Kontrola nadzorcza wojewody nad aktami planowania przestrzennego
Wojewoda, jako organ nadzoru ogólnego, jest uprawniony do weryfikowania legalności aktów prawa miejscowego – w tym także przyjmowanych przez organ stanowiący gminy aktów planowania przestrzennego (np. planu ogólnego czy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego). Ze względu jednak na potrzebę ochrony samodzielności samorządu terytorialnego, nadzór ten może być sprawowany tylko w wąsko określonych ustawowo ramach.
Organem nadzoru ogólnego nad działalnością gminy jest m.in. wojewoda (art. 86 ustawy z 8 o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Ten organ administracji rządowej sprawuje nadzór m.in. nad aktami prawa miejscowego uchwalanymi przez rady gmin (rady miast) – co wynika z art. 91 i nast. u.s.g. W toku postępowania nadzorczego dotyczącego takich aktów, z uwagi na treść art. 91 ust. 5 u.s.g., stosuje się przepisy procesowe zawarte w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Szczególnym rodzajem aktów prawa miejscowego, które wywierają wprost wpływ na wykonywanie prawa własności do nieruchomości znajdujących się na obszarze gminy, są akty planowania przestrzennego. Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) zalicza się do nich:
plan ogólny gminy,
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
