty'sRevenue and Customs, Trybunał wskazał, że relację usługi pomocniczej do zasadniczej oceniać należy z punktu widzenia przeciętnego konsumenta, tj. czy nie stanowi ona celu ostatecznego, ale jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Na potwierdzenie braku prawa i obowiązku wydzielania elementów kalkulacyjnych ceny usługi kompleksowej należy przywołać m.in. interpretację indywidualną Ministra Finansów z 1 września 2011 r. (nr: IPPP2/443-749/11-4/JO), w której stwierdzono, że: „podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji szkolenia, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne czy noclegowe. (...) Reasumując, w sytuacji otrzymania od podmiotu trzeciego - usługodawcy świadczącego usługę - faktury VAT za całościową organizację szkolenia, w której poszczególne elementy stanowią integralną część usługi, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury, pod warunkiem, iż poniesione wydatki związane będą z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi”.

Z kolei w interpretacji indywidualnej z 13 maja 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, (nr: ILPP5/443-8/14-5/PG), zostało słusznie wskazane, że: „usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej. Na podstawie przywołanych uregulowań i dokonanej analizy, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy, że jeżeli nabyta usługa obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to należy ją uznać za usługę kompleksową”.

Wskazując na praktykę organów podatkowych warto również przywołać interpretację indywidualną Ministra Finansów (z upoważnienia którego działa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie) z 9 lutego 2015 r. (nr: IPPP2/443-1136/14-3/KOM), w której zostało uznane za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że nabywając usługę kompleksową, w skład której, jako elementy składowe (kalkulacyjne) wejdą m.in. usługi gastronomiczne oraz usługi hotelowe, wnioskodawca będzie miał prawo do rozliczenia (na zasadach ogólnych) 100% wartości VAT naliczonego zawartego w jej cenie. Z uzasadnienia powyższej interpretacji wynika, iż: „na podstawie przywołanych uregulowań i dokonanej analizy okoliczności przedstawionych we wniosku, należy stwierdzić, że jeżeli nabyta usługa organizacji konferencji dla grupy osób uprawnionych do wystawiania recept, a ważnych dla działalności Wnioskodawcy, obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to należy ją uznać za usługę kompleksową. Nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowej usługi można bez wątpienia zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności”.

Powyższe stanowisko jest również aprobowane w najnowszych interpretacjach podatkowych, np. interpretacji indywidualnej z 23 stycznia 2018 r. (nr: 0111-KDIB3-1.4012.778.2017.1.ICz), zgodnie z którą: „usługa organizacji imprezy integracyjnej stanowi usługę kompleksową w kontekście powyższych rozważań, na którą składają się również usługi poboczne, jak np. usługi noclegowe, gastronomiczne, usługi oprawy muzycznej czy dotyczące poszczególnych atrakcji dla Pracowników i Podwykonawców. Omawiane świadczenie nie stanowi jedynie kilku odrębnych usług, gdyż przedmiotem nabycia w istocie jest właśnie usługa organizacji wyrażająca się w nadzorze nad poszczególnymi punktami programu, współpracy z dostawcami dla poszczególnych usług składających się łącznie na Imprezę, wyborze tych dostawców, dopasowanie poszczególnych elementów Imprezy do siebie oraz do potrzeb Spółki itp. Te wszystkie czynności składają się łącznie na usługę główną w postaci organizacji Imprezy, natomiast usługi takie jak noclegowe, transportowe czy gastronomiczne mają charakter uzupełniający do usługi głównej. Sposób opodatkowania świadczenia złożonego należy odnosić do usługi głównej. Skoro zatem w omawianej sytuacji przedmiotem nabycia będzie usługa organizacji imprezy integracyjnej, Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT z faktury dokumentującej wykonanie tej usługi”.

