Bon energetyczny i nowe zadania dla gmin
Wniosek o przyznanie bonu energetycznego będzie można składać odpowiednio wójtom, burmistrzom lub prezydentom miast od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r. Nowe świadczenie wypłacą gminy. Będzie to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Gminy otrzymają dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie wypłat bonu.
Od 13 czerwca 2024 r. obowiązuje ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (część ustawowych przepisów weszła w życie 1 lipca 2024 r., natomiast niektóre regulacje zaczną obowiązywać od 24 sierpnia 2024 r.).
Dla gospodarstw domowych
Zgodnie z nowymi regulacjami bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 rok nie przekraczała 2500 zł, a także gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość przeciętnego dochodu za ubiegły rok na osobę nie przekraczała 1700 zł. W ustawie uregulowano również sytuację, gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 rok na osobę przekracza wyżej wymienione kwoty. W takim przypadku bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu a tą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 rok na osobę.
