Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.57.2024.4.DK

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów: zakupów spożywczych, usług cateringowych, alkoholu oraz wyjścia integracyjne pracowników.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie zakupów spożywczych, usług cateringowych dla pracowników – jest prawidłowe
  • Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunki okolicznościowe dla pracowników - jest prawidłowe
  • Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na upominki okolicznościowe dla pracowników - jest prawidłowe
  • Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na Imprezy firmowe oraz wyjścia integracyjne pracowników - jest prawidłowe
  • Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wyjazdy integracyjne pracowników - jest prawidłowe
  • Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na Organizację festynu - jest prawidłowe
  • Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup wieńców na pogrzeby pracowników, byłych pracowników oraz ich najbliższej rodziny - jest prawidłowe
  • Wnioskodawca nie ma prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na Alkohol na spotkania integracyjne pracowników - jest prawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 30 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki wskazane we wniosku mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 9 kwietnia 2024 r. (data wpływu 09 kwietnia 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. z siedzibą w (…) dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") jest podmiotem zajmującym się produkcją (…) jak również produktów z (…).

W związku z powyższym, Wnioskodawca jako przedmiot przeważającej działalności wskazał kod Polskiej Klasyfikacji Działalności 17.22.Z: „Produkcja artykułów gospodarstwa domowego, toaletowych i sanitarnych”.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca zatrudnia przy tym (…) pracowników, a przez pracowników Spółki należy rozumieć osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka nabywa lub potencjalnie będzie nabywała szereg różnego rodzaju świadczeń przekazywanych na rzecz pracowników Spółki.

Wśród świadczeń tych wyróżnić można następujące grupy:

A.Zakupy spożywcze, usługi cateringowe dla pracowników - stan faktyczny i zdarzenie przyszłe

W celu zapewnienia dogodnych warunków pracy oraz podniesienia motywacji pracowników Spółka ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych, które są udostępnione dla wszystkich pracowników bez ograniczeń w pomieszczeniach socjalnych. Te artykuły spożywcze to: kawa, herbata, mleko, woda oraz także inne napoje takie jak soki, syropy smakowe do kawy z pracowniczego ekspresu w pokoju socjalnym. Dla pracowników kupowane są także dodatki takie jak cukier, cytryny udostępniane w pomieszczeniach socjalnych.

Ponadto, co jakiś czas są kupowane dla pracowników batoniki, lody, pączki, faworki z okazji „tłustego czwartku”, ciasta czy produkty takie jak: pieczywo, masła, wędliny, sery i inne produkty przeznaczone do robienia kanapek, które to kanapki następnie są udostępnione w pomieszczeniu socjalnym dla pracowników.

Spółka mając na celu poprawę motywacji i mając na względzie stan ich zdrowia zapewnia pracownikom owoce. Są one udostępniane osobom zatrudnionym w zakładzie w pomieszczeniach socjalnych.

Dodatkowo w okresie letnim są organizowane na terenie zakładu grille dla pracowników. W ich celu kupowane są artykuły spożywcze takie jak: mięsa, ryby, przyprawy, pieczywo, składniki do sałatek, napoje typu soki, cola itd.

Spółka dokonuje także zakupów spożywczych na tzw. narady pracownicze. Wśród zakupywanych artykułów spożywczych znajdują się takie produkty jak:

  • kawa, herbata, mleko, woda, ciastka oraz także inne napoje takie jak soki, syropy smakowe do ekspresu w pokoju socjalnym. Dla pracowników kupowane są także dodatki takie jak cukier, cytryny dostępne wówczas pomieszczeniach socjalnych,
  • ciasta czy produkty takie jak: pieczywo, masła, wędliny, sery i inne produkty przeznaczone do robienia kanapek, które to kanapki następnie są udostępnione na naradach pracowniczych w siedzibie firmy.

Produkty te udostępnianie są także podczas wewnętrznych spotkań pracowników w przedsiębiorstwie w trakcie których m.in. omawiane są sprawy bieżące czy plany rozwoju.

Zdarza się również, że podczas wielogodzinnych spotkań pracowników w siedzibie Spółki są zamawiane gotowe posiłki (usługa cateringowa) dla każdej osoby uczestniczącej w spotkaniu - które są spożywane tylko przez pracowników.

B.Zakupy spożywcze, catering na spotkania z kontrahentami – stan faktyczny i zdarzenie przyszłe

Spółka zakupuje takie artykuły spożywcze jak: kawa, herbata, mleko, woda, ciastka, cukier, cytryny oraz także inne napoje takie jak soki, syropy smakowe do ekspresu. Produkty te mogą być wykorzystywane na spotkania z kontrahentami (np. poprzez zrobienie kawy kontrahentowi).

Ciasta czy produkty takie jak: pieczywo, masła, wędliny, sery i inne produkty przeznaczone do robienia kanapek, które to kanapki następnie są udostępnione na spotkaniach z kontrahentami, w których uczestniczą również pracownicy (w siedzibie firmy). Nie są to artykuły wskazujący na szczególnie wzniosły charakter wydatków w zakresie reprezentacji. Poczęstunek ten wynika z dobrych obyczajów biznesowych. Spółka nie wyklucza także zamawiania w przyszłości gotowych posiłków (usługa cateringowa) na wielogodzinne spotkania z kontrahentami w siedzibie Spółki dla każdej osoby uczestniczącej w spotkaniu (tj. pracowników i kontrahentów, z którymi odbywa się spotkanie).

C.Poczęstunki okolicznościowe dla pracowników - stan faktyczny i zdarzenie przyszłe

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia w okresie przedświątecznym organizowane jest spotkanie wigilijne dla pracowników. Zamawiany jest catering dla pracowników składający się z barszczu, ryb, ciast oraz innych typowych potraw wigilijnych.

Spółka planuje także w przyszłości zamawiać pizzę, torty, poczęstunki dla pracowników np. z okazji Dnia Doceniania Pracownika, dnia kobiet itd. udostępnione dla wszystkich pracowników w pomieszczeniu socjalnym z tych okazji.

Spółka planuje także zakup poczęstunku dla pracowników w celu integracji z okazji jubileuszu firmy.

D.Upominki okolicznościowe dla pracowników - stan faktyczny i zdarzenie przyszłe

Spółka zamierza kupować i wręczać upominki dla pracowników m.in. z okazji dnia kobiet, dnia mężczyzn, z okazji świąt Bożego Narodzenia, czy mikołajek, a także okoliczności takich jak narodziny dziecka, ślub, jubileusz stażu pracy czy odejście na emeryturę.

W przykładowej paczce na dzień kobiet mogłyby się znaleźć: świeczki, kubki, drobne dekoracje, drobne kosmetyki (bez perfum), słodycze, koce, miody w słoiczku oraz bilety do kina z określonym terminem do zrealizowania oraz butelka szampana.

W przykładowej paczce na dzień mężczyzny miałyby się znaleźć przekąski słodkie i słone: typu czekolady, paluszki, chipsy.

W przykładowej paczce na mikołajki/Boże Narodzenie miałaby się znaleźć: chemia gospodarcza taka jak proszki, płyny, żele do WC, kapsułki do prania itd.

Zamiast wspomnianych wyżej paczek świątecznych z chemią gospodarczą, Spółka rozważa także przekazywanie voucherów na zakupy dla pracowników. Vouchery miałyby opiewać na kwotę około 200 zł dla każdego pracownika do sieci handlowych np. (…)

Spółka planuje także dokonywać zakupu upominków dla pracowników z okazji okoliczności typu narodziny dziecka czy ślub, jubileusz stażu pracy czy odejście na emeryturę. Przykładami takich prezentów są np.: kwiaty, boxy prezentowe np. z ręcznikami, świecami, słodyczami, akcesoria dla nowonarodzonego dziecka pracownika tzw. „wyprawka”.