Jeśli natomiast chodzi o sposób kalkulacji wynagrodzenia wskazany w opisie stanu faktycznego oraz sposób sporządzenia rozliczenia, w tym finalnego kosztorysu to zdaniem Spółki nie jest on przeszkodą do zakwalifikowania opisanej usługi jako usługi kompleksowej. W tym miejscu należy przywołać fragment interpretacji indywidualnej z 25 października 2013 r. nr: IPPP2/443-885/13-2/KOM, w którym organ podatkowy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe: „Cena <<pakietu konferencyjnego>> ustalana jest indywidualnie z klientem Spółki w oparciu o zapotrzebowanie na usługi. Szczegółowa lista takich usług wraz z ceną będzie stanowić załącznik do umowy. Wartość <<pakietu konferencyjnego>> kalkulowana jest zawsze dla całej usługi łącznie i zawiera wszystkie wymienione wyżej usługi”. Opisany wyżej sposób kalkulacji wynagrodzenia nie stanowił przeszkody dla uznania opisanej usługi za usługę kompleksową. Ponadto, jak wskazano w interpretacji indywidualnej z 10 listopada 2011 r. (nr IPTPP3/443-80/11-3/IB): „Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny”.

W świetle powyższego należy podkreślić, że świadczenia nabywane przez Spółkę na podstawie umów na organizację Meetingu i Uroczystości stanowią pewną zamkniętą całość i nie mogą być rozdzielane. Żaden z elementów składowych nie stanowi dla Wnioskodawcy celu samego w sobie i Spółka nie byłaby w analizowanej sytuacji zainteresowana jego nabyciem bez pozostałych elementów. W ocenie Spółki należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nabywa od Agencji kompleksową usługę organizacji Meetingu oraz kompleksową usługę organizacji Uroczystości. Mając na uwadze m.in. interes i cel Wnioskodawcy, polegające na powierzeniu kompleksowej organizacji Meetingu, a także Uroczystości profesjonalnemu podmiotowi (Agencji), usługi te należy uznać za jednorodne i niepodzielne z ekonomicznego punktu widzenia nawet wówczas, gdy poszczególne usługi składające się na świadczenie kompleksowe zostaną wyszczególnione, np. w załączniku do umowy.

Drugim aspektem wymagającym komentarza jest związek planowanych wydarzeń z wykonywaną działalnością Spółki.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazano powyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje - nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione - w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 29 marca 2011 r. (sygn. akt I FSK 571/10) „koniecznym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a transakcją opodatkowaną. Jednakże nie zawsze związek ten musi być tego rodzaju, by można było przypisać bezpośrednio dany wydatek do konkretnej transakcji opodatkowanej. W przypadku bowiem tzw. kosztów ogólnych, które stanowią element cenotwórczy w działalności gospodarczej podatnika, wydatki na ten cel zachowują także bezpośredni związek z działalnością, a podatnik ma prawo do odliczenia VAT z tytułu tych zakupów w takim zakresie, w jakim działalność ogólna daje prawo do odliczenia VAT”.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Ustawa o VAT ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 o VAT ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy o VAT- obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego, Meeting ma na celu szkolenie oraz integrację pracowników i docelowo przyczyni się do zwiększenia zysków Spółki.

