Naruszenia przepisów o ochronie zabytków poprzez wykonanie robót budowlanych bez zgody konserwatorskiej - Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. II OSK 1238/21
W przypadku naruszenia przepisów o ochronie zabytków poprzez wykonanie robót budowlanych bez zgody konserwatorskiej, organ administracyjny zobowiązany jest przeprowadzić wszechstronną analizę przesłanek wymienionych w art. 189d-189f k.p.a., aby ustalić zasadność i proporcjonalność nałożonej kary pieniężnej, oraz uwzględnić możliwość odstąpienia od jej wymierzenia w świetle okoliczności naruszenia prawa i celów, dla których administracyjna kara pieniężna miałaby być nałożona.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Bąkowski sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa Protokolant: straszy asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (aktualnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lutego 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 1889/20 w sprawie ze skargi X sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z 16 lutego 2021 r., VII SA/Wa 1889/20, po rozpoznaniu sprawy ze skargi X Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej, uchylił zaskarżoną decyzję i zasądził od Ministra na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania sądowego.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Decyzją z 14 grudnia 2019 r. nr [...] Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków (MWKZ) działając na podstawie art. 107d ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2067, aktualny t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 282 ze zm., dalej: u.o.z.) nałożył na X sp. z.o.o. w [...] (nr KRS [...]) karę pieniężną w kwocie 450.000 zł z tytułu wykonania bez pozwolenia konserwatorskiego robót budowlanych, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 u.o.z. przy wpisanym do rejestru zabytków budynku [...] przy ul. [...] w [...]. Organ wskazał, że [...] jest wpisany do rejestru zabytków pod nr [...] na podstawie decyzji z 24 czerwca 1997 r. Nieruchomość ta, zgodnie z księgą wieczystą [...] stanowi własność skarżącej. W wyniku przeprowadzonej w dniu 17 października 2019 r. przez Miejskiego Konserwatora Zabytków w Krakowie (MKZ) kontroli stwierdzono, że bez pozwolenia konserwatorskiego przeprowadzono roboty budowlane polegające na: rozbiórce pokrycia i konstrukcji dachu, rozbiórce drewnianych stropów nad parterem i pierwszym piętrem, demontażu zabytkowego wystroju wnętrz, demontażu stolarki okiennej, wykonaniu nad częścią pomieszczeń nowych stropów żelbetowych oraz nowej ściany poprzecznej. Realizacja tych robót wymagała pozwolenia konserwatorskiego a wobec jego braku Spółka podlega karze.
