Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.52.2024.4.AZ

W sytuacji, w której usługi serwisowe nabywane od Pana przez Spółkę - Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania są ściśle związane z działalnością gospodarczą Spółki i są ponoszone w celu osiągania przychodów przez Spółkę, to koszty nabycia tych usług Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego, nabywane przez Spółkę od Wnioskodawcy, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 stycznia 2024 r. wpłynął wniosek wspólny z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia:

  • czy świadczenie usług dla podmiotu powiązanego (Spółki) stanowi przesłankę utraty prawa do stosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie karty podatkowej oraz
  • czy usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego, nabywane przez Spółkę od Wnioskodawcy, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

K.Ł

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (…) i posiada nr NIP (…).

Wnioskodawca płaci podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca jest również zatrudniony na podstawie umowy o pracę w przedsiębiorstwie (…) (NIP (…)).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi na rzecz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, tj. Spółki A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. (…), KRS: (…), NIP: (…), REGON: (…). Usługi te zostały opisane niżej i są świadczone na podstawie zawartej umowy.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie określany we wniosku „Spółką”.

Spółka świadczy usługi związane z naprawami elektroniki przemysłowej, medycznej, komputerowej oraz użytkowej.

Wnioskodawca jest powiązany z powyższą spółką w ramach powiązań rodzinnych i wynikających ze stosunku pracy (w spółce A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością udziałowcem jest J.Ł. - matka Wnioskodawcy, ale również obecny pracodawca Wnioskodawcy, zaś funkcję Prezesa Zarządu pełni matka Wnioskodawcy).

Wnioskodawca jest z wykształcenia elektronikiem.

Wnioskodawca zawarł ze Spółką umowę serwisową na mocy której przyjął do wykonania obsługę serwisową sprzętu przemysłowego. Przez sprzęt przemysłowy, o którym mowa w umowie, rozumie się:

  • komputery przemysłowe,
  • panele operatorskie,
  • zasilacze,
  • falowniki,
  • segmenty serwo (zasilacze i układy mocy),
  • soft starty,
  • sterowniki, kontrolery,
  • serwosilniki z enkoderami,
  • serwosilniki z resolverami.

Obsługa serwisowa oznacza czynności takie jak:

a)Wymiana gniazd zasilania oraz wszelkiego rodzaju gniazd: lpt, com, usb, itp.

b)Wymiana gniazd procesora (socket CPU) oraz złącz banków pamięci,

c)Naprawa układów zasilania, PFC, ładowania, sterowania, kontroli temperatury,

d)Naprawa wszelkiego rodzaju zasilaczy oraz przetwornic,

e)Naprawa zintegrowanych kart graficznych, dźwiękowych, sieciowych,

f)Wymiana kontrolerów klawiatury, firewire,

g)Wymiana procesorów, przetworników analogowo-cyfrowych oraz wszelkiego rodzaju układów scalonych, tranzystorów w tym IGBT, transformatorów oraz pozostałych drobnych elementów DRC,

h)Wymiana lamp fluorescencyjnych oraz diod led w matrycach, naprawy elektroniki matryc,

i)Wymiana matryc - w przypadku braku możliwości naprawy,

j)Wymiana napędów optycznych CD, DVD - w przypadku braku możliwości naprawy,

k)Czyszczenie klawiatur w myjkach ultradźwiękowych (w przypadku zalania różnego rodzaju płynami),

l)Naprawa lub wymiana wszelkiego rodzaju taśm oraz przewodów sygnałowych,

m)Naprawa inwerterów,

n)Wymiana komponentów bga, lutowanie, przelutowanie REBALLING (mostki północne/południowe, układy graficzne).

Strony postanowiły w umowie, że Wnioskodawca będzie wykonywał usługi serwisowe we własnej siedzibie (z tym, że Wnioskodawca wynajmuje od Spółki stanowiska serwisowe), jak i w siedzibie klientów Spółki na podstawie każdorazowego zlecenia usługi przez Spółkę.

Strony ustaliły w umowie termin rozpoczęcia wykonywania poszczególnych czynności serwisowych oraz zasady ustalania innego terminu, jeśli termin podstawowy z przyczyn obiektywnych nie może zostać zachowany.

Zgodnie z treścią umowy, Wnioskodawca może wykonywać umowę za pomocą swoich pracowników lub innych osób, którym powierzy wykonanie niniejszej umowy. Wnioskodawca do wykonywania prac używa własnego sprzętu, jak również udostępnionego przez Spółkę.

Ustalono również w umowie, że podczas wykonywania czynności serwisowo naprawczych Wnioskodawca będzie wykorzystywał własne elementy elektroniczne bierne. Czynne elementy elektroniczne będą przekazywane Wnioskodawcy przez Spółkę. W niektórych przypadkach wcześniej zgłoszonych przez Spółkę przed przystąpieniem do naprawy może nastąpić również konieczność wykorzystania biernych elementów przekazanych przez Spółkę. Powodem takiego stanu rzeczy jest indywidualne dostosowanie do norm i sposobu napraw zgodnych z certyfikatami ISO 9001:2015 dla danego klienta końcowego. Takie przypadki Spółka zobowiązana jest zgłaszać przed akceptacją kosztów napraw.

