Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.88.2024.2.AG

Wydanie interpretacji dotyczącej ZPDOFizU - PKWIU 62.01.12.0 - SAP.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 15 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 marca 2024 r. (wpływ 24 marca 2024 r.) oraz 26 marca 2024 r. poprzez złożenie odpisu pełnomocnictwa. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (…).

Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania swojej działalności. Wnioskodawca wskazuje, że wykonywana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej zwana jako „Ustawa”).

W ramach działalności Wnioskodawca:

• nie przekracza limitu 2 mln euro przychodu w poprzednim roku podatkowymi;

• nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

• nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

• nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu:

- prowadzenia aptek;

- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych;

- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

• nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów;

• nie podejmuje wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 Ustawy;

• nie był i nie jest zatrudniony, zatem nie wykonuje usług i nie sprzedaje towarów na rzecz byłego pracodawcy;

• prowadzi ewidencję przychodów (odrębnie za każdy rok podatkowy), a także posiada wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca świadczy następujące usługi na rzecz swojego zleceniodawcy:

-wdrożenia i rozwój systemu SAP w obszarze logistyki (moduły sprzedaż i dystrybucja oraz gospodarka materiałowa) u klientów w Polsce i zagranicą,

-analiza wymagań biznesowych oraz projektowanie rozwiązań SAP w oparciu o zebrane wymagania,

-tworzenie koncepcji technicznych i funkcjonalnych,

-konfiguracja systemu, przygotowywanie dokumentacji dla programistów (w przypadku konieczności modyfikacji systemu),

-testowanie implementowanych rozwiązań,

-utrzymanie systemu po wdrożeniu, wsparcie użytkowników biznesowych i pomoc merytoryczna w razie problemów,

-szkolenie użytkowników systemu, przygotowywanie instrukcji dla użytkowników,

-przygotowywanie dokumentacji technicznej implementowanych rozwiązań,

-prezentacja rozwiązań klientom, doradztwo w zakresie implementowanych procesów w SAP,

-migracja danych do SAP (np. z innych systemów).

Przysługujące Wnioskodawcy od zleceniodawcy wynagrodzenie z tytułu opisanych powyżej czynności będzie określane jako jedna kwota pieniężna. W umowie lub na fakturze wynagrodzenie to nie będzie dzielone na wynagrodzenie za poszczególne usługi. Faktycznie wykonywana działalność Wnioskodawcy wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz czynnościach wskazanych powyżej. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Wnioskodawcy. Sam Wnioskodawca nie uczestniczy w procesie programowania. Wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych. W procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy.

Co warto podkreślić, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową.

Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych z tworzeniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych.

Wskazane powyżej świadczone usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, co potwierdza otrzymana informacja z dnia (…) marca 2023 r. z Urzędu Statystycznego, sygn. (…).

W piśmie z 24 marca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu organu pytania:

1) czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?

Odpowiedź: W ramach świadczonych usług Wnioskodawca świadczy usługi m.in. polegające na wdrożeniu i rozwoju programu SAP u klientów biznesowych. Szczegółowy zakres konkretnych czynności został wskazany poniżej.

2) jakie konkretnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 obejmujących:

a) wdrożenie i rozwój systemu SAP w obszarze logistyki (moduły sprzedaż i dystrybucja oraz gospodarka materiałowa) u klientów w Polsce i zagranicą,

Odpowiedź: Zadanie opisane w tym punkcie dotyczą szeroko pojętej implementacji systemu ERP jakim jest SAP. W szczególności polegają one na takich czynnościach jak analiza i mapowanie procesów biznesowych firmy (klienta), planowanie prac projektowych (w tym przygotowywanie harmonogramów oraz ocena czasochłonności poszczególnych zadań), konfiguracja systemu SAP w celu spełnienia wymagań klienta (obsługi konkretnych procesów biznesowych), tworzenie tzw. blueprintów (koncepcji rozwiązań) na podstawie wymagań podanych przez klienta. Zakres prac dotyczy całościowego wdrożenia systemu SAP – od analizy potrzeb firmy do oddania gotowego do użytkowania systemu. Efektem zadań / usług jest dostarczenie w pełni funkcjonalnego systemu SAP, spełniającego wymagania biznesowe klienta.

b) analizę wymagań biznesowych oraz projektowanie rozwiązań SAP w oparciu o zebrane wymagania,

