Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.105.2024.3.SKJ

Prawo do zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług opieki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług opieki. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 kwietnia 2024 r. (data wpływu 23 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. (Spółka) będzie świadczyła usługi opieki nad mieszkającymi w Niemczech osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku; usługi te będą świadczone w miejscu zamieszkania tych osób (Usługi i Klienci). Spółka będzie w tym zakresie działać na zlecenie innej spółki z siedzibą w Polsce (Spółka Zlecająca). Klienci będą zawierać umowę na Usługi ze Spółką Zlecającą, a ta będzie podzlecać ich wykonanie Spółce. Faktycznymi wykonawcami Usług będą osoby fizyczne, mające stałe miejsce zamieszkania w Polsce, zatrudniane do tego celu przez Spółkę na podstawie umów zlecenia, z których wynagrodzenie stanowić będzie dla nich przychód ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 pkt 8 ustawy o pit (Zleceniobiorcy). Zleceniobiorcy będą także świadczyć Spółce inne usługi na terytorium Polski. Te inne usługi będą odrębnie wynagradzane i zarówno one, jak i wypłacane za nie wynagrodzenie nie są przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację indywidualną.

Czas świadczenia usług w Polsce i w Niemczech będzie mniej więcej równy, tj. będą to okresy ok. 4-12 tygodni pracy w Niemczech, po których następować będą podobne okresy pracy w Polsce i odwrotnie. Na czas wykonywania zadań w Niemczech, Zleceniobiorcy będą tam przez Spółkę czasowo delegowani.

Wynagrodzenie zleceniobiorców za pracę w Niemczech będzie każdorazowo określane przy konkretnym oddelegowywaniu (Wynagrodzenie). Wynagrodzenie wypłacane będzie według stawki za godzinę, a ilość tych ostatnich wynikać będzie z raportów szczegółowo wskazujących ilość godzin przepracowanych w każdym dniu kalendarzowym przypadającym na określone delegacje do Niemiec.

Zleceniobiorcy będą samodzielnie troszczyć się o swoje wyżywienie i zakwaterowanie, gdyż ani Spółka, ani Spółka Zlecająca, ani też sami Klienci nie będą wobec nich zobowiązani do tego typu świadczeń. Z tego powodu, niezależnie od Wynagrodzenia, Spółka będzie dodatkowo wypłacać Zleceniobiorcom diety oraz zwrot kosztów noclegów (w wysokości stwierdzonej rachunkiem lub ryczałtowo) - na zasadach i do wysokości określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie ponoszone przez Zleceniobiorców w związku z delegacjami do Niemiec nie będą przez nich zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zleceniobiorcy nie będą prowadzili działalności gospodarczej, a swoje usługi będą świadczyć wyłącznie na podstawie umów zlecenia. Przedmiotowe wydatki będą ponoszone przez Zleceniobiorców w ścisłym związku z wykonywaniem powierzonych im przez Spółkę zadań - bez ich ponoszenia wykonywanie tych zadań nie byłoby możliwe.

A. sp. z o.o. (Spółka) będzie świadczyła usługi opieki nad mieszkającymi w Niemczech osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku; usługi te będą świadczone w miejscu zamieszkania tych osób (Usługi i Klienci). Spółka będzie w tym zakresie działać na zlecenie innej spółki z siedzibą w Polsce (Spółka Zlecająca). Klienci będą zawierać umowę na Usługi ze Spółką Zlecającą, a ta będzie podzlecać ich wykonanie Spółce. Spółka jest podmiotem innym niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy A. sp. z o.o. a Spółką Zlecającą będzie świadczenie przez A. sp. z o.o. usług opieki nad mieszkającymi w Niemczech osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku - w miejscu zamieszkania tych osób.

Na pytanie: Czy przedmiotem umowy zawartej przez Państwa ze Spółką Zlecającą będzie świadczenie usług opiekuńczych, wskazali Państwo, że: Tak.

Na pytanie: Czy będą Państwo świadczyli usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu zamieszkania tych osób wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wskazali Państwo, że: Tak.

Na pytanie: Na czym będą polegać świadczone przez Państwa usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku, w szczególności proszę wskazać jaki będzie zakres oraz cel tych usług, wskazali Państwo, że: Wskazane w pytaniu usługi polegać będą na zapewnieniu ww. osobom w miejscu ich zamieszkania opieki domowej polegać będą na udzielaniu im pomocy w bieżących czynnościach życia codziennego, których ze względu na swój stan nie mogą wykonywać samodzielnie; w zależności od sytuacji może to być na przykład: przygotowanie posiłku, pomoc w spożyciu posiłku, toalecie, czynnościach higienicznych, zrobienie zakupów, wezwanie pomocy medycznej, towarzyszenie i rozmowa.

Przedmiotem umowy pomiędzy A. sp. z o.o. a osobami fizycznymi, będącymi faktycznymi wykonawcami usług będzie faktyczne wykonywanie ww. usług, tj. osoby te przyjmować będą od A. sp. z o.o. zlecenia sprawowania ww. usług opiekuńczych nad wskazanymi w zleceniu osobami.