E.Imprezy firmowe oraz wyjścia integracyjne pracowników – stan faktyczny i zdarzenie przyszłe

Spółka organizuje dla swoich pracowników imprezy firmowe w wynajętym lokalu. Koszty takiej imprezy obejmują koszt sali, koszt posiłku dla pracowników, koszt dodatków w stylu tzw. „słodkiego stołu”, a także DJ oraz wystroju lokalu oraz zapewnienie pracownikom powrotu przez wynajęcie busa podstawionego pod lokal.

Należy nadmienić, że we wcześniejszych okresach miały także miejsce spotkania wigilijne dla pracowników organizowane w lokalu poza siedzibą Spółki. Spółka nie wyklucza organizowania w przyszłości takich spotkań.

Dodatkowo, Spółka planuje także finansowanie wyjść integracyjnych pracowników np. na tor gokartowy czy kręgle po godzinach pracy. Tego typu spotkania mają na celu przede wszystkim zintegrowanie pracowników, poprawę atmosfery w pracy, a w konsekwencji zwiększenie efektywności pracy pracowników.

F.Wyjazdy integracyjne pracowników - zdarzenie przyszłe

Ponadto, Spółka rozważa także finansowanie kilka razy w roku wyjazdów integracyjnych pracowników w weekendy. Takie wyjazdy obejmowałyby koszty przejazdu, noclegu i atrakcji typu np. wejście do parku rozrywki czy baseny termalne, w celu integracji pracowników.

G.Organizacja festynu - zdarzenie przyszłe

W celu integracji pracowników, a także zwiększenia ich motywacji oraz lojalności, Spółka rozważa także organizację festynów dla pracowników i ich rodzin np. z okazji Dnia Dziecka. Organizacja festynu obejmowałaby wydatki na konkursy z nagrodami, wynajem dmuchanych zamków, trampolin, wynajem animatorów organizujących zabawy dla dzieci pracowników np. malowanie twarzy, poczęstunku dla pracowników i ich rodzin np. grill.

H.Zakup wieńców na pogrzeby pracowników, byłych pracowników oraz ich najbliższej rodziny - zdarzenie przyszłe

Spółka nabywać będzie wieńce na pogrzeby pracowników, byłych pracowników oraz ich najbliższej rodziny. Zakup wieńców jest wyrazem troski pracodawcy o budowanie pozytywnego wizerunku i więzi z pracownikami poprzez okazanie wsparcia i empatii w trudnych chwilach.

I.Alkohol na spotkania integracyjne pracowników oraz spotkania biznesowe z kontrahentami (spożywany przez pracowników i kontrahentów) - zdarzenie przyszłe

Spółka, ma w planach organizację spotkań integracyjnych, podczas których będzie ponosiła również wydatki na nabycie napojów alkoholowych. Napoje te będą przeznaczone wyłącznie do konsumpcji przez osoby zatrudnione w spółce, a spotkania integracyjne będą odbywać się poza godzinami i miejscem pracy. Spółka, ma w planach organizację spotkań z pracownikami i kontrahentami jednocześnie, w których będzie ponosiła również wydatki na nabycie napojów alkoholowych. Napoje te będą przeznaczone wyłącznie do konsumpcji przez osoby zatrudnione w spółce oraz kontrahentów. Takie spotkania będą odbywać się poza godzinami i miejscem pracy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego

Pismem z 9 kwietnia 2024 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

1.Czy wszystkie świadczenia, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną sfinansowane ze środków obrotowych Spółki?

Tak, wszystkie świadczenia zostały/zostaną sfinansowane ze środków obrotowych spółki. Spółka nie posiada Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wydatki związane ze świadczeniami co do zasady mają charakter ryczałtowy, niezależny zarówno od liczby osób uczestniczących w poczęstunku i od faktu skorzystania oraz stopnia skorzystania z danych świadczeń przez poszczególnych Uczestników spotkania.

Wnioskodawca będzie dysponował fakturami dokumentującymi ww. wydatki.

2.Czy Spółka ma możliwość określenia wartości korzyści uzyskanej przez konkretnego pracownika lub inną uprawnioną osobę korzystającą z udostępnionych przez Spółkę artykułów spożywczych?

Trudno jednoznacznie określić wartość korzyści przypadającą na jednego pracownika w przypadku produktów ogólnodostępnych, gdzie każdy pracownik może korzystać wedle swoich potrzeb i uznania z oferowanych przez spółkę artykułów spożywczych np. kawa, herbata, woda.

Podobnie nie można jednoznacznie określić korzyści dla pracownika z tytułu spożycia poczęstunku na spotkaniu wewnętrznym czy też spotkaniu z klientem. Poczęstunek taki ma charakter ogólnodostępny i dobrowolny, stad wartość przysporzenia dla poszczególnych osób będzie się różnić. Jedynie w przypadku wyliczonej ilości np. zamawiane dania obiadowe Spółka jest w stanie określić wartość korzyści dla pracownika na podstawie faktury dokumentującej zakup posiłku.

3.Czy przekazanie przez Spółkę upominków ma/będzie miało charakter bezzwrotny i jest/będzie nieodpłatne?

Przekazanie upominków zawsze miało i będzie mieć charakter bezzwrotny i nieodpłatny.

4.Czy przekazanie pracownikom upominków okolicznościowych stanowi/będzie stanowić dodatkową formę gratyfikacji/wynagrodzenia za pracę?

Upominki są/będą przekazywane pracownikom w celu pogłębienia relacji, kreowania pozytywnego wizerunku firmy, co przekłada się na efektywność pracy i ogólne postrzeganie pracownika. Upominki nie są dodatkową formą wynagrodzenia za pracę, a ich przekazanie nie jest zależne od wyników pracy.

Przekazywane Pracownikom Prezenty są formą przekazania gratulacji, uznania, uczczenia powszechnie przyjętego święta, a nie elementem wynagrodzenia dodatkowego, do zapłaty którego zobowiązana jest Spółka na podstawie zawartej umowy. Jest to zatem dobrowolne świadczenie ze strony Spółki, do którego nie jest zobowiązana na podstawie zapisów umownych. Nie wiąże się z żadnym działaniem na rzecz Spółki przez Pracownika.

5.Czy przekazanie pracownikom upominków okolicznościowych ma/ będzie miało na celu motywowanie pracowników do bardziej efektywnego wykonywania ich obowiązków służbowych?

Celem organizacji Spotkania integracyjnego jest przede wszystkim poprawa atmosfery pracy, bliższe poznanie się pracowników, co ma w zamierzeniu poprawę efektywności i organizacji pracy, budowę pozytywnych relacji na linii pracownik/współpracownik - pracodawca, większą identyfikację pracowników ze Spółką i jej działalnością.

6.Czy otrzymywanie przez pracowników upominków okolicznościowych wynika/będzie wynikało z zawartych ze Spółką umów o pracę albo regulaminu pracy?

Umowy o pracę oraz regulaminy pracy nie zawierają zapisów odnośnie upominków dla pracowników.

7.Czy spotkania integracyjne mają/będą miały charakter otwarty, tj. czy mogą/będą mogli w nich uczestniczyć wszyscy pracownicy i inne osoby uprawnione?

Spotkania integracyjne mają/będą miały charakter otwarty i dobrowolny. Jeśli spotkanie będzie organizowane dla pracowników otrzymują oni wcześniej zaproszenie oraz proszeni są o zadeklarowanie swojej obecności, w celu dalszych działań organizacyjnych związanych z planowanym wydarzeniem. W oparciu o przesłane potwierdzenia, Spółka wie na jaką liczbę osób przygotować Spotkanie integracyjne. Spółka co do zasady nie tworzy imiennej listy Uczestników spotkania, ale ma możliwość stworzenia takiej listy, w razie zaistnienia konieczności jej stworzenia.