Uroczystość ma co najmniej pośredni związek przyczynowo-skutkowy z osiąganym przez Wnioskodawcę obrotem opodatkowanym, gdyż wpłynie ona na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa i generowanie obrotu. Uroczystość ma charakter reklamy adresowanej nie tylko do zaproszonych gości, ale również do szerokiego grona potencjalnych klientów, gdyż w Uroczystości udział wezmą przedstawiciele mediów, którzy podzielą się tym doświadczeniem poprzez zamieszczenie wzmianek w prasie i na portalach społecznościowych. Celem zorganizowania Uroczystości jest bowiem zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, zarówno wśród obecnych, jak i nowych kontrahentów, oraz zwiększenie efektywności i wydajności pracy pracowników, do czego ma się przyczynić ich lepsza integracja między sobą i integracja z kadrą zarządzającą. W tym miejscu należy podkreślić, że zapewnienie profesjonalnego prowadzenia Uroczystości oraz wzbogacenie jej koncertem gwiazdy muzyki i oprawą muzyczną innych artystów, czy też prezentacja kulinarna mają wyłącznie charakter pomocniczy, uzupełniający w odniesieniu do podstawowych, bezpośrednio promocyjno-reklamowych czynności. Ich wprowadzenie było działaniem standardowym w danych okolicznościach, nienoszącym cech okazałości czy wystawności. Potwierdza to również fakt, że część nieoficjalna związana z rozrywką ma trwać stosunkowo krótko w porównaniu do łącznego czasu trwania Uroczystości. Ponadto, będzie to dobry moment na dyskusję, nawiązanie kontaktów, czy podzielenie się refleksjami związanymi z otwarciem nowej siedziby Spółki i jej dalszymi planami. Są to działania powszechnie stosowane na rynku, świadczące wyłącznie o dbałości i szacunku wobec zaproszonych gości, co jest oczekiwane wobec podmiotu świadczącymi usługi i prowadzącego sprzedaż na rzecz podmiotów tego rodzaju co Spółka. Również usługi związane z zakwaterowaniem uczestników oraz zapewnieniem im wyżywienia jako elementy składowe nie są istotą głównego świadczenia Agencji, lecz mają charakter pomocniczy względem świadczenia głównego i wynikają z faktu, że część zaproszonych gości przybędzie z zagranicy czy z innych rejonów Polski. Uzupełniająco Spółka wskazuje, iż usługi zlecone Agencji w zakresie zapewnienia posiłków to usługi polegające na przygotowaniu i dostarczeniu gotowych potraw do siedziby Spółki (budynku i otaczającego go terenu) a więc są to usługi cateringowe, zatem nie mieszczą się one w dyspozycji przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Na marginesie Spółka wyjaśnia, że zakup napojów alkoholowych dla uczestników Uroczystości oraz koszt obsługi barmańskiej zostanie rozliczony oddzielnie, gdyż jak wskazuje się w szeregu interpretacji indywidualnych, nie jest to uważane za świadczenie niezbędne do należytego i właściwego świadczenia usług polegających na organizacji wydarzenia (tak np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 stycznia 2019 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.528.2018.1.AP).

Poprawność stanowiska Spółki jest już w zasadzie ugruntowana w najnowszym piśmiennictwie i potwierdzona w licznych interpretacjach indywidualnych, w tym m.in.: interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 września 2017 r., nr 0112-KDIL1-4012.294.2017.1.AK; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 września 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.431.2018.4.MJ; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 września 2017 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.294.2017.1.AK; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 stycznia 2018 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.778.2017.1.ICz; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z a 8 listopada 2018 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.514.2018.1.JF).

Przykładowo, warto zacytować fragment interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2017 r. dotyczącej organizacji imprezy jubileuszowej (nr: 0461-ITPP1.4512.18.2017.1.DM): „odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie usług w związku z organizacją jubileuszu firmy, wskazać należy, że jak wskazał Wnioskodawca celem organizacji uroczystości było zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawa atmosfery pracy, wzrost efektywności poprzez zwiększenie motywacji, co wiąże się ze zwiększeniem przychodów. (...) Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy dotyczących odliczenia podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że koszty (wydatki) związane z organizacją imprezy jubileuszowej mają pośredni związek z wykonywaną działalnością gospodarczą. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi nie służą dalszej odsprzedaży, ani nie będą wykorzystywane do wytworzenia wyrobów/usług będących przedmiotem obrotu (co świadczyłoby o bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością), ale pośrednio poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości - budowanie pozytywnego wizerunku oraz renomy, poprawę relacji z kontrahentami, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Przy czym, z uwagi na charakter imprezy to Wnioskodawca osiąga z nich większą korzyść - osobista korzyść dla pracowników, ma charakter jedynie uboczny względem potrzeb przedsiębiorstwa”.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że będzie jej przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia kompleksowej usługi od Agencji, która będzie odpowiedzialna za organizację Meetingu, jak również z tytułu nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Uroczystości w dniu 16 maja 2019 r. (w całości, z wyłączeniem usług związanych z zakupem napojów alkoholowych oraz obsługą barmańską, które zostaną rozliczone oddzielnie).

