Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 lipca 2024 r., sygn. III SA/Kr 745/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Marasek-Zybura Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko Asesor WSA Ewelina Dziuban (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 25 lipca 2024 r. sprawy ze skargi M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 9 lutego 2024 r., nr SKO-NP-4115-300/23 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Nowym Sączu w decyzji z 9 lutego 2024 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji z 4 lipca 2023 r. o odmowie przyznania M. S. świadczenia pielęgnacyjnego.
W podstawie prawnej decyzji wskazano art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. 2023 r., poz. 390 ze zm., zwana dalej ustawą) w związku z art. 63 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1429) oraz 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 775, zwaną dalej k.p.a.).
Powyższa decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W dniu 16 czerwca 2023 r. wpłynął do organu I instancji wniosek M. S. działającej przez pełnomocnika radcę prawnego M. J. o ustalenie prawa do pielęgnacyjnego w związku z opieką nad mężem L. S., który legitymuje się orzeczeniami o znacznym stopniu niepełnosprawności w tym wydanym przez Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Gorlicach dnia 10 listopada PZON.8321.2.1791.2022, na stałe z którego wynika, że niepełnosprawność w wieku 27 lat oraz orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS z dnia 15 maja 022167748 zaliczającym go do osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji 1 kwietnia 2023 r. do 31 maja 2024 r.
SKO, po rozpoznaniu odwołania, w uzasadnieniu przytoczonej na wstępie decyzji, wskazało, że organ rozpoznając wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego złożony przez opiekuna dorosłej osoby niepełnosprawnej, miał obowiązek zbadać, czy odwołująca jako wnioskodawca, spełniała warunki do przyznania tego świadczenia, określone w art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych, z wyłączeniem tej części tego przepisu, która z dniem 23 października 2014r. została ostatecznie uznana za niekonstytucyjną, a więc art. 17 ust.1 b ustawy.