8.Czy do planowanych konkursów opracowany zostanie regulamin, w którym określona będzie: nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody, reguły konkurencji oraz sposób wyłonienia zwycięzców i przyznawania im nagród? Jeśli tak, to gdzie zostanie opublikowana treść tego regulaminu?

W przypadku konkursów prowadzonych przez pracowników spółki zostanie sporządzony regulamin, w którym określone zostaną warunki konkursu takie jak: nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody, reguły konkurencji oraz sposób wyłonienia zwycięzców i przyznawania im nagród.

Regulamin zostanie przekazany do wglądu wszystkim potencjalnym uczestnikom na tronie www oraz wywieszony w wersji papierowej na tablicach ogłoszeń w spółce. Dla konkursów prowadzonych przez wynajętego organizatora zewnętrznego nie będzie opracowywany regulamin

9.Na czym będą polegały konkursy, tj. jakie będą zadania konkursowe?

Konkursy mogą przybrać różne formy:

a)loteria-każdy uczestnik otrzyma los, tylko część wylosowanych losów będzie wygrana,

b)konkursy dotyczące wykonania pracy plastycznej/manualnej/graficznej np.: wykonanie plakatu reklamującego wyroby firmowe, wykonanie prac plastycznych z użyciem wyrobów spółki, wykonanie grafiki reklamowej,

c)konkursy sportowe organizowane podczas spotkań integracyjnych takie jak: bieg z przeszkodami, zadania sprawnościowe, przeciąganie liny, konkursy wysiłkowe,

d)konkurs wiedzy ogólnej z zakresu prowadzonej działalności spółki i historii firmy

W przypadku konkursów prowadzonych przez wynajętego organizatora zewnętrznego spółka nie ma wpływu na to jakie było/będzie zadanie konkursowe na konkretnym spotkaniu, ponieważ każdorazowo ustalane jest to przez podmiot prowadzący iwent.

10.Na czym będzie polegała rywalizacja/współzawodnictwo w konkursach? Proszę opisać.

W zależności od rodzaju konkursu będą różne kryteria rywalizacji. W przypadku konkursów polegających na przedstawieniu pracy twórczej będą oceniane walory estetyczne, wizualne, pomysłowość, kreatywność, natomiast w przypadku konkursów sprawnościowych będzie oceniana szybkość i dokładność wykonania.

11.Czy będą określone zasady wyboru laureatów konkursów?

Zasady wyboru laureatów zostaną każdorazowo określone w regulaminie konkursu bądź określone podczas imprezy przez podmiot zewnętrzny prowadzący konkurs. Zasady wyboru laureatów danego konkursu zależą każdorazowo od charakteru/typu danego konkursu. Przykładowo, przy konkursie wysiłkowym o wyniku konkursu decydowało to, kto więcej razy wykona daną czynność lub podniesie większe obciążenie. W zależności od charakteru konkursu, wygrywa albo jedna osoba (zwycięzca danej konkurencji), albo zwycięska drużyna (w przypadku konkursów drużynowych).

12.Czy konkursy końcowo będą prowadziły do wyłonienia zwycięzców, czy też nagrody będzie otrzymywał każdy uczestnik konkursu?

Nagrody będą otrzymywali tylko zwycięzcy konkursów. Udział i wygrana w konkursach są przypadkowe - w zależności od tego kto z Uczestników spotkania zgłosi się do konkursu.

13.Kto wyłania zwycięzców konkursów?

Zwycięzcy będą wyłaniani przez komisję, która będzie składała się z przedstawicieli zarządu i pracowników spółki. Komisja nie może brać udziału w konkursach. W zależności od charakteru konkursu będzie to jedna osoba (zwycięzca konkurencji) albo drużyna (w przypadku konkursów drużynowych. Nagrody są wręczane co do zasady tego samego dnia lub w określonym regulaminowo czasie.

14.Jaka będzie jednorazowa wartość nagrody w poszczególnym konkursie?

Nie można jednoznacznie określić wartości każdej nagrody. Wartości nagród w zależności od rodzaju konkursu będą plasować się w przedziale kwotowym od 100, 00 zł do 4000,00 zł. Przykładowy katalog nagród rzeczowych to np. telewizory, elektryczne grille, telefony, konsole, kosmetyki, słodycze, maskotki.

15.W jaki sposób nastąpi ogłoszenie wyników i wydawanie nagród?

Sposób ogłoszenia wyników zostanie każdorazowo opisany w regulaminie. Ogłoszenie wyników będzie następowało bezpośrednio na wydarzeniu integracyjnym poprzez odczytanie listy osób nagrodzonych bądź przez ogłoszenie wyników na stronie www. Nagrody rzeczowe rozdawane są dodatkowo w trakcie losowania tzw. "szczęśliwego numeru", a obdarowanym może być każdy Uczestnik spotkania, którego los zostanie wylosowany.

16.Czy wszyscy uczestnicy festynu będą brali udział w konkursach? Jeżeli nie, to jacy konkretnie uczestnicy będą brali udział w konkursach?

Każdorazowo regulamin konkursu będzie zawierał informacje o uczestnikach konkursu. Spółka przyjmuje założenie, że w konkursach nie może brać udziału zarząd oraz komisja oceniająca.

17.Czy i w jaki sposób poczęstunki okolicznościowe dla pracowników przyczynią się do wzrostu wyników sprzedażowych Państwa Spółki? Proszę o wskazanie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami a osiągnieciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła.

Zakup artykułów spożywczych dla personelu przyczynia się do tworzenia korzystnego środowiska pracy, co z kolei może zwiększać efektywność pracowników i przyczyniać się do lepszych wyników finansowych firmy.

18.Czy i w jaki sposób wręczane pracownikom przez Państwa upominki okolicznościowe przyczynią się do wzrostu wyników sprzedażowych Państwa Spółki? Proszę o wskazanie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami a osiągnieciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła.

Obdarowywanie pracowników prezentami stanowiącymi formę gratulacji, uhonorowania ważnych okazji w ich życiu wpływa na poprawę relacji pracownik-pracodawca, buduje pozytywny obraz przedsiębiorstwa i przekłada się na postrzeganie zakładu pracy przez pracownika. Dzięki takim drobnym gestom pracownik czuje większą integracje ze spółką, a to przekłada się na jego wkład w wykonywana prace i lepsza efektywność, co w dalszej perspektywie wpływa na zwiększenie wyników sprzedażowych spółki.

19.Czy poszczególne upominki okolicznościowe wymienione we wniosku nabyte przez Państwa zostały/zostaną udokumentowane osobnymi fakturami lub innymi dokumentami księgowymi?

Poszczególne upominki były/będą udokumentowane fakturami, rachunkami wystawionymi na rzecz spółki.

20.Czy istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy poniesionymi wydatkami przez Państwa na organizację wyjazdów integracyjnych dla pracowników a osiągnieciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła?

Wyjazd integracyjny przyczynia się do zwiększenia efektywności/wyniku finansowego/sprzedaży opodatkowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z uwagi na pogłębienie relacji w zespole, poprawę atmosfery pracy oraz lepsze zintegrowanie pracowników i innych osób świadczących pracę. Celem wyjazdu jest zgromadzenie zespołu w jednym miejscu oraz stworzenie warunków, które mają sprzyjać budowaniu dobrych relacji oraz koleżeńskiej atmosfery między członkami zespołu, co powinno przełożyć się na bardziej efektywną i wydajną pracę, a w konsekwencji na wyniki finansowe.

W firmach zatrudniających wiele osób, do osiągnięcia sukcesu biznesowego niezbędna jest efektywna współpraca między członkami zespołu. Jej brak uniemożliwia sprawne działanie i w konsekwencji ogranicza zdolność do sprostania wyzwaniom rynkowym. W konsekwencji, lepsze zintegrowanie zespołu, budowanie życzliwej i koleżeńskiej atmosfery powinno przełożyć się na bardziej wydajną pracę, a w konsekwencji na większą efektywność (wynik finansowy/poziom sprzedaży opodatkowanej).

