Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.144.2024.2.MG

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 maja 2024 r. (data wpływu 10 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług przystępuje do realizacji projektu „...” w ramach programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027, Priorytet ..., Działanie ..., Typ: ....

Projekt będzie realizowany w partnerstwie w oparciu o zawartą umowę z różnymi podmiotami. Województwo A jest Liderem projektu, natomiast Partnerami projektu są:

1.Uniwersytet ...,

2....,

3....,

4....,

5.....

Realizacja projektu po stronie administracji samorządowej należy do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... (...). Projekt został ujęty w Kontrakcie Programowym dla Województwa ... oraz Aneksie ... do FE... 2021-2027 jako przedsięwzięcie priorytetowe o szczególnym znaczeniu dla rozwoju regionu. Działania projektowe ukierunkowane są na (...). W projekcie zaplanowano następujące zadania: (...).

Uniwersytet ... jako partner projektu będzie realizował następujące zadania: (...).

Przyznawane granty powinny przyczynić się do (...). Wdrożenie kompleksowych działań na rzecz (...) w województwie ... przyczyni się do wzmacniania innowacyjności i konkurencyjności regionu. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca informuje, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu pn. „...” będą wykorzystywane wyłącznie do leżących w zakresie działalności statutowej Uniwersytetu ....

W odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania o treści:

1.Do jakich czynności wykorzystują/będą wykorzystywali Państwo efekty projektu pn. ”...”, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2.Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu są/będą wykorzystywane przez Państwa:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

3.W sytuacji, gdy efekty realizowanego projektu są/będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. do czynności opodatkowanych i/lub zwolnionych od podatku VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT), to czy istnieje/będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

4.Czy efekty projektu są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanychpodatkiem VAT i zwolnionychod podatku VAT?

5.W sytuacji, gdy efekty realizowanego projektu są/będą przez Państwa wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają/będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

6.Na kogo są/będą wystawione faktury dokumentujące nabycie towarów i usług służących realizacji projektu?

wskazali Państwo:

a)Efekty projektu będą wykorzystywane do działalności podstawowej przez Wnioskodawcę, tj. w celach naukowych oraz dydaktycznych. Czynności te czerpią ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

b)Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej opisanej w art. 15 ust. 2 ustawy, tj. działalności statutowej (edukacyjnej oraz naukowej). W tym zakresie będzie to działalność opisana w lit. a) wezwania.

c)Efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. do czynności opodatkowanych i/lub zwolnionych od podatku VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT). Będą wykorzystywane jedynie do celów wskazanych w lit. b) powyżej. Wszelkie wydatki będą kwalifikowane w całości do tych celów.

d)Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.

e)Nie będzie konieczności wyodrębniania wydatków z uwagi na czynności opodatkowane podatkiem oraz zwolnionych z podatku VAT - z uwagi na wyżej wskazane zwolnienie tych czynności z VAT. Wszystkie wydatki będą służyły czynnościom zwolnionym z VAT.

f)Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług służących realizacji projektu, będą wystawiane na rzecz Lidera. Podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawca w przedmiotowym projekcie występuje jako jeden z pięciu Partnerów. Liderem projektu jest Województwo A.

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu „...” Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 z poźn. zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z realizacją projektu pn. „...” Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. Uniwersytet ... przy realizacji projektu będzie wykonywać czynności statutowe uczelni w zakresie edukacji, a rezultaty projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań objętych treścią zwolnienia ujętego w art. 43 ust. 1 pkt 26) lit. b), tj. usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca, w ramach realizowanego projektu, nie będzie generował dochodów ani wykonywał czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym, stoi on na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom VAT oraz jedynie w przypadku, gdy nabywane towary i usługi mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak już wskazano, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 1-pkt 5 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1.datę wystawienia;

2.kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, na rzecz którego jest wystawiona (nabywcę), do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.

Jak wynika z opisu sprawy efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane przez Państwa do działalności gospodarczej opisanej w art. 15 ust. 2 ustawy, tj. działalności statutowej (edukacyjnej oraz naukowej). Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Jednocześnie – jak Państwo wskazali w opisie sprawy – faktury dokumentujące nabycie towarów i usług służących realizacji projektu będą wystawiane na rzecz Lidera. Wnioskodawca w przedmiotowym projekcie występuje jako jeden z pięciu Partnerów. Liderem projektu jest Województwo A.

Zatem, nie będziecie Państwo nabywcą towarów i usług związanych z realizacją projektu, faktury dokumentujące poniesione wydatki nie będą wystawiane na Państwa. Faktury dokumentujące wydatki w tym zakresie będą wystawiane na Województwo A.

Skoro ustawodawca przyznał podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

Wobec powyższego nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. projektu z uwagi na fakt, iż nie będziecie Państwo w posiadaniu faktur dokumentujących te wydatki oraz efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu pn. „..., ponieważ nie będą Państwo w posiadaniu faktur dokumentujących zakup ww. towarów i usług oraz efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko, pomimo iż wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny, jednakże w oparciu o odmienną argumentację, uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00