Odpowiedź: Zadanie to polega na zrozumieniu procesów biznesowych, które mają zostać zaimplementowane w ramach systemu SAP. W przeważającej większości odbywa się to w formie warsztatów / spotkań z wybranymi pracownikami firmy, dla której aktualnie prowadzony jest projekt. W trakcie warsztatów omawiane są poszczególne procesy (np. proces sprzedaży towaru do klientów, proces zamówień komponentów do produkcji, proces reklamacji itd.). Na podstawie informacji pozyskanych w trakcie warsztatów, przygotowywane są przez Wnioskodawcę propozycje rozwiązań w systemie SAP, które pozwolą na obsługę wybranego procesu w tymże systemie (przykładowo, w ramach procesu sprzedaży towaru do klientów konieczne jest zarejestrowanie zamówienia w systemie, potwierdzenie dostępności zamawianych produktów w magazynie oraz ich rezerwacja, obsługa procesu pakowania i wysyłki towaru do klienta itd.).

Zakres prac opisanych w tym punkcie dotyczy przede wszystkim wymagań dla procesów logistycznych związanych ze sprzedażą, dystrybucją, zaopatrzeniem oraz obsługą magazynów.

Efektem tych czynności jest zrozumienie procesów oraz otoczenia biznesowego w jakim funkcjonuje dana firma oraz przygotowanie propozycji rozwiązań SAP na podstawie zebranych informacji (produktem tych zadań są zazwyczaj dokumenty tekstowe opisujące procesy biznesowe, schematy graficzne, mapy procesów itp.).

c) tworzenie koncepcji technicznych i funkcjonalnych,

Odpowiedź: Zadanie to obejmuje przygotowywanie dokumentacji zawierającej szczegółowy opis techniczny i funkcjonalny procesów biznesowych z punktu widzenia systemu SAP. Dokumenty tego typu zawierają zazwyczaj opisy tekstowe, schematy blokowe, schematy w języku UML, zrzuty ekranu z systemu SAP itp.

Zakres prac dla tego zadania obejmuje stworzenie dokumentacji, która w kolejnych etapach projektu będzie bazą do przygotowania rozwiązania w systemie SAP (na tej podstawie inne osoby zaangażowane w projekt – np., analitycy, konsultanci, powinni być w stanie zrozumieć procesy biznesowe klienta oraz odpowiednio skonfigurować system aby spełniał wymagania).

Efektem prac jest dokumentacja techniczno-funkcjonalna rozwiązania, zazwyczaj w formie dokumentu tekstowego.

d) konfigurację systemu, przygotowywanie dokumentacji dla programistów (w przypadku konieczności modyfikacji systemu),

Odpowiedź: Zadanie to obejmuje konfigurację procesów i rozwiązań w systemie SAP, oraz w przypadku wystąpienia konieczności modyfikacji systemu poprzez zmiany programistyczne – opis wymaganych zmian (w formie tekstowej).

Zakres zadań obejmuje pełną konfigurację systemu SAP w modułach sprzedaż i dystrybucja (…) oraz gospodarka materiałowa (…) – począwszy od modelowania struktury organizacyjnej firmy w systemie, dane podstawowe (dane klientów, dostawców, produktów, cenniki itd.), przepływy dokumentów w systemie, wydruki (np. generowanie faktur w PDF) itd. (nie sposób wymienić pełnego zakresu ze względu na jego obszerność).

Efektem tych zadań jest dostarczenie klientowi odpowiednio skonfigurowanego systemu SAP, który jest w stanie obsłużyć jego procesy biznesowe.

e) testowanie implementowanych rozwiązań,

Odpowiedź: Zakresem tego zadania jest testowanie rozwiązań utworzonych w ramach zadań opisanych w punkcie 2d).

Zakres zadania obejmuje tworzenie testowych danych w systemie SAP (np. danych podstawowych takich jak klienci, dostawcy itd.) oraz testowych dokumentów (zamówienia zakupu, zlecenia sprzedaży, faktury, dostawy wychodzące itd.).

Efektem tego zadania jest potwierdzenie poprawnego działania systemu, wyłapanie i naprawienie potencjalnych błędów, weryfikacja poprawności założeń koncepcji rozwiązania.

f) utrzymanie systemu po wdrożeniu, wsparcie użytkowników biznesowych i pomoc merytoryczna w razie problemów,

Odpowiedź: Zadanie to obejmuje przede wszystkim analizę i rozwiązywanie błędów występujących w systemie po jego wdrożeniu u klienta oraz bieżącą pomoc użytkownikom w obsłudze systemu.