Interpretacja indywidualna

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozpatrzył Państwa wniosek z 4 kwietnia 2019 r. uzupełniony pismem z 18 czerwca 2019 r. i wydał 4 lipca 2019 r. interpretację indywidualną znak 0114-KDIP1-1.4012.242.2019.2.KBR, w której uznał Państwa stanowisko za nieprawidłowe. W interpretacji Dyrektor KIS przyznał, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na organizację Wydarzenia składającego się z Meetingu oraz Uroczystości przez Agencję w tym zakresie, w jakim dotyczą one Państwa opodatkowanej działalności. Przyznając prawo do odliczenia podatku VAT Dyrektor KIS wyłączył z niego wydatki na zakup usług rozrywkowych i dodatkowych atrakcji dla zaproszonych gości (oraz zgodnie ze Państwa stanowiskiem także zapewnienie alkoholu dla uczestników Wydarzenia oraz obsługi barmańskiej) z uwagi na brak związku (nawet pośredniego) pomiędzy ich poniesieniem a czynnościami opodatkowanymi.

Interpretację doręczono Państwu 10 lipca 2019 roku.

Skarga na interpretacje indywidualną

7 sierpnia 2019 r. wnieśli Państwo skargę na interpretację indywidualną. Skarga wpłynęła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 13 sierpnia 2019 r.

Wnieśli Państwo w niej o:

a)uchylenie zaskarżonej interpretacji w całości

b)zasądzenie na rzecz Skarżącej kosztów postępowania, według norm prawem przepisanych.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 14 stycznia 2020 r. sygn. akt III SA/Wa 2043/19 uchylił zaskarżoną interpretację z 4 lipca 2019 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.242.2019.2.KBR.

Organ wniósł skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 5 października 2023 r. sygn. akt I FSK 1005/20 oddalił skargę kasacyjną Organu.

12 stycznia 2024 r. wpłynął do Organu odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 14 stycznia 2020 r. sygn. akt III SA/Wa 2043/19 wraz z aktami sprawy.

Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

  • uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w ww. wyroku;
  • ponownie rozpatrując Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu:
  • nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Meetingu, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję marketingową oraz,
  • nabycia kompleksowej usługi od Agencji, polegającej na zorganizowaniu Uroczystości, która to usługa zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Agencję (za wyjątkiem usług związanych z zapewnieniem napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),
  • faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b cyt. ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje - nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione - w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że z okazji otwarcia nowej siedziby planują Państwo w bieżącym roku podatkowym zorganizowanie trzydniowego wydarzenia, podzielonego na dwie części, tj. tzw. Meeting i Uroczystość.

W pierwszych dwóch dniach odbędą się wewnętrzne spotkania organów zarządzających i Państwa przedstawicieli (prezes zarządu oraz prokurenci pełniący funkcje dyrektorów, tj. dyrektor ds. administracyjnych, dyrektor operacyjny i dyrektor handlowy, zatrudnieni na podstawie umów o pracę) z przedstawicielami spółek zagranicznych powiązanych (kapitałowo/osobowo) i wchodzących wraz z Państwem w skład grupy (dalej: „Meetingʺ). Meeting będzie wydarzeniem o charakterze szkoleniowym, a także integracyjnym. Zgodnie z przygotowaną agendą, Meeting ma składać się z paneli dyskusyjnych podzielonych na kilka grup tematycznych (m.in. omówienie wskaźników kosztów sprzedaży w poszczególnych krajach i przedstawienie skutecznych strategii i metod sprzedażowych; omówienie cech rynku dystrybucji; analiza największych sukcesów i niepowodzeń w określonych warunkach sprzedaży) oraz przedstawienia prezentacji przygotowanych przez przedstawicieli poszczególnych krajów, z omówieniem ich doświadczeń i stosowanych technik sprzedaży.

Meeting odbędzie się w wynajętej w tym celu sali konferencyjno-szkoleniowej. Z uwagi na kilkudniowy charakter Meetingu dodatkowo zaplanowano dwie wspólne kolacje dla uczestników. Dodatkowym punktem programu Meetingu jest wspólne wyjście do muzeum, co ma na celu lepszą integrację uczestników wydarzenia. W powyższym zakresie Meeting finansowany jest z Państwa środków obrotowych, natomiast koszty noclegu uczestnicy będą pokrywać z własnych środków.

Kompleksowe zorganizowanie Meetingu zostało powierzone wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Po wykonaniu umowy Agencja wystawi na Państwa rzecz zbiorczą fakturę VAT obejmującą wykonane usługi.