Dodatkowo, organizacja wyjazdów integracyjnych jest działaniem powszechnym/często spotykanym na rynku i wpływa na konkurencyjność pracodawcy na rynku pracy.

21.Czy i w jaki sposób zorganizowany festyn dla pracowników i ich rodzin przyczyni się do wzrostu wyników sprzedażowych Spółki? Proszę o wskazanie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami a osiągnieciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła.

Podobnie jak wyżej. Celem organizacji festynu jest zgromadzenie zespołu w jednym miejscu oraz stworzenie warunków, które mają sprzyjać budowaniu dobrych relacji oraz koleżeńskiej atmosfery między członkami zespołu, co powinno przełożyć się na bardziej efektywną i wydajną pracę, a w konsekwencji na wyniki finansowe .

22.Czy wszystkie koszty, o których mowa we wniosku Spółka pokrywała/pokrywa ze środków własnych, nie były/nie są zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?

Wszystkie wydatki są pokrywane ze środków obrotowych spółki. Nie były one zwracane spółce.

Spółka odliczała w/w wydatki od podstawy opodatkowania podatkiem CIT.

23.Z jakich środków będą sfinansowane wydatki wskazane we wniosku, czy zostaną sfinansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych czy z innych środków? - proszę wskazać z jakich.

Wszystkie wydatki będą sfinansowane ze środków obrotowych spółki.

Pytania

Pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

1)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów i usług objętych grupowaniem A (zakupy spożywcze, usługi cateringowe dla pracowników)?

2)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów i usług objętych grupowaniem B (zakupy spożywcze, catering na spotkania z kontrahentami)?

3)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów i usług objętych grupowaniem C (poczęstunki okolicznościowe dla pracowników)?

4)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów objętych grupowaniem D (upominki okolicznościowe dla pracowników)?

5)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów i usług objętych grupowaniem E (imprezy firmowe oraz wyjścia integracyjne pracowników)?

6)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym, towarów i usług objętych grupowaniem F (wyjazdy integracyjne pracowników)?

7)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym, towarów i usług objętych grupowaniem G (organizacja festynu)?

8)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym, towarów objętych grupowaniem H (zakup wieńców na pogrzeby pracowników, byłych pracowników oraz ich najbliższej rodziny)?

9)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca nie ma prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym, towarów objętych grupowaniem I (alkohol na spotkania integracyjne pracowników oraz spotkania biznesowe z kontrahentami spożywany przez pracowników i kontrahentów)?

Pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

10)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania po stronie pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT w związku z przekazaniem świadczeń wskazanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w grupowaniu A (zakupy spożywcze, usługi cateringowe dla pracowników)?

11)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania po stronie pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT w związku z przekazaniem świadczeń wskazanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w grupowaniu B (zakupy spożywcze, catering na spotkania z kontrahentami)?

12)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania po stronie pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT w związku z przekazaniem świadczeń wskazanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w grupowaniu C (poczęstunki okolicznościowe dla pracowników)?

13)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania po stronie pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT w związku z przekazaniem świadczeń wskazanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w grupowaniu D (upominki okolicznościowe dla pracowników)?

14)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania po stronie pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT w związku z przekazaniem świadczeń wskazanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w grupowaniu E (imprezy firmowe oraz wyjścia integracyjne pracowników)?

15)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania po stronie pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT w związku z przekazaniem świadczeń wskazanych w zdarzeniu przyszłym, w grupowaniu F (wyjazdy integracyjne pracowników)?

16)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania po stronie pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT w związku z przekazaniem świadczeń wskazanych w zdarzeniu przyszłym, w grupowaniu G (organizacja festynu)?

17)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania po stronie pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT w związku z przekazaniem świadczeń wskazanych w zdarzeniu przyszłym, w grupowaniu H (zakup wieńców na pogrzeby pracowników, byłych pracowników oraz ich najbliższej rodziny)?

18)Czy za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania po stronie pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT w związku z przekazaniem świadczeń wskazanych w zdarzeniu przyszłym, w grupowaniu I (alkohol na spotkania integracyjne pracowników oraz spotkania biznesowe z kontrahentami spożywany przez pracowników i kontrahentów)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 oraz 3-8 a także pytanie nr 9 w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na alkohol na spotkania integracyjne pracowników dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań nr 10-18 dotyczących podatku od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Natomiast w zakresie pytania nr 2 dotyczącego kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakupy spożywcze oraz catering, udostępniane w siedzibie Spółki podczas spotkań z Kontrahentami oraz pytania nr 9 w części dotyczącej kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów alkoholu na spotkania biznesowe z kontrahentami wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku CIT

1)Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów i usług objętych grupowaniem A (zakupy spożywcze, usługi cateringowe dla pracowników).

2)Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów i usług objętych grupowaniem B (zakupy spożywcze, catering na spotkania z kontrahentami).

3)Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów i usług objętych grupowaniem C (poczęstunki okolicznościowe dla pracowników).

4)Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów objętych grupowaniem D (upominki okolicznościowe dla pracowników).

5)Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów i usług objętych grupowaniem E (imprezy firmowe oraz wyjścia integracyjne pracowników).

6)Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym, towarów i usług objętych grupowaniem F (wyjazdy integracyjne pracowników).

7)Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym, towarów i usług objętych grupowaniem G (organizacja festynu).

8)Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym), towarów objętych grupowaniem H (zakup wieńców na pogrzeby pracowników, byłych pracowników oraz ich najbliższej rodziny).

9)Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca nie ma prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym, towarów objętych grupowaniem I (alkohol na spotkania integracyjne pracowników oraz spotkania biznesowe z kontrahentami (spożywany przez pracowników i kontrahentów)).

Uzasadnienie wspólne dla pytań 1-9.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1.

Wyżej wskazany przepis ma charakter ogólny, a ustawodawca nie określa w nim enumeratywnie jakie konkretnie wydatki zaliczone zostać mogą do kosztów uzyskania przychodów. Z tego też względu, każdy wydatek poniesiony przez podatnika w celu zakwalifikowania go do kosztu podatkowego, podlegać powinien indywidualnej analizie prawnej.

Zgodnie z jednolity stanowiskiem reprezentowanym w orzecznictwie i literaturze przedmiotu, aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu musi on spełniać następujące warunki:

a)musi zostać poniesiony przez podatnika,

b)być definitywny (rzeczywisty),

c)pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

d)być poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

e)zostać właściwie udokumentowany,

f)nie znajdować się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).

W związku z powyższym, jednym z decydujących kryteriów przy kwalifikacji prawnej danego kosztu, jako kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jest kryterium celu poniesienia tego kosztu (uwzględniając racjonalność podatnika) oraz istnienie bezpośredniego lub tylko pośredniego związku pomiędzy kosztem, a jego wpływem na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z działalności gospodarczej.

W konsekwencji, jeżeli w analizowanej sytuacji istnieć będzie chociażby pośredni związek dokonywanych zakupów z przychodami Spółki z działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie miał prawo do zaliczenia wydatków od tych zakupów do kosztów uzyskania przychodów.

Jak zostało przy tym wskazane w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), Wnioskodawca ponosi lub planuje ponosić szereg wyszczególnionych wydatków (wydatki z Grupy A do K). W opinii Wnioskodawcy, analizowane wydatki bez wątpienia spełniają podstawowe warunki wynikające z art. 15 ustawy o CIT, uprawniający Spółkę do zaliczenia wydatków w koszty podatkowe tj. pozostają w bezpośrednim lub pośrednim związku z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami. Wskazać w tym zakresie przede wszystkim należy, iż pracownicy są nieodzownym, niezbędnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, w tym przedsiębiorstwa Spółki. Patrząc bowiem na samą istotę zatrudnienia pracownika, zatrudnienie takie przekładać się ma na prawidłowe funkcjonowanie, czy zwiększenie/rozwój danej działalności.

