Wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 kwietnia 2024 r., sygn. I SA/Kr 188/24
|Sygn. akt I SA/Kr 188/24 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 23 kwietnia 2024 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Paweł Dąbek (spr.), Sędzia: WSA Jarosław Wiśniewski, Sędzia: WSA Piotr Głowacki, Protokolant: st. sekr. sąd. Renata Trojnar, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2024 roku, sprawy ze skargi Miasta i Gminy M., na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, z dnia 28 grudnia 2023 roku Nr KI.411.174.2023, w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miasta i Gminy M. w sprawie opłaty miejscowej, skargę oddala.
Uzasadnienie
Uchwałą Nr KI.411.174.2023 z 28 grudnia 2023 r. (znak sprawy: KI.43.99.72.2023) – działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm. - dalej: u.s.g.) i art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1325) – Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie (dalej: Kolegium RIO) orzekło o stwierdzeniu nieważności Uchwały Nr [...] Rady Miasta i Gminy M. (dalej: Rada) z 30 listopada 2023 r. w sprawie opłaty miejscowej.
Z akt sprawy wynika, że uchwała z 30 listopada 2023 r. w sprawie opłaty miejscowej wpłynęła do RIO 4 grudnia 2023 r. Uchwałą tą Rada ustaliła pobór opłaty miejscowej na terenie miejscowości [...] oraz określiła wysokość stawek opłaty miejscowej, zasady poboru oraz terminy płatności, a także zarządziła pobór opłaty miejscowej w drodze inkasa, określiła inkasentów, terminy płatności dla inkasentów oraz wynagrodzenie za inkaso. W ocenie Kolegium RIO, wskazane w przedmiotowej uchwale miejscowości nie spełniają warunku wynikającego z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać miejscowość, w której można pobierać opłatę miejscową (Dz.U. Nr 249 poz. 1851 – dalej: Rozporządzenie RM). W chwili podjęcia przedmiotowej uchwały, podstawą uznania przesłanki spełniania warunków klimatycznych była ogłoszona przez GIOS "Ocena jakości powietrza w strefach w Polsce za rok 2022. Zbiorczy raport krajowy z rocznej oceny jakości powietrza w strefach wykonanej przez GIOS według zasad określonych w art. 89 ustawy-Prawo ochrony środowiska". Zgodnie z tym raportem strefa małopolska (na terenie której znajdują się miejscowości za pobyt w których pobierana miała być opłata miejscowa) nie spełniała minimalnych warunków klimatycznych i została zakwalifikowana do klasy "C" ze względu na ponadnormatywne przekroczenie pyłu zawieszonego PM10, benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PM10 oraz pyłu zawieszonego PM2,5 - dane zawarte w Załączniku B do ww. dokumentu, pn. Zestawienia wyników rocznej oceny jakości powietrza za 2022 rok - ochrona zdrowia, Tabela B. L Klasy stref dla poszczególnych zanieczyszczeń dla każdej strefy, uzyskane w ocenie rocznej za 2022 r. dokonanej w oparciu o kryteria ustanowione w celu ochrony zdrowia. Zgodnie z ww. raportem GIOS, do klasy "C" zaliczono strefy, na terenie których zarejestrowano przekroczenia, a poziom stężeń zanieczyszczenia powietrza w tej klasie jest powyżej poziomu dopuszczalnego, z uwzględnieniem dozwolonych częstości przekroczeń określonych we właściwych przepisach Ministra Środowiska. Natomiast zgodnie z danymi przedstawionymi w raporcie pn. "Roczna ocena jakości powietrza w województwie małopolskim. Raport wojewódzki za rok 2022", opracowanym w Regionalnym Wydziale Monitoringu Środowiska w Krakowie, Departament Monitoringu Środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, cyt.: "Na podstawie oceny jakości powietrza oraz klasyfikacji stref województwa małopolskiego za rok 2022, według kryterium ochrony zdrowia ludzi stwierdzono przekroczenia poziomów dopuszczalnych/docelowych we wszystkich 3 strefach województwa, w tym w strefie małopolskiej (pył zawieszony PMIO, pył zawieszony PM2,5 (faza II), benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PMIO). We wszystkich strefach został również przekroczony poziom celu długoterminowego ozonu pod kątem ochrony zdrowia ludzi. Kolegium RIO uznało, że dokonywanie oceny jakości powietrza w strefach, z punktu widzenia opłaty miejscowej ma taki skutek, że to nie dana miejscowość/ miejscowości, lecz cała strefa, do której przynależy bezwzględnie musi spełniać wymogi dotyczące zachowania dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu ze względu na ochronę zdrowia ludzi. W chwili podjęcia przedmiotowej uchwały, strefa w której znajdują się miejscowości w niej wskazane, wymogów nie spełniała.
