Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Wr 204/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Ciołek, Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Borońska (spr.), Sędzia WSA Anetta Chołuj, , po rozpoznaniu w Wydziale III w dniu 26 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi C. Sp. z o.o. w Ł. na czynność Powiatu Zgorzeleckiego z dnia 17 kwietnia 2023 r., nr ED.4331.3.2023.4 w przedmiocie błędnego ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej w wyniku aktualizacji stawki dotacji oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi C. Sp. z o.o. w Ł. (dalej: strona, skarżąca, spółka) jest czynność Zarządu Powiatu Zgorzeleckiego (dalej: organ) błędnego ustalenia wysokości należnej datacji oświatowej w wyniku aktualizacji stawki dotacji na słuchaczy Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych Z. w Z.1 (dalej: Liceum) na 2023 r. W skardze zarzucono naruszenie:
1. art. 26 § 2 w zw. z art. 33 ust. 1 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 43 ust. 3 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2082, dalej: u.f.z.o.) w zw. z art. 1 ust. 1 , 3, 4, 9, 10,11, 14 , art. 10, art. 11 i art. 170 § 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082, dalej: p.o.) poprzez ustalenie w wyniku aktualizacji miesięcznej stawki dotacji w kwocie 2,95 zł, co stanowi jedynie iluzoryczne wypełnienie obowiązku finansowania działalności oświatowej szkoły, która nie może prowadzić działalności gospodarczej, a w konsekwencji pozyskiwać środków na kredytowanie działalności szkoły;
2. art. 70 ust. 4 Konstytucji Rzeczpospolitej Polski z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483) poprzez ustalenie stawki dotacji w kwocie, która nie pozwala na prowadzenie kształcenia, co w konsekwencji prowadzi do naruszenia prawa obywateli do powszechnego i równego dostępu do wykształcenia.
W konsekwencji Spółka wniosła o stwierdzenie bezskuteczności czynności w postaci błędnego ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej przysługującej na słuchaczy Liceum w 2023 r. W uzasadnieniu skargi wskazała, że jest organem prowadzącym Liceum tj. szkołę niepubliczną, dla której wypłacana jest dotacja oświatowa, o której mowa w art. 26 ust. 2 u.f.z.o. Dalej podniosła, że pismem z 17 kwietnia 2023 r. (doręczonym 26 kwietnia 2023 r.) została poinformowana przez organ o stawce dotacji obowiązującej w 2023 r. w wyniku aktualizacji kwoty dotacji. Zgodnie z powyższą informacją stawka na słuchacza Liceum wynosi poniżej 2,95 zł. Następnie wskazała, że w 2022 r. miesięczna dotacja na 1 słuchacza wynosiła około 60 zł miesięcznie. Od września 2018 r. w związku z wprowadzeniem art. 10a do ustawy Karta Nauczyciela organy prowadzące szkoły niepubliczne są obowiązane do zatrudniania nauczycieli w oparciu o umowę o pracę zgodnie z Kodeksem pracy. Nawet przy przyjęciu minimalnego wynagrodzenia o pracę dla nauczyciela zatrudnianego w szkole jest to 3.490 zł. Oznacza to, że kwota dotacji na 1 ucznia nie pokrywa nawet 1 godziny pracy nauczyciela.