Szczegółowa analiza poszczególnych wydatków w ramach analizowanych grup świadczeń przedstawiona została poniżej.

Grupa A i B: Zakupy spożywcze, usługi cateringowe dla pracowników, catering na narady pracowników oraz spotkania z kontrahentami

W zakresie wydatków wskazanych w Grupach A i B (artykuły spożywcze, catering na narady i spotkania) wskazać bowiem należy, iż wydatki tego typu stanowią standardowe wydatki w każdym większym lub mniejszym przedsiębiorstwie. Obecnie, jako normę przyjmuję się, iż pracodawca zapewnia pracownikom dostęp do podstawowych produktów spożywczych (takich jak kawa, herbata, woda, mleko, cukier itp.) - artykuły te mają umożliwić pracę w godnych warunkach, oraz stanowią niezbędne minimum z punktu widzenia pracownika. Do niezbędnego minimum zaliczane są także wszelkie produkty typu ciastka, inne słodkości czy owoce, pozwalające utrzymać u pracowników odpowiedni poziom energii w trakcie dnia pracy zwiększając tym samym ich efektywność. W realiach współcześnie postępującego „rynku pracownika”, tzw. „owocowe czwartki” nie są już tylko zaskakującym, wyjątkowym benefitem pracowniczym. W szczególności, w ramach większych przedsiębiorstw (choć nie tylko), tego typu artykuły postrzegane są jako norma lub wręcz obowiązek pracodawcy mającego na względzie ogólny dobrostan swoich pracowników.

Co istotne, artykuły te udostępniane są powszechnie, wszystkim pracownikom w pomieszczeniach socjalnych. Ich podstawowych celem jest zatem zapewnienie dogodnych warunków pracy, bez uprzywilejowania jakichkolwiek indywidualnych pracowników w tym względnie. W konsekwencji, stwierdzić zatem należy, iż wydatki na zakup tego typów artykułów nie mają na celu zaspokajanie potrzeb osobistych pracowników, a stworzeniu odpowiednich warunków do wykonywania zadań służbowych.

Podobnym standardem jest także zapewnienie posiłku (kanapek, dań obiadowych) podczas długotrwających spotkań pracowniczych (różnego typu narady, szkolenia, spotkania wewnętrzne), czy spotkań z klientami.

Praktyka ta wynika z konieczności zachowania pełnej efektywności i skupienia pracowników podczas trwania danego spotkania. Praktyka taka sprzyja także zapewnieniu płynności danego spotkania (pracownicy nie rozchodzą się w trakcie jego trwania, aby spożyć lub zakupić posiłek we własnym zakresie, co sprzyja utrzymaniu zaangażowania w danym temacie omawianym na spotkaniu wewnętrznym lub z klientem).

Zamawianie usług cateringowych na spotkania z klientami stanowi także powszechną praktykę biznesową.

Spotkania takie wymagają przeważnie odbycia krótszej lub dłuższej podróży przez danego klienta do biura Spółki oraz poświęcenia znacznej ilości czasu (często wielu godzin) na prowadzenie danych rozmów np. negocjacyjnych. Zgodnie z dobrymi obyczajami oraz savoir vivrem biznesowym, Spółka powinna w tego typu sytuacjach zapewnić minimalny posiłek dla uczestników spotkania, który umożliwi sprawne przeprowadzenie rozmów, bez konieczności przerywania spotkania w celu poszukiwania dodatkowego jedzenia we własnym zakresie przez osoby przybyłe, i tym samym zaburzania dynamiki spotkania.

Wskazane wydatki pozostają zatem bez wątpienia w związku z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami.

Jednocześnie wydatki tego typu nie mają charakteru reprezentacji. Zapewnienie posiłku czy kawy na spotkania biznesowe nie charakteryzuje się w tym zakresie żadnego rodzaju wystawnością (szerzej na ten temat w dalszej części uzasadnienia).

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 2.09.2019, 0111-KDIB2-3.4010.175.2019.3.AD, czy z dnia 30.08.2023 r., 0111-KDIB2-1.4010.329.2023.1.AJ, zgodnie z którą: „Podążając utrwaloną linią interpretacyjną należy dojść do przekonania, iż wydatki wymienione w stanie faktycznym mieszczą się w dyspozycji art. 15 ust. 1 CIT tj. mogą zostać zaklasyfikowane jako koszt uzyskania przychodu. W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy mówiące, że ponoszone przez niego wydatki na nabycie przekąsek i napojów do spożycia przez Personel stanowią koszt związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i jednocześnie, nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów jako wydatki poniesione na reprezentację”.

Podobnie wskazał także Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 30.05.2022 roku, 0111-KDIB1-2.4010.146.2022.1.AK: „Odnosząc powyższego rozważania do opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z nabyciem artykułów spożywczych takich jak woda, kawa, herbata, cukier, mleko, napoje, soki, ciastka, czekoladki, herbatniki, paluszki, cukierki, owoce, napoje typu coca-cola, sprite itp., które są udostępniane w biurze Spółki pracownikom i współpracownikom mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te nie stanowią kosztów reprezentacji, o których w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.”

Grupa C: Poczęstunki okolicznościowe

Zapewnienie przez pracodawcę różnego typu poczęstunków okolicznościowych (np. pączki z okazji tłustego czwartku) buduje pozytywny obraz Spółki jako pracodawcy, przyczyniając się także do wzmocnienia relacji w ramach pracowników i poszczególnych zespołów. Wspólne celebrowanie danych okoliczności poprzez symboliczne poczęstunki wpływa pozytywnie na ogólną motywację pracowników do pracy. Jest to także pretekst do wspólnego spotkania się pracowników w biurze, do czego, w przypadku pracy zdalnej i hybrydowej, pracodawcy przykładają coraz większą uwagę. Możliwość spotkania się pracowników w biurze (na żywo) buduje bowiem relacje w ramach zespołów, zwiększa zadowolenie z pracy oraz przywiązanie danego pracownika do organizacji. W konsekwencji, wskazane zadowolenie pracowników skutkuje także wzrostem ich motywacji, efektywności oraz zaangażowania w pracę, co przekłada się na uzyskiwanie przychodów przez Spółkę.

Grupa D: Upominki okolicznościowe dla pracowników

Analogiczną funkcję do tej opisanej powyżej pełnią także drobne upominki okolicznościowe dla pracowników np. z okazji dnia pracownika, dnia kobiet, dnia mężczyzn, z okazji świąt Bożego Narodzenia.

Upominki te mają bowiem pozytywny wpływ m.in. na: budowanie relacji na płaszczyźnie pracodawca (Spółka) - pracownik. Świadczą nie tylko o chęci docenienia, wynagrodzenia pracownika, ale także budują wizerunek Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie. Dla takiego pracodawcy (traktującego pracownika jako przysłowiowego „członka rodziny” danej organizacji, a nie narzędzie), pracownik zawsze chętniej będzie wykonywać określoną pracę. W związku z powyższym, wręczenie symbolicznych upominków pracownikom w analizowanej sytuacji, także pozostawać będzie w związku z przychodami Spółki, zwiększając motywację i zaangażowanie pracowników do pracy, co umożliwia Spółce zaliczenie wydatków do kosztów podatkowych.

Tym samym, bez wątpienia uznać należy, iż w przypadku drobnych upominków okolicznościowych przekazanych pracownikom, biorąc pod uwagę sam charakter tego typu prezentów (chęć wynagrodzenia, docenienia, zmotywowania pracownika), stanowić one będą dla Spółki koszty uzyskania przychodu.