Zakres zadania obejmuje kompleksowe wsparcie klienta w okresie powdrożeniowym (zwykle kilka miesięcy) w celu ułatwienia pracy nowym użytkownikom, którzy nie są na tym etapie doświadczeni w użytkowaniu SAP.

Efektem wykonywanych czynności jest minimalizacja błędów pojawiających się w systemie, oraz w przypadku ich wystąpienia – szybkie ich rozwiązywanie i eliminacja potencjalnych strat biznesowych.

g) szkolenie użytkowników systemu, przygotowywanie instrukcji dla użytkowników,

Odpowiedź: Zadanie obejmuje prowadzenie szkoleń dla końcowych użytkowników systemu SAP (online w formie spotkań na platformach typu (…) lub stacjonarnie w biurze klienta). Szkolenia polegają na prezentacji poszczególnych kroków procesów w SAP ze szczegółowym wyjaśnieniem każdego kroku. Często w ramach szkoleń wykonywane są również ćwiczenia w których użytkownicy końcowi (pracownicy danej firmy) wykonują procesy w systemie. W ramach szkoleń przygotowywane są również instrukcje w formie dokumentów tekstowych zawierających opisy / zrzuty ekranu z poszczególnych kroków procesów w systemie SAP.

Efektem zadania jest przekazanie specjalistycznej wiedzy końcowym użytkownikom systemu, oraz przygotowanie instrukcji w formie tekstowej.

h) przygotowywanie dokumentacji technicznej implementowanych rozwiązań,

Odpowiedź: Zadanie obejmuje opisanie zaprojektowanego i skonfigurowanego systemu SAP w formie dokumentacji zawierającej opisy procesów, opis konfiguracji przygotowanej w systemie, zrzuty ekranu z systemu SAP, schematy blokowe itp.

Efektem zadania jest przygotowanie kompletnej dokumentacji technicznej systemu SAP w obszarze modułów (…) i (…).

i) prezentację rozwiązań klientom, doradztwo w zakresie implementowanych procesów w SAP,

Odpowiedź: Zadanie to obejmuje rozmowy / warsztaty z udziałem przedstawicieli klienta, na których prezentowane są wybrane procesy biznesowe, skonfigurowane w systemie SAP na podstawie wcześniejszej analizy wymagań klienta. Zwykle odbywa się to w postaci prezentacji systemu na żywo, poprzez wykonanie konkretnych kroków wybranego procesu. Zadanie może to obejmować również doradztwo w zakresie wyboru optymalnego rozwiązania / produktu SAP przez klienta.

Efektem prezentacji jest zazwyczaj przekazanie klientowi wstępnych informacji o przygotowanym rozwiązaniu w systemie SAP, potwierdzenie poprawnego zrozumienia wymagań biznesowych (zdarza się, że na etapie prezentacji rozwiązania pojawiają się nowe / dodatkowe wymagania ze strony klienta), udzielenie klientowi rekomendacji w kwestii wyboru optymalnego rozwiązania.

j) migrację danych do SAP (np. z innych systemów).

Odpowiedź: Zadanie to obejmuje pozyskanie danych z różnego rodzaju systemów aktualnie używanych przez klienta (mogą to być np. inne systemy klasy (…), arkusze (…), pliki tekstowe itp.), analizę pozyskanych danych, przygotowanie danych do wgrania do systemu SAP (zazwyczaj jest to obróbka danych w arkuszach (…)), przygotowanie odpowiedniego formatu danych, wgranie danych do systemu SAP za pomocą dedykowanych narzędzi będących integralna częścią systemu SAP, weryfikacja zmigrowanych danych w SAP.

Zakres prac obejmuje pełną migrację danych z istniejących systemów do systemu SAP.

Efektem zadania jest zasilenie systemu SAP danymi niezbędnymi do realizacji procesów biznesowych klienta (dane klientów, produktów, dostawców, cenniki, kontrakty, otwarte zamówienia itd.).

Pytanie

Czy przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcy działalności sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0, a opisane we wniosku na podstawie Ustawy mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0, a opisane we wniosku na podstawie Ustawy mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ustawa m.in. reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają, w szczególności, przychody osób fizycznych.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tejże ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

• 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

• 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Odwołując się do art. 4 ust. 4 Ustawy, ilekroć w Ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Wobec tego, 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie w przypadku usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.1, jednakże wyłącznie tych, które związane są z oprogramowaniem.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług, na co wskazuje, w szczególności, interpretacja indywidualna z dnia 17 lutego 2023 r., nr 0115-KDWT.4011.1022.2022.2.AD.