Następnie, planowana jest uroczysta impreza, która ma odbyć się w trzecim dniu planowanego wydarzenia (dalej: „Uroczystość”). Uroczystość jest w całości finansowana z Państwa środków obrotowych i nie jest w żadnej części finansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Uroczystość będzie okazją do zwiedzenia nowej siedziby i zapoznania się z Państwa ofertą, czemu towarzyszyć będzie poczęstunek w formie grilla. W salach budynku będą rozstawione oferowane przez Państwa produkty i aplikacje na modelach maszyn lub na panelach ruchomych. Handlowcy będą przedstawiać gościom szczegóły na temat produktów, prezentować nowe produkty i rozwiązania oraz ich zastosowanie. Handlowcy będą także udzielać szczegółowych informacji na temat Państwa oferty. Około godziny 18:00 przybyli goście zostaną powitani przez prezesa zarządu, po czym ma zostać serwowana kolacja. Kolejnym punktem programu jest część oficjalna obejmująca przemówienia i prezentację firmy, w tym zaprezentowanie filmu przedstawiającego przedmiot działalności i ogólny zarys Państwa oferty.

Przewidziane zostały również atrakcje, które mają przyczynić się do lepszej integracji, takie jak np. występy gwiazdy wieczoru i innych artystów oraz prezentacje kulinarne.

Zorganizowanie Uroczystości powierzyli Państwo wyspecjalizowanej agencji reklamowej, z którą zawarto umowę w przedmiocie kompleksowego zorganizowania Uroczystości. Zgodnie z umową do obowiązków Agencji należy zapewnienie i wykonanie wszystkich czynności związanych z zaplanowaniem, skoordynowaniem oraz terminową i należytą realizacją Uroczystości. Agencja odpowiedzialna jest m.in. za przygotowanie koncepcji, scenariusza i przeprowadzenie Uroczystości, zapewnienie i całkowite rozliczenie posiłków dla uczestników, zapewnienie i całkowite rozliczenie profesjonalnej konferansjerki oraz koncertu gwiazdy wieczoru a także oprawy muzycznej w wykonaniu zespołu zapewniającego oprawę muzyczną Uroczystości, zapewnienie i całkowite rozliczenie profesjonalnego sprzętu nagłośnieniowego, oświetlenia, dodatkowych atrakcji, transportu busami i autokarami dla uczestników na miejsce Uroczystości i z powrotem do hotelu, organizację i zapewnianie oraz całkowite rozliczenie kompleksowej oprawy i obsługi technicznej koncertów oraz przemówień, w tym w szczególności: zapewnienie sceny z zadaszeniem, stałego dostępu energii elektrycznej oraz dostarczenie i montaż ogrodzenia wokół sceny. Ponadto Agencja zobowiązana będzie do nadzoru nad stroną techniczną i merytoryczną przebiegu Uroczystości, zapewnieniu obsługi video podczas bankietu oraz montaż filmu, projektów graficznych na potrzeby wydarzenia, zapewnienia bezpieczeństwa uczestników podczas Uroczystości, m.in. poprzez zapewnienie profesjonalnej ochrony itp.

Ze względu na fakt, że część gości przybędzie z zagranicy oraz z odległych regionów Polski, Agencja jest nadto zobowiązania do zapewnienia noclegu dla gości i zapewnienia ich transportu z Państwa siedziby do miejsc zakwaterowania oraz do zapewnienia tłumaczenia symultanicznego.

Usługi świadczone przez Agencję podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Załącznikiem do Umowy z Agencją jest kosztorys, w którym podane są kwoty wyceny za poszczególne pozycje kosztowe. Kwoty te odnoszą się do ponoszonych kosztów związanych z danym rodzajem wydatków.

Po wykonaniu usług Agencja wystawi fakturę VAT końcową, rozliczającą całość usług wykonanych w ramach realizacji Umowy, przy czym usługi Agencji związane z zakupem napojów alkoholowych dla uczestników Uroczystości oraz obsługą barmańską zostaną wskazane jako odrębna pozycja na fakturze VAT, a Państwo nie zamierzają odliczać podatku VAT naliczonego z tego tytułu.

