Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.263.2024.1.MPU
Dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części od wydatków poniesionych na realizację zadania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 21 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „(…)”, wpłynął 21czerwca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
Gmina działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.) (dalej: u.s.g.). Gmina posiada osobowość prawną i zgodnie z art. 2 ust. 1 u.s.g. wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 u.s.g.) samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 u.s.g. zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Gmina wykonuje działalność statutową jako organ administracji publicznej oraz świadczy usługi, które podlegają opodatkowaniu VAT.
W dniu (…) roku została podpisana umowa na dofinansowanie projektu pn.: „(…)”. Projekt jest realizowany w ramach poddziałania (…) „(…)” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętego Programem (…) (…) (…) na lata (…).
Realizacja przedsięwzięcia pn. „(…)” należy do zadań własnych Gminy (…) i obejmuje zagospodarowanie terenów rekreacyjnych w dwóch sołectwach: (…) i (…).
W miejscowości (…), zadanie zakłada budowę nowoczesnego i bezpiecznego placu zabaw, który stanowi wymarzone miejsce służące rekreacji i rozwojowi dziecięcej kreatywności. Urządzenia zabawowe zostały dobrane w taki sposób, aby korzystać z nich mogły dzieci młodsze i starsze o różnym poziomie sprawności. Wyposażenie placu zabaw obejmuje :
-Huśtawka wagowa ważka poczwórna - (…) szt.
-Bujak podwójny z motywem (...) - (…) szt.
-Bujak podwójny z motywem (...) - (…) szt.
-Zestaw zabawowy typu Warzywniak - 1 szt. (skład zestawu: słupy pionowe, stolik, sklepik, liczydła, tablica do rysowania, panel (…), dach, panel miara wzrostu, panel wysoki przeźrocze).
-Skrzynia na zabawki (…) szt.
-Tablica do malowania - (…) szt.
-Zestaw zabawowo typu sklepik - (…) szt. (skład zestawu: kółko i krzyżyk, panel standard, panel z oknem, dach, słupy pionowe, stolik, podest).
-Zjeżdżalnia z motywem (...) - (…) szt.
-Zestaw zabawowy główny - (…) szt. (skład zestawu: wieża sześciokątna (…)m, wieża sześciokątna (…) m, ściana wspinaczkowa (…) m, tunel (…) m (…)-(…) m, pomost linowy, przejście (…) stopnie, ślizg (…) m, panel kierownica, panel (…) książę, panel (…) sznurki, panel (…), panel (…) koraliki, liczydło pionowe, panel (…) - ruchome koło.
-Ławka - równoważnia - (…) szt.
-Karuzela tarczowa z siedziskiem - (…) szt.
-Huśtawka wahadłowa podwójna z bocianim gniazdem,
-Bujak sprężynowiec z motywem (...) - (…) szt.
-Bujak sprężynowiec z motywem (...) - (…) szt.
-Ławka bez oparcia - (…) szt.
-Kosz na śmieci - (…)szt.
-Tablica regulaminowa - (…) szt. wymiary: (…) x (…) x (…) cm.
Ponadto, projekt obejmował wykonanie nawierzchni bezpiecznej pod urządzeniami oraz ciągu komunikacyjnego na placu zabaw.
W miejscowości (…), zadanie obejmowało budowę siłowni plenerowej, obejmującej:
-wykonanie powierzchni utwardzonych (kostka brukowa) oraz połączeń z istniejącym chodnikiem,
-nawierzchnie trawiaste,
-dostawę i montaż następujących urządzeń fitness: prasa nożna, narciarz, orbitek, jeździec, wyciąg górny + wyciskanie siedząc, wioślarz, wahadło + biegacz + twister, drabina,
-urządzenia małej infrastruktury: stojak na rowery (…) - stanowiskowy, ławka bez oparcia, kosz na śmieci, tablica regulaminowa, wiata śmietnikowa o wymiarach: (…) x (…) cm.
Wszystkie urządzenia zostały wykonane z bezpiecznych oraz trwałych materiałów spełniających wszystkie konieczne normy oraz warunki bezpieczeństwa.
Projekt ma charakter niekomercyjny i powstał w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców w zakresie korzystania z ogólnodostępnych miejsc rekreacyjnych na terenie naszej gminy. Projekt nie będzie generował przychodów i w z związku z jego realizacją Wnioskodawca nie będzie prowadził żadnych czynności opodatkowanych związanych z niniejszą inwestycją, a tym samym gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.
Faktury za wykonane prace i zrealizowane dostawy zostały wystawione na Gminę.
Niniejsza interpretacja wymagana jest przez (…) (…) (…), jako załącznik do wniosku o płatność, a tym samym ostateczne rozliczenie przedmiotowego projektu.
Pytanie
Czy Gmina ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zostało uregulowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
-zostały nabyte przez podatnika,
-pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Stąd wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego infrastruktura powstała w efekcie wykonania projektu pn. „(…)”, nie jest/nie będzie wykorzystywana do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej. Co oznacza, że Gmina w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości, ani w części. Zrealizowana inwestycja mieści się w zakresie zadań własnych Gminy oraz Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem zagospodarowanych w ramach projektu terenów w miejscowościach (…) i (…).
Projekt zrealizowany został przez Gminę - czynnego podatnika VAT, ale nie wykonującego czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, wobec czego nie istnieje związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane wart.86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.U.z2024r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z2024r. poz. 609):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizują Państwo projekt pn. „(…)”. Realizacja przedsięwzięcia należy do zadań własnych Gminy i obejmuje zagospodarowanie terenów rekreacyjnych w dwóch sołectwach: tj. budowę siłowni plenerowej w miejscowości (…) oraz budowę nowoczesnego i bezpiecznego placu zabaw w miejscowości (…). Projekt jest realizowany w ramach poddziałania (…) „(…)” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętego Programem (…) (…) (…) (…).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części od wydatków poniesionych na realizację zadania.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Projekt ma charakter niekomercyjny, nie będzie generował przychodów i w z związku z jego realizacją nie będą Państwo prowadzili żadnych czynności opodatkowanych związanych z niniejszą inwestycją. Ponadto realizacja ww. projektu należy do Państwa zadań własnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Tym samym w analizowanym przypadku nie ponoszą Państwo wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc nabywając towary i usługi w związku z realizowanym projektem nie działają Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.
W związku z powyższym - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie mają Państwo prawa do odliczenia - odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części od wydatków poniesionych na realizację zadania. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa wart. 87 ust.1 ustawy.
W konsekwencji Państwa stanowisko, zgodnie z którym „Gmina w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości, ani w części” jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.