Faktycznie wykonywana przez Wnioskodawcę działalność nie polega na programowaniu. Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług w zakresie konsultingu SAP, które polegają m.in.:

-wdrożenia i rozwój systemu SAP w obszarze logistyki (moduły sprzedaż i dystrybucja oraz gospodarka materiałowa) u klientów w Polsce i zagranicą,

-analiza wymagań biznesowych oraz projektowanie rozwiązań SAP w oparciu o zebrane wymagania,

-tworzenie koncepcji technicznych i funkcjonalnych,

-konfiguracja systemu, przygotowywanie dokumentacji dla programistów (w przypadku konieczności modyfikacji systemu),

-testowanie implementowanych rozwiązań,

-utrzymanie systemu po wdrożeniu, wsparcie użytkowników biznesowych i pomoc merytoryczna w razie problemów,

-szkolenie użytkowników systemu, przygotowywanie instrukcji dla użytkowników,

-przygotowywanie dokumentacji technicznej implementowanych rozwiązań,

-prezentacja rozwiązań klientom, doradztwo w zakresie implementowanych procesów w SAP,

-migracja danych do SAP (np. z innych systemów).

Wobec tego, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone usługi nie są w żaden sposób związane z oprogramowaniem lub rozwojem oprogramowania. Czynności, których dokonuje Wnioskodawca nie są bowiem związane, w szczególności, z usługami projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania.

W sytuacji, w której świadczone usługi sklasyfikowane według grupowania PKWiU 62.01.12.0 nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, wówczas przychody uzyskiwane z tego rodzaju usług mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Takie stanowisko zostało zawarte, m.in. w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

• z dnia 30 listopada 2021 r., sygn.. 0115-KDIT1.4011.690.2021.1.AS;

• z dnia 28 maja 2021 r., sygn. 0113-KDWPT.4011.52.2021.2.KSM;

• z dnia 6 marca 2022 r., sygn. 0115- KDIT1.4011.956.2021.1.JG;

• z 9 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4011.413.2022.2.MŻA;

• z 12 sierpnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.505.2022.2.MZ;

• z 18 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.529.2022.3.AC;

• z 29 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.599.2022.2.MG;

• z 1 września 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.371.2022.2.MN;

• z 29 września 2022 r., sygn.0112-KDIL2-2.4011.529.2022.2.AA.

W konsekwencji powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanej sprawie dla przychodów uzyskanych ze wskazanych usług zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych  w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

W powyższym artykule zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – w ramach działalności:

• nie przekracza Pan limitu 2 mln euro przychodu w poprzednim roku podatkowymi;

• nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej;

• nie korzysta Pan na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

• nie osiąga Pan w całości lub w części przychodów z tytułu:

- prowadzenia aptek;

- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych;

- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

• nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów;

• nie podejmuje Pan wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 Ustawy;

• nie był i nie jest Pan zatrudniony, zatem nie wykonuje usług i nie sprzedaje towarów na rzecz byłego pracodawcy;

• prowadzi Pan ewidencję przychodów (odrębnie za każdy rok podatkowy), a także posiada wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy.

Ponadto, wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania swojej działalności; wykonywana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. We wniosku oraz uzupełnieniu wskazał Pan na czym one polegają i jaki jest ich zakres.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje:

- usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

- usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania. Przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Zatem przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług. Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemów informatycznych, w tym do wdrożenia i rozwoju systemu SAP w obszarze logistyki u klientów, projektowania rozwiązań SAP, konfiguracji systemu, przygotowywanie dokumentacji zawierającej szczegółowy opis techniczny i funkcjonalny procesów biznesowych z punktu widzenia systemu SAP, tworzenie testowych danych w systemie SAP, przygotowywanie dokumentacji technicznej implementowanych rozwiązań, migrację danych z innych systemów, itp.

Co istotne w sprawie, wskazał Pan, że wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych.

Zauważam, że systemy informatyczne wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.12.0, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – w zakresie przychodów osiąganych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, prawidłowe jest stosowanie stawki ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

· Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

· Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji PKWiU świadczonych usług (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

· Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

· Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00