Czy gmina może dokonać zakupu biletów miesięcznych dla uczniów z pominięciem zastosowania ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
PROBLEM
Gmina z dniem 1 sierpnia 2023 r. uruchomiła w porozumieniu z inną gminą oraz powiatem publiczny transport zbiorowy obejmujący całą gminę. Zawarła stosowną umowę z operatorem (z dwoma innymi operatorami umowy zawarł powiat i sąsiadująca gmina). Gmina poprzez centrum usług wspólnych dokonuje zakupu biletów miesięcznych dla dojeżdżających uczniów. Dokonuje ich zakupu w stawkach ustalonych uchwałami gmin i powiatu (są one ujednolicone). Jednocześnie zrezygnowała z przeprowadzania postępowań w trybie ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, chociaż zakup biletów w ciągu roku budżetowego przekracza kwotę netto 130 000 zł. Czyli gminy i powiat są organizatorem linii użyteczności publicznej na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Czy w takim razie gmina może dokonać zakupu biletów miesięcznych dla uczniów (art. 39 ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe) z pominięciem zastosowania ustawy o zamówieniach publicznych w sytuacji, gdy wybór operatorów linii użyteczności publicznej odbył się z pominięciem procedur określonych w ustawie o zamówieniach publicznych, tj. na podstawie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym? Jak rozumieć stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie, 28.07.2023 r., RIO.III. 072-68/2023?