Stanowisko takie potwierdzają także sądy administracyjne w wydawanych wyrokach oraz organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 czerwca 2015 r. (nr IPPB6/4510-52/15-2/AK), organ potwierdził iż: „[…] w ramach tych wydatków mieszczą się także, jako pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy - wydatki poniesione (ze środków obrotowych) na zakup kwiatów dla przechodzącego na emeryturę byłego pracownika. Pożegnanie pracownika (byłego pracownika) odchodzącego na emeryturę jest powszechnie przyjętą przez pracodawców normą zwyczajową - towarzyszą temu zwykle wręczenie kwiatów i drobny, symboliczny upominek. Czy też wręczanie kwiatów z okazji jubileuszu, bądź też imienin. Zachowanie pracodawcy jest wyrazem szacunku dla pracownika, pamięci, podziękowania za pracę, zaangażowanie i włożony wkład w tworzenie zakładu i uzyskiwane przychody, a w konsekwencji wzmacnia więzi pomiędzy pracownikami, ma określone działanie motywacyjne dla pracowników, a tym samym pośrednio wpływa na poziom osiąganych przychodów.”

Grupa H: Zakup wieńców na pogrzeby pracowników, byłych pracowników oraz ich najbliższej rodziny Na budowanie pozytywnego obrazu pracodawcy wpływa także zakup wieńców na pogrzeby. Podobnie jak zostało to wykazane powyżej, zakup taki sprawia, iż pracodawca postrzegany jest jako zainteresowany danym pracownikiem jako człowiekiem. Jest to wyraz głębokiego wsparcia, zrozumienia trudnej sytuacji, co wpływa na budowanie pozytywnych relacji oraz przyczynić się może do wzrostu lojalności pracowników wobec Spółki.

Wskazać w tym zakresie należy także, iż zakup wieńców pogrzebowych, realizuje jedynie podstawowe kanony kultury i zasady współżycia społecznego. Pracodawca, kupując takie wieńce, uwzględnia zatem silny aspekt kulturowy obowiązujący w Polsce oraz znaczenie tego typu gestów wśród pracowników, traktujących je jako kulturowe normy społeczne. Zakup wieńców nie ma przy tym w żadnym zakresie cech reprezentacji. Działania te w żaden bowiem sposób nie są okazałe, wystawne czy wytworne co mogłoby świadczyć o ich reprezentacyjnym charakterze. Co istotne, należałoby zwrócić szczególną uwagę na konsekwencje braku dokonywania tego typu gestów. Zdaniem Wnioskodawcy, brak zapewnienia odpowiedniego wsparcia pracownikom w trudnych chwilach, lub uczczenia zmarłych pracowników, w sposób wyraźny pogorszyłby wizerunek Spółki jako pracodawcy i spotkać mógłby się z realnym rozczarowaniem wśród pracowników. To w sposób bezpośredni przekłada się natomiast na opinię o Spółce (jako organizacji oraz pracodawcy), zmniejszając zaangażowanie obecnych pracowników oraz zatrudnianie nowych wartościowych pracowników.

W opinii Wnioskodawcy, tego typu gesty (podobnie jak symboliczne owocowe czwartki, czy upominki okolicznościowe), mają ogromne znaczenie dla budowania korzystnego dla Spółki obrazu wśród pracowników.

Spółka czerpie w tym zakresie wiedzę z różnego typu portali branżowych zawierających opinie o różnych pracodawcach zamieszczanych przez byłych i obecnych pracowników. Ucząc się na bazie cudzych doświadczeń (ale także w oparciu o opinii własnych pracowników), Spółka stara się dostrzegać trendy i podążać za nimi, aby być jak najlepszym pracodawcą i tym samym przyciągać (zatrzymywać) jak najlepszy personel. To natomiast w sposób oczywisty przekłada się na przychody Spółki i prowadzoną przez nią działalność.

Stanowisko takie potwierdzają także wydawane interpretacje indywidualne, przykładowo: interpretacja Dyrektora KIS z 31.01.2020 r., 0114-KDIP2-2.4010.512.2019.1.AS: „Podsumowując, z uwagi na opisany we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że opisane wydatki, dotyczące zakupu wieńców, nekrologów umieszczanych w prasie i kondolencji, ponoszone w związku ze śmiercią pracownika, byłego pracownika (emeryta, rencisty) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów Banku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Co zostało wykazane powyżej, tego typu wydatki okolicznościowe wynikają z kanonów kultury polskiej i zasad współżycia społecznego. Dzięki wkładowi pracy zmarłego pracownika lub byłego pracownika (emeryta, rencisty) mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Banku jako pracodawcy/byłego pracodawcy i uzyskanymi przychodami. Ponadto taki wyraz pamięci i uznania dla zmarłych pracowników/byłych pracowników (emerytów, rencistów) wzmacnia więzi pomiędzy samymi pracownikami, a wśród załogi wzrasta poczucie wartości oraz przynależności do kultury organizacji i pośrednio wpływa na poziom osiąganych przez Bank przychodów.”

Podobnie także: interpretacja z dnia 8.09.2021 r., 0111-KDIB1-1.4010.301.2021.3.EJ.

Grupy E-G: Imprezy firmowe oraz wyjścia integracyjne, organizacja festynu, wyjazdy integracyjne

W ramach prowadzonej działalności Spółka organizuje także dla swoich pracowników różnego rodzaju imprezy firmowe (np. wigilie pracownicze, wyjazdy integracyjne) ponosząc związane z tymi koszty. Organizacja wskazanych wydarzeń ma na celu integrację pracowników, a także zwiększenia ich motywacji oraz lojalności. Zdaniem Wnioskodawcy, co zostało już wskazane powyżej, w realiach postępującego trybu pracy zdalnej czy hybrydowej możliwość wspólnego spotkania się wszystkich pracowników ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorstwa Spółki. Spotkania na żywo, w ramach zorganizowanych wigilii, integracji lub innych wydarzeń, umożliwiają pracownikowi poczucie się jako członek większej organizacji, zespołu, który razem z tą organizacją (Spółką) świętuje dane wydarzenie. Pracownik budując pozytywne relacje z przełożonym i innymi współpracownikami jest przy tym mniej skory do zmiany pracy. Polityka, którą reprezentuje Wnioskodawca w tym zakresie, pozostaje w zgodności z ogólnym nurtem i postulatami reprezentowanym przez młode pokolenie (m.in. pokolenie Z), które stanowi i będzie stanowić coraz większy udział w rynku pracy. Pokolenie Z jest pokoleniem, które duży nacisk kładzie na tak zwany „work life balance”.

Dla młodych pracowników, praca (sama w sobie) i szeroko rozumiana kariera nie jest często już najważniejszym atrybutem. Młode pokolenie większy nacisk kładzie w tym zakresie na miejsce pracy zapewniające pozytywne, dogodne warunki. W związku przy tym z faktem, iż rynek pracowniczy dynamicznie się rozwija oraz Spółka, jako pracodawca, ma świadomość zmieniających się zachowań i oczekiwań wśród pracowników, Spółka zdecydowała się odpowiadać na te oczekiwania, tworząc miejsce pracy przyjazne zarówno starszym, jak i młodszym pokoleniom. Organizacja różnego typu spotkań integracyjnych, zespołowych, ma zachęcać młodych pracowników do pozostania w firmie oraz przyciągać kolejne talenty. We współczesnych czasach, zdaniem Wnioskodawcy, aby realnie się rozwijać jako spółka, osiągać zyski, zwiększać efektywność, należy sprawnie zarządzać zespołem i budować z tym zespołem (pracownikami) odpowiednie relacje – co przyczyni się w rezultacie do osiągania przychodów przez Spółkę.