Mają Państwo wątpliwości, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację Meetingu oraz Uroczystości z okazji otwarcia nowej siedziby, z wyłączeniem nabycia alkoholu i obsługi barmańskiej.

Aby ocenić prawidłowość Państwa stanowisko w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w analizowanej sytuacji, nabędą Państwo kompleksową usługę organizacji trzydniowego wydarzenia z okazji prezentacji nowej siedziby składającą się z Meetingu oraz Uroczystości.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług zasadniczo każde świadczenie dla podatku VAT, powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Znajduje to wyraz w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. W orzeczeniu z 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise (C-349/96), Trybunał rozstrzygnął, że przy świadczeniu usług obejmujących kilka części składowych należy stosować te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz środek do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Podobnie wypowiedział się Trybunał, wydając 27 września 2012 r. orzeczenie w trybie prejudycjalnym w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jednym z istotniejszych orzeczeń przytaczanych przez szereg komentatorów, jak i sam TSUE w późniejszych orzeczeniach, jest sprawa z 27 października 2005 r. C-41/04 (Levob Verzekeringen). W wyroku tym TSUE zawarł kilka cennych uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. By określić, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy - wg TSUE - w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie (por. przez analogię ww. wyrok w sprawie CPP, pkt 29) (pkt 20 orzeczenia Levob).

W konsekwencji, w świetle orzeczeń TSUE należy przyjąć, że nie ma charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.

Planują Państwo zakupić usługę organizacji Wydarzenia podzielonego na dwie części: Meeting oraz Uroczystość, które odbędzie się z okazji prezentacji Państwa nowej siedziby. Organizowanie trzydniowego spotkania organów zarządzających i Państwa przedstawicieli z przedstawicielami spółek zagranicznych wchodzących w skład grupy a także Państwa pracowników oprócz zaprezentowania nowej siedziby, będzie okazją do zapoznania się z Państwa ofertą produktową i szkoleniową, w tym zwłaszcza z nowymi produktami wdrożonymi do sprzedaży. Jest to też dobra okazja do reklamy firmy i jej produktów, zarówno poprzez działania reklamowe podejmowane w czasie Uroczystości, jak i ze względu na obecność dużego grona przedstawicieli mediów. Wskazali Państwo, że Meeting będzie wydarzeniem o charakterze szkoleniowym, a także integracyjnym, ma składać się z paneli dyskusyjnych podzielonych na kilka grup tematycznych oraz przedstawienia prezentacji. Meeting odbędzie się w wynajętej Sali konferencyjno-szkoleniowej. Z uwagi na kilkudniowy charakter zaplanowano dwie kolacje. Dodatkowym punktem programu będzie wspólne wyjście do muzeum. Kompleksowe zorganizowanie Meetingu zostało powierzone agencji marketingowej.

Natomiast Uroczystość będzie miała miejsce w Państwa siedzibie. Będzie to okazja do jej zwiedzenia i zapoznania się z Państwa ofertą, czemu towarzyszyć będzie poczęstunek w formie grilla. W salach budynku będą rozstawione oferowane przez Państwa produkty i aplikacje na modelach maszyn lub na panelach ruchomych. Handlowcy będą przedstawiać gościom szczegóły na temat produktów, prezentować nowe produkty i rozwiązania oraz ich zastosowanie. Handlowcy będą także udzielać szczegółowych informacji na temat Państwa oferty. Podczas części oficjalnej obejmującej przemówienia i prezentację firmy, zostanie zaprezentowany film przedstawiającego przedmiot działalności i ogólny zarys Państwa oferty. Podczas Uroczystości odbywać się będą rozmowy kuluarowe, które mają na celu zacieśnianie współpracy z kontrahentami i dostawcami, jak również integrację pracowników między sobą i pracowników z osobami zarządzającymi oraz grupą SMC CEE, które na co dzień przebywają za granicą, w związku z czym jest to dla nich jedna z nielicznych okazji, aby poznać się bliżej. Zaproszenie na Uroczystość pracowników to także okazja do zademonstrowania im, że stanowią oni ważną część Państwa struktury. Powyższe zmierza do zwiększenia integracji oraz wzmocnienia pozytywnych relacji w zespole, jak również zwiększenie identyfikacji zespołu z firmą, motywacji zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienia lojalności, co Państwa zdaniem przekłada się na podniesienie efektywności pracy i lepszą skuteczność w świadczeniu pracy, a to z kolei wpływa na polepszenie Państwa wyników finansowych.