Wnioskodawca oświadczył w umowie, że posiada wymagane uprawnienia do wykonania prac określonych w umowie (jeśli są niezbędne), a także odpowiednią wiedzę i doświadczenie w tym zakresie.

Strony określiły również w umowie zasady wynagradzania Wnioskodawcy. Ustalono, że każdorazowo przed przystąpieniem do naprawy Wnioskodawca wykona bezpłatną diagnostykę oraz przedstawi Spółce pisemny kosztorys do akceptacji. Naprawa może być wykonana wyłącznie po udzieleniu akceptacji przedstawionego kosztorysu. W przypadku wykonania prac przed ich akceptacją, kiedy klient końcowy nie wyrazi zgody na naprawę to prace takie nie będą opłacone. Ustalono, że Wnioskodawca na własny koszt zdemontuje zamontowane komponenty i przywróci urządzenie do stanu sprzed naprawy na własny koszt. Za elementy, których z przyczyn technologicznych nie będzie można odzyskać, gdy ulegną uszkodzeniu przy demontażu odpowiedzialność ponosi Wnioskodawca.

Ustalono również w umowie, że Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za wszelkie szkody wyrządzone Spółce przy lub w związku z wykonywaniem umowy. Ustalono, że Wnioskodawca w pełni odpowiada za swoich pracowników lub osoby, którym wykonanie niniejszej umowy powierza.

Uzupełnienie wniosku

Pismem z 7 kwietnia 2024 r. (data wpływu 7 kwietnia 2024 r.) uzupełnił Pan wniosek i doprecyzował opis stanu faktycznego w następujący sposób.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w odpowiedzi na pytanie organu: „w jakim celu Spółka pokrywa wydatki związane z obsługą serwisową sprzętu przemysłowego w sytuacjach opisanych we wniosku, tj. czy istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy poniesionymi przez Spółkę wydatkami na ww. obsługę a osiągnięciem przez Spółkę przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła?” wskazał Pan, że:

Spółka świadczy usługi w zakresie napraw elektroniki, które polegają między innymi na:

a)naprawach elektroniki przemysłowej w zakresie:

  • komputery przemysłowe,
  • panele operatorskie,
  • zasilacze,
  • falowniki i softstarty,
  • segmenty serwo (zasilacze i układy mocy),
  • sterowniki, kontrolery,
  • serwosilniki z enkoderami / resolvearm

b)naprawach elektroniki medycznej w zakresie:

  • USG Ultrasonografy
  • EKG Echokardiografy
  • RTG Radiografy
  • Mammografy
  • Autorefraktokeratometry
  • Lasery
  • EEG Elektroencefalografia
  • EMG Elektromiografia

c)naprawach elektroniki medycznej dla stomatologii w zakresie

  • RTG wewnątrzustne,
  • Radiowizjografia RVG,
  • Skanery płytek fosforowych,
  • Aparaty pantomograficzne/cefalometryczne,
  • Systemy 3D Tomografia CBCT,
  • Kamery wewnątrzustne,
  • Drukarki medyczne,
  • Systemy CAD/CAM,
  • Unity dentystyczne,
  • Mikroskopy i lupy,
  • Końcówki,
  • Skalery,
  • Autoklawy,

d)oraz naprawach elektroniki użytkowej w zakresie:

  • laptopy,
  • komputery PC,
  • monitory,
  • zasilacze UPS,
  • zasilacze 230/380 V,
  • projektory multimedialne.

Spółka świadczy również usługi w zakresie naprawiania i serwisowania linii produkcyjnych z dojazdem do fabryk (przedsiębiorstw) klientów. Spółka świadczy także w ramach zawartych umów całodobowe usługi na utrzymanie linii produkcyjnych w gotowości. Spółka prowadzi również szkolenia z elektroniki.

Większość wymienionych czynności w wymienionym zakresie Spółka wykonuje za pomocą osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia. Jednak pracownicy nie mają doświadczenia w zakresie napraw falowników, paneli operatorskich i specjalistycznych komputerów przemysłowych (w tym również napraw osprzętu do falowników, paneli operatorskich i komputerów przemysłowych, typu karty sterujące, karty do sterowania osiami XYZ, itp. oraz napraw urządzeń peryferyjnych współpracujących z falownikami, panelami i komputerami przemysłowymi) i dlatego w tym zakresie Spółka korzysta z usług Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazał Pan, że do następującej części pytania organu: „czy istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy poniesionymi przez Spółkę wydatkami na ww. obsługę a osiągnięciem przez Spółkę przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła?” wypowiedział się już we wniosku zaznaczając, że jego zdaniem: „Usługi nabywane od Wnioskodawcy są zatem ściśle związane z działalnością gospodarczą Spółki i są ponoszone w celu osiągania przychodów przez Spółkę”. Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie nie uległo zmianie (pkt 3 wezwania z dnia 19 marca 2024 r.).