Wyżej wskazane stanowisko, znajduje potwierdzenie w szeregu wydawanych interpretacji indywidualnych.

Przykładowo, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17.02.2014 r., sygn. ITPB3/423-559/13/PST, organ wskazał: "Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że wydatki poniesione przez Spółdzielnię na wigilię w części dotyczącej pracowników jak i Prezesa oraz Dyrektora Handlowego można zaliczyć do kosztów podatkowych zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, o ile przedmiotowe wydatki będą miały na celu zintegrowanie załogi i stworzenie właściwej atmosfery w pracy oraz zostaną właściwie udokumentowane."

Podobnie: interpretacja z dnia 30.12.2014 r., IPPB5/423-952/14-5/KS, 07.06.2017, 0114-KDIP2-1.4010.62.2017.1.BC, 22.01.2014 r., IBPBI/2/423-1326/13/MO

Grupa I: Alkohol na spotkania integracyjne pracowników oraz spotkania biznesowe z kontrahentami (spożywany przez pracowników i kontrahentów)

W analizowanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) zdarzyć się mogą sytuacje, w których Spółka w ramach organizowanych spotkań integracyjnych, czy spotkań z kontrahentami ponosiła będzie również wydatki na nabycie napojów alkoholowych. W opinii Spółki, wydatki na alkohol nie mogą być zaliczone w koszty podatkowe, co wynika wprost z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Podsumowując, wszystkie wskazane w stanie faktycznym wydatki (na artykuły spożywcze, upominki, wigilie firmowe itd.) wpływają na kształtowanie pozytywnej atmosfery w pracy, które bez wątpienia przekłada się na zaangażowanie pracowników oraz ich motywację do lepszej i bardziej wydanej pracy, a także może zachęcić pracowników do kontynuowania zatrudnienia/ współpracy w Spółce. Ponadto, podejmowane działania mają na celu przyciąganie nowych pracowników, dodających nową wartość dla organizacji.

Docelowo dzięki wszystkim podejmowanym działaniom, Spółka budować może zespół oddanych, lojalnych oraz zaangażowanych pracowników, co przekłada się na zwiększenie przychodów tej Spółki, spełniając tym samym warunek zaistnienia związku pośredniego lub bezpośredniego danego wydatku z działalnością podatnika.

Na marginesie wskazać należy, iż zdaniem Spółki, w analizowanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) wskazane wydatki nie znajdują się także w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ustawy o CIT. W szczególności, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wydatki te nie spełniają kryterium kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT - za wyjątkiem alkoholu Grupa I. Wskazać przy tym należy, iż ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej pojęcia „reprezentacji”. W rozumieniu potocznym, na gruncie języka polskiego słowo reprezentacja oznacza: okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Definicja reprezentacji ukształtowała się także w orzecznictwie organów podatkowych oraz sądów administracyjnych. Przykładowo w wyroku z 17.06.2013 r., sygn. akt: II FSK 702/11, NSA uznał, że " [...] reprezentacja w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika na potrzeby ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu.”

Odwołać się w tym zakresie można także, do wydanego w składzie siedmiu sędziów wyroku NSA z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 oraz interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r., znak: DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521. Z interpretacji tej (w ślad za przytoczonym wyrokiem) wywnioskować można między innymi, iż:

„1.Wymienienie w przepisach podatkowych jako przykładowych kosztów reprezentacji wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, iż wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, pod kątem warunków i okoliczności uzasadniających poniesienie takich wydatków.”

W oparciu o powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie może być interpretowany jako zabraniający zaliczania do kosztów podatkowych wydatków powiązanych z organizowanymi wydarzeniami (przede wszystkim imprezami integracyjnymi), nawet jeżeli część z nich to wydatki na usługi gastronomiczne, żywność czy napoje. W konsekwencji, aby wydatki tego typu wyłączone były z kosztów podatkowych stanowić one muszą element działań kwalifikowanych jako reprezentacja.

Odwołując się natomiast do wyżej przytoczonej definicji pojęcia „reprezentacji”, uznać należy, iż w pojęciu tym nie będą mieścić się wydatki ponoszone na organizację spotkań, integracji pracowników itp., których głównym celem jest integracja, motywowanie pracowników, wzrost lojalności. Wydatki te nie mają bowiem wystawnego charakteru, który miałby ułatwić Spółce zawarcie nowych kontraktów handlowych, czy pozyskanie klientów. W konsekwencji, ponoszone w ramach spotkań integracyjnych wydatki, w tym wydatki na zakup alkoholu czy żywności, także nie będą stanowiły wydatków o charakterze reprezentacyjnym.

Zgodnie z przytoczoną interpretacją ogólną wyłączeniu z kosztów podatkowych, nie będą podlegały także wydatki wskazanego typu na rzecz kontrahentów. Cytując: „[…] należy stwierdzić, że analiza tez wyroku NSA z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 prowadzi do wniosku, iż nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. i art. 23 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.f. ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.”

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż za prawidłowe należy uznać stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), towarów i usług objętych grupowaniami A-H. Wnioskodawca nie ma natomiast prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym, towarów i usług objętych grupowaniem I (alkohol).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań nr 1, 3-8 oraz pytania nr 9 w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na alkohol na spotkania integracyjne pracowników jest w prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Na mocy powołanej regulacji, podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której, pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. W przepisie tym ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.

Kosztami podatkowymi mogą być co do zasady tzw. „koszty pracownicze”, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich szkoleń czy spotkań integracyjnych. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym wpłynie pozytywnie na przychody, czy też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. - w pkt 28 tego przepisu - koszty reprezentacji.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami).

Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.

Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Nadmienić należy, że za koszty reprezentacji uważa się wydatki ponoszone na budowanie określonego wizerunku Spółki w oczach jej potencjalnych lub obecnych kontrahentów. Pracownicy nie są klientami Spółki. Wobec tego, stwierdzić należy, że wyłączenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie odnosi się do wydatków przeznaczonych przez Spółkę na rzecz własnych pracowników.

Ponadto zgodnie z pkt 38a powołanego art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na:

  • nabycie zakupów spożywczych, usług cateringowych dla pracowników
  • poczęstunki okolicznościowe dla pracowników
  • upominki okolicznościowe dla pracowników
  • Imprezy firmowe oraz wyjścia integracyjne pracowników
  • wyjazdy integracyjne pracowników
  • Organizację festynu
  • zakup wieńców na pogrzeby pracowników, byłych pracowników oraz ich najbliższej rodziny
  • Alkohol na spotkania integracyjne pracowników

Ad. 1 oraz 3 i 4

Z opisu sprawy wynika, że w celu zapewnienia dogodnych warunków pracy oraz podniesienia motywacji pracowników Spółka ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych, które są udostępnione dla wszystkich pracowników bez ograniczeń w pomieszczeniach socjalnych. Te artykuły spożywcze to: kawa, herbata, mleko, woda oraz także inne napoje takie jak soki, syropy smakowe do kawy z pracowniczego ekspresu w pokoju socjalnym. Zdarza się również, że podczas wielogodzinnych spotkań pracowników w siedzibie Spółki są zamawiane gotowe posiłki (usługa cateringowa) dla każdej osoby uczestniczącej w spotkaniu - które są spożywane tylko przez pracowników. Spółka wskazała w uzasadnieniu, że zakup artykułów spożywczych dla personelu przyczynia się do tworzenia korzystnego środowiska pracy, co z kolei może zwiększać efektywność pracowników i przyczyniać się do lepszych wyników finansowych firmy.

