Wyrok WSA w Opolu z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Op 433/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Judecki (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Asesor sądowy WSA Remigiusz Mazur Protokolant St. inspektor sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi G. I., Z. I. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 27 lutego 2024 r., nr SKO.40.4155.2023.st w przedmiocie odmowy dofinansowania kosztów kształcenia z tytułu przygotowania zawodowego młodocianego pracownika oddala skargę.
Uzasadnienie
G. I. i Z. I. (dalej także jako: "strona", "skarżąca") wnieśli, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu (dalej jako: "Kolegium") z dnia 27 lutego 2024 r., nr SKO.40.4155.2023.st, utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza Kluczborka (dalej jako: "organ I instancji") z dnia 15 listopada 2023 r., nr DNSO.4052.3.17.5.2023.MK, odmawiającą G. i Z. I., wspólnikom spółki cywilnej działającym pod firmą: "S. s.c." z siedzibą w K., dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika M. K.
Zaskarżona decyzja została podjęta w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wnioskiem z 25 września 2023 r. (data wpływu 4 października 2023 r.) strona zwróciła się do organu I instancji o dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika – M. K. w związku z ukończeniem przez nią nauki zawodu i zdaniem egzaminu zawodowego w zawodzie sprzedawca. M. K. odbywała praktyczną naukę zawodu sprzedawca w prowadzonym przez stronę sklepie. Jej instruktorem była G. I.
Organ I instancji, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, decyzją z 15 listopada 2023 r., odmówił dofinansowania.
W wyniku rozpatrzenia odwołania Kolegium, opisaną we wstępie decyzją z 27 lutego 2024 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W podstawie prawnej zaskarżonej decyzji Kolegium przywołało m.in. przepis art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, z późn. zm. - dalej jako: "k.p.a."). W uzasadnieniu decyzji własnej opisało w pierwszej kolejności i chronologicznie przebieg postępowania. Dalej w uzasadnieniu prawnym przywołało i omówiło obowiązujące w sprawie regulacje prawne: art. 122 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, ust. 2 pkt 1, ust. 5 - 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, z późn. zm. - dalej jako: "ustawa"); § 1 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. z 2018 r., poz. 2010 – dalej jako: "rozporządzenie z 1996 r.); § 10 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2019 r. poz. 391 – dalej jako: "rozporządzenie z 2019 r.") oraz rozporządzenia z 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2018 poz. 227 – dalej jako: "rozporządzenia z 2014 r.").