Uroczystość ma przyczynić się do poprawy osiąganych przez Państwa wyników gospodarczo-ekonomicznych, zarówno dzięki wzrostowi zaangażowania w wykonywaną pracę wśród pracowników, jak i poprzez pogłębienie współpracy z kontrahentami dzięki zastosowanym działaniom marketingowym. Podczas Uroczystości eksponowane będzie Państwa logo (do czego zobowiązana jest m.in. Agencja), a dodatkowe informacje dotyczące Państwa i Państwa oferty będą zawarte w folderach informacyjnych udostępnionych w czasie Uroczystości. Przewidziane zostały także atrakcje, które mają się przyczynić do lepszej integracji, takie jak występy gwiazdy wieczoru i innych artystów oraz prezentacje kulinarne.

W celu realizacji wyżej opisanego wydarzenia korzystać państwo będą z usług agencji marketingowej, do obowiązków której zgodnie z zawartą umową należy m.in. zapewnienie posiłków, usługi konferansjera, koncertu gwiazdy, oprawy muzycznej, dodatkowych atrakcji w formie prezentacji kulinarnych, transportu busami i autokarami dla uczestników na miejsce Uroczystości i z powrotem do hotelu, organizację i zapewnianie oraz całkowite rozliczenie kompleksowej oprawy i obsługi technicznej koncertów oraz przemówień, w tym w szczególności: zapewnienie sceny z zadaszeniem, stałego dostępu energii elektrycznej oraz dostarczenie i montaż ogrodzenia wokół sceny. Ponadto Agencja zobowiązana będzie do nadzoru nad stroną techniczną i merytoryczną przebiegu Uroczystości, zapewnienia obsługi video podczas bankietu oraz montaż filmu, projektów graficznych na potrzeby wydarzenia, zapewnienia bezpieczeństwa uczestników podczas Uroczystości, m.in. poprzez zapewnienie profesjonalnej ochrony oraz do zapewnienie tłumaczenia symultanicznego. Umową z Agencją objęta jest także usługa zapewnienia alkoholu oraz obsługi barmańskiej, od których to usług nie zamierzają Państwo dokonywać odliczenia podatku VAT.

Wskazali Państwo, że nabyte usługi noclegowe i cateringowe oraz usługi rozrywkowe, tj. koncert gwiazdy wieczoru, oprawa muzyczna oraz dodatkowe atrakcje nie stanowiły celu samego w sobie jako niezależne świadczenia, tylko były częścią wraz z pozostałymi nabytymi świadczeniami, jednej kompleksowej usługi przygotowania imprezy poświęconej prezentacji Państwa nowej siedziby. Poszczególne świadczenia wchodzące w skład usługi kompleksowej organizacji Meetingu oraz Uroczystości tylko nabyte łącznie spełniały Państwa cel. Niezasadnym byłoby więc wydzielanie ze świadczeń kompleksowych, jakimi była organizacja ww. imprez składających się łącznie na Wydarzenie, w tym zakupu usług cateringowych, noclegowych i rozrywkowych, ponieważ zdaniem Państwa stanowią one część świadczenia kompleksowego i jako takie nie podlegają analizie jako świadczenia odrębne a ich nabycie jako pojedynczych usług nie stanowiło celu samego w sobie. Z nabytej usługi organizacji Meetingu oraz Uroczystości zamierzają Państwo wyodrębnić zapewnienie alkoholu oraz usługę barmańską i z tego tytułu nie dokonywać odliczenia podatku VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Państwa opis sprawy oraz tezy wynikające z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 stycznia 2020 r. należy uznać, że nabyta usługa organizacji Meetingu oraz Uroczystości z okazji prezentacji nowej siedziby Spółki stanowiła świadczenie kompleksowe złożone ze świadczeń nierozerwalnie ze sobą związanych niezbędnych do realizacji usługi głównej.