Spółka również z okazji Świąt Bożego Narodzenia w okresie przedświątecznym organizuje spotkanie wigilijne dla pracowników, na którym zamawiany jest catering a także w przyszłości Spółka planuje zakup poczęstunku dla pracowników w celu integracji z okazji jubileuszu firmy. Spółka planuje także w przyszłości zamawiać pizzę, torty, poczęstunki dla pracowników np. z okazji Dnia Doceniania Pracownika, dnia kobiet itd. udostępnione dla wszystkich pracowników w pomieszczeniu socjalnym z tych okazji. Zapewnienie przez pracodawcę różnego typu poczęstunków okolicznościowych, przyczynia się do wzmocnienia relacji w ramach pracowników i poszczególnych zespołów. Wspólne celebrowanie danych okoliczności poprzez symboliczne poczęstunki wpływa pozytywnie na ogólną motywację pracowników do pracy, buduje bowiem relacje w ramach zespołów, zwiększa zadowolenie z pracy oraz przywiązanie danego pracownika do organizacji.

Spółka zamierza również kupować i wręczać upominki dla pracowników m.in. z okazji dnia kobiet, dnia mężczyzn, z okazji świąt Bożego Narodzenia, czy mikołajek, a także okoliczności takich jak narodziny dziecka, ślub, jubileusz stażu pracy czy odejście na emeryturę.

Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu upominki są/będą przekazywane pracownikom w celu pogłębienia relacji, kreowania pozytywnego wizerunku firmy, co przekłada się na efektywność pracy i ogólne postrzeganie pracownika. Upominki nie są dodatkową formą wynagrodzenia za pracę, a ich przekazanie nie jest zależne od wyników pracy.

Przekazywane Pracownikom Prezenty są formą przekazania gratulacji, uznania, uczczenia powszechnie przyjętego święta, a nie elementem wynagrodzenia dodatkowego, do zapłaty którego zobowiązana jest Spółka na podstawie zawartej umowy.

Dokonując zatem oceny charakteru wydatków poniesionych przez Państwa w związku z wydatkami wskazanymi w Grupach A, C i D nalezy stwierdzić, że są one związane niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym wpłynie pozytywnie na przychody, czy też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Wydatki te są bowiem w swej istocie wyrazem dbałości pracodawcy o swoich (także byłych) pracowników.

Takie świadczenia budują pozytywne relacje pomiędzy pracownikami a pracodawcą, zwiększają zaangażowanie pracowników oraz wzmacniają ich lojalność wobec Spółki, mają również działanie motywujące i wpływające na jakość, wydajność oraz efektywność pracy, co dalej przekładają się na wysokość uzyskanych przychodów.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1,3,4 jest prawidłowe.

Ad. 5 oraz 6,7

Jak wskazano we wniosku Spółka organizuje dla swoich pracowników imprezy firmowe w wynajętym lokalu. Dodatkowo, Spółka planuje także finansowanie wyjść integracyjnych pracowników np. na tor gokartowy czy kręgle po godzinach pracy. Tego typu spotkania mają na celu przede wszystkim zintegrowanie pracowników, poprawę atmosfery w pracy, a w konsekwencji zwiększenie efektywności pracy pracowników. Ponadto, Spółka rozważa także finansowanie kilka razy w roku wyjazdów integracyjnych pracowników w weekendy. Takie wyjazdy obejmowałyby koszty przejazdu, noclegu i atrakcji typu np. wejście do parku rozrywki czy baseny termalne, w celu integracji pracowników. W celu integracji pracowników, a także zwiększenia ich motywacji oraz lojalności, Spółka rozważa także organizację festynów dla pracowników i ich rodzin np. z okazji Dnia Dziecka. Organizacja festynu obejmowałaby wydatki na konkursy z nagrodami, wynajem dmuchanych zamków, trampolin, wynajem animatorów organizujących zabawy dla dzieci pracowników.

Jak Pańtstwo wskazują wymienione powyżej wydatki przyczynią się do zwiększenia efektywności/wyniku finansowego/sprzedaży opodatkowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z uwagi na pogłębienie relacji w zespole, poprawę atmosfery pracy oraz lepsze zintegrowanie pracowników i innych osób świadczących pracę. Celem wyjazdu jest zgromadzenie zespołu w jednym miejscu oraz stworzenie warunków, które mają sprzyjać budowaniu dobrych relacji oraz koleżeńskiej atmosfery między członkami zespołu, co powinno przełożyć się na bardziej efektywną i wydajną pracę, a w konsekwencji na wyniki finansowe.

Dokonując zatem oceny charakteru wydatków poniesionych przez Państwa w związku z wydatkami wskazanymi w Grupach E,F,G należy stwierdzić, że są one związane niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym wpłynie pozytywnie na przychody, czy też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Wydatki te są bowiem w swej istocie wyrazem dbałości pracodawcy o swoich pracowników.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 5, 6 oraz 7 jest prawidłowe.

Ad. 8

Z wniosku wynika, że Spółka nabywać będzie wieńce na pogrzeby pracowników, byłych pracowników oraz ich najbliższej rodziny. Zakup wieńców jest wyrazem troski pracodawcy o budowanie pozytywnego wizerunku i więzi z pracownikami poprzez okazanie wsparcia i empatii w trudnych chwilach.

Wskazać należy, że wydatki na wieńce pogrzebowe dla pracowników, byłych pracowników i ich rodzin wskazane w opisie spełniają warunki uznania ich za związane z działalnością gospodarczą. Wskazać bowiem należy, że upamiętnianie zmarłych jest traktowane jako powszechnie przyjęta norma zwyczajowa i urzeczywistnia zasady współżycia społecznego. Upamiętnienie śmierci pracownika, byłego pracownika czy członka jego rodziny wpływa na budowanie więzi pomiędzy pracodawcą a pracownikami i poczucie przynależności do organizacji. Może być wyrazem szacunku dla pracownika, podziękowania za pracę i włożony wkład. Ponoszenie wydatków na zakup wieńców pogrzebowych może wpływać motywująco na obecnych pracowników.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 8, zgodnie z którym, wydatki poniesione na wieńce pogrzebowe dla pracowników, byłych pracowników powinny zostać zaliczone do kosztow uzyskania przychodów, należało uznać za prawidłowe.

Ad. 9

Z kolei odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na alkohol na spotkania integracyjne pracowników wskazane we wniosku, stwierdzić należy, że nie będą mogły one stanowić kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Dokonując bowiem oceny charakteru wskazanych we wniosku wydatków poniesionych na zakup alkoholu należy rozstrzygnąć, czy istnieje związek przyczynowy pomiędzy ich poniesieniem a przychodami Spółki oraz, czy wydatki te nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT a zwłaszcza na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka, ma w planach organizację spotkań integracyjnych, podczas których będzie ponosiła również wydatki na nabycie napojów alkoholowych. Napoje te będą przeznaczone wyłącznie do konsumpcji przez osoby zatrudnione w spółce, a spotkania integracyjne będą odbywać się poza godzinami i miejscem pracy.

Zauważyć przy tym należy, że wydatki na zakup alkoholu nie przyczyniają się do osiągnięcia lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wydatki te nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte i zostaną dostosowane do charakteru spotkania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Trudno jednoznacznie powiązać wydatek na alkohol dla pracowników z zakładanym celem integracji mającej na celu związanie pracowników z firmą oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy i wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków pracowniczych. Spotkania integracyjne mają służyć budowaniu motywacji do pracy u pracowników i w ten sposób wpływać na jej efektywność, lecz uzyskiwanie tego efektu poprzez fundowanie bezpłatnego alkoholu uznać należy za pozostające poza związkiem przyczynowym, którego istnienie zakłada art. 15 ust. 1 ustawy CIT.

Jako argument potwierdzający stanowisko Organu należy także wskazać na art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 165), który stanowi, że zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu.

Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko zgodnie z którym Wnioskodawca nie ma prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie opisanych w zdarzeniu przyszłym, towarów objętych grupowaniem I (alkohol na spotkania integracyjne pracowników należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00