Osoby fizyczne będą przez A. sp. z o.o. zatrudnione na podstawie umów zleceń w celu świadczenia przez A. sp. z o.o. usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku.

Zatrudnienie będzie miało formę umowy zlecenia, więc uprawnień wskazanych w pytaniu zasadniczo nie będzie miał żaden z wymienionych podmiotów. Zakres zobowiązań zleceniobiorcy wynikać będzie z umowy zlecenia, a sposób ich wykonywania pozostawać będzie w jego gestii. Innymi słowy, organizacja, zadania, czas pracy, itp. będą przedmiotem umowy pomiędzy zleceniobiorcą a A. sp. z o.o., a w pozostałym zakresie - własnego uznania zleceniobiorcy.

Pytanie

Czy Usługi będą podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, Usługi będą podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania. Usługi będą usługami opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku i będą świadczone w miejscu zamieszkania tych osób.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Przepis ten powoduje, że Usługi (świadczone przez Spółkę) będą świadczone Spółce Zlecającej, a ta ostatnia będzie zarówno ich nabywcą (od Spółki), jak i usługodawcą wobec Klientów. W żaden sposób nie wpływa to jednak na zwolnienie tych usług z podatku VAT, bowiem niezależnie od tego, komu Spółka wystawi za nie fakturę, wciąż będą to usługi (świadczone przez Spółkę) opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku i będą świadczone w miejscu zamieszkania tych osób.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy rozpatrywać ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a) regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b) wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

  • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
  • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c) placówki specjalistycznego poradnictwa,

d) inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e) specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez dany podmiot usług w zakresie świadczenia usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania – należy w pierwszej kolejności zbadać, czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia, bądź nie, warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, gdyż odnosi się on do usług świadczonych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Analizując powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. (usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Przedstawili Państwo informacje, z których wynika, że:

1.Spółka nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

2.Spółka będzie świadczyła usługi opieki nad mieszkającymi w Niemczech osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku. Usługi te będą świadczone w miejscu zamieszkania tych osób, wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

3.Spółka będzie w tym zakresie działać na zlecenie innej spółki z siedzibą w Polsce (Spółka Zlecająca). Klienci będą zawierać umowę na Usługi ze Spółką Zlecającą, a ta będzie podzlecać ich wykonanie Spółce.

4.Przedmiotem umowy zawartej przez Państwa ze Spółką Zlecającą będzie świadczenie usług opiekuńczych.

5.Świadczone przez Spółkę usługi zapewnienia osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania opieki domowejpolegać będą na udzielaniu im pomocy w bieżących czynnościach życia codziennego, których ze względu na swój stan nie mogą wykonywać samodzielnie, w zależności od sytuacji może to być na przykład: przygotowywanie posiłku, pomoc w spożyciu posiłku, toalecie, czynnościach higienicznych, zrobienie zakupów, wezwanie pomocy medycznej, towarzyszenia i rozmowa.

6.Spółka jest podmiotem innym niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT.

7.Faktycznymi wykonawcami Usług będą osoby fizyczne, mające stałe miejsce zamieszkania w Polsce, zatrudniane do tego celu przez Spółkę na podstawie umów zlecenia. Przedmiotem umowy pomiędzy Spółką a osobami fizycznymi będzie wykonywanie przedmiotowych usług, tj. osoby te przyjmować będą od Spółki zlecenia sprawowania usług opiekuńczych nad wskazanymi w zleceniu osobami.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii rozstrzygnięcia czy świadczone usługi podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że nie posiadają Państwo statusu podmiotu wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, w związku z tym świadczone usługi opieki nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ nie została spełniona przesłanka podmiotowa określona w tym przepisie, na podstawie której możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku.

Odnosząc się natomiast do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, należy wskazać, że powyższym zwolnieniem są objęte usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb, strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś, dozór, piecza, kuratela (…)”.

Jak wynika z opisu sprawy, zamierzają Państwo świadczyć na zlecenie Spółki Zlecającej usługi opieki nad mieszkającymi w Niemczech osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku, usługi te będą świadczone w miejscu zamieszkania tych osób. Usługi polegać będą na udzielaniu im pomocy w bieżących czynnościach życia codziennego, których ze względu na swój stan nie mogą wykonywać samodzielnie, w zależności od sytuacji może to być na przykład: przygotowywanie posiłku, pomoc w spożyciu posiłku, toalecie, czynnościach higienicznych, zrobienie zakupów, wezwanie pomocy medycznej, towarzyszenie i rozmowa. Zatem usługi, które zamierzają Państwo świadczyć wypełniają definicję usług opiekuńczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy. Wskazać przy tym należy, że istotny jest cel i charakter świadczonej usługi, a nie fakt jej świadczenia na zlecenie Spółki Zlecającej. O zastosowaniu zwolnienia od podatku nie może przesądzać rodzaj prowadzonej działalności.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, że usługi, które zamierzają Państwo świadczyć polegające na sprawowaniu opieki nad mieszkającymi w Niemczech osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku w miejscu zamieszkania tych osób będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

W zakresie podatku dochodowowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00