Za element kompleksowej usługi organizacji Meetingu oraz Uroczystości należy uznać również usługi rozrywkowe takie jak np. występy artystyczne w tym występ gwiazdy wieczoru oraz atrakcje dodatkowe w postaci np. prezentacji kulinarnych czy też wyjścia do muzeum. Dodatkowe atrakcje jako element Wydarzenia oprócz efektu zachęty do uczestnictwa w Wydarzeniu, dają również możliwość bliższego poznania się uczestników i zacieśnienia kontaktów biznesowych. Organizacja Wydarzenia bez ww. atrakcji także byłaby sztuczna. Zasadniczym celem organizacji Wydarzenia jest umocnienie Państwa pozycji na rynku, poprawa osiąganych wyników gospodarczo-ekonomicznych. Środkiem do tego jest promocja Państwa marki, wzrost zaangażowania w pracę pracowników, pogłębianie współpracy z kontrahentami oraz rozpowszechnianie informacji i wzmacnianie wiedzy o ofercie produktowej Spółki. Wymienione we wniosku atrakcje nie służą samym sobie, ale służą wykonywaniu usługi zasadniczej i stanowią z nią jedną całość, której rozerwanie czyniłoby usługę zasadniczą ułomną i mniej efektywną, a dodatkowe atrakcje zupełnie bezcelowymi. Dodatkowe atrakcje są nie tylko rozrywką, czasem na odpoczynek, punktem urozmaicenia programu Wydarzenia, ale dodatkową okazją dla realizacji Państwa celów gospodarczych, tyle że w nieoficjalnych warunkach i luźniejszych rozmowach. Samoistna organizacja dodatkowych atrakcji nie miałaby dla Państwa żadnej ekonomicznej wartości.

Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku nabyciem usługi organizacji Meetingu oraz Uroczystości, należy jeszcze raz podkreślić, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawową przesłanką warunkującą prawo do odliczenia podatku jest związek ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Wskazali Państwo, że nabywana kompleksowa usługa organizacji Wydarzenia w postaci Meetingu oraz Uroczystości ma pośredni związek z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Organizacja Wydarzenia wpłynie bowiem na pozytywny Państwa wizerunek nie tylko jako pracodawcy, ale także na postrzeganie Państwa jako wiarygodnego partnera biznesowego oraz podmiotu posiadającego duży potencjał rozwojowy, otwartego na nowatorskie rozwiązania i nowe technologie. Wydatki poniesione na organizację Meetingu oraz Uroczystości, których celem jest zaprezentowanie państwa oferty kierowanej nie tylko do zaproszonych gości, ale również do szerokiego grona potencjalnych klientów, gdyż w Uroczystości udział wezmą przedstawiciele mediów, którzy podzielą się tym doświadczeniem poprzez zamieszczenie wzmianek w prasie i na portalach społecznościowych. celem zorganizowania Uroczystości jest zwiększenie sprzedaży Państwa produktów, zarówno wśród obecnych, jak i nowych kontrahentów, oraz zwiększenie efektywności i wydajności pracy pracowników, do czego ma się przyczynić ich lepsza integracja między sobą i integracja z kadrą zarządzającą. Podczas Wydarzenia będą prezentowane produkty oferowane przez Spółkę oraz aplikacje na modelach maszyn lub na panelach ruchomych.

Zatem, skoro nabyte przez Państwa od Agencji usługi organizacji Meetingu oraz Uroczystości obiektywnie tworzą - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, usługi ta będą udokumentowane fakturami i usługi ta mają związek pośredni z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to spełnione są przesłanki, od których ustawodawca uzależnia możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z otrzymanych od Agencji faktur.

Co prawda w świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu, jednakże powyższe ograniczenie nie ma zastosowania w sprawie, gdyż jak wcześniej wskazałem, usługi te stanowią element kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia.

Zatem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługiwać Państwu będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tytułu nabycia od Agencji kompleksowej usługi polegającej na zorganizowaniu Meetingu, oraz nabycia kompleksowej usługi polegającej na zorganizowaniu Uroczystości, (za wyjątkiem usług związanych z zapewnieniem napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej).

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji indywidualnej nr 0114-KDIP1-1.4012.242.2019.2.KBR, tj. w dniu 4 lipca 2019 r.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00