Pytania

1)Czy świadczenie usług dla podmiotu powiązanego (Spółki) stanowi przesłankę utraty prawa do stosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie karty podatkowej?

2)Czy usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego, nabywane przez Spółkę od Wnioskodawcy, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Ta interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 2 odnoszące się do podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 1, dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad 2)

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Spółka uważa, że na ww. podstawie, usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego, nabywane przez Spółkę od Wnioskodawcy, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Jak wskazano wyżej, Spółka świadczy usługi związane z naprawami elektroniki przemysłowej, medycznej, komputerowej oraz użytkowej. Usługi nabywane od Wnioskodawcy są zatem ściśle związane z działalnością gospodarczą Spółki i są ponoszone w celu osiągania przychodów przez Spółkę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w odniesieniu do pytania nr 2, dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego, nabywane przez Spółkę od Wnioskodawcy, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej „ustawa o CIT”),

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów (koszty bezpośrednie), jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (koszty pośrednie). Koszty pośrednie stanowią wydatki na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, związane z całokształtem działalności. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika, gdyż brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Oznacza to, że podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów:

  • pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w negatywnym katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy CIT oraz
  • pod warunkiem wykazania ich związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zaś ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodów, względnie zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

W art. 15 ust. 1 ustawy CIT ustawodawca wskazał więc ogólną zasadę, zgodnie z którą pomiędzy kosztem uzyskania przychodów oraz przychodami podatkowymi musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy.

Artykuł 16 ust. 1 ustawy CIT zawiera katalog kosztów, które podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie zawartej umowy serwisowej, świadczy Pan usługi na rzecz Spółki - Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania. Jest Pan powiązany ze Spółką w ramach powiązań rodzinnych i wynikających ze stosunku pracy (w Spółce udziałowcem, Pana pracodawcą i osobą pełniącą funkcję Prezesa Zarządu jest Pana matka). Na mocy zawartej umowy serwisowej, przyjął Pan do wykonania obsługę serwisową sprzętu przemysłowego. Strony postanowiły w umowie, że będzie Pan wykonywał usługi serwisowe we własnej siedzibie (z tym, że wynajmuje Pan od Spółki stanowiska serwisowe), jak i w siedzibie klientów Spółki na podstawie każdorazowego zlecenia usługi przez Spółkę. Strony ustaliły w umowie termin rozpoczęcia wykonywania poszczególnych czynności serwisowych oraz zasady ustalania innego terminu, jeśli termin podstawowy z przyczyn obiektywnych nie może zostać zachowany. Zgodnie z treścią umowy, może Pan wykonywać umowę za pomocą swoich pracowników lub innych osób, którym powierzy wykonanie umowy. Do wykonywania prac używa Pan własnego sprzętu, jak również udostępnionego przez Spółkę. Strony określiły również w umowie zasady Pana wynagradzania. Ustalono, że każdorazowo przed przystąpieniem do naprawy wykona Pan bezpłatną diagnostykę oraz przedstawi Spółce pisemny kosztorys do akceptacji. Naprawa może być wykonana wyłącznie po udzieleniu akceptacji przedstawionego kosztorysu. W przypadku wykonania prac przed ich akceptacją, kiedy klient końcowy nie wyrazi zgody na naprawę to prace takie nie będą opłacone. Ustalono, że na własny koszt zdemontuje Pan zamontowane komponenty i przywróci urządzenie do stanu sprzed naprawy na własny koszt. Za elementy, których z przyczyn technologicznych nie będzie można odzyskać, gdy ulegną uszkodzeniu przy demontażu odpowiedzialność ponosi Pan.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan ponadto, że większość wymienionych czynności w wymienionym zakresie Spółka wykonuje za pomocą osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia. Jednak pracownicy nie mają doświadczenia w zakresie napraw falowników, paneli operatorskich i specjalistycznych komputerów przemysłowych (w tym również napraw osprzętu do falowników, paneli operatorskich i komputerów przemysłowych, typu karty sterujące, karty do sterowania osiami XYZ, itp. oraz napraw urządzeń peryferyjnych współpracujących z falownikami, panelami i komputerami przemysłowymi) i dlatego w tym zakresie Spółka korzysta z Pana usług.

Pana wątpliwości w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych budzi kwestia, czy usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego, nabywane od Pana przez Spółkę, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Opis stanu faktycznego sprawy oraz cytowane przepisy prawa podatkowego pozwalają uznać, że w sytuacji, w której usługi serwisowe nabywane od Pana przez Spółkę - Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania są ściśle związane z działalnością gospodarczą Spółki i są ponoszone w celu osiągania przychodów przez Spółkę, to koszty nabycia tych usług Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie oceny skutków podatkowych opisanej we wniosku umowy, występujacych w podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo (jako Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00